Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.649.2018.2.WN
z 12 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2018 r. (data wpływu 20 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem 2 października 2018 r. (data wpływu 2 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2018 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 października 2018 r. (data wpływu 2 października 2018 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 25 września 2018r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.649.2018.1.WN.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z przyjęciem w dniu 12 czerwca 2018 r. przez Zarząd Województwa Uchwałą nr … w sprawie zatwierdzenia listy ocenionych wniosków o dofinansowanie projektów, zawierających wyniki prac Komisji Oceny Projektów i wyboru do dofinansowania projektu w ramach naboru nr … dla poddziałania 10.3.3 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - konkurs, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa… na lata 2014-2020, projekt o nr ….. pn. „….” został wybrany do dofinansowania w ramach przedmiotowego naboru.

Całkowita wartość projektu: 3 100 183,00 zł Środki wspólnotowe: 2 511 044,34 zł Środki z budżetu państwa: 295 416,98 zł Środki własne: 293 721,68 zł

Przedmiotem projektu jest przebudowa z rozbudową budynku wraz z zagospodarowaniem terenu na potrzeby realizacji projektu pn. „….”.

Stan projektowany - zagospodarowanie terenu:

Na terenie objętym zakresem opracowania zaprojektowano przebudowę z rozbudową nieużytkowanego obecnie budynku dawnego prosektorium. W bezpośrednim sąsiedztwie budynku zaplanowano parking na 10 samochodów osobowych, w tym 2 dla osób niepełnosprawnych. Przewidziano również stworzenie przestrzeni rekreacyjno-wypoczynkowej - ogrodu rekreacyjnego w miejscu istniejącego ogrodu oraz utworzenie ścieżki edukacyjnej. Całość obszaru ma wpisywać się w założenia hortiterapii, czyli terapii związanej z przebywaniem w ogrodzie, co umożliwią liczne nasadzenia zieleni. Dodatkowo przewidziano wymianę nawierzchni ciągów pieszo-jezdnych. Na terenie objętym projektem zaplanowano elementy małej architektury takie jak ławki z oparciem i bez, stojaki rowerowe, kosze na śmieci, donice, hamaki na stelażu, leżaki drewniane, skrzynie na zioła/kwiaty, urządzenia zabawowe oraz altanę ogrodową. Wszystkie elementy zamocowane będą na fundamentach prefabrykowanych lub wylewanych na budowie. Na terenie opracowania znajdują się wiekowe, okazałe drzewa stanowiące starodrzew oraz inne drzewa i roślinność ozdobna. Do wycinki lub przesadzenia przewidziano istniejącą zieleń ozdobną. Ponadto zaprojektowano nowe nasadzenia drzew i krzewów oraz roślinności niskiej (bylin i traw) ozdobnej.

Projekt obejmuje obszar o łącznej powierzchni 5 635 m2 (0,5635 ha).

Stan projektowany - budynek dawnego prosektorium

Budynek dawnego prosektorium przewidziano do zaadaptowania na budynek usługowy przeznaczony na cele społeczne. Po rozbudowie budynek otrzyma formę dwóch przenikających się brył prostopadłościennych: część istniejąca - parterowa oraz część projektowana - piętrowa. Na przecięciu dwóch brył znajdzie się ogród zimowy.

W ramach przebudowy i rozbudowy budynku zaplanowano m.in. następujące roboty:

  • Remont istniejących ścian budynku;
  • Wyburzenie części ścian wewnętrznych w budynku;
  • Wymianę posadzki na gruncie;
  • Wymianę stropodachu;
  • Zaadaptowanie istniejących pomieszczeń na zaplecze sanitarno-szatniowe;
  • Rozbudowę budynku o nową część piętrową wyposażoną w klatkę schodową i dźwig osobowy;
  • Budowę ogrodu zimowego na I piętrze oraz utworzenie ogrodu na dachu budynku byłego prosektorium.

Powyższe prace pozwolą dostosować budynek do nowej funkcji oraz aktualnych przepisów oraz zapewnią bezpieczeństwo jego użytkownikom.

Na parterze zaprojektowano salę do ćwiczeń (rehabilitacyjno-relaksacyjną) wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym oraz pomieszczeniem socjalnym dla pracowników. Naprzeciwko wejścia zlokalizowano klatkę schodową wyposażoną w dźwig osobowy. Dodatkowo w strefie wejściowej przewidziano WC dla osób niepełnosprawnych oraz pomieszczenie gospodarcze dostępne z zewnątrz. Na I piętrze zaprojektowano salę szkoleniowo-warsztatową przeznaczoną dla 30 osób wraz z zapleczem sali, sanitariaty ogólnodostępne oraz ogród zimowy.

Długość budynku wyniesie 19,40 m, szerokość budynku wyniesie 15,05 m, wysokość budynku wyniesie 9,06 m. Budynek będzie posiadał 2 kondygnacje (parter + I piętro z ogrodem zimowym).

Parametry budynku po przebudowie i rozbudowie:

Powierzchnia zabudowy: 226,54 m2 Powierzchnia użytkowa: 302,50 m2 Kubatura brutto: 1 680,00 m3

Budynek, jak i cały teren, zostanie dostosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne.

Prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu wynika z Decyzji Wojewody … Ppm … z dnia 29 listopada 1999 r.

Okres realizacji projektu: 2018 - 2019

W celu przygotowania wniosku o dofinansowanie, w roku 2017 r. dokonane zostały pierwsze płatności za wykonanie dokumentacji projektowej oraz dokumentacji aplikacyjnej.

Przebudowany budynek oraz stworzona wokół niego ogólnodostępna przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkowa służyć będzie m.in. do organizacji zajęć dla grup wymagających szczególnego wsparcia na obszarze rewitalizacji ..., tj. seniorów, tzw. „dzieci rynku”, kobiet nieaktywnych zawodowo oraz osób korzystających z pomocy placówek.

Zgodnie z zapisami w dokumentacji aplikacyjnej projekt nie będzie generował żadnych przychodów operacyjnych dla beneficjenta. Zrewitalizowana infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Beneficjenta ani Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w W. do prowadzenia działalności gospodarczej, odpłatnej.

Realizacja projektu (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie) prowadzona będzie przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w W. Faktury VAT/rachunki na potrzeby realizacji projektu zostały/zostaną wystawione Powiat, przy jednoczesnym wskazaniu odbiorcy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w W.

Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o następujące informacje:

  1. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  3. Towary i usługi, które będą nabywane do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  4. Na pytanie Organu – czy realizacja projektu należy do zadań własnych powiatu, zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym – Wnioskodawca wskazał: Tak, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje ustawowe zadania o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in.: pomocy społecznej. Powyższe zadanie Powiat wykonuje przy pomocy jednostki organizacyjnej tj. Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat (Beneficjent) w związku z realizacją projektu ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT w projekcie pn. „….”, tzn. czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tegoż podatku?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2017 roku poz. 1868 z późn. zm.) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje ustawowe zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in.: pomocy społecznej.

Powyższe zadanie Powiat wykonuje przy pomocy jednostki organizacyjnej tj. Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

Realizowany projekt jest powiązany w szczególności z projektem o charakterze nieinwestycyjnym „…”, którego działania będą odbywały się na przebudowanej infrastrukturze, zarówno w udostępnionym budynku, jak i w jego otoczeniu. Zakres projektu dotyczyć będzie wzmacniania potencjału społecznego i zawodowego lokalnej społeczności z uwzględnieniem działań opartych o samopomoc i wolontariat, środowiskowych, prozatrudnieniowych, edukacyjnych. Rezultatem projektu będzie objęcie powyższymi działaniami osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i wymagających wsparcia na obszarze rewitalizacji ..., tj. w szczególności:

  • kobiet nieaktywnych zawodowo,
  • tzw. „dzieci rynku”,
  • seniorów,
  • osób korzystających z pomocy placówek zlokalizowanych przy ul. W. tj. Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatowego Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w R., Powiatowej Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej, Zakładu Aktywności Zawodowej - Zakładu Usług Pralniczych, Warsztatów Terapii Zajęciowej.

Projekt „…” będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, działanie 9.1 Aktywna Integracja, poddziałanie 9.1.2 Wzmacnianie potencjału społeczno-zawodowego społeczności lokalnych - RIT.

Powiat (Beneficjent) w związku z realizacją ww. projektu nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT tzn. nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tegoż podatku.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, ponadto efekty projektu nie będą generowały żadnego dochodu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...”.

W myśl generalnej zasady, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług tylko i wyłącznie, jeżeli towary czy usługi mają związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym dokonując nabycia towaru czy usługi podatnik ma obowiązek określić, czy zakup ma związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zakup towarów i usług przez Powiat w ramach realizowanych projektów pn. „…” nie jest i nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, gdyż przebudowany budynek oraz stworzona wokół niego ogólnodostępna przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkowa służyć będzie m.in. do organizacji zajęć dla grup wymagających szczególnego wsparcia na obszarze rewitalizacji ... .

Zaplanowane działania będą nieodpłatne a więc nie będą generowały przychodów (czynności opodatkowanych) tym samym Powiat mimo tego, że jest czynnym podatnikiem VAT nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług zawiązanych z realizacją ww. projektu.

W związku z powyższym brak jest przesłanek do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że przedmiotem projektu jest przebudowa z rozbudową budynku …. wraz z zagospodarowaniem terenu na potrzeby realizacji projektu pn. „….”.

Okres realizacji projektu: 2018 - 2019

W celu przygotowania wniosku o dofinansowanie, w roku 2017 r. dokonane zostały pierwsze płatności za wykonanie dokumentacji projektowej oraz dokumentacji aplikacyjnej.

Przebudowany budynek oraz stworzona wokół niego ogólnodostępna przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkowa służyć będzie m.in. do organizacji zajęć dla grup wymagających szczególnego wsparcia na obszarze rewitalizacji ..., tj. seniorów, tzw. „dzieci rynku”, kobiet nieaktywnych zawodowo oraz osób korzystających z pomocy placówek mieszczących się przy ul. W.

Zgodnie z zapisami w dokumentacji aplikacyjnej projekt nie będzie generował żadnych przychodów operacyjnych dla beneficjenta. Zrewitalizowana infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Beneficjenta ani Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie do prowadzenia działalności gospodarczej, odpłatnej. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi, które będą nabywane do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – nabycia dokonywane przez Powiat w ramach realizacji ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z wniosku, opisany projekt Wnioskodawca realizuje w ramach wykonywania zadań własnych z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym.

Tym samym, w analizowanym przypadku Powiat nie będzie nabywał towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a zatem dokonując zakupów nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego.

Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu różnicy na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Powiat nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie objętym pytaniem Wnioskodawcy, a zatem w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu. Stąd też nie są przedmiotem oceny tut. organu wyrażonej w tej interpretacji te elementy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, do którego nie odnosi się pytanie Wnioskodawcy. W szczególności nie jest przedmiotem interpretacji kwestia czy efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj