Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4010.311.2019.1.HK
z 31 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 września 2019 r. (data wpływu – 13 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy premie termomodernizacyjne podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych jako dochody spółdzielni mieszkaniowych, prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy premie termomodernizacyjne podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych jako dochody spółdzielni mieszkaniowych, prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa (dalej jako: „Spółdzielnia” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółdzielnia zajmuje się zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych jej członków i ich rodzin oraz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami Spółdzielni. Zaspokajanie powyższych potrzeb przez Spółdzielnię odbywa się poprzez dostarczanie samodzielnych lokali mieszkalnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Spółdzielnia administruje dwoma wyodrębnionymi osiedlami budynków wielomieszkaniowych. W związku ze swoją działalnością Spółdzielnia wykonuje czynności polegające na eksploatacji i utrzymaniu nieruchomości (lokali) tak na rzecz osób będących jak i niebędących jej członkami, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, czy prawo odrębnej własności lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Nadto Spółdzielnia zawierała z osobami fizycznymi umowy o budowę lokali, o których mowa w art. 10 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Umowy te zobowiązywały zawierające je strony do zawarcia, po wybudowaniu lokalu, umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu. W ramach swojej działalności Spółdzielnia podejmowała działania w zakresie termomodernizacji znajdujących się w jej zasobach budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne, prawa do których (odrębna własność, spółdzielcze własnościowe, bądź spółdzielcze lokatorskie, czy najem) przysługują członkom Spółdzielni, oraz osobom niebędącym członkami Spółdzielni. W związku z zamiarem przeprowadzenia termomodernizacji budynków, Spółdzielnia wystąpiła do Banku Gospodarstwa Krajowego o przyznanie premii termomodernizacyjnych. Premie termomodernizacyjne zostały przyznane Spółdzielni pismami stanowiącymi zawiadomienie o przyznaniu premii termomodernizacyjnej (...), a ich wypłata została potwierdzona pismami stanowiącymi zawiadomienie o wypłacie premii termomodernizacyjnej (...). W piśmie Banku Gospodarstwa Krajowego (...) wskazano, iż wniosek o przyznanie premii termomodernizacyjnej złożony został w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przez Spółdzielnię o przewidywanym koszcie 454 195,00 zł, finansowanego z kredytu w wysokości 454 195,00 zł (...) realizowanym w celu uzyskania rocznych oszczędności kosztów energii w wysokości 25 910,00 zł. Bank Gospodarstwa Krajowego wskazał nadto, że po przeprowadzonej analizie i pozytywnej ocenie weryfikacyjnej audytu energetycznego przyznana została premia termomodernizacyjna w wysokości 51 820,00 zł. Następnie (...) Bank Gospodarstwa Krajowego poinformował, że podjął decyzję o wypłacie premii termomodernizacyjnej w kwocie 51 820,00 zł na rachunek banku kredytującego. W piśmie Banku Gospodarstwa Krajowego (...) wskazano, iż wniosek o przyznanie premii termomodernizacyjnej złożony został w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przez Spółdzielnię o przewidywanym koszcie 266 920,00 zł, finansowanego z kredytu w wysokości 266 920,00 zł (...) realizowanym w celu uzyskania rocznych oszczędności kosztów energii w wysokości 16 851,00 zł. Bank Gospodarstwa Krajowego wskazał nadto, że po przeprowadzonej analizie i pozytywnej ocenie weryfikacyjnej audytu energetycznego przyznana została premia termomodernizacyjna w wysokości 33 702,00 zł.

Następnie (...) Bank Gospodarstwa Krajowego poinformował, że podjął decyzję o wypłacie premii termomodernizacyjnej w kwocie 33 702,00 zł na rachunek banku kredytującego. Środki, stanowiące premie termomodernizacyjne wskazane powyżej, zostały przekazane zgodnie ze wskazaniem Banku Gospodarstwa Krajowego w każdym wypadku na rachunek bankowy banku udzielającego kredytu, służącego finansowaniu inwestycji w zakresie termomodernizacji.

Wnioskodawca podniósł w tym miejscu, że jakkolwiek w obiekcie, na realizacje inwestycji w którym przyznana została premia termomodernizacyjna znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak i lokale użytkowe, to premia termomodernizacyjna przyznana i wykorzystana została wyłącznie na sfinansowanie spłaty kredytu w zakresie, w jakim służył on pokryciu kosztów termomodernizacji budynku w zakresie, w jakim stanowił on zasoby mieszkaniowe.

Wnioskodawca dodał, że w budynkach których dotyczyła termomodernizacja (...) znajdują się lokale zarówno członków Spółdzielni, jak i osób niebędących członkami Spółdzielni, znajdują się tam lokale mieszkalne i lokale użytkowe, docieplenie ścian nie dotyczyło jednak w sposób bezpośredni lokali użytkowych, znajdują się one tylko w bryle budynku.

Wnioskodawca dodał, że inwestycje w zakresie termomodernizacji, jak wynika z regulaminu funduszu remontowego Spółdzielni, są finansowane z funduszu remontowego w Spółdzielni. W tym zakresie Wnioskodawca przywołał § 3 ust. 1 lit. q) Regulaminu tworzenia i wykorzystania funduszu remontowego w Spółdzielni (...), który stanowi, że: „środki funduszu remontowego przeznaczane są na finansowane następujących kosztów prac objętych planem remontów zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą: (...) q) docieplenie ścian i stropów w budynkach” oraz § 3 ust. 1 lit. s) przedmiotowego Regulaminu, zgodnie z którym „środki funduszu remontowego przeznaczane są na finansowane następujących kosztów prac objętych planem remontów zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą: (...) s) spłatę kredytów i odsetek bankowych zaciągniętych na remonty i modernizację zasobów mieszkaniowych”. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał na § 2 ust. 1 lit. k) Regulaminu tworzenia i wykorzystania funduszu remontowego w Spółdzielni, który stanowi, że „Fundusz remontowy Spółdzielni tworzony jest: (...) k) z dotacji, subwencji, dofinansowania oraz darowizny”. Wnioskodawca również wskazał na § 2 ust. 1 lit. l) Regulaminu tworzenia i wykorzystania funduszu remontowego w Spółdzielni Mieszkaniowej, który stanowi, że „Fundusz remontowy Spółdzielni tworzony jest: (...) l) ze środków obcych pozyskanych z kredytu na remonty”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy premie termomodernizacyjne, których dotyczą przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, które zostały uzyskane przez Spółdzielnię (...) podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych jako dochody spółdzielni mieszkaniowych, prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszym stanie faktycznym, premie termomodernizacyjne, których dotyczą przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, które zostały uzyskane przez Spółdzielnię (przyznane Spółdzielni pismami stanowiącymi zawiadomienie o przyznaniu premii termomodernizacyjnej (...), a których wypłata została potwierdzona pismami stanowiącymi zawiadomienie o wypłacie premii termomodernizacyjnej (...), podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych jako dochody spółdzielni mieszkaniowych, prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Wnioskodawca zaznaczył, że w niniejszym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z dotacją, o której mowa w art. 127 ust. 1 lit. f) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, który stanowi, że: „Dotacje celowe są to środki przeznaczone na: (...) finansowanie lub dofinansowanie: (...) kosztów realizacji inwestycji”. Środki, z których pochodziła premia termomodernizacyjna, pochodziły z Funduszu Termomodernizacji i Remontów (vide: art. 23, 24 i 25 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów), który, jakkolwiek zasilany jest z budżetu państwa, to jednak zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, fundusz ten zasilany jest również przez odsetki od lokat środków Funduszu w bankach, wpływy z inwestycji środków Funduszu w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski oraz w papiery wartościowe określające świadczenia pieniężne, poręczane lub gwarantowane przez Skarb Państwa albo Narodowy Bank Polski, a także w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, o których mowa w art. 178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. z 2018 r. poz. 56 ze zm.), darowizny i zapisy oraz inne wpływy. Powyższe oznacza, iż nie można uznać, iż środki, z których pochodziła premia termomodernizacyjna, pochodziły z budżetu państwa, nie został więc spełniony jeden z podstawowych warunków dla uznania premii termomodernizacyjnej za dotację celową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Wnioskodawca przy tym podkreślił, że środki pochodzące z premii termomodernizacyjnej służyły dofinansowaniu kosztów realizacji inwestycji w zakresie termomodernizacji budynków wielomieszkaniowych, znajdujących się w zasobach Spółdzielni, a koszty takie wedle Regulaminu tworzenia i wykorzystania funduszu remontowego w Spółdzielni finansowane są z funduszu remontowego. Środki te zostały przekazane przez Bank Gospodarstwa Krajowego w całości na rachunek bankowy kredytu termomodernizacyjnego, z którego finansowane były roboty w zakresie termomodernizacji budynków wielomieszkaniowych znajdujących się w zasobach Spółdzielni. W odniesieniu do premii termomodernizacyjnej wskazuje się powszechnie, że jest ona dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tak: Małecki Paweł i Mazurkiewicz Małgorzata. Art. 17. W: CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz, wyd. IX. Wolters Kluwer Polska, 2018; tak również Minister Finansów w piśmie z 4 sierpnia 2009 r. stanowiącym interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, znak: DD6/8213/301/MNX/08/PK-992, gdzie stwierdzono, że premia termomodernizacyjna stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz, że dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych). W interpretacji indywidualnej Ministra Finansów wskazano, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), (tak Minister Finansów w piśmie z 4 sierpnia 2009 r. stanowiącym interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, znak: DD6/8213/301/MNX/08/PK-992). Ponadto wskazano, że przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe, (tak Minister Finansów w piśmie z 4 sierpnia 2009 r. stanowiącym interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, znak: DD6/8213/301/MNX/08/PK-992). Wnioskodawca przy tym zauważył, że powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, iż pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem, (tak Minister Finansów w piśmie z 4 sierpnia 2009 r. stanowiącym interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, znak: DD6/8213/301/MNX/08/PK-992). Wskazano również w przywoływanej interpretacji, że związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, (tak Minister Finansów w piśmie z 4 sierpnia 2009 r. stanowiącym interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, znak: DD6/8213/301/MNX/08/PK-992). Tożsame stanowisko zaprezentowane zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 5 marca 2008 r., nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące stosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Również w innych indywidualnych interpretacjach podatkowych powszechnie wskazuje się, że premie termomodernizacyjne stanowią dochody spółdzielni mieszkaniowych, prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. (vide: np. interpretacja indywidualna wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 lutego 2017 r., sygn. 3063-ILPB2.4510.205.2016.1.JG). W szczególności wskazuje się, że aby dochód podmiotów, o których w przywoływanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie: dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, oraz dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych (vide: np. interpretacja indywidualna wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 lutego 2017 r., sygn. 3063-ILPB2.4510.205.2016.1.JG).

Podsumowując Wnioskodawca podkreślił, że, jak już wyżej wskazano, z jednej strony premia termomodernizacyjna uznawana jest za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z drugiej zaś strony w stanie faktycznym niniejszej sprawy premia termomodernizacyjna posłużyła w całości na spłatę kredytu termomodernizacyjnego, z którego finansowana była inwestycja termomodernizacyjna w odniesieniu do obiektu, stanowiącego budynek mieszkalny wielorodzinny, znajdujący się w zasobach Spółdzielni. Wnioskodawca zaznaczył przy tym, że jakkolwiek w obiekcie, na realizację inwestycji, w którym przyznana została premia termomodernizacyjna, znajdują się tak lokale mieszkalne, jak i (nieliczne) lokale użytkowe, to premia termomodernizacyjna przyznana i wykorzystana została wyłącznie na sfinansowanie spłaty kredytu w zakresie, w jakim służył on pokryciu kosztów termomodernizacji budynku w zakresie w jakim stanowił on zasoby mieszkaniowe. W świetle powyższego, skoro otrzymane przez Spółdzielnię premie modernizacyjne są związane z realizacją prac dociepleniowych budynków mieszkalnych to zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że są przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który w związku z przeznaczeniem go na inwestycję wskazaną w niniejszym wniosku, stanowi dochód zwolniony z podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zasady funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 845 ze zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy, przedmiotem działalności spółdzielni może być:

  1. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;
  2. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
  3. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
  4. udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;
  5. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Stosownie do treści art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Na podstawie art. 1 ust. 6 ww. ustawy, spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.

Z treści art. 6 ust. 3 powyższej ustawy wynika, że spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów, ustawowym obowiązkiem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, a nie osób niebędących jej członkami.

W kwestiach podatku dochodowego spółdzielnia mieszkaniowa – jako podmiot posiadający osobowość prawną – podlega ogólnym regułom przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 tej ustawy wynika z kolei, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje więc, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze – przychód, a po drugie – koszty jego uzyskania.

I tak, przychodami podatkowymi, o których mowa w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Jednocześnie za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast z treści art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Należy przy tym zauważyć, że powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, iż pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, a także inne pomieszczenia, czy urządzenia związane z lokalami mieszkalnymi, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych z tak zdefiniowanymi zasobami mieszkaniowymi.

Zatem przez pojęcie „zasoby mieszkaniowe” użyte w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci).

Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem tychże zasobów mieszkaniowych. Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody, osiągnięte z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z warunków wskazanych w cyt. art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że lokale użytkowe nie wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych. Podkreślenia wymaga, że funkcja mieszkaniowa jest zasadniczą cechą wyróżniającą dla uznania, że mamy do czynienia z zasobem mieszkaniowym. Tymczasem lokale użytkowe nie należą do żadnej ze wskazanych wyżej grup pomieszczeń pozostałych i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców (ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego, zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia podejmowała działania w zakresie termomodernizacji znajdujących się w jej zasobach budynków. W związku z powyższym zostały przyznane Spółdzielni przez Bank Gospodarstwa Krajowego premie termomodernizacyjne, które zostały przyznane i wykorzystane wyłącznie na sfinansowanie spłaty kredytu w takim zakresie, w jakim służył on pokryciu kosztów termomodernizacji zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

W myśl przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (tj. Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1459) podmiotem uprawnionym do otrzymania świadczenia w postaci premii termomodernizacyjnej jest m.in. spółdzielnia mieszkaniowa. Premia jest przyznawana w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, mającym na celu zmniejszenie zapotrzebowania energii dostarczanej do budynku mieszkalnego (lokali mieszkalnych), strat energii w sieci ciepłowniczej oraz zasilających ją lokalnych źródłach ciepła, lub całkowitą lub częściową zamianę konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne, w tym źródła odnawialne (art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

W świetle powyższego, skoro jak wskazał Wnioskodawca premie termomodernizacyjne zostały przyznane i wydatkowane wyłącznie na sfinansowanie spłaty kredytu w takim zakresie, w jakim służył on pokryciu kosztów termomodernizacji zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, to nie ulega wątpliwości, że są przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż są spełnione kumulatywne warunki wynikające z tego przepisu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj