Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.6.2018.2.MJ
z 16 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 8 stycznia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2018 r. (data wpływu 27 lutego 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 lutego 2018 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.6.2018.1.MJ o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów z tytułu kontraktu menedżerskiego oraz możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów z tytułu kontraktu menedżerskiego oraz możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradczych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi biuro rachunkowe PKD 69.20.Z, z którego dochody opodatkowuje podatkiem liniowym 19%.


Wyboru opodatkowania stawką liniową 19% Wnioskodawca dokonał kilka lat temu i nie dokonywał żadnej zmiany w tym zakresie.


Jeden z ponad dwudziestu klientów Wnioskodawcy- spółka jawna z prawie 20-letnią historią współpracy między nimi - zaproponował Wnioskodawcy rozszerzenie tej współpracy.


W związku z czym Wnioskodawca podejmie się w ramach swojej działalności gospodarczej dodatkowych czynności obejmujących doradztwo gospodarcze PKD 70 22 Z.


Usługi tego doradztwa zgodnie z zakresem określonym w umowie będą obejmowały:

  1. doradztwo w zakresie planowania strategicznego, w tym między innymi:
    • doradztwo z zakresu koncepcji rozwoju oraz strategii działalności Spółki,
    • doradztwo w zakresie decyzji inwestycyjnych, w tym kalkulacji opłacalności
    • doradztwo z zakresu m. in. rozwoju inwestycyjnego Spółki oraz bieżącej działalności Spółki,
    • analiza strategiczna w odniesieniu do nowych rozwiązań handlowych,
  2. doradztwo w zakresie procesów sprzedaży, w tym między innymi:
    • analiza rynku, ukierunkowana na intensyfikację sprzedaży i rekomendacje w tym zakresie,
    • wsparcie w zakresie pozyskiwania oraz utrzymywania i rozwoju kontaktów z kontrahentami,
    • budowanie relacji z kontrahentami (np. spotkania, udział w targach i wystawach branżowych),
  3. doradztwo w zakresie procesów zakupowych, w tym między innymi:
    • dokonywanie analiz rynku, ukierunkowanych na wyszukiwanie dostawców,
    • analiza wiarygodności dostawców,
    • wsparcie przy negocjowaniu warunków zakupu,
  4. doradztwo w zakresie działalności marketingowej, w tym między innymi:
    • analiza informacji na temat marketingu w branży w jakiej Spółka prowadzi działalność,
    • wsparcie w opracowywaniu projektów strategii marketingowej,
    • wsparcie w prowadzeniu akcji w celu zwiększenia efektywności sprzedaży,
  5. doradztwo w zakresie zarządzania jakością, w tym między innymi:
    • wsparcie w opracowaniu działań optymalizujących zarządzanie jakością,
    • wsparcie w zakresie wprowadzenia metod wspomagających zarządzanie jakością,
  6. doradztwo w zakresie zarządzania finansowego i kontrolingu, w tym między innymi:
    • wsparcie w zakresie tworzenia i aktualizowania systemu planowania finansowego,
    • dokonywanie bieżącej analizy danych finansowych,
    • wsparcie w zakresie konsultacji przygotowanego budżetu,
    • ogólne wsparcie w czynnościach kontrolingowych,
    • wsparcie w analizie wyników finansowych i raportów finansowych w celu zapewnienia ich zgodności z budżetem,
  7. doradztwo w zakresie polityki personalnej i zasobów ludzkich, w tym między innymi:
    • wsparcie w tworzeniu i realizacji polityki personalnej,
    • doradztwo w zakresie oceny zarządzania oraz efektywności i jakości pracy pracowników


W umowie o doradztwo określono, że wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie częściowo uzależnione od wyników jakie przyniosą świadczone przez Niego usługi, tzn. będzie otrzymywał stałe wynagrodzenie miesięczne oraz wynagrodzenie dodatkowe w wysokości 10% zysku brutto Spółki wykazanego w zatwierdzonym rocznym sprawozdaniu finansowym.

Dodatkowo w umowie został sprecyzowany zakres odpowiedzialności Wnioskodawcy za wyrządzoną szkodę zarówno wobec Spółki, jak również wobec osób trzecich w przypadku niewykonania przez Niego lub nienależytego wykonania zadań.


Wysokość odpowiedzialności została ograniczona do pięciokrotności miesięcznego wynagrodzenia.


Jednocześnie - w związku ze zmianami organizacyjnymi w Zarządzie w/w tej samej spółki jawnej – Wnioskodawca podpisał ze spółką umowę cywilnoprawną: kontrakt menadżerski na zarządzanie spółką i powierzono mu funkcję Prokurenta. Oprócz Wnioskodawcy zarządzaniem spółką będą się zajmować tak jak dotychczas Wspólnicy spółki.


Czynności zarządzania zgodnie z umową będą obejmowały:

  1. kierowanie Spółką i reprezentowanie ją w granicach określonych w pełnomocnictwie wystawionym Zarządcy przez Wspólników , którego kopia stanowi załącznik do niniejszej umowy,
  2. reprezentowanie spółki jako Prokurent zgodnie z zasadami zawartymi w Kodeksie Spółek Handlowych,
  3. podpisywanie umów w imieniu Spółki z kontrahentami, pracownikami i innymi osobami trzecimi,
  4. uczestnictwo w posiedzeniach Zarządu Spółki razem ze Wspólnikami,
  5. wytyczanie strategii działania oraz przedstawienie zasadniczych kierunków rozwoju Spółki do wspólnej decyzji ze Wspólnikami,
  6. kierownicza rola w zakresie realizowania zadań we współpracy ze Wspólnikami,
  7. podejmowanie w uzgodnieniu ze Wspólnikami kluczowych decyzji inwestycyjnych i personalnych,
  8. zapewnienie ciągłości kadr o odpowiednich kompetencjach i zapewnienie im warunków pracy zgodnych z Kodeksem Pracy, a zwłaszcza zapewnienie szczególnej troski nad zespołem sprzedawców i serwisu,
  9. bezpośredni udział w spotkaniach i negocjacjach z kluczowymi partnerami biznesowymi,
  10. zarządzanie akcjami marketingowymi oraz promocją Spółki,
  11. zatwierdzanie w uzgodnieniu ze Wspólnikami kluczowych wydatków,
  12. zapewnienie efektywnej i racjonalnej pracy Spółki oraz należytej obsługi klientów,
  13. wykonywanie zadań w kierunku dążenia do maksymalizacji zysków spółki, a zwłaszcza wykonanie corocznego wzrostu realizacji wartości sprzedaży co najmniej o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim,
  14. opracowywanie procedur wewnętrznych, mających zmaksymalizować efektywność i wydajność, a także kontrolę ich skuteczności,
  15. współpraca ze Wspólnikami Spółki w tym realizacja spotkań i przygotowanie raportów pisemnych min. raz na kwartał na temat sytuacji w Spółce - głównie sprawy ekonomiczne, strategiczne i organizacyjne,
  16. Zarządca będzie świadczył wszystkie w/w czynności osobiście i zobowiązuje nie powierzać ich osobom trzecim.

W kontrakcie menadżerskim określono, że wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie częściowo uzależnione od wyników jakie przyniosą świadczone przez Niego usługi, tzn. będzie otrzymywał stałe wynagrodzenie miesięczne oraz wynagrodzenie dodatkowe w wysokości 5% zysku brutto Spółki wykazanego w zatwierdzonym rocznym sprawozdaniu finansowym.


Dodatkowo określono, że Wnioskodawca odpowiada przed Spółką za nienależyte wykonywanie tego kontraktu jedynie przed Spółką na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym w przepisach o umowie zleceniu.


Ponadto w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 lutego 2018 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.6.2018.1.MJ Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego o informacje, że wynagrodzenie z tytułu bycia prokurentem jest zawarte w wynagrodzeniu z tytułu zarządzania spółką, ponieważ zakres czynności Wnioskodawcy jako prokurenta wchodzi w skład czynności zdefiniowanych w umowie o zarządzanie (kontrakcie menedżerskim).


Zakres czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej obejmuje czynności doradcze, a nie zarządcze i jest inny niż zakres czynności wykonywanych w ramach pełnienia funkcji prokurenta i bycia menedżerem.


W ramach usług doradczych Wnioskodawca przygotowuje dla Zarządu Spółki (wspólników) informacje i raporty oraz sugestie, na podstawie których podejmują oni decyzje dotyczące funkcjonowania spółki.


Zakres czynności wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego (w tym z tytułu pełnienia funkcji prokurenta) jest inny niż czynności doradcze i polega przede wszystkim na reprezentowaniu spółki i podpisywaniu w jej imieniu umów, faktur itp. oraz zarządzaniu spółką razem ze wspólnikami spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu zarządzania w/w spółką w ramach kontraktu menedżerskiego będzie przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód z tego źródła będzie opodatkowany według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy?
  2. Czy wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usług doradczych, w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, będzie podlegało opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy.


Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnymi źródłami dochodów są:

    1. działalność wykonywana osobiście,
    2. pozarolnicza działalność gospodarcza.


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi zarządzania świadczone przez Niego na rzecz Spółki w ramach kontraktu menedżerskiego podlegać będą opodatkowaniu na zasadach ogólnych określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. wg skali podatkowej.


Natomiast usługi doradztwa gospodarczego - mimo tego, że będą świadczone dla tego samego klienta, z którym jednocześnie Wnioskodawca podpisał kontrakt menadżerski - obejmują jednak inny zakres usług niż te określone w kontrakcie menadżerskim.


Dlatego wg Wnioskodawcy usługi doradztwa gospodarczego będą opodatkowane jako uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej czyli w przypadku Wnioskodawcy podatkiem liniowym 19%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 200), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest:

  • art. 10 ust. 1 pkt 2 - działalność wykonywana osobiście,
  • art. 10 ust. 1 pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza.


Stosownie do art. 13 pkt 9 tej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.


Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 tej ustawy za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą, uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.


W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. uchylony
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ramach działalności gospodarczej prowadzi biuro rachunkowe PKD 69.20.Z, z którego dochody opodatkowuje podatkiem liniowym 19%.


Jeden z klientów Wnioskodawcy- spółka jawna - zaproponował Wnioskodawcy rozszerzenie tej współpracy.


W związku z czym Wnioskodawca podejmie się w ramach swojej działalności gospodarczej dodatkowych czynności obejmujących doradztwo gospodarcze PKD 70 22 Z.


Jednocześnie - w związku ze zmianami organizacyjnymi w Zarządzie w/w tej samej spółki jawnej – Wnioskodawca podpisał ze spółką umowę cywilnoprawną: kontrakt menadżerski na zarządzanie spółką i powierzono mu funkcję Prokurenta. Oprócz Wnioskodawcy zarządzaniem spółką będą się zajmować tak jak dotychczas Wspólnicy spółki.


Zakres czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej obejmuje czynności doradcze, a nie zarządcze i jest inny niż zakres czynności wykonywanych w ramach pełnienia funkcji prokurenta i bycia menedżerem.


Zakres czynności wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego (w tym z tytułu pełnienia funkcji prokurenta) jest inny niż czynności doradcze i polega przede wszystkim na reprezentowaniu spółki i podpisywaniu w jej imieniu umów, faktur itp. oraz zarządzaniu spółką razem ze wspólnikami spółki.


W tym miejscu podkreślić należy, że o kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).


Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem – zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

Zatem wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Tym samym, przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.


W świetle powyższego, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę na podstawie kontraktu menedżerskiego należy zaliczyć do źródła przychodów określonego w art. 13 pkt 9 ww. ustawy, czyli jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, a dochód z tego źródła będzie opodatkowany według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradczych w ramach działalności gospodarczej stwierdzić należy, że w przypadku kiedy Wnioskodawca w ramach usług doradczych nie wykonuje i nie będzie wykonywał żadnych czynności kierowania (zarządzania), a jedynie szereg czynności których istotą jest doradztwo, wówczas należy uznać, iż przedmiotowych usług nie można kwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menadżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.

Wobec powyższego uzyskiwane przychody ze świadczenia usług doradczych, należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskiwane dochody z ww. tytułu mogą, z ww. zastrzeżeniem, być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj