Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.3.2018.2.AN
z 22 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2017 r. (data wpływu 3 stycznia 2018 r.) uzupełnionym w dniu 7 lutego 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4, art. 14b § 3, art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 25 stycznia 2018 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.3.2018.1.AN, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 ww. ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 25 stycznia 2018 r., skutecznie doręczono w dniu 29 stycznia 2018 r., natomiast w dniu 7 lutego 2018 r. do tut. Organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 5 lutego 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest - grafik komputerowy. W roku 2017 osiągnął dochód, który pochodzi z konkursów graficznych. Mają one miejsce na międzynarodowych stronach internetowych podmiotów mających siedziby poza granicami Polski, na których zleceniodawcy (ludzie z przeróżnych krajów) zamieszczają ogłoszenia, w których opisują jaki projekt graficzny potrzebują (projekty logotypów, ulotek, banerów reklamowych, grafik do użytku internetowego itp.). Z góry podana jest suma nagrody dla zwycięskiego projektu graficznego. Następnie graficy wysyłają gotowe projekty, a po ostatecznym terminie zleceniodawca wybiera projekt.

Po wybraniu projektu graficznego i wyłonieniu zwycięzcy, zleceniodawca otrzymuje autorskie prawa majątkowe do zwycięskiego projektu graficznego. Uściśla to regulamin użytkowania strony. Następnie grafik którego projekt wygrał konkurs otrzymuje pieniądze na wskazane przez siebie konto. Reszta grafików nie otrzymuje nic. Czasami przyznawane są drobne bonusy za sam udział w konkursie. Umowy zawierane są ze Zleceniodawcą przez pocztę elektroniczną email. Praca wnioskodawcy nie ma charakteru ani ciągłego, ani zorganizowanego. Zainteresowany pracuje, kiedy pozwoli mu na to czas i chęci.

Pieniądze, które otrzymał Wnioskodawca w konkursie graficznym pochodziły od przedsiębiorstwa prowadzącego serwis internetowy w Australii. Przedsiębiorstwo nie jest płatnikiem podatku w Polsce.

Bonusy, które mógłby otrzymać Wnioskodawca, pochodziłyby również od Przedsiębiorcy mającego serwis internetowy w Australii.

Wnioskodawca od grudnia 2016 r prowadzi własną działalność gospodarczą wykonując zlecenia wykonania grafik (logo, ulotki, reklamy), dla firm zarejestrowanych w Polsce.

Firma (…) rozlicza się podatkiem dochodowym wg skali podatkowej w formie Książki Przychodów i Rozchodów i nie jest płatnikiem podatku VAT.

Podsumowując: Wnioskodawca uzyskuje przychody z dwóch źródeł:

  1. Zlecenia graficzne wykonywane dla firm będących płatnikami podatków w Polsce.
  2. Nagród w wygranych konkursach graficznych.
  3. Może być w przyszłości 3 źródło - bonusy płacowe za sam udział w konkursach graficznych.

W przesłanym uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że:

  • Wnioskodawca bierze udział w konkursach graficznych jako osoba fizyczna. Wnioskodawca ma założone konto na portalu na którym ogłaszane są konkursy na własne nazwisko. W przyszłości chciałby brać udział w konkursach jako (…), czyli prowadzący działalność gospodarczą,
  • Wnioskodawca otrzymuje w przypadku wygrania w konkursie wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich, a nie za wygraną w konkursie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nagrody otrzymywane w konkursach graficznych są dochodem z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2), czy z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3)?

Zdaniem Wnioskodawcy, dot. pkt 1 - zlecenia graficzne wykonywane dla polskich firm są opodatkowane w ramach działalności gospodarczej na podstawie KPiR wg skali podatkowej. W myśl art. 14 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dn. 26 lipca 1991 r. z późn. zm. za przychody z działalności o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uznaje się kwoty należne w wyniku sprzedaży towarów i wykonanych usług.

Dot. pkt 2 - nagrody uzyskane w konkursach graficznych w myśl art. 13 pkt 2 ww. ustawy za przychody wykonywane osobiście o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu.

W piśmie będącym uzupełnieniem Wniosku Wnioskodawca wskazał, że w odniesieniu do wygranych w konkursie zleceniobiorca otrzymuje wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich i płaci podatek przed rozliczeniem rocznym PIT 37/36 jako dochody z praw autorskich stosując 50% koszty uzyskania przychodu.

Gdyby jednak Wnioskodawca brał udział w konkursach graficznych jako Firma rozliczająca się KPiR płaciłby podatek od zysku wg skali podatkowej.

Ponadto w przypadku firmy eksportowałby usługi i musiałby wystawiać FV VAT z adnotacją odwrotne obciążenie, oraz w miejscu stawki byłoby wpisane np. (nie podlega). Co do zasady usługi wykonywane dla przedsiębiorców zagranicznych są opodatkowane w kraju odbiorcy. Musiałby się zarejestrować jako podatnik VAT czynny.

W odniesieniu do otrzymania bonusów płacowych za sam udział w konkursach graficznych to jako osoba fizyczna musiałby zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy do 20 następnego miesiąca po miesiącu w którym otrzymał bonus, a jako firma wciągnąłby do przychodów z działalności firmy i zapłacił podatek wg skali od zysku firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia się poszczególne źródła przychodów. Takimi źródłami są m.in.:

  • działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3),
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe (art. 10 ust. 1 pkt 7).

W myśl art. 13 pkt 2 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Natomiast zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a) powoływanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Wśród źródeł przychodów wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia się również przychody z działalności gospodarczej.

Zgodnie bowiem z art. 5 pkt 6 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Natomiast stosownie do art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć takich jak np. „twórca”, „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 880, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

  • wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  • plastyczne;
  • fotograficzne;
  • lutnicze;
  • wzornictwa przemysłowego;
  • architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  • muzyczne i słowno-muzyczne;
  • sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  • audiowizualne (w tym filmowe).

Tut. Organ zauważa, że przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki:

  • po pierwsze konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu,
  • po drugie zaś osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich albo rozporządzaniem nimi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - grafik komputerowy, w roku 2017 osiągnął dochód, który pochodzi z konkursów graficznych. Mają one miejsce na międzynarodowych stronach internetowych podmiotów mających siedziby poza granicami Polski, na których zleceniodawcy (ludzie z przeróżnych krajów) zamieszczają ogłoszenia, w których opisują jaki projekt graficzny potrzebują (projekty logotypów, ulotek, banerów reklamowych, grafik do użytku internetowego itp.). Po wybraniu projektu graficznego i wyłonieniu zwycięzcy, zleceniodawca otrzymuje autorskie prawa majątkowe do zwycięskiego projektu graficznego. Uściśla to regulamin użytkowania strony. Następnie grafik którego projekt wygrał konkurs otrzymuje pieniądze na wskazane przez siebie konto. Reszta grafików nie otrzymuje nic. Czasami przyznawane są drobne bonusy za sam udział w konkursie. Umowy zawierane są ze Zleceniodawcą przez pocztę elektroniczną email. Praca wnioskodawcy nie ma charakteru ani ciągłego, ani zorganizowanego. Zainteresowany pracuje, kiedy pozwoli mu na to czas i chęci. Wnioskodawca bierze udział w konkursach graficznych jako osoba fizyczna. W przyszłości chciałby brać udział w konkursach jako prowadzący działalność gospodarczą. Wnioskodawca otrzymuje w przypadku wygrania w konkursie wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich, a nie za wygraną w konkursie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz przywołane regulacje prawne, należy wskazać, że skoro Wnioskodawca bierze udział w konkursach graficznych jako osoba fizyczna, to uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody w postaci nagród w konkursach graficznych, w ramach których zleceniodawca otrzymuje autorskie prawa majątkowe do zwycięskiego projektu, należy zakwalifikować do przychodów ze źródła wskazanego w art. 18 cyt. ustawy, tj. do przychodów z praw majątkowych, w którym ujmowane są również przychody z praw autorskich.

Natomiast, jeżeli w przyszłości Wnioskodawca będzie brał udział w danych konkursach jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, to należy podkreślić, że systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10. Tym samym, jeżeli Wnioskodawca uzyska przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach w warunkach spełniających przesłanki działalności gospodarczej, stanowić one będą przychód z tej działalności. W konsekwencji przychody takie będą podlegały opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.

Reasumując, wartość wygranych w konkursach uzyskanych przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, uczestniczącą w tych konkursach w ramach działalności stanowić będzie przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej i podlegać opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności.

Końcowo tut. Organ informuje, że dokonując weryfikacji stanowiska Wnioskodawcy, tutejszy Organ nie odniósł się do kwestii zastosowania przez Wnioskodawcę 50% kosztów uzyskania przychodów, wystawianiu przez Wnioskodawcę faktur oraz otrzymania bonusów płacowych za sam udział w konkursach graficznych, gdyż powyższe zagadnienia nie były przedmiotem zapytania.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj