Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.297.2019.2.RS
z 10 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2019 r. (data wpływu 1 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 25 września 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji członków Rady Uczelni – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 25 września 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji członków Rady Uczelni.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce organami uczelni są rada uczelni, rektor i senat.


Do zadań rady uczelni należy (art. 18):


  • opiniowanie strategii uczelni;
  • opiniowanie projektu statutu;
  • monitorowanie gospodarki finansowej uczelni;
  • monitorowanie zarządzania uczelnią;
  • wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez senat;
  • opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii uczelni;
  • wykonywanie innych zadań określonych w statucie.


Rada Uczelni składa senatowi roczne sprawozdanie z działalności.

W skład Rady Uczelni Wnioskodawcy wchodzą 3 osoby spoza wspólnoty uczelni, 3 osoby ze wspólnoty uczelni (pracownicy Wnioskodawcy) oraz przewodniczący samorządu studenckiego. Przewodniczącym Rady Uczelni jest jej członek pochodzący spoza wspólnoty uczelni, wybrany przez senat. Rada Uczelni uchwala regulamin określający tryb jej funkcjonowania. Członkowi Rady Uczelni (poza przewodniczącym samorządu studenckiego) przysługuje miesięczne wynagrodzenie, którego wysokość nie może przekroczyć …% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej. Wysokość wynagrodzenia ustala senat.

Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego, pobiera od wypłacanych wynagrodzeń zaliczkę na podatek dochodowy na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i po zakończeniu roku podatkowego 2019 zamierza wystawić członkom rady uczelni deklaracje na formularzu PIT-11.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że przepis art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „organ stanowiący osoby prawnej”. W orzecznictwie można spotkać się z interpretacjami wedle których organem stanowiącym osoby prawnej, w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie taki organ, który dysponuje (na podstawie ustawy albo aktu prawa wewnętrznego, np. statutu) uprawnieniami do przyjmowania wiążących rozstrzygnięć odnoszących się do całej osoby prawnej.


Odnośnie charakteru organu osoby prawnej Wnioskodawcy jakim jest rada uczelni należy mieć na uwadze, że organ ten pełni funkcje opiniodawcze (art. 18 ust. 1 pkt 1-2, pkt 6 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce), kontrolne (art. 18 ust. 1 pkt 3-4 ustawy) oraz stanowiące (uchwałodawcze) na które składa się :


  1. uchwalanie regulaminu określającego tryb funkcjonowania rady,
  2. uchwalanie i aktualizacja programu naprawczego Uczelni z jego szczegółowym harmonogramem.


Poza tym, do zadań Rady należy m.in. wybór firmy audytorskiej, która przeprowadzi badanie rocznego sprawozdania finansowego Uczelni, wyrażanie zgody na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego przez Rektora, wyrażanie zgody, o której mowa w art. 423 ust. 2 ustawy.

Stanowisko Rady Uczelni w sprawach należących do jej ustawowych i statutowych kompetencji wyrażane jest w formie uchwały.

Mając na uwadze, że Rada Uczelni posiada kompetencje do podejmowania wiążących rozstrzygnięć dotyczących całej osoby prawnej np. poprzez uchwalenie/aktualizację programu naprawczego uczelni jak i jest organem współdecydującym w istotnych sprawach dotyczących zarządzania mieniem Uczelni, takich jak oddanie wartościowych aktywów trwałych (wartych powyżej 2.000.000 zł) na okres dłuższy niż 180 dni w roku kalendarzowym, Wnioskodawca wskazuje, że Rada Uczelni jest organem stanowiącym w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że w przepisie art. 13 pkt 7 ww. ustawy, wymienione są przykładowo rady nadzorcze, komisje oraz inne organy stanowiące osoby prawnej.

Skoro rada nadzorcza i komisja osoby prawnej jest zaliczana do tych kategorii, to tym bardziej rada uczelni winna być kwalifikowana jako organ stanowiący. Organ ten łączy bowiem w sobie funkcje opiniodawcze, kontrolne i stanowiące podobnie jak rada nadzorcza. Poza tym w przepisie jest mowa o „innych organach stanowiących” co również wskazuje na to, że ustawodawca do kategorii organów stanowiących zaliczył zarząd, radę nadzorczą i komisje osoby prawnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca jako płatnik wynagrodzenia wypłacanego dla członków rady uczelni jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - zarówno dla członków rady uczelni będących pracownikami uczelni jak też dla członków rady uczelni niebędących pracownikami uczelni? Czy wynagrodzenie ustalone przez Senat uczelni będzie przychodem z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też przychodem z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy przy poborze zaliczki należy uwzględnić koszty uzyskania przychodów określone w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. W jakiej pozycji w deklaracji PIT-11 należy wykazać przychód, koszty uzyskania przychodu i pobrane zaliczki na podatek dochodowy?


Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na odpowiedzi z dnia 17 kwietnia 2019 r. Krajowej Informacji Skarbowej, zgodnie z wynikającą z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zasadą powszechności opodatkowania przychodów, wynagrodzenie wypłacane członkom rady uczelni podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz będzie możliwe zastosowanie kosztów uzyskania przychodów. Wynagrodzenie członków rad uczelni winno być kwalifikowane jako przychód z działalności wykonywanej osobiście. Jak wynika z art. 13 pkt 3 ustawy, do tego rodzaju zalicza się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Niewątpliwie Wnioskodawca jest państwową osobą prawną utworzoną w drodze ustawy. Członkowie rady uczelni są zaś powoływani do „innych organów stanowiących” w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy. Rada podejmuje swoje decyzje w formie uchwał (art. 22 ust. 3 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce) w sprawach wymienionych w art. 18 ustawy oraz w statucie uczelni. Jest więc organem stanowiącym w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy, analogicznie jak rada nadzorcza czy komisja rewizyjna w spółkach kapitałowych. Stanowi bowiem uchwały w sprawach zastrzeżonych do jej kompetencji. Należy mieć bowiem na uwadze, że choć rada nadzorcza czy komisja rewizyjna spółki kapitałowej nie jest sensu stricto organem stanowiącym lecz raczej opiniodawczo-nadzorczym to mimo to przychody uzyskiwane z tytułu powołania do tego rodzaju organów są traktowane jak przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 ustawy). Wobec tego celowym i koniecznym jest zastosowanie analogii w stosunku do przychodów z tytułu powołania do innych organów stanowiących osób prawnych niż rada nadzorcza czy komisja.

Według Wnioskodawcy, w art. 10 ustawy został określony katalog źródeł przychodów. Jednym ze źródeł przychodów jest „działalność wykonywana osobiście”, do których zalicza się te przychody wymienione w art. 13. Wobec tego, do tego rodzaju przychodów winna być zastosowana możliwość pomniejszenia przychodów o koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, przychód powinien być wykazany w deklaracji PIT-11 - w pozycji „działalność wykonywana osobiście”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 10 ust. 1 ww. ustawy określa źródła przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednym ze źródeł przychodów jest wymieniona w pkt 2 ww. artykułu, działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 7 cyt. ustawy wynika, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 określa się w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w art. 41 ww. ustawy, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Natomiast z przepisu art. 42 ust. 1a ww. ustawy wynika, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2018 r., płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.), uczelnia posiada osobowość prawną. Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, organami uczelni publicznej są rada uczelni, rektor i senat. Statut uczelni może przewidywać również inne organy uczelni (art. 17 ust. 2 ustawy).


W myśl art. 18 ust. 1 ustawy, do zadań rady uczelni należy:


  1. opiniowanie projektu strategii uczelni;
  2. opiniowanie projektu statutu;
  3. monitorowanie gospodarki finansowej uczelni;
  4. monitorowanie zarządzania uczelnią;
  5. wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez senat;
  6. opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii uczelni;
  7. wykonywanie innych zadań określonych w statucie.


Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy, w ramach monitorowania gospodarki finansowej rada uczelni:


  1. opiniuje plan rzeczowo-finansowy;
  2. zatwierdza sprawozdanie z wykonania planu rzeczowo-finansowego;
  3. zatwierdza sprawozdanie finansowe.


Ze stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. W skład rady uczelni Wnioskodawcy wchodzą 3 osoby spoza wspólnoty uczelni, 3 osoby ze wspólnoty uczelni (pracownicy Wnioskodawcy) oraz przewodniczący samorządu studenckiego. Przewodniczącym rady uczelni jest jej członek pochodzący spoza wspólnoty uczelni, wybrany przez senat. Rada uczelni uchwala regulamin określający tryb jej funkcjonowania.

Członkowi rady uczelni (poza przewodniczącym samorządu studenckiego) przysługuje miesięczne wynagrodzenie, którego wysokość nie może przekroczyć …% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej. Wysokość wynagrodzenia ustala senat.

Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego, pobiera od wypłacanych wynagrodzeń zaliczkę na podatek dochodowy i po zakończeniu roku podatkowego 2019 zamierza wystawić członkom rady uczelni deklaracje na formularzu PIT-11.


Odnośnie charakteru organu osoby prawnej Wnioskodawcy jakim jest rada uczelni należy mieć na uwadze, że organ ten pełni funkcje opiniodawcze, kontrolne oraz stanowiące (uchwałodawcze) na które składa się :


  1. uchwalanie regulaminu określającego tryb funkcjonowania rady,
  2. uchwalanie i aktualizacja programu naprawczego Uczelni z jego szczegółowym harmonogramem.


Poza tym, do zadań Rady należy m.in. wybór firmy audytorskiej, która przeprowadzi badanie rocznego sprawozdania finansowego Uczelni, wyrażanie zgody na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego przez Rektora, wyrażanie zgody, o której mowa w art. 423 ust. 2 ustawy. Stanowisko Rady Uczelni w sprawach należących do jej ustawowych i statutowych kompetencji wyrażane jest w formie uchwały.

Mając na uwadze, że Rada Uczelni posiada kompetencje do podejmowania wiążących rozstrzygnięć dotyczących całej osoby prawnej np. poprzez uchwalenie/aktualizację programu naprawczego uczelni jak i jest organem współdecydującym w istotnych sprawach dotyczących zarządzania mieniem Uczelni, takich jak oddanie wartościowych aktywów trwałych (wartych powyżej 2.000.000 zł) na okres dłuższy niż 180 dni w roku kalendarzowym, Rada Uczelni jest organem stanowiącym w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca zwraca uwagę, że w przepisie art. 13 pkt 7 ww. ustawy, wymienione są przykładowo rady nadzorcze, komisje oraz inne organy stanowiące osoby prawnej.

Skoro rada nadzorcza i komisja osoby prawnej jest zaliczana do tych kategorii, to tym bardziej rada uczelni winna być kwalifikowana jako organ stanowiący. Organ ten łączy bowiem w sobie funkcje opiniodawcze, kontrolne i stanowiące podobnie jak rada nadzorcza. Poza tym w przepisie jest mowa o „innych organach stanowiących” co również wskazuje na to, że ustawodawca do kategorii organów stanowiących zaliczył zarząd, radę nadzorczą i komisje osoby prawnej.

Mając zatem na uwadze wyżej przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnionej funkcji członkom Rady Uczelni, winny być zaliczone do źródła przychodu jakim jest działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 7 tej ustawy).

W konsekwencji, Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, ma obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia otrzymywanego przez członków Rady Uczelni z tytułu pełnienia tej funkcji według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określonych w art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Przy poborze zaliczek na podatek dochodowy Wnioskodawca winien zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Wnioskodawca powinien zamieścić przychód z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni, koszty uzyskania przychodów oraz pobrane zaliczki w poz. odpowiednio 49, 50, 52 w części E wiersz 6 „Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umowy zlecenia i o dzieło” informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (formularz PIT-11 obowiązujący w 2019 r.).

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj