Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.502.2019.2.MN
z 27 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do Organu 6 sierpnia 2019 r. uzupełnionym pismem, które wpłynęło do Organu 23 września 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania kasy on-line od 1 stycznia 2020 r. w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz podmiotów gospodarczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania kasy on-line od 1 stycznia 2020 r. w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz podmiotów gospodarczych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do Organu
23 września 2019 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.502.2019.1.MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem, które wpłynęło do Organu 23 września 2019 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy – działalność gospodarczą polegającą na:

  • produkcji wyrobów akcyzowych,
  • magazynowaniu wyrobów akcyzowych,
  • przyjmowaniu i wysyłce wyrobów akcyzowych.

Gaz bezpośrednio od dostawcy przywożony jest autocysterną i przetłaczany jest zakopcowanego zbiornika znajdującego się na terenie składu podatkowego i tam jest magazynowany.

W magazynie gaz płynny jest wykorzystywany do:

  • produkcji polegającej na rozlewaniu gazu propan-butan do butli o różnych pojemnościach służących do celów grzewczych, syfonów czyli butli do napędu wózków widłowych.
    Sprzedaż odbywa się na podstawie kasy fiskalnej i faktur.
  • wysyłki wyrobów akcyzowych:
    1. na cele grzewcze do zbiorników przydomowych sprzedawany poszczególnym odbiorcom na podstawie faktur VAT,
    2. na autogazy (gaz z pełną akcyzą) sprzedawanego na podstawie faktur VAT.

Wnioskodawca posiada kasę rejestrującą z elektronicznym zapisem kopii.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży gazu przeznaczonego do napędu silnika spalinowego.

Sprzedaż ta dokonywana jest na rzecz innych podmiotów np. firmy, nie jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od stycznia 2020 roku przy tego rodzaju prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie miał obowiązek posiadać kasę fiskalną on-line?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Z dokonanej przez Wnioskodawcę interpretacji przepisów wynika, iż kasy fiskalne online od stycznia 2020 r. będą zobowiązani posiadać sprzedający gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych.

W firmie Wnioskodawcy gaz płynny przeznaczony do napędu silników samochodowych jest sprzedawany na podstawie faktur, dopiero odbiorcy wnioskodawcy sprzedają ww. paliwo na stacjach LPG.

Dlatego zadaniem Wnioskodawcy firma nie posiada obowiązku wymiany kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii na kasę fiskalną on-line.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2019 r.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie rodzajach czynności

– obowiązek stosowania kas rejestrujących on-line – w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy, kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

1. przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;

2. przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:

  1. związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
  2. obejmujących określenie:
    • sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
    • sposobu pracy kasy rejestrującej,
  3. zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Art. 111 ust. 6a ustawy określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas określonych w art. 111a ust. 3 (…).

Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U 2019 r., poz. 816), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasęo której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Znowelizowana ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line.

W myśl art. 145b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. – m.in. do:

  1. świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  2. sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1 (art. 145b ust. 2 ustawy).

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy – działalność gospodarczą polegającą na:

  • produkcji wyrobów akcyzowych,
  • magazynowaniu wyrobów akcyzowych,
  • przyjmowaniu i wysyłce wyrobów akcyzowych.

W magazynie gaz płynny jest wykorzystywany do:

  • produkcji polegającej na rozlewaniu gazu propan-butan do butli o różnych pojemnościach służących do celów grzewczych, syfonów czyli butli do napędu wózków widłowych.
    Sprzedaż odbywa się na podstawie kasy fiskalnej i faktur.
  • wysyłki wyrobów akcyzowych:
    1. na cele grzewcze do zbiorników przydomowych sprzedawany poszczególnym odbiorcom na podstawie faktur VAT,
    2. na autogazy (gaz z pełną akcyzą) sprzedawanego na podstawie faktur VAT.

Wnioskodawca posiada kasę rejestrującą z elektronicznym zapisem kopii. Dokonuje sprzedaży gazu przeznaczonego do napędu silnika spalinowego. Jak wynika z odpowiedzi udzielonej przez Wnioskodawcę na wezwanie Organu, sprzedaż ww. gazu dokonywana jest na rzecz innych podmiotów np. firm, nie jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku stosowania kasy on-line od dnia 1 stycznia 2020 r. przy tego rodzaju prowadzonej działalności.

Odnosząc się do obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas on-line od 1 stycznia 2020 r., należy zauważyć, że jak wskazano wcześniej, dotyczy on tylko ściśle określonych grup podatników.

Sprzedaż gazu przeznaczonego do napędu silnika spalinowego została wymieniona w przepisie art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o VAT, jako sprzedaż towarów przy ewidencji których wymagane jest stosowanie kas rejestrujących on-line.

Jednakże z treści cytowanego na wstępie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Należy więc podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów. Tym samym obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów gospodarczych, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji.

Z treści uzupełnienia do wniosku jednoznacznie wynika, że sprzedaż gazu przeznaczonego do napędu silnika spalinowego nie jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Zatem jeżeli u Wnioskodawcy nie występuje sprzedaż gazu przeznaczonego do napędu silnika spalinowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, to znaczy, że z tytułu tej sprzedaży nie występuje również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

W konsekwencji, skoro Wnioskodawca dokonując sprzedaży gazu przeznaczonego do napędu silnika spalinowego wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych (firm), nie ma w ogóle obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, to tym samym z tytułu tej sprzedaży Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku stosowania kasy rejestrującej on-line.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy on-line w zakresie sprzedaży gazu płynnego. Inne kwestie przedstawione we wniosku nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj