Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.649.2017.2.IG
z 9 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.), uzupełnionym w dniu 22 stycznia 2018 r. (data wpływu 26 stycznia 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 stycznia 2018 r. do uzupełnienia wniosku otrzymane przez pełnomocnika w dniu 16 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanych świadczeń – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanych świadczeń. Wniosek został uzupełniony w dniu 22 stycznia 2018 r. (data wpływu 26 stycznia 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 stycznia 2018 r. do uzupełnienia wniosku otrzymane przez pełnomocnika w dniu 16 stycznia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:


Wnioskodawca - spółka I. Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się kompleksową realizacją projektów powierzchni biurowych polegających na przeprowadzeniu remontów powierzchni biurowych, projektowaniu powierzchni biurowych oraz koordynowaniu wymiany wyposażenia biur oraz innych pomieszczeń.

Spółka I. Sp. z o.o. zajmuje się kompleksową realizacją projektów powierzchni biurowych i komercyjnych, jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka na zlecenie klientów przeprowadza remonty powierzchni biurowych, projektuje, koordynuje wymianę wyposażenia biur oraz innych pomieszczeń.


Prowadzi i nadzoruje prace ogólnobudowlane oraz modernizacyjne, obejmujące między innymi budowę lub przestawienie ścianek działowych, wymianę sufitów podwieszanych, montaż wykładzin, montaż elementów meblowych.


W związku z prowadzoną działalnością I. Sp. z o.o. zawiera z klientem (inwestorem) umowę o wykonanie prac remontowo-budowlanych w ramach której zobowiązuje się do wykonania kompleksowej usługi aranżacji powierzchni biurowej/komercyjnej obejmującej: wykonanie projektu budowlanego w tym projektu wnętrz, uzyskanie wszelkich zgód i zezwoleń administracyjnych, wykonanie prac budowlanych, aranżacji i projektu wnętrz, dostawy i montażu mebli oraz udziela gwarancję. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca na rzecz klientów (inwestorów) świadczy następujące usługi według PKWiU:

  1. 43.21.10.2,
  2. 43.22.11.0,
  3. 43.31.10.0,
  4. 43.22.12.0,
  5. 43.22.20.0,
  6. 43.32.10.0,
  7. 43.33.10.0,
  8. 43.39.19.0,
  9. 71.11.22.0,
  10. 71.11.24.0.



Ze względu na złożony charakter zleceń, usługi są świadczone w systemie generalnego wykonawstwa.

I. jako generalny wykonawca zleca wyspecjalizowanym podwykonawcom wykonanie określonych zakresów robót, których dodatkowo prace nadzoruje i koordynuje na placu budowy.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ustawy.


Od dnia 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe zasady rozliczania podatku VAT (tzw. odwrócony VAT) zgodnie z którymi podatnikiem podatku VAT jest nabywca usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług (czyli szeroko rozumianych usług budowlanych) o ile:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122;

I. w celu wykonania kompleksowej usługi aranżacji powierzchni biurowej/komercyjnej zleca zakup od dostawcy mebli biurowych/kuchennych oraz ich montaż. W ramach zlecenia dostawca dostarczy w wyznaczonym terminie meble i je zmontuje. Część mebli jest wolnostojąca a więc usługa dostawcy ograniczać się będzie do ich dostawy, złożenia i ustawienia na miejscu, zaś część mebli (szafy wnękowe, meble kuchenne) będą wyprodukowane, dostarczone i zmontowane przez podwykonawcę.

Dostawca jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług.


W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:


Świadczenie Dostawcy w postaci dostawy i montażu mebli wolnostojących klasyfikowane jest wg następujących kodów PKWiU:

31.01.11.0, 31.01.12.0, 31.09.12.0, 31.09.13.0.


Świadczenie Dostawcy w postaci dostawy i montażu mebli na wymiar klasyfikowane jest wg następujących kodów PKWiU 43.32.10.0.


Klasyfikacja świadczonej przez Wnioskodawcę usługi aranżacji powierzchni biurowej/komercyjnej mieści się w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.).


Usługa Wnioskodawcy jako klasyfikowana wg PKWiU:

  1. 43.21.10.2 – poz. 23 załącznika nr 14
  2. 43.22.11.0 – poz. 24 załącznika nr 14
  3. 43.31.10.0 – poz. 30 załącznika nr 14
  4. 43.22.12.0 – poz. 25 załącznika nr 14
  5. 43.22.20.0 – poz. 36 załącznika nr 14
  6. 43.32.10.0 – poz. 31 załącznika nr 14
  7. 43.33.10.0 – poz. 32 załącznika nr 14
  8. 43.39.19.0 – poz. 38 załącznika nr 14.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku dostawy i montażu mebli w sytuacji opisanej powyżej Spółka powinna stosować zasady rozliczania podatku VAT o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. lh (odwrócony VAT)?


Zdaniem Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 17 ust. lh w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się (t.j. zastosowanie "odwróconego VAT"), jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


W przypadku dostawy mebli wolnostojących usługa ta sklasyfikowana jest w dziale 31 PKWiU, który obejmuje „Meble” w tym grupa usług 31.01.11.0 obejmuje meble metalowe w rodzaju używanych w biurze, zaś grupa 31.01.12.0 obejmuje meble drewniane w rodzaju używanych w biurze, natomiast grupa 31.09.12.0 obejmuje meble drewniane w rodzaju używanych w sypialniach, pokojach stołowych i salonach, zaś grupowanie 31.09.13.0 obejmuje meble drewniane gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Grupa PKWiU 43.32.10.0 (Roboty instalacyjne stolarki budowlanej) obejmuje roboty związane z instalacją szaf ściennych. Odpowiada to usługom PKD 43.32.Z „Zakładanie stolarki budowlanej” obejmujących wyposażanie pomieszczeń w meble wbudowane, w tym szafy wnękowe.

Usługa dostawcy będzie polegać na dostawie, złożeniu i ustawienia na miejscu mebli przy czym część mebli (szafy wnękowe, meble kuchenne) będzie wykonana na wymiar, dopasowana do konkretnych pomieszczeń zajmowanych przez inwestora a więc będą wyprodukowane, dostarczone i zamontowane przez podwykonawcę.


W ocenie Wnioskodawcy, w zależności zatem od tego, czy mamy do czynienia z usługą sklasyfikowaną jako 43.32.10.0 PKWiU, czy jako usługa objęta działem 31 PKWiU - w ramach tej pierwszej grupy usług zajdzie procedura odwrotnego obciążenia.


Reasumując w ocenie Wnioskodawcy dostawa mebli wolnostojących wraz z usługami wniesienia, montażu i ustawienia jako sklasyfikowana w dziale 31 PKWiU nie podlega odwrotnemu obciążeniu podatkiem VAT. Natomiast usługa dostawcy polegająca na dostawie, złożeniu i ustawieniu na miejscu mebli przykładowo: półek przymocowanych do ściany, szaf wnękowych, mebli kuchennych) wykonanych na wymiar, dopasowanych do konkretnych pomieszczeń jako sklasyfikowanych w PKWiU 43.32.10.0, podlega odwrotnemu obciążeniu podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu czy opodatkowanie danej czynności powinno nastąpić z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Zatem to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem realizowanych świadczeń. W przypadku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia to nabywca jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku, tym samym nabywca jest zobowiązany do dokonania klasyfikacji nabywanych świadczeń.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU świadczenia na rzecz Wnioskodawcy) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z póżn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.


W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN - podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych umów, a w przypadku ich braku – świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.


Zatem, rozliczanie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia ma zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

  • usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi,
  • usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy,
  • świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU.

Dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wszystkie wymienione powyżej warunki muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się kompleksową realizacją projektów powierzchni biurowych polegających na przeprowadzeniu remontów powierzchni biurowych, projektowaniu powierzchni biurowych oraz koordynowaniu wymiany wyposażenia biur oraz innych pomieszczeń.

Spółka zajmuje się kompleksową realizacją projektów powierzchni biurowych i komercyjnych, jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka na zlecenie klientów przeprowadza remonty powierzchni biurowych, projektuje, koordynuje wymianę wyposażenia biur oraz innych pomieszczeń.


Prowadzi i nadzoruje prace ogólnobudowlane oraz modernizacyjne, obejmujące między innymi budowę lub przestawienie ścianek działowych, wymianę sufitów podwieszanych, montaż wykładzin, montaż elementów meblowych.


W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zawiera z klientem - inwestorem umowę o wykonanie prac remontowo-budowlanych w ramach której zobowiązuje się do wykonania kompleksowej usługi aranżacji powierzchni biurowej/komercyjnej obejmującej: wykonanie projektu budowlanego w tym projektu wnętrz, uzyskanie wszelkich zgód i zezwoleń administracyjnych, wykonanie prac budowlanych, aranżacji i projektu wnętrz, dostawy i montażu mebli oraz udziela gwarancję. W konsekwencji powyższego, wnioskodawca na rzecz klientów (inwestorów) świadczy następujące usługi według PKWiU: 43.21.10.2, 43.22.11.0, 43.31.10.0, 43.22.12.0, 43.22.20.0, 43.32.10.0, 43.33.10.0, 43.39.19.0, 71.11.22.0, 71.11.24.0.


Ze względu na złożony charakter zleceń, usługi są świadczone w systemie generalnego wykonawstwa.


I. jako generalny wykonawca zleca wyspecjalizowanym podwykonawcom wykonanie określonych zakresów robót, których dodatkowo prace nadzoruje i koordynuje na placu budowy.

Od dnia 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe zasady rozliczania podatku VAT tzw. odwrócony VAT zgodnie z którymi podatnikiem podatku VAT jest nabywca usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług - czyli szeroko rozumianych usług budowlanych o ile:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122;


I. w celu wykonania kompleksowej usługi aranżacji powierzchni biurowej/komercyjnej zleca zakup od dostawcy mebli biurowych/kuchennych oraz ich montaż. W ramach zlecenia dostawca dostarczy w wyznaczonym terminie meble i je zmontuje. Część mebli jest wolnostojąca a więc usługa dostawcy ograniczać się będzie do ich dostawy, złożenia i ustawienia na miejscu, zaś część mebli (szafy wnękowe, meble kuchenne) będą wyprodukowane, dostarczone i zmontowane przez podwykonawcę.

Dostawca jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ustawy.

Świadczenie Dostawcy w postaci dostawy i montażu mebli wolnostojących klasyfikowane jest wg następujących kodów PKWiU: 31.01.11.0, 31.01.12.0, 31.09.12.0, 31.09.13.0.


Świadczenie Dostawcy w postaci dostawy i montażu mebli na wymiar klasyfikowane jest wg następujących kodów PKWiU 43.32.10.0.


Klasyfikacja świadczonej przez Wnioskodawcę usługi aranżacji powierzchni biurowej/komercyjnej mieści się w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.).


Usługa Wnioskodawcy jako klasyfikowana wg PKWiU odpowiada nr pozycji załącznika nr 14:

  1. 43.21.10.2 – poz. 23
  2. 43.22.11.0 – poz. 24
  3. 43.31.10.0 – poz. 30
  4. 43.22.12.0 – poz. 25
  5. 43.22.20.0 – poz. 36
  6. 43.32.10.0 – poz. 31
  7. 43.33.10.0 – poz. 32
  8. 43.39.19.0 – poz. 38

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w przypadku dostawy i montażu mebli w opisanej sytuacji Spółka powinna stosować zasady rozliczania podatku VAT, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. lh ustawy.


W opisanej sytuacji w stosunku do świadczeń realizowanych na rzecz Wnioskodawcy w postaci dostawy mebli wolnostojących, które jak wskazał Wnioskodawca są sklasyfikowane do PKWiU 31.01.11.0, 31.01.12.0, 31.09.12.0, 31.09.13.0 nie będzie miał zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia, natomiast usługa wykonana na rzecz Wnioskodawcy powinna zostać opodatkowana na zasadach ogólnych. Wskazać bowiem należy, że PKWiU 31.01.11.0, 31.01.12.0, 31.09.12.0, 31.09.13.0 nie jest wymienione w załączniku nr 14 do ustawy jako świadczenie do którego ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Zatem w przypadku przedmiotowych świadczeń nie będą spełnione warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy.

Natomiast w opisanej sytuacji w stosunku do świadczeń realizowanych na rzecz Wnioskodawcy w postaci dostawy mebli na wymiar, które jak wskazał Wnioskodawca są sklasyfikowane do PKWiU 43.32.10.0 będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Wskazać bowiem należy, że PKWiU 43.32.10.0 jest wskazane w pozycji 31 załącznika nr 14 do ustawy, wśród świadczeń objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jednocześnie Wnioskodawca świadczenie w postaci dostawy mebli na wymiar nabywa w celu świadczenia na rzecz kontrahenta usługi aranżacji powierzchni biurowej/komercyjnej mieszczącej się w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Zatem podmiot realizujący świadczenie na rzecz Wnioskodawcy w postaci dostawy mebli na wymiar działa względem Wnioskodawcy jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ustawy oraz dostawca jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. W konsekwencji w przypadku nabywania przez Wnioskodawcę świadczeń w postaci dostawy mebli na wymiar są spełnione wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w opisanej sytuacji należy uznać za prawidłowe.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z póżn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj