Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.225.2019.1.KP
z 7 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2019 r. (data wpływu 9 września 2019 r.), uzupełnionym w dniu 24 września 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

W dniu 24 września do tut. Organu wpłynęło pismo stanowiące uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2016 roku Wnioskodawca zawiesił pisemnie działy specjalne produkcji rolnej w Urzędzie Skarbowym. W roku 2019 złożył wniosek o wydanie zaświadczenia o dochodach za rok 2018 w celu przedłożenia w Urzędzie Skarbowym, gdyż osiąga dochody również za granicą. Wówczas poinformowano Zainteresowanego, że ma złożyć PIT-6 czyli „Deklaracja do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalonych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu za rok 2018”. W deklaracji tej Wnioskodawca błędnie wpisał, sugerując się wcześniejszymi latami, w pozycji D1 rubryka C rozmiar x m2 a powinien wpisać 0. Stąd Urząd Skarbowy przyjął, iż działy specjalne produkcji rolnej nadal są prowadzone, choć faktycznie tak nie było i nie jest. Sugestią Urzędu Skarbowego jest, że w związku z powyższym Zainteresowany ma złożyć korektę PIT-36, wyszczególniając dochody z działów specjalnych produkcji rolnej w roku 2018, których faktycznie nie osiągnął.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy faktycznie Wnioskodawca może złożyć korektę PIT-6 po upływie roku podatkowego? Do ilu lat wstecz może dokonać korekty tego dokumentu?

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on złożyć korektę PIT-6, gdzie wpisze w pozycji D1 rubryka C zamiast x m2 kwotę „0”. Urząd Skarbowy zasugerował, że tej korekty Zainteresowany złożyć nie może, gdyż minął rok podatkowy. Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, wszelkich korekt dokumentów i deklaracji można dokonywać w okresie 5 lat wstecz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa przepis art. 24 ust. 4 ww. ustawy, który stanowi, iż dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Wobec powyższego, jeśli podatnik nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów, bądź ksiąg rachunkowych, dochód ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych, tj. na zasadach ryczałtowo-szacunkowych, zapisanych w art. 24 ust. 4-4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 24 ust. 4a ww. ustawy, normy szacunkowe dochodu rocznego, o których mowa w ust. 4, stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2, z tym że w przypadku:

  1. upraw w szklarniach i tunelach foliowych – od 1 m2 powierzchni ogólnej obliczanej według wewnętrznej długości ścian;
  2. upraw grzybów i ich grzybni – od 1 m2 powierzchni zajętej pod te uprawy;
  3. wylęgarni drobiu – od 1 sztuki pisklęcia uzyskanego z wylęgu;
  4. zwierząt laboratoryjnych – od 1 sztuki sprzedanych zwierząt – na podstawie zawartych umów dla potrzeb laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także kontroli procesów technologicznych;
  5. hodowli i chowu zwierząt wymienionych pod lp. 15 lit. b-h załącznika nr 2 – od 1 sztuki zwierząt sprzedanych;
  6. hodowli ryb akwariowych – od 1 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi.

Ponadto, w myśl art. 24 ust. 4b ww. ustawy, jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o:

  1. zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji;
  2. zaprzestaniu lub rozpoczęciu w ciągu roku eksploatacji obiektów umożliwiających całoroczny cykl produkcji;
  3. rozpoczęciu w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym wypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku.

Ponadto, po złożeniu deklaracji, o której mowa w ww. art. 43 ust. 1 ww. ustawy, podatnik otrzymuje od naczelnika urzędu skarbowego decyzję ustalającą wysokość dochodu oraz zaliczek na podatek dochodowy.

W danym roku podatkowym o wszelkich zmianach w produkcji w stosunku do ilości podanej w deklaracji PIT-6, np. o zwiększeniu lub zmniejszeniu produkcji należy, stosownie do treści art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Naczelnik urzędu skarbowego w oparciu o wielkość i rodzaj produkcji wskazany przez Wnioskodawcę w deklaracji PIT-6 wydaje decyzję w sprawie wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej na dany rok podatkowy, a nie wysokość podatku dochodowego.

Decyzja naczelnika urzędu skarbowego zawiera m.in. wskazanie co do wysokości, sposobu i terminu uiszczania zaliczek na podatek dochodowy.

Ponadto w sytuacji, gdy dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych, właściwym do rozliczenia tego dochodu za dany rok podatkowy jest formularz PIT-36 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym). Zeznanie PIT-36 za dany rok podatkowy należy złożyć w urzędzie skarbowym w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalany metodą szacunkową wyliczony jest jako iloczyn jednostek określających wielkość działu specjalnego produkcji rolnej oraz współczynnika dochodowości wynikającego z Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego. Tak wyliczony dochód (po uwzględnieniu ewentualnych zmian w prowadzonej hodowli w stosunku do podanej w deklaracji PIT-6) należy wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36 i opodatkować – zgodnie z obowiązującą za dany okres rozliczeniowy skalą podatkową – uwzględniając decyzję w sprawie wymiaru zaliczek na podatek dochodowy wydaną przez Naczelnika urzędu skarbowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca w 2016 roku zawiesił pisemnie działy specjalne produkcji rolnej. W roku 2019 złoży wniosek o wydanie zaświadczenia o dochodach za rok 2018 w celu przedłożenia w Urzędzie Skarbowym, gdyż osiąga dochody również za granicą. Wnioskodawca uzyskał informację, że powinien złożyć PIT-6. W deklaracji tej Zainteresowany błędnie wpisał, sugerując się wcześniejszymi latami, w pozycji D1 rubryka C rozmiar x m2 a powinien wpisać 0. Urząd Skarbowy przyjął, że działy specjalne produkcji rolnej nadal są prowadzone, choć faktycznie tak nie było i nie jest. Sugestią Urzędu Skarbowego jest, że Zainteresowany powinien złożyć korektę PIT-36, wyszczególniając dochody z działów specjalnych produkcji rolnej w roku 2018, których faktycznie nie osiągnął.

Reasumując, w związku z przedstawioną sytuacją Wnioskodawca nie musi złożyć korekty PIT-6. W deklaracji PIT-6 Wnioskodawca wskazuje jedynie przewidywany rozmiar produkcji na dany rok podatkowy. Natomiast w zeznaniu rocznym PIT-36 wykazuje faktycznie uzyskany dochód roczny z prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej, uwzględniając decyzję w sprawie wymiaru zaliczek na podatek dochodowy wydaną przez naczelnika urzędu skarbowego oraz zmiany w prowadzonej hodowli.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednakże należy zaznaczyć, że jeżeli właściwy naczelnik urzędu skarbowego, na podstawie przysługujących mu uprawnień, po poinformowaniu go na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o rozpoczęciu, likwidacji bądź wszelkich zmianach w rozmiarach i zakresie prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, wyda bądź zmieni uprzednio wydaną decyzję w sprawie wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od działów specjalnych produkcji rolnej, zaliczki wynikające z tej decyzji podatnik obowiązany jest uiszczać w ustawowych terminach, zaś po zakończeniu roku podatkowego dokonać wyrównania uiszczonych zaliczek na podatek dochodowy do wysokości należnego, rocznego zobowiązania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj