Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.464.2019.1.EN
z 11 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 8 stycznia 2018 r. (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. (…).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem od towarów i usług (VAT) zgodnie z przepisami prawa a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym o nr NIP … nadanym w dniu 1 sierpnia 2011 r. i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pt.: … do działania 5.1 OCHRONA różnorodności biologicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu będzie szereg powiązanych ze sobą zadań zmierzających do poprawy stanu ochrony rodzimych gatunków zwierząt, głównie owadów i ich siedlisk w województwie, poprzez poprawę ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków owadów, w tym gatunków chronionych w ramach sieci Natura 2000.

Działania obejmować będą:

  • utworzenie „wyspy siedliskowej” w … – wykonanie ścieżki edukacyjnej z modelowymi strefami nektarodajnymi i spadziodajnymi – cykl tablic edukacyjnych dedykowanych tematyce ochrony owadów i ich siedlisk – ciąg pieszy z utwardzonej nawierzchni, przecinający … (mostki), wyposażony dodatkowo w ławki, kosze na śmieci, nowe lampy itp.,
  • nasadzenie alei lipowej w … oraz uzupełnienie alei lipowej w …,
  • utworzenie uprawy zachowawczej chwastów w … wraz z wykonaniem schronień dla owadów,
  • założenie barci dla pszczół i domków dla trzmieli w granicach zespołu przyrodniczo-krajobrazowego …,
  • wykonanie zadań z zakresu edukacji ekologicznej, w tym animacje związane z tworzeniem ogrodu społecznego w … oraz publikację materiałów edukacyjnych o owadach, a także działania promocyjne (tablice informacyjne i spoty radiowe oraz przygotowanie dokumentacji projektu).

Efektem ww. działań będzie również zwiększenie możliwości retencyjnych w ekosystemach, wykonanie studni w …, zasilanej również wodami deszczowymi bez bezpośredniego połączenia z wodami gruntowymi, aktualnie odprowadzanymi do ….

Produkty ww. zadań nie będą udostępniane odpłatnie, projekt nie będzie generować dochodu.

Wysokość dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 85%. Wysokość wkładu własnego Gminy wynosi 15%. Gmina jest właścicielem terenu, na którym będzie realizowany projekt związany z wydatkami inwestycyjnymi. Wykonawcy zadań w projekcie zostaną wyłonieni wg ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz w oparciu o zasadę konkurencyjności.

Gmina realizuje Projekt w partnerstwie z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w (…). Każdy z partnerów odpowiada za realizację zadań w swoim zakresie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina może odzyskać podatek VAT, który będzie zobowiązana ponieść w związku z realizacją zadań w Projekcie?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie dysponowała fakturami VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu (faktury za roboty budowlane, usługi i dostawy). Zakupione przedmioty jak również usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej (w tym rolniczej) związanej z produktami projektu (ścieżka edukacyjna, chwastowisko, barcie i domki dla owadów itp.). Produkty projektu zostaną wykonane wyłącznie na cele przyrodnicze. Ponadto Gmina nie uzyska żadnego dochodu w związku z realizacją projektu. W związku z tym nie będzie to odpłatna dostawa towarów, jak również odpłatne świadczenie usług w odniesieniu do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie będzie to więc działalność gospodarcza, która skutkuje w obrocie gospodarczym koniecznością naliczenia podatku VAT, dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach wydatków ponoszonych w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem od towarów i usług. Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pt.: … do działania 5.1 OCHRONA różnorodności biologicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu będzie szereg powiązanych ze sobą zadań zmierzających do poprawy stanu ochrony rodzimych gatunków zwierząt, głównie owadów i ich siedlisk w województwie, poprzez poprawę ochrony siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków owadów, w tym gatunków chronionych w ramach sieci Natura 2000.

Działania obejmować będą:

  • utworzenie „wyspy siedliskowej” w … – wykonanie ścieżki edukacyjnej z modelowymi strefami nektarodajnymi i spadziodajnymi – cykl tablic edukacyjnych dedykowanych tematyce ochrony owadów i ich siedlisk – ciąg pieszy z utwardzonej nawierzchni, przecinający … (mostki), wyposażony dodatkowo w ławki, kosze na śmieci, nowe lampy itp.,
  • nasadzenie alei lipowej w … oraz uzupełnienie alei lipowej w …,
  • utworzenie uprawy zachowawczej chwastów w … wraz z wykonaniem schronień dla owadów,
  • założenie barci dla pszczół i domków dla trzmieli w granicach zespołu przyrodniczo-krajobrazowego …,
  • wykonanie zadań z zakresu edukacji ekologicznej, w tym animacje związane z tworzeniem ogrodu społecznego w … oraz publikację materiałów edukacyjnych o owadach, a także działania promocyjne (tablice informacyjne i spoty radiowe oraz przygotowanie dokumentacji projektu).

Efektem ww. działań będzie również zwiększenie możliwości retencyjnych w ekosystemach wykonanie studni w …, zasilanej również wodami deszczowymi bez bezpośredniego połączenia z wodami gruntowymi, aktualnie odprowadzanymi do …. Produkty ww. zadań nie będą udostępniane odpłatnie, projekt nie będzie generować dochodu. Ponadto z wniosku wynika, że zakupione przedmioty jak również usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej (w tym rolniczej) związanej z produktami projektu (ścieżka edukacyjna, chwastowisko, barcie i domki dla owadów itp.). Produkty projektu zostaną wykonane wyłącznie na cele przyrodnicze. Ponadto Gmina nie uzyska żadnego dochodu w związku z realizacją projektu.

Gmina jest właścicielem terenu, na którym będzie realizowany projekt związany z wydatkami inwestycyjnymi. Wykonawcy zadań w projekcie zostaną wyłonieni wg ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz w oparciu o zasadę konkurencyjności. Gmina realizuje Projekt w partnerstwie z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w …. Każdy z partnerów odpowiada za realizację zadań w swoim zakresie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. ….

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Bowiem w ramach realizowanego projektu Gmina nie będzie dokonywała zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT. Jak wynika z wniosku – zakupione przedmioty jak również usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej (w tym rolniczej) związanej z produktami projektu (ścieżka edukacyjna, chwastowisko, barcie i domki dla owadów itp.). Produkty projektu zostaną wykonane wyłącznie na cele przyrodnicze. Ponadto Gmina nie uzyska żadnego dochodu w związku z realizacją projektu. Produkty ww. zadań nie będą udostępniane odpłatnie, projekt nie będzie generować dochodu.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działała jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. ….

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj