Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.401.2019.2.AB
z 12 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 3 września 2019 r. (data wpływu 3 września 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży książki wraz z dołączonym kodem dostępu do aplikacji internetowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży książki wraz z dołączonym kodem dostępu do aplikacji internetowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 września 2019 r. (data wpływu 3 września 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 16 sierpnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.401.2019.1.AB.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polską spółką komandytową posiadającą prawa autorskie do unikatowej metody nauczania j. angielskiego dla dzieci. Spółka uzyskuje przychody z następujących źródeł:

  1. Udzielania licencji na korzystanie z w/w metody
  2. Prowadzenia szkoleń i organizacji konferencji branżowych
  3. Sprzedaży towarów - materiały dydaktyczne i gadżety dla lektorów oraz materiały promocyjne dla szkół
  4. Sprzedaży towarów - zestawy podręczników dla kursantów.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Spółka nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Wszyscy wspólnicy spółki komandytowej są polskimi podatnikami.

Sprzedaż wymieniona w pkt 1, 2 i 3 opodatkowana jest podstawową stawką podatku VAT. Natomiast sprzedaż podręczników wymieniona w pkt 4 opodatkowana jest obniżoną 5% stawką podatku VAT, przy spełnieniu warunków do stosowania tej stawki. Wnioskodawca sprzedaje zestawy składające się z drukowanych książek (z nadanym numerem ISBN) i dołączonej płyty CD z utworami audio. Książka jest towarem wiodącym, a płyta jej uzupełnieniem z materiałami audio, odzwierciedlającymi treści / zadania z książek i nie ma możliwości jej zakupu bez towaru wiodącego jakim jest zestaw drukowanych książek.

Obecnie spółka zamierza wycofać się z dołączania do zestawu ucznia płyty CD, a w jej miejsce wprowadzić kod dostępu do aplikacji internetowej, na którą zostaną przeniesione materiały audio i video stanowiące uzupełnienie treści z podręcznika. W aplikacji pojawią się też dodatkowe ćwiczenia interaktywne wspomagające naukę metodą X zgodnie z treścią podręcznika. Obecnie trwają prace nad budową w/w aplikacji.

Treści książki i zawartość aplikacji będzie ze sobą ściśle powiązana, nie przewiduje się możliwości odrębnej sprzedaży dostępu do aplikacji - dostęp ten będzie można uzyskać wyłącznie wraz z zakupem drukowanych podręczników (zestawów ucznia).

Wnioskodawca rozważa zmianę polityki cenowej w taki sposób by na fakturze wyodrębnione zostały osobno cena za podręcznik i cena za dostęp do aplikacji (dotychczas wartość za płytę CD nie była wyodrębniana - była kalkulowana w ramach ceny zestawu ucznia). Jednak nie będzie możliwości zakupu podręcznika bez dostępu do aplikacji - kod dostępu zawsze będzie do niego dołączany, zatem będzie to transakcja wiązana.

Wnioskodawca klasyfikuje zestaw do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 58.11.1 - dla książek drukowanych.

Na tym tle faktycznym rodzi się pytanie czy dotychczas stosowana 5% stawka podatku VAT na podręczniki będzie mogła mieć nadal zastosowanie.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Ad.1.

Wnioskodawca nie wystąpił do Urzędu Statystycznego o wydanie opinii w zakresie zaklasyfikowania sprzedawanej książki wraz z kodem dostępu do aplikacji internetowej.

Ad.2.

Symbol PKWiU wg rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) dla sprzedawanej książki będącej przedmiotem wniosku to 58.11.11

Ad.3.

Gdyby aplikacja była sprzedawana odrębnie to byłby to symbol PKWiU 58.21.30.0., ale aplikacja nie będzie sprzedawana odrębnie.

Ad.4.

Na pytanie organu „Czy książka oraz aplikacja internetowa opisane w zdarzeniu przyszłym będą posiadały unikatowy symbol ISBN nadany przez Bibliotekę Narodową” Wnioskodawca odpowiedział: „Tak, będą posiadały.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego spółka ma prawo do stosowania obniżonej 5% stawki podatku VAT na sprzedaż książek wraz z kodem dostępu do aplikacji internetowej z zadaniami i ćwiczeniami komplementarnymi z podręcznikiem, nawet gdy na fakturze wyodrębniona będzie wartość (cena) dostępu do aplikacji?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy, wskazana dostawa zestawów książek z kodem dostępu do aplikacji internetowej wspomagającej naukę z podręcznika korzysta z opodatkowania 5% stawką VAT bez względu na to czy cena tego dostępu jest na fakturze wyodrębniona czy też zawiera się w cenie zestawu książek.

Do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT zastosowanie może znaleźć obniżona 5% stawka podatku. W poz. 32 tego załącznika wymienione zostały m.in. książki drukowane, oznaczone symbolem ISBN i sklasyfikowane według grupowania PKWiU 58.11.1.

Dla poprawnego zastosowania preferencji w VAT istotne znaczenie ma zatem odpowiednia identyfikacja usług i towarów na podstawie klasyfikacji statystycznych. Zgodnie bowiem z art. 5a ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności podlegających VAT, wymienione m.in. w PKWiU, są identyfikowane za pomocą tej klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy o VAT lub przepisy wykonawcze powołują symbole statystyczne.

Dla celów opodatkowania VAT do 31 grudnia 2019 r. stosowana jest PKWiU z 2008 r. Pod symbolem 58.11.1 sklasyfikowane zostały w niej „książki drukowane”. Z precedensu nr 1 GUS z 28 listopada 2007 r. do grupowania 58.11 wynika, że obejmuje ono książki z dołączonymi nośnikami elektronicznymi, jeśli ich zawartość jest kontynuacją lub uzupełnieniem informacji zawartych w wydawnictwie papierowym. Argumentem przemawiającym za obniżoną stawką VAT dla dostaw zestawów książek z kodem dostępu do aplikacji internetowej może być zasada jednolitości świadczeń w VAT. Z zasady tej wynika, że sprzedaż składająca się z wielu powiązanych składników (czynności) powinna być traktowana jako jedno świadczenie dla celów VAT. Stanowisko takie potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 27 października 2005 r. (C-41/04) oraz z 25 lutego 1999 r. (C-349/96).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danych towarów istotne jest właściwe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Wskazać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towarów sprzedawanych przez Spółkę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowano towary będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towarów do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy wyjaśnić, że klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2019 r.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, na mocy art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 72 załącznika nr 3 do ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 58.11.1 książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

Jednakże z objaśnienia do ww. załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zauważyć w tym miejscu należy, że część towarów ujętych w ww. załączniku nr 3 wymieniono również w załączniku nr 10 do ustawy, który stanowi katalog towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%. W poz. 32 tego załącznika wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 58.11.1 - książki drukowane – wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braille’a.

Należy w tym miejscu wskazać, że w ramach grupy PKWiU 58.11.1 zawiera się podgrupa PKWiU 58.11.19 „Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i inne publikacje”.

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi lub towaru z danego grupowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i posiada prawa autorskie do unikatowej metody nauczania j. angielskiego dla dzieci. Wnioskodawca sprzedaje zestawy składające się z drukowanych książek (z nadanym numerem ISBN) i dołączonej płyty CD z utworami audio. Książka jest towarem wiodącym, a płyta jej uzupełnieniem z materiałami audio, odzwierciedlającymi treści / zadania z książek i nie ma możliwości jej zakupu bez towaru wiodącego jakim jest zestaw drukowanych książek.

Obecnie spółka zamierza wycofać się z dołączania do zestawu ucznia płyty CD, a w jej miejsce wprowadzić kod dostępu do aplikacji internetowej, na którą zostaną przeniesione materiały audio i video stanowiące uzupełnienie treści z podręcznika. W aplikacji pojawią się też dodatkowe ćwiczenia interaktywne wspomagające naukę zgodnie z treścią podręcznika. Obecnie trwają prace nad budową w/w aplikacji. Treści książki i zawartość aplikacji będzie ze sobą ściśle powiązana, nie przewiduje się możliwości odrębnej sprzedaży dostępu do aplikacji - dostęp ten będzie można uzyskać wyłącznie wraz z zakupem drukowanych podręczników (zestawów ucznia).

Wnioskodawca rozważa zmianę polityki cenowej w taki sposób by na fakturze wyodrębnione zostały osobno cena za podręcznik i cena za dostęp do aplikacji. Jednak nie będzie możliwości zakupu podręcznika bez dostępu do aplikacji - kod dostępu zawsze będzie do niego dołączany, zatem będzie to transakcja wiązana. Wnioskodawca klasyfikuje zestaw do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 58.11.1 - dla książek drukowanych. Książka oraz aplikacja internetowa opisane w zdarzeniu przyszłym będą posiadały unikatowy symbol ISBN nadany przez Bibliotekę Narodową.

Należy zauważyć, że z koncepcji świadczenia złożonego, powszechnie akceptowanej na gruncie podatku od towarów i usług wynika, że jeśli dane świadczenie obejmuje kilka elementów, których celem jest lepsze korzystanie tylko z jednej z tych czynności, to ta jedna czynność powinna być traktowana jako świadczenie zasadnicze, według którego należy określać zasady opodatkowania VAT wszystkich wykonywanych czynności, a pozostałe elementy świadczenia powinny zaś stanowić świadczenia pomocnicze. Innymi słowy, świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego (zasadniczego), jeśli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania świadczenia głównego (zasadniczego). W efekcie, transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym (tj. świadczenia głównego oraz świadczeń komplementarnych w stosunku do świadczenia głównego), nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zaburzać funkcjonalności systemu podatku VAT.

Odnosząc przytoczone przepisy do okoliczności przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że dla określenia stawki podatku VAT dla dostawy książki wraz z kodem dostępu do aplikacji internetowej, istotny jest fakt, że aplikacja dołączona do książki jest w sposób ścisły i nierozerwalny związana z tą książką oraz zawiera informacje będące uzupełnieniem jej treści. W efekcie, pełne korzystanie z książki (de facto zapoznanie się z treścią/informacjami/przekazem książki) możliwe jest dopiero po przeczytaniu książki, jak i wysłuchaniu lub obejrzeniu materiałów zgromadzonych w aplikacji. Zatem z powyższych okoliczności wynika, że mamy do czynienia ze sprzedażą zestawu, na który składać się będzie książka z dołączoną do niej aplikacją, przy czym książka jest towarem wiodącym a aplikacja stanowi jej uzupełnienie. Z uzupełnienia do wniosku wynika, że książka z kodem dostępu do aplikacji internetowej sprzedawane przez Wnioskodawcę będą zawierały unikatowy numer ISBN nadany przez Bibliotekę Narodową. Numer ten będzie dotyczył nie tylko samej książki, ale książki z kodem dostępu do aplikacji internetowej. Wnioskodawca ponadto wskazał, że klasyfikuje przedmiotowy zestaw do grupowania PKWiU 58.11.1.

Należy zatem stwierdzić, że sprzedaż produktu w postaci książki wraz z dołączonym kodem dostępu do aplikacji internetowej który stanowi uzupełnienie produktu, będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 5%, stosownie do art. 41 ust. 2a ustawy o VAT w związku z poz. 32 załącznika nr 10 do tej ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać m.in.:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;
    (…).

Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, fakturę wystawia podatnik dokonujący sprzedaży towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej transakcji. Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa.

Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Jak wskazano powyżej, przedmiotem świadczeń realizowanych przez Wnioskodawcę będzie jedno świadczenie składające się na sprzedaż książki wraz z kodem dostępu do aplikacji internetowej. W związku z powyższym należy wskazać, że umieszczenie na fakturze w dwóch osobnych pozycji książki oraz kodu dostępu do aplikacji internetowej może sugerować, że przedmiotem sprzedaży byłyby dwa odrębne świadczenia tj. książka i oddzielnie kod dostępu do aplikacji internetowej.

Zatem w sytuacji, gdy mamy do czynienia z dostawą jednego produktu – na który składa się książka wraz z kodem dostępu do aplikacji internetowej, należy ją udokumentować wystawieniem faktury na cały produkt - bez rozbicia na fakturze poszczególnych produktów wchodzących w skład produktu w tym przypadku osobno książka oraz osobno kod dostępu do aplikacji internetowej.

Podsumowując, w analizowanej sprawie sprzedaż produktu w postaci książki wraz z dołączonym kodem dostępu do aplikacji internetowej stanowiący uzupełnienie produktu, będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 5%, jednak przedmiotowa sprzedaż produktu składającego się z książki oraz kodu dostępu do aplikacji internetowej, Wnioskodawca nie może dzielić jednego przedmiotu dostawy i wykazywać na wystawianej fakturze poszczególnych elementów składających się na jeden przedmiot dostawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowania PKWiU wskazanego przez Wnioskodawcę we wniosku.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj