Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.650.2019.1.MP
z 21 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2019 r. (data wpływu 2 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 października 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe :


Ochotnicza Straż Pożarna w (...) (zwana dalej: OSP lub Wnioskodawca) posiada osobowość prawną, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. OSP prowadzi działalność zgodnie z przyjętym statutem, gdzie poza zadaniami w zakresie ochrony pożarowej i ratowniczej istotną rolę pełnią zadania związane z szeroko rozumianą działalnością kulturalną i wychowawczą.

OSP uzyskała dofinansowanie na operację pod nazwą „(...)” w ramach poddziałania 19.2 „ Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwój Obszarów Wiejskich 2014-2020 (PROW).


Wniosek aplikacyjny został złożony w marcu 2019 r. do lokalnej Grupy Działania „(...)”.


Następnie w lipcu 2019 r. została zawarta umowa o przyznanie pomocy dla tego projektu z Urzędem Marszałkowskim Województwa (...) (UM).


Projekt OSP odpowiada na cele Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez Społeczność na lata 2016-2023 (dokument LGD (...)) wpisując się w cel: Rozwój społeczny obszaru LGD (...). Projekt OSP ma na celu zakup wyposażenia oraz zagospodarowanie przestrzeni wokół OSP w (...) w celu integracji i aktywizacji społecznej.


Projekt polega na:

  1. zagospodarowaniu przestrzeni przy budynku OSP (grunt został użyczony przez JST) takimi elementami jak: altana, urządzenia siłowni zewnętrznej (surfer/twister oraz wyciskanie siedząc/wyciąg górny) oraz lampa solarna. Infrastruktura będzie służyła do rekreacji i wypoczynku i będzie ogólnodostępna dla lokalnej społeczności. Szacowany koszt zakupu tych elementów to 36 305 PLN;
  2. zakupie sprzętu do nagłośnienia, sprzętu do projekcji obrazu oraz urządzeń do ćwiczeń (bieżnia, orbitrek, atlas i ławeczka do ćwiczeń), które będą wykorzystywane w sali spotkań/świetlicy OSP. Świetlica od początku istnienia służy jako miejsce spotkań członków OSP oraz jest miejscem cyklicznych spotkań mieszkańców, odbywają się tam m. in spotkania świąteczne wielkanocne i bożonarodzeniowe, zebrania sprawozdawcze OSP, otwarte zajęcia warsztatowe, czy pikniki rodzinne. Świetlica jest ogólnodostępna dla mieszkańców, korzystanie z niej nie jest odpłatne. Ze świetlicy można korzystać we wcześniej ustalonych godzinach z przedstawicielami OSP. Szacowany koszt zakupu wyposażenia do świetlicy to 20 692 PLN;
  3. przeprowadzeniu zajęć integracyjno-rękodzielniczych, w których weźmie udział 100 mieszkańców (...) (4 tury zajęć, w każdej turze weźmie 25 os.). Zapisy na zajęcia dla mieszkańców będą otwarte i bezpłatne. O udziale w zajęciach będzie decydować kolejność zgłoszeń. Na koszt zajęć składa się opłacenie dwóch animatorów oraz zakup niezbędnych przyborów do przeprowadzenia zajęć. Szacowany koszt organizacji zajęć to 2 000 PLN.

Wykonanie powyższych zadań zostanie zlecona wyspecjalizowanym podmiotom, posiadającym wiedzę i doświadczenie i zasoby dla ich realizacji. Dokumenty księgowe (faktury) za wykonanie powyższych zadań zostaną wystawione na OSP.


Dofinansowanie projektu środkami PROW stanowi niespełna 85% przedstawionych kosztów i będzie wynosić nie więcej niż 50 000 PLN. Wszystkie koszty w projekcie stanowią koszty kwalifikowalne. Termin realizacji projektu 2019 r. i 2020 r.


Powstała w ramach projektu infrastruktura i wyposażenie pozwolą na organizację wyższej jakości wydarzeń integracyjnych prowadzonych na terenie OSP. Wszystkie organizowane dotąd inicjatywy oraz przyszłe podejmowane działania nie będą miały charakteru komercyjnego, były oraz będą dostępne nieodpłatnie dla miejscowej społeczności. OSP nie będzie prowadziło jakiejkolwiek działalności gospodarczej z wykorzystaniem powstałej infrastruktury w ramach projektu. Powstałe w projekcie infrastruktura i podejmowane działania przyczyniają się m.in do tworzenia nowych relacji społecznych, nawiązania współpracy wśród uczestników organizowanych wydarzeń, nabycia nowych umiejętności czy poprawy sprawności fizycznej członków OSP. Nabyta w projekcie infrastruktura i wyposażenie stanowi uzupełnienie posiadanych zasobów oraz wychodzi naprzeciw coraz większym potrzebom szeroko pojętej integracji społecznej i odpowiada na zapotrzebowanie zwiększającej się liczby członków OSP i mieszkańców na organizację inicjatyw społecznych w (...). W wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych dochodów.

OSP składając dokumentację projektową przedstawiła oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, co oznacza, że podatek ten w wystawionych dokumentach księgowych (fakturach) za realizację zakresu rzeczowego projektu może być zrefundowany środkami PROW. OSP nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie :


Czy OSP ma prawo do odzyskania podatku VAT z faktur przedstawianych przez wykonawców opisanego powyżej projektu?


Stanowisko Wnioskodawcy :


Elementy projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane przez OSP w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT. OSP nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT zarówno w obszarze, którego dotyczy powyższy projekt, jak i pozostałej działalności, w którą angażuje się OSP. Nie występują przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. W wyniku realizacji projektu, OSP nie osiągnie żadnych dochodów.

Ze względu na powyższe nie jest więc spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. OSP zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w wydatkach poniesionych na realizację przedmiotowego projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. OSP nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Mając na uwadze powyższe należy uznać, że OSP nie ma prawa do odzyskania podatku VAT z faktur przedstawianych przez wykonawców opisanego powyżej projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że OSP uzyskała dofinansowanie na operację pod nazwą „(...)” w ramach poddziałania 19.2 „ Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwój Obszarów Wiejskich 2014-2020 (PROW).


Projekt OSP ma na celu zakup wyposażenia oraz zagospodarowanie przestrzeni wokół OSP w (...) w celu integracji i aktywizacji społecznej.


Projekt polega na:

  1. zagospodarowaniu przestrzeni przy budynku OSP (grunt został użyczony przez JST) takimi elementami jak: altana, urządzenia siłowni zewnętrznej (surfer/twister oraz wyciskanie siedząc/wyciąg górny) oraz lampa solarna. Infrastruktura będzie służyła do rekreacji i wypoczynku i będzie ogólnodostępna dla lokalnej społeczności. Szacowany koszt zakupu tych elementów to 36 305 PLN;
  2. zakupie sprzętu do nagłośnienia, sprzętu do projekcji obrazu oraz urządzeń do ćwiczeń (bieżnia, orbitrek, atlas i ławeczka do ćwiczeń), które będą wykorzystywane w sali spotkań/świetlicy OSP. Świetlica od początku istnienia służy jako miejsce spotkań członków OSP oraz jest miejscem cyklicznych spotkań mieszkańców, odbywają się tam m. in spotkania świąteczne wielkanocne i bożonarodzeniowe, zebrania sprawozdawcze OSP, otwarte zajęcia warsztatowe, czy pikniki rodzinne. Świetlica jest ogólnodostępna dla mieszkańców, korzystanie z niej nie jest odpłatne. Ze świetlicy można korzystać we wcześniej ustalonych godzinach z przedstawicielami OSP. Szacowany koszt zakupu wyposażenia do świetlicy to 20 692 PLN;
  3. przeprowadzeniu zajęć integracyjno-rękodzielniczych, w których weźmie udział 100 mieszkańców (...) (4 tury zajęć, w każdej turze weźmie 25 os.). Zapisy na zajęcia dla mieszkańców będą otwarte i bezpłatne. O udziale w zajęciach będzie decydować kolejność zgłoszeń. Na koszt zajęć składa się opłacenie dwóch animatorów oraz zakup niezbędnych przyborów do przeprowadzenia zajęć. Szacowany koszt organizacji zajęć to 2 000 PLN.

Wykonanie powyższych zadań zostanie zlecona wyspecjalizowanym podmiotom, posiadającym wiedzę i doświadczenie i zasoby dla ich realizacji. Dokumenty księgowe (faktury) za wykonanie powyższych zadań zostaną wystawione na OSP.


Powstała w ramach projektu infrastruktura i wyposażenie pozwolą na organizację wyższej jakości wydarzeń integracyjnych prowadzonych na terenie OSP. Wszystkie organizowane dotąd inicjatywy oraz przyszłe podejmowane działania nie będą miały charakteru komercyjnego, były oraz będą dostępne nieodpłatnie dla miejscowej społeczności. OSP nie będzie prowadziło jakiejkolwiek działalności gospodarczej z wykorzystaniem powstałej infrastruktury w ramach projektu. Powstałe w projekcie infrastruktura i podejmowane działania przyczyniają się m.in do tworzenia nowych relacji społecznych, nawiązania współpracy wśród uczestników organizowanych wydarzeń, nabycia nowych umiejętności czy poprawy sprawności fizycznej członków OSP. Nabyta w projekcie infrastruktura i wyposażenie stanowi uzupełnienie posiadanych zasobów oraz wychodzi naprzeciw coraz większym potrzebom szeroko pojętej integracji społecznej i odpowiada na zapotrzebowanie zwiększającej się liczby członków OSP i mieszkańców na organizację inicjatyw społecznych w (...). W wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych dochodów.


W odniesieniu do przedstawionej sytuacji wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.


Zauważyć należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, cyt. art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie zostaną spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym tym podatkiem.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i rachunków dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pt. „(...)”. Tym samym, OSP nie przysługuje również prawo zwrotu podatku, w trybie art. 87 ustawy.


Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy.


Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci
swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn.zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj