Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.543.2019.2.AS
z 25 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 15 października 2019 r. (data wpływu 22 października 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 października 2019 r. (doręczone 15 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z projektem pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 sierpnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z projektem pn. „…”.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 października 2019 r. (data wpływu 22 października 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 11 października 2019 r. (doręczone 15 października 2019 r.)


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (zwany dalej Uczelnią) jest uczelnią publiczną i państwową osobą prawną. Uczelnia jest zarejestrowanym i czynnym płatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, posiada nadany numer identyfikacji podatkowej.


Do podstawowych zadań uczelni należy m in.:

  1. Kształcenie studentów w zakresie prowadzonych kierunków studiów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  2. Prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności, zdobywania wiedzy i kompetencji personalnospołecznych,
  3. Wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka oraz praw wspólnoty akademickiej,
  4. Prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
  5. Kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  6. Wspieranie badań naukowych prowadzonych przez młodych naukowców,
  7. Upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w szczególności kultury fizycznej i zdrowotnej, między innymi poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  8. Stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, w tym sportu wyczynowego,
  9. Uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej na zasadach i w formach określonych w ustawie o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654),
  10. Działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  11. Tworzenie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.


Spełniając opisane powyżej zadania Wnioskodawca realizuje projekt pt. „…”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, osi priorytetowej 2 cyfrowe, działania 2.1 cyfrowe, zgodnie z zawartą umową nr.: „…” z dnia „…”.


Projekt realizowany jest jako zadanie Uczelni wynikające ze statutu Uczelni.


Przedmiotem projektu jest wdrożenie zaawansowanych e-usług w Uczelni, oraz zakup w celu ich wdrożenia środków trwałych i licencji, dostępu do aktualizacji, opieki serwisowej i wsparcia, rozbudowa sieci światłowodowej i wykonanie systemu okablowania strukturalnego. W celu realizacji projektu ponoszone będą także koszty zarządzania projektem oraz promocji projektu.

Dotychczas w ramach projektu nie ponoszono żadnych wydatków opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zrealizowaniu projektu, na bazie zakupionych środków trwałych i licencji a także i usług wdrożonych zostanie 10 e-usług, tj.:

  • e-open academy
  • e-praca dyplomowa
  • e-wybór aktywności
  • abk e-firma
  • e-akademia
  • e-wydarzenia
  • e-zgłoszenia
  • e-akademik
  • e-baza wiedzy
  • e-przydział godzin dydaktycznych


Wszystkie wyżej wymienione moduły, licencje, sprzęt, niezbędne oprogramowanie oraz system okablowania strukturalnego zostaną zainstalowane w budynku głównym uczelni, zaś sieć światłowodowa przebiegała będzie po działce gruntu będącej własnością Uczelni. Właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu oraz oprogramowania będzie Uczelnia, która będzie też ponosiła niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie wdrożonego systemu, zaś za korzystanie z niego nie będą pobierane żadne opłaty.


W wyniku zrealizowanego projektu Uczelnia nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych, przez co nie będzie miała możliwości prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Celem projektu jest poprawa jakości kształcenia w Uczelni poprzez podniesienie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych.


Podatek VAT w projekcie został zaliczony jako koszt kwalifikowany, przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej. VAT w projekcie jako koszt kwalifikowalny przyjęto w oparciu o „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” opracowane przez Ministerstwo Rozwoju. Zgodnie z tymi wytycznymi, podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy gdy spełniony jest warunek, iż podatek VAT został faktycznie poniesiony i beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.


W przedmiotowym przypadku powyższy warunek jest spełniony.


Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych w projekcie, zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym. Wynosi … zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do projektu pn. „…” Uczelnia, będąc płatnikiem podatku VAT ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowym przypadku Uczelnia nie ma możliwości skorzystania z tego prawa - cały zapłacony podatek VAT nie będzie możliwy do odzyskania z uwagi na niewykorzystanie infrastruktury wytworzonej w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych (projekt w ogóle nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług), a tylko w takiej sytuacji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) odliczenie podatku byłoby możliwe.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że uczelnie są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Uczelnia jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku VAT. Przystąpiła ona do realizacji projektu pn. „…” zakwalifikowanego do dofinansowania środkami unii europejskiej pochodzącymi z europejskiego funduszu rozwoju regionalnego w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2014-2020. Projekt realizowany jest jako zadanie uczelni wynikające w szczególności z art. 11 ust. 1 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz § 5 ust. 2 statutu uczelni, tj. kształcenie studentów w zakresie prowadzonych kierunków studiów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej.

Wszystkie zakupione moduły, licencje, sprzęt oraz niezbędne oprogramowanie zostaną zainstalowane w nieruchomościach należących do uczelni. Właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu oraz oprogramowania będzie Uczelnia, która będzie też ponosiła niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie wdrożonego systemu, zaś za korzystanie z niego nie będą pobierane żadne opłaty opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W wyniku zrealizowanego projektu Uczelnia nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych. Celem projektu jest poprawa jakości kształcenia w Uczelni poprzez podniesienie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Uczelnia będzie realizowała projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Uczelnia nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. A nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W związku z poniesionymi wydatkami, Uczelnia nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Uczelnia w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działała jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że uczelni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „…”. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Uczelnia nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Na podstawie 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie ust. 4 ww. artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną i państwową osobą prawną. Uczelnia jest zarejestrowanym i czynnym płatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt pt. „…”, w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2014-2020. Projekt realizowany jest jako zadanie uczelni wynikające ze statutu uczelni. Przedmiotem projektu jest wdrożenie zaawansowanych e-usług w Uczelni, oraz zakup w celu ich wdrożenia środków trwałych i licencji, dostępu do aktualizacji, opieki serwisowej i wsparcia, rozbudowa sieci światłowodowej i wykonanie systemu okablowania strukturalnego. W celu realizacji projekponoszone będą także koszty zarządzania projektem oraz promocji projektu. Po zrealizowaniu projektu, na bazie zakupionych środków trwałych i licencji a także i usług wdrożonych zostanie 10 e-usług, tj.: e-open academy, e-praca dyplomowa, e-wybór aktywności, abk e-firma, e-akademia, e-wydarzenia, e-zgłoszenia, e-akademik, e-baza wiedzy, e-przydział godzin dydaktycznych. Wszystkie wyżej wymienione moduły, licencje, sprzęt, niezbędne oprogramowanie oraz system okablowania strukturalnego zostaną zainstalowane w budynku głównym uczelni, zaś sieć światłowodowa przebiegała będzie po działce gruntu będącej własnością Uczelni. Właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektu oraz oprogramowania będzie Uczelnia, która będzie też ponosiła niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie wdrożonego systemu, zaś za korzystanie z niego nie będą pobierane żadne opłaty.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku w związku z realizowanym projektem.


Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w trakcie realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, celem projektu jest poprawa jakości kształcenia w Uczelni poprzez podniesienie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych, w wyniku zrealizowanego projektu Uczelnia nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj