Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.298.2019.1.MM
z 1 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2019 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 1 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2019 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 24 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku wydawaniem nagród w konkursie kulinarnym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 września 2019 r. (data wpływu do tutejszego organu dnia 24 września 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku wydawaniem nagród w konkursie kulinarnym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca planuje zorganizować konkurs pod hasłem „X". Konkurs składa się z dwóch odrębnych konkurencji:


  1. konkurs na najlepsze potrawy regionalne,
  2. konkurs na najlepsze produkty regionalne.


Celem konkursu na najlepszą potrawę regionalną jest:


  1. identyfikacja i zgromadzenie wiedzy o oryginalnych regionalnych potrawach, stanowiących dziedzictwo kulinarne regionu, wytwarzanych w firmach gastronomicznych i gospodarstwach agroturystycznych;
  2. promowanie i stymulowanie wykorzystania zasobów lokalnej, tradycyjnej żywności przez regionalną gastronomię;
  3. identyfikacja regionalnego dziedzictwa kulinarnego, które może służyć do budowy produktu turystycznego i marki regionu.


W konkursie mogą wziąć udział dwuosobowe ekipy reprezentujące firmy gastronomiczne, gospodarstwa agroturystyczne lub koła gospodyń wiejskich. Zgłoszone ekipy w ramach konkursu są zobowiązane przygotować menu konkursowe składające się z dwóch dań, przy czym każde danie konkursowe musi być przygotowane z wykorzystaniem produktów związanych z danym regionem, powszechnie znanych i rozpoznawalnych w regionie. Związek dania z regionem i jego tradycjami jest, obok walorów smakowych i estetycznych, jedną ze składowych oceny przyznawanej przez jury konkursu i jest to składowa najwyżej punktowana w ramach oceny ogólnej.

Natomiast celem konkursu na najlepszy produkt regionalny jest identyfikacja i zgromadzenie wiedzy o oryginalnych regionalnych produktach żywnościowych, wytwarzanych w gospodarstwach i przez lokalnych rzemieślników, a także umożliwienie ubiegania się przez laureatów konkursu o odpowiednią prawną ochronę, zgodną ze standardami obowiązującymi w UE.

Zgłaszający się do konkursu zobowiązany jest złożyć kartę zgłoszenia produktu, w której należy wskazać między innymi: historyczną/ludową nazwę produktu, specyfikę produktu czy dowody na związek danego produktu z regionem. Regionalne produkty muszą być związane z określonym obszarem geograficznym, charakteryzować się szczególnymi cechami, często wynikającymi ze specyficznych warunków klimatycznych i glebowych regionu, z którego pochodzą. Powinny być wytwarzane w małej skali, tradycyjnymi metodami, wywodzić się z tradycji kultywowanych w danym regionie zwyczajów oraz powinny być od dawna znane w okolicy.

Z doświadczeń lat ubiegłych wiadomo, że w konkursie startują: osoby fizyczne, koła gospodyń wiejskich, producenci produktów regionalnych, z których cześć jest rolnikami i rozlicza się w KRUS, ale również będą to małe lokalne firmy, które rozliczają się na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca planuje przyznać laureatom konkursu nagrody finansowe. Najwyższa kwota nagrody (za zajęcie I miejsca) będzie wynosić 2000 zł, a najniższa 120 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy nagrody przyznawane w konkursie pod hasłem „X" laureatom będącym osobami fizycznymi, bez względu na ich status (osoba prywatna, rolnik, przedsiębiorca), będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., a w konsekwencji Wnioskodawca jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego do właściwego urzędu skarbowego?


Zdaniem Wnioskodawcy nagrody wypłacone laureatom konkursu będącym osobami fizycznymi, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., niezależnie od statusu tych osób (osoba prywatna, przedsiębiorca, rolnik). Tym samym Wnioskodawca nie pełni w tym przypadku funkcji płatnika i nie jest zobowiązany do pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Co do zasady dochody z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, stosownie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepis art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f. stanowi natomiast, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest „wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”.


Cytowany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. wskazuje więc, że aby możliwe było zwolnienie z opodatkowania nagrody uzyskanej w konkursie przez osobę fizyczną konieczne jest spełnienie dwóch warunków:


  1. jednorazowa wartość wygranej lub nagrody nie może przekraczać kwoty 2 000 zł,
  2. wygrana lub nagroda musi być uzyskana w związku z określonym zdarzeniem, tj.:


    1. konkursem lub grą organizowanym/ą i emitowanym/ą (ogłaszanym/ą) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja),
    2. konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
    3. sprzedażą premiową towarów i usług - w tym przypadku ustawodawca wyłączył ze zwolnienia od podatku nagrody otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, stanowiące przychód z tej działalności.


W przypadku, gdy laureatem w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę zostanie osoba fizyczna, w ocenie Wnioskodawcy, oba powyższe warunki uprawniające do zwolnienia z opodatkowania wypłacanej nagrody będą spełnione.


Po pierwsze, konkurs organizowany przez Wnioskodawcę należy uznać za konkurs z dziedziny kultury. Przepisy u.p.d.o.f. nie precyzują wprawdzie ani pojęcia „konkurs", ani tym bardziej pojęcia „konkurs z dziedziny kultury". Zatem dla ustalenia zakresów znaczeniowych tych pojęć konieczne jest odwołanie się do ich słownikowych definicji. Słownik języka polskiego definiuje pojęcie „konkurs” jako imprezę, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. Natomiast pojęcie „kultura" jest definiowane wielorako, w tym m.in. jako:


  1. umiejętność obcowania z ludźmi, zachowania się odpowiednio do sytuacji; kulturalność, ogłada, takt, obycie;
  2. materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory;
  3. społeczeństwo rozpatrywane ze względu na jego dorobek materialny i umysłowy.


Dodatkowo należy wskazać, że kulturoznawstwo jako dziedzina nauki posługuje się wieloma innymi definicjami pojęcia „kultura”, w tym m.in. definicją Edwarda Burnetta Taylora, który określił kulturę jako „skomplikowaną całość, która obejmuje wiedzę, przekonanie, sztukę, moralność, prawo, obyczaje, a także wszystkie inne umiejętności i nawyki, jakich człowiek nabywa jako członek społeczeństwa” (E. Baldwin, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej definicje Wnioskodawca wskazuje, że tradycja kulinarna jest elementem kultury. Dziedzictwo kulinarne, tradycje związane z kultywowaniem lokalnych, regionalnych receptur i przepisów kulinarnych są jednymi z podstawowych elementów budowania regionalnej tożsamości. Natomiast konkurs organizowany przez Wnioskodawcę należy uznać za konkurs z dziedziny kultury. Konkursy, takie jak ten organizowany przez Wnioskodawcę, przyczyniają się do ocalenia od zapomnienia dawnych sposobów przyrządzania, konserwowania żywności, dawnych zwyczajów związanych z serwowaniem potraw i przyrządzania ich w związku z różnymi świętami i porami roku. Tradycje kulinarne to nie tylko posiłek czy produkt, ale jest to cały ceremoniał łączący pokolenia, w którym biorą udział najstarsze gospodynie oraz młodzi adepci sztuki kulinarnej.

Po drugie, jednorazowa wartość nagród lub wygranych przekazanych laureatom organizowanego konkursu nie przekroczy kwoty 2000 zł na osobę.

Zatem reasumując powyższe Wnioskodawca wskazuje, że – w jego ocenie - w przedstawionym stanie faktycznym będzie miał zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., w związku z czym nie będzie pełnił funkcji płatnika w stosunku do wygranych wypłacanych osobom fizycznym, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł. Zastosowanie wskazanego zwolnienia nie będzie zależne od statusu osoby fizycznej. Należy zauważyć, że w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową ustawodawca wyłączył z kręgu zwolnionych osoby prowadzące działalność gospodarczą. Gdyby zamiarem ustawodawcy było zawężenie kręgu zwolnienia również w pozostałych przypadkach, to analogicznie wskazałby to precyzyjnie w przepisie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w konkursie kulinarnym - jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 9 ww. ustawy, do źródeł przychodów zalicza się pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje zorganizować konkurs pod hasłem „X". Konkurs składa się z dwóch odrębnych konkurencji:


  1. konkurs na najlepsze potrawy regionalne,
  2. konkurs na najlepsze produkty regionalne.


Celem konkursu na najlepszą potrawę regionalną jest:


  1. identyfikacja i zgromadzenie wiedzy o oryginalnych regionalnych potrawach, stanowiących dziedzictwo kulinarne regionu, wytwarzanych w firmach gastronomicznych i gospodarstwach agroturystycznych;
  2. promowanie i stymulowanie wykorzystania zasobów lokalnej, tradycyjnej żywności przez regionalną gastronomię;
  3. identyfikacja regionalnego dziedzictwa kulinarnego, które może służyć do budowy produktu turystycznego i marki regionu.


W konkursie mogą wziąć udział dwuosobowe ekipy reprezentujące firmy gastronomiczne, gospodarstwa agroturystyczne lub koła gospodyń wiejskich. Zgłoszone ekipy w ramach konkursu są zobowiązane przygotować menu konkursowe składające się z dwóch dań, przy czym każde danie konkursowe musi być przygotowane z wykorzystaniem produktów związanych z danym regionem, powszechnie znanych i rozpoznawalnych w regionie. Związek dania z regionem i jego tradycjami jest, obok walorów smakowych i estetycznych, jedną ze składowych oceny przyznawanej przez jury konkursu i jest to składowa najwyżej punktowana w ramach oceny ogólnej.

Natomiast celem konkursu na najlepszy produkt regionalny jest identyfikacja i zgromadzenie wiedzy o oryginalnych regionalnych produktach żywnościowych, wytwarzanych w gospodarstwach i przez lokalnych rzemieślników, a także umożliwienie ubiegania się przez laureatów konkursu o odpowiednią prawną ochronę, zgodną ze standardami obowiązującymi w UE.

Zgłaszający się do konkursu zobowiązany jest złożyć kartę zgłoszenia produktu, w której należy wskazać między innymi: historyczną/ludową nazwę produktu, specyfikę produktu czy dowody na związek danego produktu z regionem. Regionalne produkty muszą być związane z określonym obszarem geograficznym, charakteryzować się szczególnymi cechami, często wynikającymi ze specyficznych warunków klimatycznych i glebowych regionu, z którego pochodzą. Powinny być wytwarzane w małej skali, tradycyjnymi metodami, wywodzić się z tradycji kultywowanych w danym regionie zwyczajów oraz powinny być od dawna znane w okolicy.

Z doświadczeń lat ubiegłych wiadomo, że w konkursie startują: osoby fizyczne, koła gospodyń wiejskich, producenci produktów regionalnych, z których cześć jest rolnikami i rozlicza się w KRUS, ale również będą to małe lokalne firmy, które rozliczają się na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca planuje przyznać laureatom konkursu nagrody finansowe. Najwyższa kwota nagrody (za zajęcie I miejsca) będzie wynosić 2000 zł, a najniższa 120 zł.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że wartość nagród wydawanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, rolnikom oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, które nie uzyskają nagród w konkursie w związku z prowadzeniem tej działalności należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował również pojęcia „dziedzina”, jednakże zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN, dziedzina, to zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury itp.

Natomiast zgodnie z ww. słownikiem „kulturę” należy rozumieć m.in. jako materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory oraz jako społeczeństwo rozpatrywane ze względu na jego dorobek materialny i umysłowy.

Według definicji prezentowanej przez Edwarda Taylora kultura, czyli cywilizacja, jest to złożona całość , która obejmuje wiedzę, wierzenia, sztukę, moralność, prawa, obyczaje oraz inne zdolności i nawyki nabyte przez ludzi jako członków społeczeństwa.

Również definicje historyczne kładą nacisk na czynnik tradycji jako mechanizmu przekazywania dziedziczenia kulturowego, które konstytuuje kulturę i człowieczeństwo. Dla określenia kultury używa się takich określeń jak: dziedziczenie, dorobek, tradycja. Wobec powyższego uznać należy, że również tradycje kulinarne, w tym tradycyjne potrawy regionalne oraz tradycyjne produkty regionalne wchodzą w skład kultury danego regionu.

Tym samym nagrody przyznawane w konkursie kulinarnym, którego celem jest wybór najlepszej potrawy regionalnej i najlepszego produktu regionalnego, (w sytuacji, gdy związek danej potrawy regionalnej/dania z regionem i jego tradycjami jest - obok walorów smakowych i estetycznych - jedną ze składowych oceny przyznawanej przez jury konkursu, zaś produkty regionalne prezentowane w tym konkursie powinny być wytwarzane w małej skali, tradycyjnymi metodami, wywodzić się z tradycji kultywowanych w danym regionie zwyczajów oraz powinny być od dawna znane w okolicy) objęte są przedmiotowym zwolnieniem, albowiem konkurs zorganizowany przez Wnioskodawcę stanowi konkurs z dziedziny kultury (dziedzictwa kulturalnego - kulinarnego regionu). W konsekwencji – w związku z wydawaniem nagród w ww. konkursie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, rolnikom oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, które nie uzyskają nagród w konkursie w związku z prowadzeniem tej działalności na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku od wydawanych nagród.


Odnosząc się do nagród przyznawanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą/przedsiębiorcom – w związku z prowadzeniem tej działalności wskazać należy, że w świetle art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Z art. 14 ust. 1 tej ustawy wynika, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że wartość nagród wydawanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą/przedsiębiorcom – w związku z prowadzeniem tej działalności - będzie stanowiła przychód z działalności gospodarczej. W konsekwencji do nagród wypłacanych tym osobom Wnioskodawca nie będzie występował w roli płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, nagrody – do kwoty nieprzekraczającej 2000 zł - przyznawane w konkursie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, rolnikom oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą/przedsiębiorcom, które to nagrody nie będą wydawane w związku z wykonywaniem tej działalności objęte będą zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji w związku z wypłatą tych nagród Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru 10% podatku dochodowego i odprowadzenia tego podatku do właściwego urzędu skarbowego.

Również z tytułu wydawania nagród osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą/przedsiębiorcom w związku z wykonywaniem tej działalności Wnioskodawca nie będzie występował w roli płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego. Ww. nagrody należy bowiem zakwalifikować do przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie mają zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy – w zakresie obowiązków płatnika - należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj