Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.49.2018.4.ZK
z 12 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 31 stycznia 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Spółka Akcyjna,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: X

przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowany niebędący stroną postępowania, w dniu 1 grudnia 2017 r. w trybie art. 368 § 4 Kodeksu spółek handlowych został powołany na stanowisko członka zarządu Wnioskodawcy - Spółki akcyjnej. Zgodnie z uchwałą Rady Nadzorczej, Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania powierzona została funkcja Prezesa Zarządu. Przyczyną powołania Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania do pełnienia funkcji członka zarządu są przeprowadzane u Wnioskodawcy zmiany własnościowe, tj. zmiana akcjonariusza i będąca jej następstwem rezygnacja dotychczasowego Prezesa Zarządu Wnioskodawcy. Jednocześnie Wnioskodawca i Zainteresowany niebędący stroną postępowania postanowili, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania swoje obowiązki na stanowisku Prezesa Zarządu będzie wykonywał na podstawie umowy o pracę.

W zawartej umowie o pracę Wnioskodawca i Zainteresowany niebędący stroną postępowania postanowili, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie odpowiedzialny za działalność Wnioskodawcy i będzie podlegał nadzorowi sprawowanemu przez Radę Nadzorczą Wnioskodawcy oraz - w zakresie wynikającym z Kodeksu spółek handlowych - Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy Wnioskodawcy.

Zgodnie z treścią zawartej umowy o pracę, Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zobowiązany do sprawowania zarządu generalnego nad całością przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w tym w szczególności do:

  • bieżącego zarządzania przedsiębiorstwem Wnioskodawcy w sposób gwarantujący uzyskiwanie możliwie najlepszych wyników z działalności operacyjnej.
  • Odpowiedzialność obszarowa oraz cele do realizacji w ramach organizacji związane będą głównie ze wzrostem rentowności i efektywnością działania organizacji Wnioskodawcy,
  • reprezentowania Wnioskodawcy zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie spółek handlowych,
  • udziału w posiedzeniach zarządu Wnioskodawcy, współdziałania z pozostałymi członkami zarządu i organami Wnioskodawcy na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, w tym w szczególności przepisach Kodeksu spółek handlowych, postanowieniach statutu Wnioskodawcy, uchwałach organów Wnioskodawcy, a także innych aktach prawa i dokumentach wewnętrznych Wnioskodawcy,
  • udział w spotkaniach z klientami strategicznymi i dostawcami Wnioskodawcy oraz aktywne wsparcie procesów negocjacyjnych z klientami i dostawcami,
  • podpisywania w imieniu Wnioskodawcy umów z kontrahentami, pracownikami i osobami trzecimi,
  • przygotowanie i udział w decyzjach inwestycyjnych wraz z pozostałymi członkami zarządu oraz innymi odpowiednimi organami Wnioskodawcy,
  • inicjowanie i wprowadzanie w życie koniecznych zmian w procedurach wewnętrznych mających na celu poprawę funkcjonowania Wnioskodawcy i jej wyników ekonomicznych,
  • bieżącej analizy stanu finansowego oraz zarządzania płynnością finansową Wnioskodawcy,
  • nadzorowania wszelkich procesów u Wnioskodawcy, w tym poprzez nadzór oraz kontrolę poszczególnych działów przedsiębiorstwa Wnioskodawcy,
  • ścisłego współdziałania i zarządzania, w procesie sprawowania zarządu, poszczególnymi działami organizacyjnymi Wnioskodawcy, w tym finansowo-księgowym, kontrolingowym, kadr i płac, działem produkcyjnym, działem kontroli jakości, działem logistyki, działem R&D,
  • sprawowanie bieżącej kontroli nad zakładami produkcyjnymi,
  • prezentacji realizacji budżetu Radzie Nadzorczej w razie potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na kwartał,
  • kontaktu i współpracy z jedynym akcjonariuszem w zakresie finansów, w tym nadzór nad przygotowywaniem sprawozdań oraz raportów monitoringowych w ujęciu miesięcznym,
  • prowadzenia odpowiedniej bieżącej i długofalowej polityki personalnej, w tym polityki wynagrodzeń dla pracowników Wnioskodawcy, z uwzględnieniem możliwości finansowych Wnioskodawcy oraz dyrektywy godnego wynagradzania pracowników,
  • zarządzania finansami spółek zależnych Wnioskodawcy w Polsce i za granicą, których funkcjonowanie jest planowane w przyszłości. Będzie to związane z konsolidacją sprawozdań finansowych,
  • ochrony interesów i praw Wnioskodawcy oraz dbania o renomę Wnioskodawcy.

W ramach zawartej umowy o pracę, na żądanie Wnioskodawcy, Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zobowiązany do przygotowania sprawozdania ze swojej działalności za okres wskazany w żądaniu i przedstawienia wyników swojej pracy. Zainteresowany niebędący stroną postępowania zobowiązany jest do wykonywania swoich obowiązków wynikających z zawartej umowy o pracę zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, Kodeksem pracy, aktów wewnętrznych Wnioskodawcy (w szczególności Statutem Wnioskodawcy oraz regulaminach).

Jednocześnie, Zainteresowany niebędący stroną postępowania prowadzi również indywidualną działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej i współpracuje z Wnioskodawcą od stycznia 2018 roku na podstawie Umowy doradztwa (dalej: jako "Umowa doradztwa"). Zakres obowiązków wynikających z Umowy doradztwa obejmuje świadczenie na rzecz Wnioskodawcy usługi doradztwa z zakresu funkcjonowania Wnioskodawcy jako podmiotu gospodarczego, sklasyfikowane według PKD jako pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z), obejmujące:

  • doradztwo w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego,
  • doradztwo w zakresie strategii i działalności marketingowej,
  • doradztwo w zakresie budżetowania i kontroli kosztów,
  • doradztwo personalne oraz doradztwo w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi,
  • doradztwo w zakresie określenia oraz monitoringu realizacji sprzedaży.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania posiada specjalistyczną wiedzę, wieloletnie doświadczenie oraz kwalifikacje umożliwiające mu świadczenie usług wskazanych w Umowie doradztwa. Jednoczenie szczegółowy zakres usług został wskazany w załączniku do umowy.

I tak zgodnie z załącznikiem do Umowy doradztwa, doradztwo w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego obejmuje:

  • opracowywanie celów strategicznych przedsiębiorstwa w zakresie wzrostu udziału w rynku napojów bezalkoholowych na okresy od 3 do 5 lat,
  • opracowywanie celów strategicznych przedsiębiorstwa w zakresie podniesienia jakości produkowanych wyrobów na okresy od 3 do 5 lat,
  • ustalenie zadań dla poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa na okresy obejmujące rok bilansowy, ich bieżąca aktualizacja i dostosowanie do nowo zaistniałych warunków.

Z kolei doradztwo w zakresie strategii i działalności marketingowej obejmuje:

  • analizę dotychczasowej polityki promocyjno-reklamowej stosowanej w przedsiębiorstwie
  • opracowywanie założeń działalności marketingowej przedsiębiorstwa w formie projektów doradczych, z podziałem na etapy realizacji,
  • zoptymalizowanie i wdrożenie skutecznych działań marketingowych w przedsiębiorstwie (na płaszczyznach atl, btl, outdoor, internet, pr, inbound marketing),
  • weryfikację skuteczności wdrożonych w przedsiębiorstwie działań marketingowych.

Następnie doradztwo w zakresie budżetowania i kontroli kosztów obejmuje:

  • bieżące monitorowanie procesu budżetowania i kontroli wykonania budżetów,
  • opracowywanie mechanizmów kontroli wykonania oraz aktualizowania budżetów.

Z kolei doradztwo personalne oraz doradztwo w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi obejmuje:

  • doradztwo personalne w zakresie strategii zarządzania zasobami ludzkimi, w tym ocenę istniejących zasobów, przedstawianie propozycji zmian,
  • doradztwo w zakresie polityki zatrudnienia, szkoleń i współpracy personelu w przedsiębiorstwie,
  • planowanie oraz organizację procesów rekrutacji i selekcji personelu przedsiębiorstwa na stanowiska od średnich do najwyższych szczebli zatrudnienia,
  • opracowywanie zmian w systemie kadrowym i organizacji pracy przedsiębiorstwa zapewniających optymalne wykorzystanie zasobów personalnych.

Wreszcie doradztwo w zakresie określenia oraz monitoringu realizacji sprzedaży obejmuje:

  • doradztwo w zakresie określenia oraz monitoringu sprzedaży oferowanych przez przedsiębiorstwo towarów, sposobów pozyskiwania i rozpoznawania potrzeb nabywców oraz standardów współpracy z nabywcami oferowanych przez przedsiębiorstwo towarów,
  • przygotowywanie analiz w ramach bieżącego monitorowania jakości i poziomu obsługi nabywców oferowanych przez przedsiębiorstwo towarów.

Zgodnie z treścią Umowy doradztwa, Zainteresowany niebędący stroną postępowania ponosi odpowiedzialność wobec Wnioskodawcy oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie Umowy doradztwa. Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie wykonuje objętych Umową doradztwa usług doradczych pod jakimkolwiek kierownictwem. Strony umowy zgodnie postanowiły i oświadczyły, że zakres czynności wykonywanych w ramach Umowy doradztwa nie dotyczy czynności wykonywanych przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania jako Prezesa Zarządu Wnioskodawcy w zakresie sprawowania zarządu generalnego nad przedsiębiorstwem Wnioskodawcy. Strony uzgodniły, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie będzie upoważniony w ramach usług doradczych do podejmowania lub wydawania jakichkolwiek decyzji lub oświadczeń woli, które wiązałyby spółkę albo odnosiły bezpośredni skutek dla Wnioskodawcy. Strony uzgodniły, że wszelkie decyzje, których skutkiem będzie powstanie po stronie Wnioskodawcy jakichkolwiek zobowiązań, dotyczące wprowadzania nowych produktów, opakowań lub zakupu nowych urządzeń, dotyczące zmian systemu motywacyjnego pracowników produkcyjnych Wnioskodawcy, związane z zatrudnieniem kluczowych pracowników produkcyjnych oraz pracowników działu jakości, będą podejmowane przez właściwe organy Wnioskodawcy, w szczególności zarząd Wnioskodawcy. Ponadto w zawartej Umowie doradztwa strony postanowiły, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania określa czas i miejsce wykonywania czynności wynikających z zawartej umowy, a usługi doradztwa będą świadczone przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w dowolnie wybranym przez Zainteresowanego czasie. Usługi te będą świadczone w siedzibie Wnioskodawcy lub za pośrednictwem środków komunikacji na odległość. Zainteresowany niebędący stroną postępowania może dowolnie zmieniać miejsce świadczenia usług według potrzeb. Świadczenie objętych Umową doradztwa usług następować będzie z wykorzystaniem urządzeń technicznych i zasobów Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

Mając na uwadze powyższe, w ramach niniejszego wniosku, Wnioskodawca zwraca się o interpretację dotyczącą zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego pełnienia przez Zainteresowanego niebędący stroną postępowania funkcji członka zarządu Wnioskodawcy, jako spółki kapitałowej i jednocześnie wykonywania przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania na rzecz Wnioskodawcy usług doradczych (w ramach działalności gospodarczej).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zakres Umowy doradczej nie obejmuje zakresu czynności wykonywanych w ramach zatrudnienia Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania na stanowisku Prezesa Zarządu. Umowa doradztwa nie obejmuje jakichkolwiek czynności zarządzania Wnioskodawcą lub dokonywania czynności o podobnym charakterze, na rzecz i w interesie tegoż przedsiębiorstwa. Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie jest również upoważniony w ramach usług doradczych do podejmowania lub wydawania jakichkolwiek decyzji lub oświadczeń woli, które wiązałyby Wnioskodawcę albo odnosiły bezpośredni skutek dla Wnioskodawcy.

Mając na uwadze treść zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania Umowy doradztwa, należy wskazać, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

  • ponosi odpowiedzialność wobec Wnioskodawcy oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych,
  • nie wykonuje umowy o świadczenie usług doradczych pod kierownictwem,
  • ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jednocześnie, wynagrodzenie z tytułu wykonywania Umowy doradztwa jest odrębne, niż to otrzymywane z tytułu stosunku pracy łączącego Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z Wnioskodawcą.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania dokonał wyboru formy opodatkowania podatkiem liniowym. W tym miejscu należy podkreślić, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowanie zasada określona w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie, na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, prawo do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów, wydatków na wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, usług doradczych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, Wnioskodawcy przysługiwać będzie, na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, prawo do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów, wydatków na wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w ramach indywidualnej działalności gospodarczej usług doradczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343, ze zm. dalej: „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że zasadniczo wszystkie poniesione wydatki, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Uznanie wydatku za koszt podatkowy wymaga również wykazania, że jest on racjonalnie i gospodarczo uzasadniony.

Zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów uzależnione jest m.in. od tego, czy nie znajduje się on w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 updop, tj. w grupie wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 updop, zostaną ex lege uznane za koszty uzyskania przychodów.

Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że kosztem uzyskania przychodów jest wydatek, spełniający łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 updop.

Oznacza to, że każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny pod kątem jego związku z uzyskanymi przez podatnika przychodami oraz racjonalności działania podatnika dla osiągnięcia tego przychodu. W konsekwencji, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych może zaliczyć w ciężar kosztów wszelkie faktycznie poniesione wydatki, które mają, będą miały lub mogły mieć określony wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z wyłączeniem enumeratywnie wymienionych w art. 16 updop.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika m.in., że 1 grudnia 2017 r. Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania na podstawie umowy o pracę powierzona została funkcja Prezesa Zarządu Wnioskodawcy. W zawartej umowie o pracę Wnioskodawca i Zainteresowany niebędący stroną postępowania postanowili, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie odpowiedzialny za działalność Wnioskodawcy i będzie podlegał nadzorowi sprawowanemu przez Radę Nadzorczą Wnioskodawcy oraz - w zakresie wynikającym z Kodeksu spółek handlowych - Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy Wnioskodawcy.

Zgodnie z treścią zawartej umowy o pracę, Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zobowiązany do sprawowania zarządu generalnego nad całością przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Jednocześnie, Zainteresowany niebędący stroną postępowania prowadzi również indywidualną działalność gospodarczą i od stycznia 2018 r. współpracuje z Wnioskodawcą na podstawie Umowy doradztwa. Zakres obowiązków wynikających z Umowy doradztwa obejmuje świadczenie na rzecz Wnioskodawcy usług doradztwa z zakresu funkcjonowania Wnioskodawcy jako podmiotu gospodarczego, sklasyfikowane według PKD, jako pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z), obejmujące:

  • doradztwo w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego,
  • doradztwo w zakresie strategii i działalności marketingowej,
  • doradztwo w zakresie budżetowania i kontroli kosztów,
  • doradztwo personalne oraz doradztwo w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi,
  • doradztwo w zakresie określenia oraz monitoringu realizacji sprzedaży.

Na tle przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy należy wskazać, że zgodnie z art. 368 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1577, dalej: „Ksh”), zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. W myśl art. 372 § 1 Ksh, prawo członka zarządu do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki. Zgodnie natomiast z art. 379 § 1 Ksh, w umowie między spółką a członkiem zarządu, jak również w sporze z nim spółkę reprezentuje rada nadzorcza albo pełnomocnik powołany uchwałą walnego zgromadzenia.

W przypadku, o którym mowa w art. 379 § 1 Ksh, chodzi o wszelkie umowy, jakie mogą być zawierane przez spółkę z członkami zarządu. Zarówno o takie, które mogą się wiązać z pełnioną funkcją, jak i o takie, które nie są związane z wykonywaniem funkcji członka zarządu, ale są zawierane przez osobę fizyczną poza źródłem kompetencji. W pierwszym przypadku dotyczy to w szczególności umowy o pracę, umowy zlecenia. U podstaw ww. regulacji leży dążenie do wykluczenia sytuacji, w której jedna i ta sama osoba dokonywać będzie czynności ogniskując w sobie konflikt interesów pomiędzy spółką jako osobą prawną a członkiem zarządu jako osobą fizyczną. Dodać należy, że stosownie do art. 380 § 1 Ksh, członek zarządu nie może bez zgody spółki zajmować się interesami konkurencyjnymi ani też uczestniczyć w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu spółki kapitałowej bądź uczestniczyć w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek organu. Zakaz ten obejmuje także udział w konkurencyjnej spółce kapitałowej, w przypadku posiadania w niej przez członka zarządu co najmniej 10% udziałów albo akcji bądź prawa do powołania co najmniej jednego członka zarządu. Zakaz działalności konkurencyjnej polega na tym, ze zabrania się dokonywania czynności stanowiących zachowanie, które należy uznać za godzące w interesy spółki. Nie chodzi tu o wszelkie czynności, tylko o takie, które wiążą się z konkurencyjnym współdziałaniem na rynku.

W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, że – co do zasady – spółka prawa handlowego może zawierać umowy o świadczenie usług z członkami zarządu, w ramach prowadzonej przez nich indywidualnej działalności gospodarczej. Istotne jest, aby umowy te i wynikające z nich postanowienia nie naruszały przepisów innych ustaw (vide: ww. przepisy Ksh). Zakres obowiązków wynikających z tych umów nie może również pokrywać się z obowiązkami wynikającymi z zawartych już ze spółką umów, na podstawie których pełni funkcje zarządcze z tytułu zasiadania w zarządzie spółki.

Odnośnie kwestii możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu świadczenia usług przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a będący jednocześnie Prezesem zarządu spółki należy mieć na uwadze wyłączenia zawarte w art. 16 ust. 1 updop. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Należy wskazać, że zarówno w przepisach updop ani też w Ksh nie unormowano pojęcia „organu stanowiącego osoby prawnej”. Dlatego przez to pojęcie należy rozumieć organy władne podejmować decyzję w sprawach spółki, w tym dotyczące jej funkcjonowania oraz powoływania i odwoływania jej organów wykonawczych. Organem stanowiącym będzie zatem w szczególności odpowiednio: zgromadzenie wspólników (w spółce z o.o.) lub akcjonariuszy (w spółce akcyjnej), walne zgromadzenie członków (zebranie przedstawicieli) w spółdzielniach, walne zebranie członków w stowarzyszeniach. Istotnym jest, by odróżnić organy stanowiące od organów wykonawczych osób prawnych, w tym zwłaszcza ich organy zarządcze. W związku z tym, wydatki ponoszone na rzecz członków zarządu nie są objęte dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 38a updop, ponieważ zarząd nie jest organem stanowiącym, a jest organem zarządzającym, wykonawczym.

Wobec tego, przywołane przepisy art. 16 ust. 1 pkt 38a updop nie znajdą zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ Prezes zarządu Spółki nie jest/nie wchodzi w skład organu stanowiącego Spółki. Jak wskazano we wniosku pełni funkcję zarządzającą. Co istotne, na gruncie niniejszej sprawy, płatność Spółki na rzecz Prezesa zarządu, jako podmiotu prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą nie wynika z faktu pełnienia przez niego w Spółce określonej funkcji, lecz stanowi wynagrodzenie za świadczone przez niego usługi jako odrębnego (od Spółki) uczestnika obrotu gospodarczego.

Zatem, o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów omawianych wydatków decydować będzie spełnienie warunku wynikającego z art. 15 ust. 1 updop, czyli wydatki te muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Należy stwierdzić, że koszty poniesione przez Spółkę na rzecz Prezesa zarządu Spółki za wykonanie usług wskazanych we wniosku, mają na celu zwiększenie przychodów Spółki. Zatem wydatki przeznaczone na wynagrodzenie dla Prezesa zarządu Spółki za wykonanie umówionych usług, tj. usług doradczych, co do zasady będzie podlegało zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, na postawie art. 15 ust. 1 updop.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynagrodzenie za świadczone usługi, uznano za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, że z dniem 01 stycznia 2018 r. w życie wszedł przepis art. 15e wprowadzony ustawą z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2175).

Zgodnie z art. 15e ust. 1 pkt 1 updop, podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa w art. 11, lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 9a ust. 6, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16m, i odsetek.

Jednak kwestie dot. stosowania tego przepisu nie były przedmiotem oceny w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Nadmienić należy, ze w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj