Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-257/11/ASz
z 18 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-257/11/ASz
Data
2011.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe
zabudowa


Istota interpretacji
stawka podatku VAT na wykonywanie podczas remontu lub modernizacji trwałej zabudowy wnęk szafami wbudowanymi, trwale mocowanymi do ścian obiektu.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011r. (data wpływu 18 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2011r. (data wpływu 17 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonywanie podczas remontu lub modernizacji trwałej zabudowy wnęk szafami wbudowanymi, trwale mocowanymi do ścian obiektu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011r. został złożony ww. wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonywanie podczas remontu lub modernizacji trwałej zabudowy wnęk szafami wbudowanymi, trwale mocowanymi do ścian obiektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki osób fizycznych w zakresie robót budowlanych. Wykonuje roboty budowlano-remontowe, modernizacyjne w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej zaliczanych do PKOB 111 i 112.

Wnioskodawca wykonuje też trwałe zabudowy wnęk szafami wbudowanymi trwale mocowanymi do ścian obiektu.

Roboty te wykonywane są na podstawie umów cywilno prawnych, których przedmiotem jest usługa budowlana, remontowa lub modernizacyjna.

Roboty wykonuje on z materiałów zakupionych w hurtowniach lub zakładach produkujących wyroby.

Faktury VAT za wyżej wymienione usługi Wnioskodawca wystawia stosując stawkę podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 z zastrzeżeniem ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 16 maja 2011r. Wnioskodawca wskazał, że roboty modernizacyjne i remontowe, o których mowa we wniosku to uzupełnienie tynków i roboty malarskie według potrzeb. Roboty te wykonywane są czasami niezależnie od zabudowy, czasami łącznie z zabudową, a czasem wykonywana jest tylko sama zabudowa trwale mocowana do ścian bez możliwości jej przeniesienia w inne miejsce. Materiały do wykonania usługi są przez Wnioskodawcę zakupione jak podano we wniosku.

Roboty wykonania trwałej zabudowy wnęk szafami wbudowanymi zakwalifikowane były przez Urząd Statystyczny według PKWiU 2004 pod oznaczeniem 45.42.12 i 45.42.13, a obecnie według PKWiU 2008 pod oznaczeniem 43.32.10.0.

Roboty remontowe i modernizacyjne, o których jest mowa we wniosku wykonane są w lokalach mieszkalnych o pow. Do 150 m2 lub w budynkach jednorodzinnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo, stosując stawkę podatku VAT w wysokości 8% na wykonywanie podczas remontu lub modernizacji trwałej zabudowy wnęk szafami wbudowanymi, trwale mocowanymi do ścian obiektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa polegająca na wykonywaniu trwałej zabudowy wnęk szafami wbudowanymi, trwale mocowanymi do ścian, w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym powinna być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, gdyż roboty te wchodzą w zakres art. 41 ust. 2 z zastrzeżeniem ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, są robotami remontowymi lub modernizacyjnymi mieszkań lub obiektów budowlanych, a materiał do ich wykonania jest zakupiony przez Wnioskodawcę w zakładach wytwórczych i hurtowniach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w dziale 43 „Roboty budowlane specjalistyczne” mieszczą się „Roboty instalacyjne stolarki budowlanej (PKWiU 43.32.10.0).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    – w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki osób fizycznych w zakresie robót budowlanych. Wykonuje roboty budowlano remontowe, modernizacyjne w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej zaliczanych do PKOB 111 i 112. Wnioskodawca wykonuje też trwałe zabudowy wnęk szafami wbudowanymi trwale mocowanymi do ścian obiektu. Roboty te wykonywane są na podstawie umów cywilno prawnych, których przedmiotem jest usługa budowlana, remontowa lub modernizacyjna. Roboty wykonuje on z materiałów zakupionych w hurtowniach lub zakładach produkujących wyroby. Faktury VAT za wyżej wymienione usługi Wnioskodawca wystawia stosując stawkę podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 z zastrzeżeniem ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Roboty modernizacyjne i remontowe, o których mowa we wniosku to uzupełnieni tynków i roboty malarskie według potrzeb. Roboty te wykonywane są czasami niezależnie od zabudowy, czasami łącznie z zabudową, a czasem wykonywana jest tylko sama zabudowa trwale mocowana do ścian bez możliwości jej przeniesienia w inne miejsce. Materiały do wykonania usługi są przez Wnioskodawcę zakupione jak podano we wniosku. Roboty wykonania trwałej zabudowy wnęk szafami wbudowanymi zakwalifikowane były przez Urząd Statystyczny według PKWiU 2004 pod oznaczeniem 45.42.12 i 45.42.13, a obecnie według PKWiU 2008 pod oznaczeniem 43.32.10.0. Roboty remontowe i modernizacyjne, o których jest mowa we wniosku wykonane są w lokalach mieszkalnych o pow. Do 150 m2 lub w budynkach jednorodzinnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie wykonania trwałej zabudowy wnęk szafami nie można uznać za konserwację, remont, modernizację a także budowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Stałą zabudowę wnęk należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia do ścian, podłoża i sufitu, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia bowiem nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Wobec powyższego opisane we wniosku usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, a polegające na wykonaniu trwałej zabudowy wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, nie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w § 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, 23% stawką podatku.

Bez wpływu na stawkę VAT pozostaje fakt, że usługa zabudowy wnęk będzie dokonywana podczas remontu lub modernizacji.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zwrócić uwagę, że interpretacja nie zawiera rozstrzygnięcia w zakresie stawki podatku VAT dla wykonywanych przez Wnioskodawcę robót modernizacyjnych i remontowych w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, gdyż Wnioskodawca nie zadał pytania w tej kwestii oraz nie przedstawił własnego stanowiska.

W zakresie dokumentowania przynależności obiektów do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj