Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.363.2017.2.JS
z 16 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 7 lutego 2018 r. (data nadania 7 lutego 2018 r., data wpływu 14 lutego 2018 r.) na wezwanie z dnia 1 lutego 2018 r. (data nadania 1 lutego 2018 r., data odbioru 2 lutego 2018 r.) Nr 0114-KDIP2-1.4010.363.2017.1.JS o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy realizowane prace spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy realizowane prace spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Głównym obszarem działalności gospodarczej Spółki jest przerób ropy naftowej i produkcja petrochemiczna (paliw i innych pochodnych ropy naftowej). W ramach prowadzonej działalności Spółka w sposób ciągły dąży do optymalizacji procesów produkcyjnych. Jednym ze sposobów optymalizacji jest dobór/zakup katalizatorów, które wykorzystywane są w procesach produkcyjnych i mają ogromne znaczenie dla sprawności procesów produkcyjnych zachodzących na instalacjach Spółki oraz bezpośrednio wpływają na osiągane parametry procesowe oraz wyniki ekonomiczne z danego procesu. Realizując procesy zakupowe katalizatorów (dostarczanych przez wyspecjalizowane firmy, realizujące własne prace rozwojowe w zakresie opracowania i przygotowania nowoczesnych, często innowacyjnych katalizatorów), Spółka może decydować się na przetestowanie, czy uzyski i parametry deklarowane przez potencjalnych dostawców katalizatorów są prawdziwe i możliwe do uzyskania przy wykorzystaniu procesów produkcyjny oraz surowców i mediów Spółki. Należy podkreślić, iż procesy i parametry procesowe realizowane na instalacjach Spółki, jak również wykorzystywane surowce są niepowtarzalne i dedykowane wyłącznie dla działalności Wnioskodawcy, a proponowane na rynku katalizatory nie są „szyte na miarę” dla ww. procesów. Z tego typu finalne uzyski z wykorzystania katalizatorów dla specyficznych parametrów procesowych realizowanych na instalacjach Spółki mogą być różne od tych, deklarowanych przez sprzedających (co finalnie znajduje potwierdzenie w praktyce).

Tym samym, istnieje istotna niepewność badawcza związana ze stopniem w jakim katalizator proponowany przez dostawcę na rynku będzie efektywny dla specyfiki procesu produkcyjnego Spółki. Wyeliminowanie tej niepewności wymaga podjęcia szeregu czynności, które w opinii Spółki, można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej uprawniającej do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2014 r„ poz. 851 ze zm., dalej: „ustawa CIT”).

Przebieg procesu badania/testowania katalizatorów z punktu widzenia Wnioskodawcy został przedstawiony poniżej.

Przebieg procesu:


Przygotowując się do procesu zakupowego lub w trakcie jego realizacji Spółka nabywa od potencjalnych dostawców próbki katalizatorów (rozumianych w tym wypadku, jako materiały i surowce bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową).


Katalizatory te są następnie przekazywane do podmiotów zewnętrznych, w tym do jednostek naukowych w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249 i 1268), które wykonują szereg badań i ekspertyz na zlecenie Wnioskodawcy. W zestaw badań i ekspertyz mogą wejść m.in. badania generowanych uzysków procesowych na modelowych instalacjach badawczych odwzorowujących parametry procesowe instalacji Spółki.


Wyniki przeprowadzonych badań i analiz są przedstawione w formie oryginalnego raportu, na którego bazie Spółka uzyskuje wiedzę m.in. o tym, które z badanych katalizatorów w największym stopniu optymalizują proces produkcyjny Spółki.


Choć sam proces badania partii testowych katalizatorów jest w Spółce elementem procesu zakupowego to jego realizacja, w opinii Spółki, może zostać zaliczona do działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „ustawa CIT”).

W opinii Spółki w ramach wyżej opisanych prac realizowane są prace rozwojowe, które pozwalają na wykorzystywanie dostępnej i skumulowanej m.in. w jednostkach naukowych wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki (chemii) oraz technologii produkcyjno-procesowej, które pozwalają na optymalizację/znaczące ulepszenie procesu produkcyjnego wykorzystywanego w Spółce poprzez zastosowanie najlepszych i najbardziej optymalnych propozycji z obszaru katalizatorów. Prace obejmują w wielu przypadkach także przetestowanie katalizatorów w warunkach zbliżonych do rzeczywistych (w tym na instalacjach badawczych odwzorowujących realne parametry procesowe instalacji produkcyjnych Spółki).

Pismem z dnia 7 lutego 2018 r. (data wpływu 14 stycznia 2018 r.) Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie, adekwatne do zadanego pytania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prace opisane powyżej i wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym prace i badania prowadzone przez Wnioskodawcę, spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „ustawa CIT”) w brzmieniu ustawy obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r..

Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 ustawy CIT, nową ulgę stosuje się poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, wybranych kosztów uzyskania przychodów. Aby wspomniane odliczenie mogło być zastosowane koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione przez Wnioskodawcę na działalność badawczo-rozwojową.

Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy CIT, zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Dalej w art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy CIT, zdefiniowano dodatkowo wspomniane w pkt 26 tego samego artykułu, badania naukowe oraz prace rozwojowe, które należy rozumieć w następujący sposób:

  1. Badania naukowe to:
    1. badania podstawowe, czyli oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    2. badania stosowane, czyli prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
    3. badania przemysłowe, czyli badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.
  2. Prace rozwojowe to działania dotyczące nabywania, łączenia, kształtowania wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:
    1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
    2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.


Zdaniem Spółki, czynności opisane w stanie faktycznym, wypełniają przesłanki wskazane w ustawowej definicji działalności badawczo - rozwojowej w art. 4a pkt 26 ustawy CIT. Tak jak opisano w stanie faktycznym Spółka realizuje prace rozwojowe, które pozwalają na wykorzystywanie dostępnej aktualnie, skumulowanej m. in. w jednostkach naukowych wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki (chemii) oraz technologii produkcyjno-procesowej, które pozwalają na: planowanie, optymalizację oraz znaczące ulepszenie procesu produkcyjnego wykorzystywanego w Spółce poprzez zastosowanie najlepszych i najbardziej optymalnych propozycji z obszaru katalizatorów. Celem czynności podejmowanych przez Spółkę jest zbadanie możliwość gospodarczego wykorzystania dostępnych na rynku katalizatorów oraz możliwości ich zastosowania w istniejących instalacjach produkcyjnych Spółki.

Celem prowadzonych działań jest zdobycie wiedzy na temat alternatywnego (względem aktualnie wykorzystywanego) katalizatora oraz możliwości i zasadności jego wykorzystania w działalności produkcyjnej Spółki. Wykonanie badań jest niezbędne przed podjęciem decyzji o pełnoprzemysłowym zakupie i wykorzystaniu nowego gatunku katalizatora. Wiedza pozyskana przez Spółkę w trakcie testowania katalizatorów ma w szczególności wskazać, czy oferowany na rynku katalizator jest możliwy do wykorzystania w działalności produkcyjnej Spółki oraz czy, a jeśli tak, to jakie zmiany muszą zostać zaplanowane/dokonane w procesach produkcji. Przed zakupem pełnoprzemysłowych partii katalizatora Spółka musi bowiem dokonać oceny m.in. czy zakup danego katalizatora jest uzasadniony do zastosowania w procesie produkcyjnym, jakie są jego obecne parametry i pełne właściwości fizyko-chemiczne oraz jaki będzie wpływ jego wykorzystania na instalacje produkcyjne i ekonomikę samego procesu, jak również czy konieczna będzie optymalizacja procesu produkcyjnego z uwagi na wykorzystanie nowego katalizatora. Zdaniem Spółki podejmowane czynności służą zdobyciu nowej wiedzy i są zorientowane na wykorzystanie tej wiedzy w praktyce. W szczególności zdobyta wiedza ma służyć podjęciu decyzji o możliwości zaopatrywania się w dany katalizator, a także do opracowania lub zmodyfikowania procesów technologicznych realizowanych przez Spółkę, tak aby możliwe było ich realizowanie z wykorzystaniem nowego katalizatora. Konieczność pozyskania wiedzy o katalizatorach dostosowanej konkretnie do potrzeb Spółki, wynika m.in. ze specyfiki przerobu ropy naftowej, która uzależniona jest od indywidualnych rozwiązań stosowanych instalacji produkcyjnych oraz od składu chemicznego wykorzystywanych do produkcji materiałów i surowców. Zdaniem Spółki, czynności opisane w stanie faktycznym niewątpliwie mają na celu zdobycie i wykorzystanie zupełnie nowej dla Spółki wiedzy, która pozwoli na planowanie produkcji oraz pozwoli na jej wykorzystanie w praktyce poprzez modyfikowanie prowadzonych przez Spółkę procesów produkcyjnych.

Celem prowadzonych działań jest wykorzystanie uzyskanej wiedzy w praktyce, tj. prowadzonej działalności gospodarczej (produkcyjnej). Jednocześnie czynności opisane przez Spółkę w stanie faktycznym, są podejmowane w sposób przemyślany i zorganizowany, a ich wyniki mają służyć celom gospodarczym Spółki. Tym samym należy uznać, że posiadają one przymiot czynności realizowanych w sposób systematyczny.

Mając powyższe na uwadze Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie jest nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017, poz. 2343 ze zm.) przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast zgodnie z treścią art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo - rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.


Ponadto, z brzmienia art. 9 ust. 1b cyt. ustawy, wynika, że podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w art. 18d, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że: „(…) Głównym obszarem działalności gospodarczej Spółki jest przerób ropy naftowej i produkcja petrochemiczna (paliw i innych pochodnych ropy naftowej). Jednym ze sposobów optymalizacji jest dobór/zakup katalizatorów, które wykorzystywane są w procesach produkcyjnych i mają ogromne znaczenie dla sprawności procesów produkcyjnych zachodzących na instalacjach Spółki oraz bezpośrednio wpływają na osiągane parametry procesowe oraz wyniki ekonomiczne z danego procesu. Realizując procesy zakupowe katalizatorów (dostarczanych przez wyspecjalizowane firmy, realizujące własne prace rozwojowe w zakresie opracowania i przygotowania nowoczesnych, często innowacyjnych katalizatorów), Spółka może decydować się na przetestowanie, czy uzyski i parametry deklarowane przez potencjalnych dostawców katalizatorów są prawdziwe i możliwe do uzyskania przy wykorzystaniu procesów produkcyjny oraz surowców i mediów Spółki. (...) istnieje istotna niepewność badawcza związana ze stopniem w jakim katalizator proponowany przez dostawcę na rynku będzie efektywny dla specyfiki procesu produkcyjnego Spółki. (...) Przebieg procesu badania/testowania katalizatorów (…):


Przygotowując się do procesu zakupowego lub w trakcie jego realizacji Spółka nabywa od potencjalnych dostawców próbki katalizatorów (rozumianych w tym wypadku, jako materiały i surowce bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową).


Katalizatory te są następnie przekazywane do podmiotów zewnętrznych, w tym do jednostek naukowych w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249 i 1268), które wykonują szereg badań i ekspertyz na zlecenie Wnioskodawcy. W zestaw badań i ekspertyz mogą wejść m.in. badania generowanych uzysków procesowych na modelowych instalacjach badawczych odwzorowujących parametry procesowe instalacji Spółki.


Wyniki przeprowadzonych badań i analiz są przedstawione w formie oryginalnego raportu, na którego bazie Spółka może uzyskuje wiedzę m.in. o tym, które z badanych katalizatorów w największym stopniu optymalizują proces produkcyjny Spółki.


Choć sam proces badania partii testowych katalizatorów jest w Spółce elementem procesu zakupowego to jego realizacja, w opinii Spółki, może zostać zaliczona do działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „ustawa CIT”). (...)”.

Ponadto, we własnym stanowisku Wnioskodawca wskazuje, że: „(…) Celem czynności podejmowanych przez Spółkę jest zbadanie możliwość gospodarczego wykorzystania dostępnych na rynku katalizatorów oraz możliwości ich zastosowania w istniejących instalacjach produkcyjnych Spółki.

Celem prowadzonych działań jest zdobycie wiedzy na temat alternatywnego (względem aktualnie wykorzystywanego) katalizatora oraz możliwości i zasadności jego wykorzystania w działalności produkcyjnej Spółki. Wykonanie badań jest niezbędne przed podjęciem decyzji o pełnoprzemysłowym zakupie i wykorzystaniu nowego gatunku katalizatora. Wiedza pozyskana przez Spółkę w trakcie testowania katalizatorów ma w szczególności wskazać, czy oferowany na rynku katalizator jest możliwy do wykorzystania w działalności produkcyjnej Spółki oraz czy, a jeśli tak, to jakie zmiany muszą zostać zaplanowane/dokonane w procesach produkcji. Przed zakupem pełnoprzemysłowych partii katalizatora Spółka musi bowiem dokonać oceny m.in. czy zakup danego katalizatora jest uzasadniony do zastosowania w procesie produkcyjnym, jakie są jego obecne parametry i pełne właściwości fizyko-chemiczne oraz jaki będzie wpływ jego wykorzystania na instalacje produkcyjne i ekonomikę samego procesu, jak również czy konieczna będzie optymalizacja procesu produkcyjnego z uwagi na wykorzystanie nowego katalizatora. (..)”.


Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, wskazać należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową należy przeprowadzić analizę nakierowaną na:

  1. zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicję wskazane w art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT);
  2. określenie kosztów działalności badawczo-rozwojowej (poprzez zidentyfikowanie kosztów spełniających definicję „kosztów kwalifikowanych” o jakich mowa w art. 18d ustawy o CIT);
  3. zidentyfikowanie dokumentacji uzasadniającej prawo do skorzystania z ulgi oraz wypełnienie obowiązków formalnych (przede wszystkim w celu realizacji obowiązku wskazanego w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Przesłankę tę należy rozumieć jako zakaz obejmowania ulgą incydentalnych działań podatnika. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.


Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, iż taka działalność obejmuje dwie rodzaje aktywności, tj.: (i) badania naukowe (zdefiniowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT) oraz (ii) prace rozwojowe (o których mowa w art. 4 pkt 28 ustawy o CIT).

Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie zawarte w art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących usług oraz innych operacji w toku z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.


Ponadto, w przypadku „prac rozwojowych” w ustawie o CIT wymieniono ich przykładowe przejawy, poprzez wskazanie, iż stanowią je w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, podkreślić należy, że przepisy o działalności badawczo-naukowej należy interpretować ściśle, a zatem tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W niniejszej sprawie – na co sam wskazuje Wnioskodawca w treści przedstawionego stanu faktycznego - sam proces badania partii testowych katalizatorów jest w Spółce elementem procesu zakupowego. Katalizatory te są następnie przekazywane do podmiotów zewnętrznych, w tym do jednostek naukowych w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249 i 1268), które wykonują szereg badań i ekspertyz na zlecenie Wnioskodawcy. W zestaw badań i ekspertyz mogą wejść m.in. badania generowanych uzysków procesowych na modelowych instalacjach badawczych odwzorowujących parametry procesowe instalacji Spółki.

Następnie, wyniki przeprowadzonych badań i analiz są przedstawione w formie oryginalnego raportu, na którego bazie Spółka może uzyskuje wiedzę m.in. o tym, które z badanych katalizatorów w największym stopniu optymalizują proces produkcyjny Spółki.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca podejmuje działania jedynie „pośrednio” związane z działalnością badawczo-rozwojową, zbierając informacje na temat przydatności katalizatorów, nie uczestniczy natomiast w ich przeprowadzaniu. Zatem rola Wnioskodawcy ogranicza się wyłącznie do uzyskania informacji na temat działania katalizatorów, a nie do przeprowadzania badań badawczo-rozwojowych, co jest istotą działalności badawczo-rozwojowej. Badania te przeprowadzają bowiem podmioty zewnętrzne, w tym jednostki naukowe.

Wobec powyższego, należy zauważyć, że czynności podejmowane przez Spółkę a wskazane w treści stanu faktycznego nie spełniają po stronie Wnioskodawcy definicji prac rozwojowych, tj. nie mają na celu nabywania, łączenia, kształtowania, czy wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług.

W świetle powyższego, w rozpatrywanej sprawie, realizowane przez Wnioskodawcę czynności nie stanowią działalności badawczo-rozwojowej, w rozumieniu ar. 4a pkt 26-28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zatem nie uprawnia to Wnioskodawcy do zastosowania ulgi opisanej w treści art. 18d ust. 1 cyt. ustawy. Stanowisko Wnioskodawcy należy więc uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj