Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.245.2018.2.MAZ
z 12 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 października 2018 r. (data wpływu – 15 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z 22 listopada 2018 r. (data wpływu – 22 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy nabywanego i wykorzystywanego alkoholu etylowego używanego do prób produkcyjnych, celów naukowych i badawczych w procesach, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy nabywanego i wykorzystywanego alkoholu etylowego używanego do prób produkcyjnych, celów naukowych i badawczych w procesach, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 listopada 2018 r. (data wpływu – 22 listopada 2018 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z 19 listopada 2018 r., znak 0111-KDIB3-3.4013.245.2018.1.MAZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – spółka (dalej także jako: „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zarejestrowała się również dla potrzeb podatku akcyzowego jako podmiot wykonujący działalność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych podlegający zwolnieniu od akcyzy, jednakże w momencie wystąpienia z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej nie uzyskała potwierdzenia rejestracji do podatku akcyzowego od właściwego urzędu skarbowego, w trybie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 06.12.2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.2018.1114 t.j. z dnia 2018.06.08 - dalej jako „ustawa o PA”).

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Opracowywana przez Spółkę technologia pozwoli na uzyskiwanie białka z … . Wytworzona przez Spółkę technologia będzie wykorzystywana przez …, a uzyskany surowiec (izolaty białka) będą wykorzystywane przez producentów żywności jako składniki spożywcze, co będzie dla nich szansą na rozszerzenie oferty produktów. Wdrożenie technologii pozyskiwania białek z … pozwoli na zagospodarowanie łatwo dostępnego surowca.

Wnioskodawca prowadzi działania badawczo-rozwojowe, opracowując technologię uzyskiwania białka; nie będzie produkować izolatów białka ani gotowej żywności. Spółka tworzy technologię do wykorzystania przez … na zasadzie licencji.

Na potrzeby realizacji prac badawczych oraz prowadzenia szarż procesowych na linii pilotażowej, Spółka zamierza nabywać alkohol etylowy czysty (etanol). Produkt ten nabywany będzie od podmiotu prowadzącego skład podatkowy na terytorium Polski i z informacji uzyskanych od tego podmiotu, będzie on objęty zabezpieczeniem akcyzowym.

Wnioskodawca będzie prowadził badania w zakresie pozyskiwania białka oraz prób produkcyjnych z wykorzystaniem alkoholu etylowego przy użyciu własnych linii produkcyjnych i własnych pracowników. Jedynie w zakresie utylizacji i/lub recyrkulacji odpadów poprodukcyjnych Spółka będzie angażowała inne podmioty. Zakupiony alkohol etylowy ulegnie całkowitemu zużyciu przez Spółkę w procesie opisanych badań i prób produkcyjnych.

Nabywany alkohol etylowy czysty jest zaklasyfikowany w Nomenklaturze Scalonej (CN) pod pozycjami CN 2207 20 00 i 2207 10 00.

Produktem finalnym będzie zatem wysuszony i zmielony izolat białkowy, który nie będzie zawierał alkoholu. Otrzymany w tym procesie odpad produkcyjny w postaci odcieku zawierać będzie alkohol etylowy w stężeniu 60-70%, jednakże substancja ta będzie utylizowana przez firmę zajmującą się utylizacją odpadów chemicznych. Na chwilę obecną Spółka nie zawarła umowy na utylizację przedmiotowego odpadu; stosowną umowę zamierza zawrzeć w I kwartale 2019 r. Odciek etanolowy będzie zaklasyfikowany pod kodem odpadu: 16 05 06 - chemikalia laboratoryjne i analityczne (np. odczynniki chemiczne) zawierające substancje niebezpieczne, w tym mieszaniny chemikaliów laboratoryjnych i analitycznych. Utylizacja odpadów zostanie potwierdzona właściwą dokumentacją.

W ramach potencjalnie realizowanego zakupu alkoholu etylowego będą wymagane od dostawcy dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju oraz dokumentacja transportowa towarzysząca przemieszczaniu alkoholu etylowego. Spółka będzie również prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. W momencie otrzymania od właściwego urzędu skarbowego potwierdzenia rejestracji w podatku akcyzowym, będzie je przedkładał swojemu dostawcy prowadzącemu skład podatkowy.

Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności w zakresie produkcji, magazynowania lub przetwarzania alkoholu etylowego.

W uzupełnieniu wniosku z 22 listopada 2018 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że nabywając alkohol etylowy na potrzeby realizacji prac badawczych oraz prowadzenia szarż procesowych na linii pilotażowej, będzie spełniał warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca nabywając i wykorzystując alkohol etylowy do prób produkcyjnych, celów naukowych i badawczych w procesach, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu, będzie uprawniony do zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywany na zasadach opisanych w stanie faktycznym alkohol etylowy będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie.

Art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PA wskazuje, iż opodatkowane podatkiem akcyzowym są m.in. wyroby akcyzowe, które zostały określone jako wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.

Pod pozycją 17 przedmiotowego załącznika wskazano alkohol etylowy, który uznaje się za wyrób akcyzowy o kodzie CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Ponadto w poz. 43 przedmiotowego załącznika został wymieniony, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy o PA zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Definicja alkoholu etylowego zawarta w art. 93 ust. 1 ustawy o PA obejmuje swoim zakresem dość duże spektrum wyrobów, spośród których niektóre nie mają charakteru napoju, i tak w myśl tego artykułu do alkoholu etylowego zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym jest nie tylko produkcja wyrobów akcyzowych, czy też ich wprowadzenie do składu podatkowego lub wyprowadzenie ze składu podatkowego (art. 8 ust. 1 ustawy o PA), lecz także zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający - art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy o PA.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o PA, zwolnienie od akcyzy wyrobów stosuje się wyłącznie m.in. w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, którym zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a tej ustawy jest podmiot, mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Niezależnie od powyższego alkohol etylowy korzysta także ze zwolnień od podatku akcyzowego w zakresie określonym w przepisach § 9-12 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U.2018.1748 z dnia 2018.09.10, dalej jako: „Rozporządzenie”). Na mocy § 9 ust. 1 ww. Rozporządzenia ze zwolnienia od akcyzy korzystają napoje alkoholowe (w tym alkohol etylowy) używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem, że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Alkohol etylowy będzie zużywany przez Wnioskodawcę do badań naukowych w zakresie pozyskiwania białka oraz do prób produkcyjnych. W wyniku tych czynności powstanie produkt finalny w postaci wysuszonego i zmielonego izolatu białkowego, który nie będzie zawierał alkoholu. W procesie tym powstaną również odpady poprodukcyjne w postaci odcieku, który zawierać będzie alkohol etylowy w stężeniu 60-70%, jednakże substancja ta będzie odpadem chemicznym i zostanie zutylizowana. Spółka dąży do uzyskania pełnowartościowego izolatu białkowego, który spełniając wymogi producentów żywności, będzie wykorzystywany jako składnik spożywczy. Należy zauważyć, że bez wykorzystywania przez Wnioskującego alkoholu etylowego w opisanych badaniach i próbach produkcyjnych nie będzie możliwe prowadzenie przez Spółkę opisanych procesów.

W świetle przedstawionych wyjaśnień odnośnie zdarzenia przyszłego należy podkreślić, że warunek wymieniony § 9 ust. 1 ww. Rozporządzenia zostanie przez Spółkę spełniony.

Ponadto zwolnienie od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie stosuje się w przypadkach, o których mowa m.in. w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o PA, a więc w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 tej ustawy, czyli gdy nastąpiło:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8 (nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający),
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy (art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o PA);
  3. w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego - przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego (art. 32 ust. 6 ustawy o PA);
  4. dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 32 ust. 10 ustawy o PA);
  5. odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy o PA).

W świetle powyższych wyjaśnień nie ulega wątpliwości, że również ww. warunki zwolnienia z akcyzy wyrobów akcyzowych będą przez Spółkę spełnione, ponieważ nabywany towar będzie objęty zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego. Ponadto Spółka będzie okazywać dostawcy potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, będzie dysponować dokumentem dostawy, jak również potwierdzać dostawcy fakt ich przyjęcia.

Dodatkowym warunkiem wynikającym z art. 138f ustawy o PA jest prowadzenie przez zużywającego ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy. Ewidencja ta powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o dokumentach dostawy (art. 138f ust. 2 ustawy). Ewidencja ta może zostać zastąpiona dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego, innych niż przepisy o akcyzie albo na podstawie przepisów o rachunkowości, jednakże pod warunkiem, że dokumentacja ta będzie zawierała wszystkie dane wymagane dla tejże ewidencji. Również ten warunek zostanie przez Spółkę spełniony, bowiem zaprowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy.

W świetle powyższych regulacji oraz wyjaśnień co do stanu zdarzenia przyszłego, nie ulega wątpliwości, że również powyższe warunki techniczne tj. ewidencyjne i dokumentacyjne zwolnienia z akcyzy wyrobów akcyzowych będą spełnione, a zatem alkohol etylowy wykorzystywany przez Wnioskodawcę, jako podmiot zużywający, do prób produkcyjnych, celów naukowych i badawczych w procesach produkcyjnych, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu należy kwalifikować do napojów alkoholowych, a tym samym do wyrobów akcyzowych podlegających zwolnieniu z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych wyżej przepisów w opinii Wnioskodawcy, przysługiwać będzie zwolnienie z akcyzy ze względu na przeznaczenie, dla alkoholu etylowego, będącego w myśl art. 92 ustawy o PA napojem alkoholowym. Spółka będąc zarejestrowana dla potrzeb podatku akcyzowego jako podmiot wykonujący działalność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych, będzie nabywać alkohol etylowy i będzie podmiotem go zużywającym do badań naukowych, a następnie do testów produkcyjnych. Produkty powstałe w procesach tworzenia technologii nie będą zawierać alkoholu (§ 9 Rozporządzenia). Alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. będzie nabywany od podmiotu prowadzącego skład podatkowy na terytorium Polski i po jego stronie będzie wykazanie, że wyroby akcyzowe posiadają zabezpieczenie akcyzowe w podatku akcyzowym do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez Spółkę jako podmiot zużywający. Pomimo, iż ewidencja, o której mowa w art. 138f ustawy o PA może zostać zastąpiona dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego, Spółka będzie prowadzić odrębną ewidencję wyrobów zwolnionych od akcyzy z uwzględnieniem takich informacji jak: ilość i rodzaj wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych, datę i miejsce odbioru tych wyrobów. Wnioskodawca będzie również gromadzić dokumenty związane z dostawą nabywanego alkoholu etylowego, a także przed każdym dostarczeniem ww. wyrobów Spółka okaże swojemu dostawcy, który prowadzi skład podatkowy, kopię potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego wydanego przez właściwy dla niej urząd skarbowy.

Reasumując - wobec tak przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka wypełni wszystkie warunki, uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie nabywanego alkoholu etylowego czystego, na podstawie § 9 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy. W zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną również warunki do zwolnienia określone w art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz w art. 32 ust. 5-11 ustawy o PA. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie powyższego zwolnienia nie jest uzależnione od skażenia alkoholu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2018 r., poz. 1114, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Natomiast pod pozycją 18 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2208, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Jednocześnie w myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. Potwierdzenie powinno zawierać dane dotyczące zarejestrowanego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których prowadzi on działalność gospodarczą - art. 16 ust. 3 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, zwolnienie do akcyzy wyrobów stosuje się w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 5-11 ustawy:

5.warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów ak cyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy;
  3. (uchylony).

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

7. (uchylony).

8. (uchylony).

9. (uchylony).

10. Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

11. Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1748; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy”), zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy - § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych; jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz zarejestrowała się dla potrzeb podatku akcyzowego. Na potrzeby realizacji prac badawczych oraz prowadzenia szarż procesowych na linii pilotażowej, Spółka zamierza nabywać alkohol etylowy czysty (etanol; Wnioskodawca wskazał, że ten alkohol będzie objęty pozycjami CN 2207 20 00 oraz 2207 10 00) od podmiotu prowadzącego skład podatkowy na terytorium kraju, wypełniając warunki wskazane w art. 32 ust. 5-11 ustawy. Produkt końcowy prac badawczych i rozwojowych nie będzie zawierał alkoholu. Natomiast odpad w postaci odcieku, przeznaczony do utylizacji przez podmiot zewnętrzny, będzie zawierał alkohol etylowy w stężeniu 60-70%. Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności w zakresie produkcji, magazynowania lub przetwarzania alkoholu etylowego.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zwolnienia od akcyzy, ze względu na przeznaczenie, alkoholu etylowego używanego do prób produkcyjnych, celów naukowych i badawczych w procesach, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Mając na uwadze treść przywołanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, Organ pragnie wskazać, że zwolnienie od akcyzy napojów alkoholowych w przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zdarzenia przyszłego wymaga spełnienia następujących warunków:

  • napoje alkoholowe są używane jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych, celów naukowych lub badań naukowych;
  • napoje alkoholowe są używane przez podmiot zużywający;
  • napoje alkoholowe są dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
  • do przemieszczanych napojów alkoholowych dołączany jest dokument dostawy;
  • podmiot zużywający, mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przedstawi podmiotowi dostarczającemu napoje alkoholowe pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3;
  • odbierający napoje alkoholowe potwierdzi odbiór tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Spółka zamierza wykorzystywać w swojej działalności alkohol etylowy czysty zaklasyfikowany pod pozycją CN 2207 10 00, spełniający definicję napoju alkoholowego, zawartą w art. 92 ustawy. Alkohol etylowy nabywany będzie ze składu podatkowego na terytorium kraju, co wypełnia warunek zwolnienia od akcyzy, wskazany w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy. Ponadto Spółka złożyła zgłoszenie rejestracyjne dla potrzeb podatku akcyzowego. Nabywając alkohol etylowy ze składu podatkowego, a następnie używając go do badań naukowych i prób produkcyjnych, służących tworzeniu technologii do wykorzystania przez …, Wnioskodawca będzie ten alkohol zużywał do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy. Tym samym Spółka będzie posiadała status podmiotu zużywającego, mając siedzibę i prowadząc działalność gospodarczą na terenie kraju.

Wnioskodawca ponadto wskazał w uzupełnieniu wniosku, że nabywając alkohol etylowy będzie spełniał warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy, co oznacza, że:

  • do przemieszczanych napojów alkoholowych dołączany będzie dokument dostawy;
  • Spółka jako podmiot zużywający, mający siedzibę i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przedstawi podmiotowi dostarczającemu alkohol etylowy pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3;
  • Spółka potwierdzi odbiór alkoholu etylowego na dokumencie dostawy.

Jak zatem z powyższego wynika, Wnioskodawca będzie wypełniał wszystkie warunki wskazane w § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, uprawniające do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego zużywanego przez Wnioskodawcę do badań naukowych i prób produkcyjnych w procesach, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Na marginesie powyższego Organ pragnie zauważyć, że wskazany przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego alkohol o kodzie CN 2207 20 00 jest alkoholem etylowym skażonym, a nie jak chce Spółka alkoholem etylowym czystym, którego użycie do badań naukowych i prób produkcyjnych deklarowała. Błąd ten jednak nie ma znaczenia w niniejszej sprawie.

Ponadto Organ nie zgadza się z argumentacją Wnioskodawcy, zawartą w przedstawionym własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, że dodatkowym warunkiem, który w domyśle ma uprawniać do zastosowania zwolnienia od akcyzy używanego alkoholu etylowego, jest prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy. Prowadzenie ewidencji na podstawie art. 138f ustawy jest obowiązkiem nałożonym na podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, a nie warunkiem formalnym, uprawniającym do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

W przypadku, gdy Wnioskodawca będzie używał alkoholu etylowego do badań naukowych i prób produkcyjnych od 1 stycznia 2019 r., chcąc skorzystać ze zwolnienia od akcyzy dla tego alkoholu będzie zobowiązany do wypełnienia warunków wymienionych w art. 32 ust. 5-11 ustawy w brzmieniu obowiązującym od tej daty.

Reasumując - mając przy tym na względzie, iż Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie wypełniał wszystkie warunki wymienione w § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy - co też zostało przez Organ ocenione powyżej - stwierdzić należy, że nabywając i wykorzystując alkohol etylowy do prób produkcyjnych, celów naukowych i badawczych w procesach, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu, Spółka będzie uprawniona do zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Organ ponadto pragnie zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia zawarta w pytaniu Wnioskodawcy, dotycząca zwolnienia od akcyzy nabywanego i wykorzystywanego alkoholu etylowego używanego do prób produkcyjnych, celów naukowych i badawczych w procesach, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie były przedmiotem interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postepowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj