Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4010.24.2018.1.MM
z 22 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 22 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, który został przeznaczony na realizację celów statutowych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, który został przeznaczony na realizację celów statutowych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również jako: Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym Krajowym Rejestrze Sądowym. Zgodnie z § 8 Statutu Wnioskodawcy jego celem statutowym jest poprawa bezpieczeństwa pracy na wysokości, zwiększenie prestiżu wykonywanego zawodu, promowanie przepisów w zakresie bezpiecznej pracy na wysokości oraz kształtowanie zasad etyki zawodowej pracowników wysokościowych.

Natomiast § 9 Statutu wskazuje, że cele Stowarzyszenia są realizowane poprzez:

  1. szkolenia, warsztaty i konferencje w zakresie bezpiecznej pracy na wysokości,
  2. prowadzenie statystyk i analiz wypadków,
  3. wprowadzanie nowych wytycznych,
  4. testy i niezależne badania sprzętu wykorzystywanego w pracach na wysokości,
  5. rozwiązywanie sporów między pracodawcami a pracownikami,
  6. promowanie osób i firm zrzeszonych w stowarzyszeniu na rynku prac wysokościowych,
  7. promuje techniki dostępu linowego, jako bezpieczne, szybkie i skuteczne formy pracy na wysokości,
  8. współpracę z instytucjami i organizacjami realizującymi zadania zbieżne ze swoimi celami.

W ramach swojej działalności statutowej Stowarzyszenie opracowało własny autorski system szkolenia pracowników wykonujących pracę w dostępie linowym, który jest zgodny z krajowymi i europejskimi przepisami oraz spełnia międzynarodowe standardy bezpiecznego wykonywania pracy na wysokości – system certyfikacji Wnioskodawcy. Ponadto szkolenia te mogą być prowadzone tylko przez wysokiej klasy specjalistów certyfikowanych przez Stowarzyszenie, to samo dotyczy egzaminatorów.

Aby zapewnić jak najszerszy dostęp do wiedzy o bezpiecznym wykonywaniu pracy na wysokości oraz równy dostęp do szkoleń, Stowarzyszenie w zakresie organizowania i przeprowadzania tych szkoleń współpracuje z wybranymi przez siebie przedsiębiorcami z całego kraju, którzy muszą spełniać szczególne standardy m.in. w zakresie wysokości hali szkoleniowej (min. 8 m), jakości i ilości sprzętu. Zadania związane z organizacją i przebiegiem szkolenia oraz czynnościami po szkoleniu podzielone są między Stowarzyszenie a przedsiębiorcę. Do zadań Stowarzyszenia należy oprócz udostępnienia autorskiego programu szkolenia, certyfikowanych instruktorów i egzaminatorów, kart egzaminacyjnych i materiałów szkoleniowych także udzielanie zainteresowanym informacji o systemie szkolenia, o terminach szkoleń, oraz przygotowanie dokumentacji związanej z nabyciem kwalifikacji podczas szkolenia (przygotowanie i wydanie kursantom: certyfikatu, legitymacji, dziennika prac). Natomiast do zadań współpracującego przedsiębiorcy należy przeprowadzenie rekrutacji na szkolenia (w tym pobranie od kursantów opłaty szkoleniowej), udostępnienie pomieszczenia na szkolenie, wypłaty wynagrodzenia instruktorowi i egzaminatorowi oraz przekazania części dochodu Stowarzyszeniu, w celu pokrycia przez nie kosztów związanych z organizacją szkolenia.

Wnioskodawca dochód swój oprócz przeznaczania na organizowanie szkoleń przeznacza także na organizowanie konferencji (seminariów naukowych) z zakresu bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy na wysokości w dostępie linowym. Dochód jest także spożytkowany na prowadzenie analiz i statystyk związanych z wypadkami, które następnie wykorzystywane są do tworzenia lub modyfikowania wytycznych wykonywania pracy na wysokości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia z obowiązku uiszczenia podatku dochodowego w związku z tym, że jego celem jest działalność oświatowa (szkolenia, warsztaty) oraz naukowa (konferencje, seminaria, analizy wypadków) i dochód ze swojej działalności przeznacza na wskazane w statucie cele?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa, naukowa, naukowo-techniczna w części przeznaczonej na te cele. Z normy tej oraz pozostałych przepisów ustawy wynika, że w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. celem statutowym podatnika korzystającego ze zwolnienia musi być działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

W zakresie pierwszej przesłanki należy wskazać, że ustawodawca nie zdefiniował pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego konieczne jest sięgnięcie do innych aktów normatywnych oraz w warstwie językowej do słownika Języka Polskiego.

Zgodnie z art. 2a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty) system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania. Ponadto w świetle art. 1 ust. 8 ustawy o systemie oświaty, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Słownik Języka Polskiego PWN wskazuje, że pod pojęciem „oświata” należy rozumieć proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie. „Warsztaty” to zajęcia praktyczne, doskonalące jakąś umiejętność techniczną. Natomiast „szkolenie” jest cyklem wykładów z jakiegoś przedmiotu, zorganizowanych w celu uzupełnienia czyjegoś wykształcenia lub czyichś wiadomości z jakiejś dziedziny. Oxford Dictionary, definiuje „szkolenie” jako „zespół czynności niezbędnych do zapewnienia pożądanego poziomu wykonania pracy, pożądanych wyników działalności lub pożądanego standardu zachowania poprzez instruktaż i praktykę. Zestawiając ze sobą pojęcie oświaty, szkolenia i warsztatów należy wysunąć wniosek, iż szkolenia i warsztaty są elementem oświaty.

Rada Europy i Komisja Europejska (w: Gavan Titley (red.), Zasadnicze elementy szkolenia, Strasburg 2002) wskazują, że szkolenie składa się z następujących elementów: ocena potrzeb, w tym określenie potrzeby występującej m.in. w społeczeństwie, grupie społecznej lub zawodowej, określenie metody, metodyki szkolenia oraz strategii szkolenia, budowa zespołu zdolnego do realizacji szkolenia, adaptacja programu szkolenia, nabór na szkolenie, szkolenie właściwe, ocena efektów kształcenia, np. w postaci egzaminu, prace administracyjne po szkoleniu związane m.in. z wydaniem kursantom dyplomów, certyfikatów, zaświadczeń oraz prowadzeniem analiz i zestawień szkoleń.

W prezentowanym stanie faktycznym Stowarzyszenie, obok warsztatów, wspólnie z partnerami (przedsiębiorcami) prowadzi działalność oświatową w postaci szkoleń, dzieląc się obowiązkami związanymi z ich organizacją. Do zadań Stowarzyszenia należy: ocena potrzeb – konieczność podnoszenia umiejętności pracowników wykonujących pracę na wysokości, aby zwiększyć standardy bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy oraz ograniczyć ilość wypadków przy pracy, określenie metody, metodyki szkolenia oraz strategii szkolenia – Stowarzyszenie opracowało zarówno metodę i strategię szkoleń oraz metodykę tych szkoleń, budowa zespołu – Stowarzyszenie zgromadziło w swoich szeregach najlepszych specjalistów z kraju, którzy nabyli uprawnienia do szkolenia i egzaminowania, adaptacja programu szkolenia – Stowarzyszenie opracowało kompleksowy program szkolenia i zaadoptowało go do polskich norm prawnych, nabór na szkolenie – prowadzony jest przez Stowarzyszenie oraz przez współpracującego przedsiębiorcę. Stowarzyszenie umieszcza informację o szkoleniach na swojej stronie internetowej oraz na portalach społecznościowych, na których ma swój profil.

Informuje o szkoleniach pracodawców zatrudniających pracowników w dostępie linowym, ocena efektów kształcenia – egzamin po szkoleniu odbywa się w siedzibie partnera i prowadzi go zewnętrzny certyfikowany przez Stowarzyszenie egzaminator, prace administracyjne po szkoleniu – po każdym szkoleniu do Stowarzyszenia trafia formularz egzaminacyjny i rejestracyjny kursanta, a Stowarzyszenie jest odpowiedzialne za przygotowanie dokumentów w postaci certyfikatu potwierdzającego zdanie egzaminu, legitymację potwierdzającą posiadane kwalifikacje i umiejętności oraz dziennik prac. Prowadzi także spis szkoleń i kursantów oraz analizuje te dane.

Natomiast do zadań partnera (przedsiębiorcy) należy: nabór na szkolenie – prowadzony jest przez Stowarzyszenie oraz przez partnera (przedsiębiorcę), który dodatkowo zobligowany jest do pobrania opłat od kursantów, szkolenie właściwe – odbywa się w siedzibie przedsiębiorcy i jest prowadzone przez certyfikowanego przez Stowarzyszenie instruktora, ocena efektów kształcenia – egzamin po szkoleniu odbywa się w siedzibie partnera i prowadzi go zewnętrzny certyfikowany przez Stowarzyszenie egzaminator, wypłata wynagrodzenia instruktorowi i egzaminatorowi oraz przekazanie części opłaty Stowarzyszeniu.

W związku z tym należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako Stowarzyszenie jest podmiotem wspierającym system oświaty, a działania podejmowane przez Wnioskodawcę polegające na umożliwieniu osobom dorosłym uzupełniania, zdobycia lub zmiany kwalifikacji zawodowych lub specjalistycznych w postaci szkoleń stanowi przejaw działalności oświatowej.

Oprócz działalności oświatowej Wnioskodawca prowadzi także działalność naukową. Działalność naukowa również nie została zdefiniowana przez ustawodawcę. Powołując się na Słownik Języka Polskiego PWN należy stwierdzić, że przez naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości, zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej. W związku z tym działalnością naukową będą wszelkie przejawy aktywności naukowej polegające w szczególności na prowadzeniu badań podstawowych, stosowanych, przemysłowych, pracach rozwojowych i działaniach upowszechniających naukę w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, pracami rozwojowymi jest nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług. W definicji tej mieszczą się więc działania podejmowane przez Stowarzyszenie w celu opracowywania i modyfikowania standardów BHP w pracy na wysokości oraz prowadzenie badań i testów sprzętu wykorzystywanego do pracy na wysokości.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że spełnia przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jego celem statutowym jest działalność oświatowa oraz działalność naukowa, a uzyskiwany dochód przeznacza na finansowanie tej działalności statutowej. W związku z tym dochód Wnioskodawcy w części przeznaczonej na działalność oświatową i naukową jest zwolniony z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że w przedstawionej sprawie Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem jego wniosku jest zarówno stan faktyczny jak i zdarzenie przyszłe. W związku z tym niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie stanu faktycznego dotyczącego ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, który został przeznaczony na realizację celów statutowych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, który będzie przeznaczony na działalność oświatową oraz część opłaty wniesionej przez kursantów przekazana jako składka członkowska przez członka wspierającego, dotycząca zdarzenia przyszłego zawarta została w odrębnej interpretacji.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 210). Jak stanowi art. 2 ust. 1-3 ww. ustawy:

  • stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych,
  • stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności,
  • stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy – statut stowarzyszenia określa w szczególności cele i sposoby ich realizacji.

Jednocześnie z treści art. 33 ust. 1 i 2 ww. ustawy wynika, że – majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Ponadto, w myśl art. 34 ww. ustawy – stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 ze zm.), jako podmioty zwolnione od podatku. Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…).

Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych (lub przeznaczone na cele w nim wymienione).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Art. 17 ust. 1b ww. ustawy stanowi, że – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin –wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1a ww. ustawy – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z ww. zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  • samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie ww. zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu – oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a – ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wskazać należy, że organ wydający interpretację indywidualną sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawniony jest jedynie do badania treści wskazanych celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Zatem, sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły, niebudzący wątpliwości tak by organ mógł rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organ w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie jest do tego upoważniony. Organ, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy. Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową jaka występuje między „celem działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby ich osiągnięcia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z § 8 Statutu Wnioskodawcy jego celem statutowym jest poprawa bezpieczeństwa pracy na wysokości, zwiększenie prestiżu wykonywanego zawodu, promowanie przepisów w zakresie bezpiecznej pracy na wysokości oraz kształtowanie zasad etyki zawodowej pracowników wysokościowych.

Natomiast § 9 Statutu wskazuje, że cele Stowarzyszenia są realizowane m.in. poprzez:

  • szkolenia, warsztaty i konferencje w zakresie bezpiecznej pracy na wysokości,
  • prowadzenie statystyk i analiz wypadków.

Aby zapewnić jak najszerszy dostęp do wiedzy o bezpiecznym wykonywaniu pracy na wysokości oraz równy dostęp do szkoleń, Stowarzyszenie w zakresie organizowania i przeprowadzania tych szkoleń współpracuje z wybranymi przez siebie przedsiębiorcami.

Wnioskodawca dochód swój oprócz przeznaczania na organizowanie szkoleń przeznacza także na organizowanie konferencji (seminariów naukowych) z zakresu bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy na wysokości w dostępie linowym. Dochód jest także spożytkowany na prowadzenie analiz i statystyk związanych wypadkami, które następnie wykorzystywane są do tworzenia lub modyfikowania wytycznych wykonywania pracy na wysokości.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 pojęć takich jak oświata, czy nauka. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną tych pojęć. Według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) przez naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości, zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej.

Natomiast przez oświatę – według ww. Słownika – należy rozumieć proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie.

Warsztaty to zajęcia praktyczne doskonalące jakąś umiejętność. Z kolei szkolenie to cykl wykładów z jakiegoś przedmiotu, zorganizowanych w celu uzupełnienia czyjegoś wykształcenia lub czyichś wiadomości z jakiejś dziedziny.

Działalnością oświatową jest ogół podejmowanych zadań dydaktyczno-wychowawczych służących rozwojowi wiedzy i postaw społecznych.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że działalność statutowa Wnioskodawcy mieści się w pojęciu działalności oświatowej i naukowej. Aktywności podejmowane przez Wnioskodawcę koncentrują się bowiem wokół popularyzowania wiedzy w zakresie bezpieczeństwa pracy na wysokości oraz poprawy bezpieczeństwa pracy a organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia, warsztaty, konferencje i seminaria naukowe oraz prowadzone statystki i analizy wypadków bez wątpienia można uznać za wpisujące się w działalność oświatową i naukową. Należy bowiem zauważyć, że poszczególne cząstkowe cele Wnioskodawcy związane z organizacją szkoleń oraz prowadzeniem badań i analiz wypadków służą realizacji celów zasadniczych jakimi są prowadzenie działalności naukowej i oświatowej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Stowarzyszenie, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w sytuacji gdy zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. na działalność oświatową oraz naukową – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj