Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.466.2019.2.IP
z 5 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2019 r. (data wpływu 4 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nakładów poniesionych na rozbudowę oczyszczalni ścieków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nakładów poniesionych na rozbudowę oczyszczalni ścieków. Wniosek uzupełniono w dniu 4 października 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2017 r. Sp. z o.o. jest jednoosobową spółką komunalną utworzoną przez Gminę aktem założycielskim zawartym w dniu (…) i od 1 stycznia 2017 r. rozpoczęło działalność – realizacja zadań własnych Gminy w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz utrzymania zieleni. Gmina posiada 100% udziałów, które objęła w Spółce w zamian za wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowiącego zespół składników majątkowych i niemajątkowych przeznaczonych do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz w zamian za wkład pieniężny.

Od 1 stycznia 2017 r. Spółka zawiera umowy z mieszkańcami Gminy oraz z przedsiębiorcami prowadzącymi na terenie Gminy działalność gospodarczą, na zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków. Dostawa wody oraz odbiór ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – VAT 8%. Spółka za wykonane usługi na podstawie zawartych umów otrzymuje wynagrodzenie, a każdorazowa sprzedaż usługi jest dokumentowana wystawieniem faktury VAT odbiorcy usługi.

Dotychczas Spółka, w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, posiadała prawo do korzystania i pobierania pożytków z części nieruchomości stanowiących działki ewidencyjne nr (…) – część o pow. 0,40 ha i nr (…) – część o pow. 0,52 ha, które były oznaczone w ewidencji gruntów jako tereny przemysłowe BA, na których położone były budynki i budowle oraz infrastruktura towarzysząca (w tym linia energetyczna, budynek socjalny, drogi, zieleń, ciąg technologiczny, budynek techniczny, płyta magazynu osadu z zadaszeniem, wiata garażowa, magazyn osadów). Pozostałej części przedmiotowych działek Spółka nie otrzymała do korzystania, ponieważ były to grunty rolne – łąki, grunty orne i grunty rolne.

Z uwagi na ograniczenia wynikające z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego grunty rolne o pow. większej niż 3000 m2 nie mogły być wniesione aportem, ani na własność, ani jako prawo do korzystania z tych nieruchomości.

W związku z planowaną konieczną rozbudową oczyszczalni ścieków, Gmina planuje, aby rozbudowę oczyszczalni ścieków prowadziła Spółka komunalna – Sp. z o.o. jako podmiot powołany do wykonywania zadań własnych Gminy w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Gmina planuje wnieść aportem na własność Spółki dwie zabudowane nieruchomości, dla których prowadzona jest księga wieczysta (…), stanowiące działki ewidencyjne nr (…) o pow. 1,01 ha i nr (…) o pow. 1,00 ha, z obrębu ewidencyjnego (…), po uzyskaniu zgody na wyłączenie z produkcji rolnej gruntów rolnych. Nieruchomość zabudowana jest budynkami i budowlami stanowiącymi oczyszczalnię ścieków wraz z obiektami towarzyszącymi (linia energetyczna, budynek socjalny, drogi, zieleń, ciąg technologiczny, budynek techniczny, płyta magazynu osadu z zadaszeniem, wiata garażowa, magazyn osadów). Na oczyszczalnię przyjmowane są ścieki i tam podlegają procesowi oczyszczania.

Wniesienie aportem zabudowanych dwóch nieruchomości zwolnione jest od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy podatku od towarów i usług, co zostało potwierdzone indywidualną interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 lipca 2019 r. nr (…).

Spółka już jako właściciel zobowiązana będzie rozbudować oczyszczalnię ścieków, ponieważ obecnie możliwości przyjęcia wszystkich ścieków z urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy są niewystarczające.

Spółka będąc właścicielem budynków i budowli wraz z obiektami towarzyszącymi będzie inwestowała we własny majątek, a nie w majątek Gminy.

Spółka prowadząc inwestycję polegającą na rozbudowie oczyszczalni ścieków będzie zawierała umowy cywilnoprawne na roboty budowlane, na świadczenie usług, np. geodezyjnych, nadzoru autorskiego, nadzoru inwestorskiego, umowy zakupu towarów w postaci materiałów budowlanych, urządzeń itp. Wynagrodzenie za roboty budowlane, wynagrodzenie za świadczone usługi jak również za zakup towarów – materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które Spółka będzie płaciła wykonawcom, usługobiorcom, sprzedawcom.

Towary i usługi nabywane przez Spółkę w związku z rozbudową oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury wystawiane przez wykonawców, dostawców dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach inwestycji polegającej na rozbudowie oczyszczalni ścieków wystawiane będą na Spółkę – sp. z o.o. Spółka będzie zamawiającym – inwestorem inwestycji polegającej na rozbudowie oczyszczalni ścieków.

Spółka jako czynny podatnik podatku od towarów i usług sprzedaje własne usługi w zakresie zaopatrzenia w wodę i/lub odprowadzania ścieków, czy zieleni. Świadczone przez Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, który Spółka nalicza mieszkańcom Gminy oraz przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Gminy, którzy korzystają z wody, jak i odprowadzają ścieki do kanalizacji sanitarnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po wniesieniu aportem dwóch zabudowanych budynkami i budowlami oczyszczalni ścieków wraz z obiektami towarzyszącymi, nieruchomości przez Gminę na własność sp. z o.o., Sp. z o.o. będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nakładów poniesionych na rozbudowę oczyszczalni ścieków, a więc od towarów i usług zakupionych w związku z rozbudową oczyszczalni ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych o roboty budowlane, o świadczenie usług i zakupu towarów?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Po nabyciu (wniesienie przez Gminę aportem) na własność nieruchomości zabudowanych budynkami i budowlami oczyszczalni ścieków wraz z obiektami towarzyszącymi Sp. z o.o. planuje rozbudowę swojego majątku – oczyszczalni ścieków.

Odprowadzanie ścieków na oczyszczalnię ścieków w ramach odpłatnej usługi odbioru i oczyszczania ścieków podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż usługi odbioru i oczyszczania ścieków jest wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Sp. z o.o. rozbudowując oczyszczalnię ścieków dokonywać będzie zakupów towarów i usług. Towary i usługi zakupione przez Spółkę będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Czynnościami opodatkowanymi są usługi świadczone przez Sp. z o.o. w zakresie zaopatrzenia w wodę, a więc jej dostarczania, jak i usługi odbierania ścieków i ich oczyszczania.

W związku z powyższym Sp. z o.o. stoi na stanowisku, że będzie miała prawo do obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego od nakładów w postaci usług i towarów poniesionych na rozbudowę oczyszczani ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy będzie on miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nakładów poniesionych na rozbudowę oczyszczalni ścieków, tj. od towarów i usług zakupionych w związku z rozbudową oczyszczalni.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane przez Spółkę w związku z rozbudową oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane – jak wskazał Wnioskodawca – wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując – po wniesieniu aportem dwóch zabudowanych, budynkami budowlami oczyszczalni ścieków wraz z obiektami towarzyszącymi, nieruchomości przez Gminę na własność Wnioskodawcy – Zainteresowany będzie miał prawo, w oparciu o przepis art. 86 ust. 1 ustawy, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z rozbudową przedmiotowej oczyszczalni. Powyższe wynika z faktu, że wydatki związane z realizacją inwestycji będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W szczególności istotna dla przyjętego rozstrzygnięcia była informacja, że towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z rozbudową oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach inwestycji wystawiane będą na Wnioskodawcę. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Informuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj