Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.499.2019.1.MC
z 6 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2019 r. (data wpływu 6 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku do dostawy „...” do placówek oświatowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 września 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku do dostawy „...” do placówek oświatowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jako podatnik czynny VAT jest oficjalnym dystrybutorem urządzenia edukacyjnego pod nazwą handlową „...”. (…) jest interaktywnym urządzeniem projekcyjnym, które spełnia jednocześnie funkcje .... Stanowi pomoc dydaktyczną przeznaczoną do ćwiczeń i zabaw ruchowych wraz z zestawem treści multimedialnych przeznaczonych do pracy z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym i przedszkolnym, a także do rehabilitacji zarówno dzieci, dorosłych i osób w podeszłym wieku.


Urządzenie (...) składa się z jednostki centralnej komputera, projektora, czujnika ruchu. Wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowiąc zestaw komputerowy montowany na stałe w jednym miejscu. (…) posiada w pełni funkcjonalny system operacyjny. Do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki, klawiatury, pamięci przenośne czy głośniki.


Urządzenie stanowi realną pomoc i uzupełnienie w procesie dydaktycznym i edukacyjnym dla uczniów szkół podstawowych i przedszkoli. Urządzenie (...) wyposażone jest w pakiet gier edukacyjnych „...” przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym podstawowym. Pakiet gier „...” bazujący na podstawie programowej kształcenia w szkołach i przedszkolach pozwala łączyć naukę z zabawą, rozwijając przy tym spostrzegawczość wzrokową, a także koordynację wzrokowo-ruchową oraz słuchowo-ruchową w zakresie motoryki. Gry i zabawy oferowane w pakiecie dopasowane są zarówno do starszych uczniów szkół podstawowych, jak i młodszych dzieci przedszkolnych.


Do tej pory Wnioskodawca sprzedaje produkt (...) do placówek oświatowych stosując przy sprzedaży stawkę podstawową VAT 23%.


W wykazie sprzętu komputerowego opodatkowanego stawką podatku VAT w wysokości 0% ujętej w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług pozycja nr 1 zawiera „Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych”.


Zestaw komputerowy o nazwie (...) zgodnie z definicjami słownikowymi jest zestawem komputera stacjonarnego.


Należy podkreślić, iż nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, w tym definicji „zestawu komputerowego stacjonarnego”. Ze względu, że w definicji słownikowej Encyklopedii PWN nie ma definicji stwierdzenia „zestaw komputera stacjonarnego” poniżej definicje poszczególnych słów:

Zestaw - zespół elementów spełniających rolę samodzielnego urządzenia.


Komputer - urządzenie elektroniczne automatycznie przetwarzające dane zapisane cyfrowo, służące do szybkiego wykonywania obliczeń, przechowywania, porządkowania i wyszukiwania danych oraz sterowania pracą innych urządzeń.


Stacjonarny - znajdujący się gdzieś na stałe, niezmieniający miejsca pobytu lub swego położenia.


Wg definicji Wikipedia:


Komputer stacjonarny - rodzaj komputera osobistego, który zwykle jest na stałe umiejscowiony (...). Składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej, monitora i klawiatury.


Jednostka systemowa (zwana także jednostką centralną lub komputerem) - zasadnicza część zestawu komputerowego zawierająca najważniejsze elementy składowe komputera, zawarte we wspólnej obudowie. W zależności od konstrukcji danego typu komputera, zawiera: zasilacz, płytę główną z procesorem, dyskiem twardym wraz z systemem operacyjnym i pamięcią operacyjną (pamięć RAM) oraz porty do komunikacji z pozostałymi składnikami zestawu komputerowego. W skład jednostki centralnej mogą wchodzić również dalsze składniki jak karty rozszerzeń, itd.


Brak definicji ustawowej stanowi uzasadnienie dla przyjęcia potocznego rozumienia tego pojęcia.


Zatem, przyjmuje się, iż na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia. Urządzeniem wejścia, co do zasady, jest np. klawiatura, myszka, kamera itp. Urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer „komunikuje” się z użytkownikiem. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl.) „stacjonarny” oznacza „znajdujący się gdzieś na stałe, niezmieniający miejsca pobytu lub swego położenia”. Zestaw komputera stacjonarnego jest więc zestawem komputerowym przystosowanym do używania w stałym miejscu, tj. w lokalizacji, w której został zainstalowany, zamontowany, ustawiony, w przeciwieństwie do komputerów przenośnych, które z założenia mogą być używane w każdym miejscu, w którym przebywa ich użytkownik.


Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.


Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, iż będzie dokonywał dostaw zestawów komputerowych o nazwie (...) na rzecz placówek oświatowych. W związku z dostawą na rzecz placówek oświatowych zestawów komputerowych o nazwie (...), Wnioskodawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Wnioskodawca zamierza przekazywać kopię takiej umowy zawartej z organem nadzorującym placówkę oświatową do właściwego urzędu skarbowego.


Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w świetle powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że zestawy komputerowe o nazwie (...) składające się z komputera stacjonarnego, projektora krótkoogniskowego i kamery stanowią towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. Przedstawiony opis sprawy wskazuje bowiem, że wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowiąc zestaw komputerowy, a do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerem stacjonarnym, takie jak myszki oraz klawiatury, drukarki oraz skanery, czy pamięci przenośne.


Zestaw komputerowy o nazwie (...) jest zestawem komputerowym stacjonarnym co potwierdzają powyższe definicje:

  • jest zestawem stacjonarnym umiejscowionym na stałe do sufitu,
  • składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: składa się z jednostki centralnej - tak, klawiatury - tak w postaci pilota, monitora - tak w postaci projektora,
  • do zestawu komputerowego o nazwie (...)... można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym takie jak myszki, klawiatury, pamięci przenośne,
  • podzespoły w zestawie komputerowym o nazwie (...)... są zależne od siebie i stanowią zestaw komputerowy.


W związku z tym, należy stwierdzić jednoznacznie, że zestaw komputerowy o nazwie (...)... jest zestawem komputerowym stacjonarnym z dodatkowo wbudowanym projektorem (stanowiącym urządzenie wyjściowe) oraz kamerą (stanowiącym dodatkowe urządzenie wejściowe), dodatkowe funkcje nie mogą dyskwalifikować tego urządzenia przy stosowaniu preferencyjnej stawki w wysokości 0% VAT. Skoro ustawodawca przewidział dla zestawów komputerów stacjonarnych przy dostawie dla placówek oświatowych zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%, to zbyt daleko idące i nieracjonalne byłoby zastosowanie dla zestawu komputerowego o nazwie (...) stawki podstawowej tylko dlatego, że urządzenie to zawiera również inne funkcje.


Analogicznie do interpretacji indywidualnej nr 0114-KDIP1-3.4012.493.2018.1.JG, Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej stwierdził, że stosowanie stawki 0% VAT dla drukarek będących jednocześnie urządzeniami wielofunkcyjnymi jest prawidłowe. Czyli wzbogacenie o dodatkowe funkcje urządzenia znajdującego się w wykazie sprzętu komputerowego opodatkowanego stawką podatku VAT w wysokości 0% nie może dyskwalifikować tego urządzenia przy stosowaniu preferencyjnej stawki w wysokości 0% VAT.


Wnioskodawca spotkał się również z szeregiem interpretacji indywidualnych potwierdzających, że zastosowanie stawki VAT 0% dla urządzenia o nazwie (...) placówek edukacyjnych jest prawidłowe. Poniżej interpretacje podatkowe indywidualne:

  1. ILPP2/4512-1-439/15-4/JK - Interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, 12 sierpnia 2015 r. Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży podłóg interaktywnych dla placówek oświatowych. https://interpretacje-podatkowe.org/stawki-podatku/ilpp2-4512-1-439-15-4-jk?zaznacz=pod%C5%82oga+interaktywna
  2. 1061-IPTPP2.4512.467.2016.1.KW Interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, 1 grudnia 2016 r. w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych https://interpretacje-podatkowe.org/stawki-podatku/1061-iptpp2-4512-467-2016-1-kw?zaznacz=pod%C5%82oga+interaktywna
  3. 1061-IPTPP1.4512.666.2016.1.RG Interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, 16 lutego 2017 r. Ustalenia czy urządzenia sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU w pozycji 26.20.13.0 „Maszyny cyfrowe do automatycznego przetwarzania danych, zawierające w tej samej obudowie co najmniej jednostkę centralną, oraz urządzenia wejścia i wyjścia, nawet połączone”, na które składają się: jednostka centralna PC, projektor, obudowa, czujniki ruchu zawierają się w wykazie towarów określonych przez Załącznik nr 8 do ustawy i ich sprzedaż na rzecz placówek oświatowych podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT https://interpretacje-podatkowe.Org/placowka-oswiatowa/1061-iptpp1-4512-666-2016-1 rg?zaznacz=pod%C5%82oga+interaktywna.
  4. 0113-KDIPT1-1.4012.891.2017.2.RG Interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 23 marca 2018 r. Uznanie podłóg interaktywnych z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 ustawy oraz zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy podłóg interaktywnych dla placówek oświatowych https://interpretacje-podatkowe.org/komputery/0113-kdipt1-1-4012-891-2017-2-rg?zaznacz=pod%C5%82oga+interaktywna.
  5. 0113-KDIPT1-1.4012.145.2018.1.MGO Interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 12 kwietnia 2018 r. Uznanie podłogi interaktywnej stanowiącej komputerowy zestaw stacjonarny za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 ustawy i zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy podłogi interaktywnej do placówek oświatowych https://interpretacje-podatkowe.org/placowka-oswiatowa/0113-kdipt1-1-4012-145-2018-1-nrigo?zaznacz=pod%C5%82oga+interaktywna.
  6. 0113-KDIPT1-1.4012.143.2018.2.AK Interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 17 kwietnia 2018 r. Zastosowanie 0% stawki podatku VAT dla dostawy podłóg interaktywnych, puf interaktywnych oraz blatów interaktywnych dla placówek oświatowych https://interpretacje-podatkowe.org/komputery/0113-kdipt1-1-4012-143-2016-2-ak?zaznacz=pod%C5%82oga+interaktywna.

Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.


Jednak zestaw komputerowy o nazwie (...)... jest wg definicji zestawem komputerowym stacjonarnym przyporządkowanym w wykazie sprzętu komputerowego opodatkowanego stawką podatku VAT w wysokości 0% do pozycji nr 1 „Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych” ujętej w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że w przedmiotowej sprawie wszystkie warunki niezbędne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego, zostaną spełnione. Zatem przy dostawie zestawów komputerowych o nazwie (...) do placówek oświatowych, Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 26 ustawy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przy dostawie do placówek oświatowych zestawów komputerowych o nazwie „ (...)...” stanowiąca zestaw komputerowy przyporządkowany do pozycji nr 1 „Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych”, ujęty w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług zestaw stacjonarny, będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do stosowania stawki 0% VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Tak, Wnioskodawca jest przekonany o tym, że przy dostawie do placówek oświatowych zestawów komputerowych o nazwie „ (...)...” Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki 0% VAT.


W przedmiotowej sprawie wszystkie warunki niezbędne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego, zostają spełnione. Zatem przy dostawie zestawów komputerowych o nazwie (...)... do placówek oświatowych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 26 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Przy czym, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.


Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. drukarki
  3. skanery
  4. urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.


Zatem przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m. in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne.


W efekcie podatnik będzie uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% jedynie w ściśle określonych przepisami prawa przypadkach.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jako podatnik czynny VAT jest oficjalnym dystrybutorem urządzenia edukacyjnego pod nazwą handlową „ (...)”. (...)” jest ...urządzeniem projekcyjnym, które spełnia jednocześnie funkcje .... Stanowi pomoc dydaktyczną przeznaczoną do ćwiczeń i zabaw ruchowych wraz z zestawem treści multimedialnych przeznaczonych do pracy z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym i przedszkolnym, a także do rehabilitacji zarówno dzieci, dorosłych i osób w podeszłym wieku.


Urządzenie (...) składa się z jednostki centralnej komputera, projektora, czujnika ruchu. Wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowiąc zestaw komputerowy montowany na stałe w jednym miejscu. (...) posiada w pełni funkcjonalny system operacyjny. Do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki, klawiatury, pamięci przenośne czy głośniki.


Urządzenie stanowi realną pomoc i uzupełnienie w procesie dydaktycznym i edukacyjnym dla uczniów szkół podstawowych i przedszkoli. Urządzenie (...) ... wyposażone jest w pakiet gier edukacyjnych „...” przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym podstawowym. Pakiet gier „...” bazujący na podstawie programowej kształcenia w szkołach i przedszkolach pozwala łączyć naukę z zabawą, rozwijając przy tym spostrzegawczość wzrokową, a także koordynację wzrokowo-ruchową oraz słuchowo-ruchową w zakresie motoryki. Gry i zabawy oferowane w pakiecie dopasowane są zarówno do starszych uczniów szkół podstawowych, jak i młodszych dzieci przedszkolnych.


Wnioskodawca wskazał, że zestaw komputerowy o nazwie (...) zgodnie z definicjami słownikowymi jest zestawem komputera stacjonarnego.


Zestaw komputerowy o nazwie (...)... jest zestawem komputerowym stacjonarnym, gdyż:

  • jest zestawem stacjonarnym zamontowanym na stałe do sufitu,
  • składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: z jednostki centralnej, klawiatury (postaci pilota), monitora (w postaci projektora),
  • do zestawu komputerowego o nazwie (...) ... można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym takie jak myszki, klawiatury, pamięci przenośne,
  • podzespoły w zestawie komputerowym o nazwie (...)... są zależne od siebie i stanowią zestaw komputerowy.


Zestaw komputerowy o nazwie (...)... jest zestawem komputerowym stacjonarnym z dodatkowo wbudowanym projektorem (stanowiącym urządzenie wyjściowe) oraz kamerą (stanowiącym dodatkowe urządzenie wejściowe).


Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw zestawów komputerowych o nazwie (...)... na rzecz placówek oświatowych. W związku z dostawą na rzecz placówek oświatowych zestawów komputerowych o nazwie (...)..., Wnioskodawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Wnioskodawca zamierza przekazywać kopię takiej umowy zawartej z organem nadzorującym placówkę oświatową do właściwego urzędu skarbowego.


Wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przy dostawie do placówek oświatowych opisanych zestawów komputerowych o nazwie „ (...)...”, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0%.


Jak wyżej wskazano, katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających. Z powołanych przepisów wynika wprost, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. W konsekwencji, wszystkie nieujęte w tym załączniku towary stanowiące sprzęt komputerowy będą opodatkowane stawką podstawową VAT, tj. 23%.


Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku do dostawy ... na rzecz placówek oświatowych znajduje zastosowanie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie nie zostały spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie preferencyjnej stawki podatku 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Należy podkreślić, że w analizowanym przypadku przedmiotem dostawy jest ..., która nie została wymieniona w załączniku nr 8 do ustawy, a zatem jej dostawa nie może być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.


Zatem z uwagi na to, że w niniejszym przypadku nie będą miały zastosowania preferencyjne stawki podatku VAT, dostawa ... przez Wnioskodawcę na rzecz placówek oświatowych, podlega opodatkowaniu – zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy – stawką podatku VAT w wysokości 23%.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Odnosząc się natomiast do wskazanych we wniosku interpretacji indywidualnych tut. Organ wyjaśnia, że w identycznym stanie prawnym i identycznym stanie faktycznym rozstrzygnięcia powinny być tożsame. Cel ten osiągany jest poprzez zastosowanie właściwych przepisów Ordynacji podatkowej. Interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważniony do tego organ każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj