Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.336.2019.2.JKU
z 10 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2019 r. (data wpływu 10 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2019 r. (data wpływu 29 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli”. Wniosek został uzupełniony dnia 29 sierpnia 2019 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Wnioskodawca, Zainteresowany) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2012 r. Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od Państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, tzw. „ustawą centralizacyjną”, od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jedno wspólne rozliczenie VAT.

Gmina zamierza zrealizować projekt pn. ,,Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli” dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt ten obejmuje zadanie inwestycyjne polegające na wykonaniu prac termomodernizacyjnych w sześciu budynkach użyteczności publicznej:

  1. Miejskie Przedszkole „S”;
  2. Miejskie Przedszkole ,,N”;
  3. Miejskie Przedszkole „Ś”;
  4. Miejskie Przedszkole „M”;
  5. Szkoła Podstawowa nr 1 i Gimnazjum nr 1;
  6. Szkoła Podstawowa nr 2 i Gimnazjum nr 2.

Szkoły i przedszkola, w których będą prowadzone inwestycje, są jednostkami budżetowymi Gminy Miasta, rozliczanymi w ramach wspólnego rozliczenia VAT, nie posiadającymi osobowości prawnej.

Jednostki te sprawują trwały zarząd nad obiektami objętymi projektem. Szkoła Podstawowa nr 1 (dalej: SP nr 1) oraz Gimnazjum nr 1 (dalej: Gim nr 1) są usytuowane w jednym budynku. Podobnie Szkoła Podstawowa nr 2 (dalej: SP nr 2) i Gimnazjum nr 2 (dalej: Gim nr 2) zajmują jeden wspólny budynek.

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r., od roku szkolnego 2018/2019 Gimnazja nr 1 i nr 2 zostały włączone do szkół podstawowych, znajdujących się w tych samych budynkach. Zgodnie z powyższą uchwałą, Gim nr 1 zostało włączone do SP nr 1, natomiast Gim nr 2 włączono do SP nr 2. W związku z tym Gim nr 1 oraz Gim nr 2 od dnia 1 września 2018 r. funkcjonowały jako oddziały gimnazjalne przy szkołach podstawowych, do czasu ich wygaszenia, a więc do dnia 31 sierpnia 2019 r. Wygaszenia wymienionych gimnazjów dokonano uchwałami Rady Miasta z dnia 26 czerwca 2019 r.

Realizację projektu pn. ,,Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli” przewidziano na okres od czerwca 2019 r. do grudnia 2020 r. Wartość inwestycji to: 11 876 135,04 zł. Wydatki kwalifikowalne: 9 731 337,56 zł. Dofinansowanie UE: 8 067 278,84 zł.

Głównym celem projektu pn. ,,Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli ” jest poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej. Wydatki ujęte w kosztach kwalifikowanych projektu dotyczą prac budowlanych związanych z dociepleniem budynków oraz modernizacją sieci ciepłowniczej i ciepłej wody. Zakres prac termomodernizacyjnych wynika z audytów energetycznych opracowanych dla każdego obiektu oddzielnie. We wszystkich obiektach zostaną ocieplone ściany zewnętrzne nadziemia, ściany piwnic przy gruncie, zostaną wymienione drzwi zewnętrzne, zostanie zmodernizowany system centralnego ogrzewania. W prawie wszystkich obiektach zostanie również ocieplony stropodach wentylowany (w jednym przedszkolu niewentylowany), zostaną wymienione okna, zostanie zmodernizowany system ciepłej wody użytkowej, a także nastąpi modernizacja systemu wentylacji polegająca na montażu higrosterowalnych nawiewników podokiennych.

W ramach inwestycji przewidziane są również wydatki niekwalifikowane, które są niezbędne do zrealizowania zakresu i są ujęte w dokumentacji technicznej oraz kosztorysach inwestycyjnych. Koszty niekwalifikowalne obejmują następujące prace budowlane o charakterze remontowym nie związane bezpośrednio z termomodernizacją wraz z nadzorem inwestorskim oszacowanym proporcjonalnie do robót zaliczających się jako niekwalifikowalne: remont schodów zewnętrznych; remont kominków; instalacja teletechniczna, odgromowa; wymiana obróbek blacharskich oraz parapetów zewnętrznych; remont zadaszenia wejścia; remont dachu, pokrycie dachu papą; remont tarasów i balustrad; podjazdy dla osób niepełnosprawnych; roboty elektryczne; orynnowania: prace termomodernizacyjne dotyczące wynajmowanego mieszkania; prace termomodernizacyjne dotyczące budynków SP nr 1, Gim nr 1 oraz SP nr 2, Gim nr 2 oszacowane proporcjonalnie do wynajmowanych powierzchni.

Przed realizacją projektu, w SP nr 2 i SP nr 1 wynajmowane były pomieszczenia na działalność handlową (w SP nr 1 sklepik spożywczy o pow. 17 m2), na cele mieszkaniowe (w SP nr 2 mieszkanie zakładowe o pow. 65,60 m2 – sprzedaż zwolniona od podatku VAT) oraz incydentalnie sale gimnastyczne oraz salki lekcyjne na cele społeczne. W związku z powyższym w dokumentacji aplikacyjnej o dofinansowanie inwestycji, wyłączono z kosztów kwalifikowanych, proporcjonalnie do wykorzystywanej powierzchni, koszty termomodernizacji dotyczące wynajmowanych powierzchni budynków. Zostały one wyłączone jako koszty niekwalifikowalne łącznie z podatkiem VAT, a więc nie są dofinansowywane i w 100% koszty te pokrywa beneficjent, którym jest Gmina Miasto. Udział powierzchni wyłączonych z całej powierzchni użytkowej budynków został obliczony w następujący sposób:

  • sklepik w SP nr 1 i Gim nr 1 o pow.17,00 m2: 17,00 m2 /11 6888,40 m2 = 0,15%
  • lokal mieszkalny w SP nr 2 i Gim nr 2 o pow. 65,60 m2: 65,60 m2 i 6174,20 m2 = 1,06%

W trakcie i po realizacji inwestycji, szkoły zaprzestaną wynajmu sal gimnastycznych oraz lekcyjnych. Wynajmowana będzie jedynie powierzchnia sklepowa oraz mieszkalna, których termomodernizacja stanowi koszt niekwalifikowalny, natomiast sale gimnastyczne oraz lekcyjne będą służyły tylko do własnych celów szkoły. Również przedszkola „S”. „N”, Ś” oraz „M” w okresie realizacji projektu tj. od czerwca 2019 r. do grudnia 2020 r. oraz w okresie jego trwałości – tj. okresie kolejnych pięciu lat trwałości projektu nie planują prowadzenia sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Po realizacji inwestycji wszelkie rozliczenia finansowe związane z funkcjonowaniem powstałej infrastruktury prowadzić będzie Wydział Edukacji Urzędu Miasta, sprawujący nadzór nad szkołami i przedszkolami. Rozliczenia finansowe będą prowadzone także przez same szkoły i przedszkola, które obiekty objęte projektem posiadają w trwałym zarządzie.

Wniosek został uzupełniony w dniu 29 sierpnia 2019 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

Ad. 1

Budynek Miejskiego Przedszkola ,,S” – przedszkole będzie wykorzystywane wyłącznie do celów działalności zwolnionej od VAT, przedszkole prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi (pobyt dziecka i wyżywienie) i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Budynek Miejskiego Przedszkola „N” – przedszkole będzie wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Budynek Miejskiego Przedszkola „Ś” – przedszkole będzie wykorzystywane wyłącznie do celów działalności zwolnionej od VAT, przedszkole prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust.1 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym.

Budynek Miejskiego Przedszkola ,,M” – przedszkole będzie wykorzystywane wyłącznie do celów działalności zwolnionej od VAT, przedszkole prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym.

Budynek Szkoły Podstawowej nr 2 (wcześniej również Gimnazjum nr 2) – budynek będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności zwolnionej od VAT. Szkoła prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Wydając duplikaty legitymacji i świadectw szkolnych, natomiast korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 (usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty). Wynajem pomieszczeń mieszkalnych jest natomiast zwolniony od VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36. Koszty realizowanej inwestycji dotyczące wynajmowanej powierzchni mieszkania w SP nr 2 (wcześniej również Gim nr 2) zostały wyłączone z kosztów kwalifikowalnych w projekcie (zgodnie z opisem we wniosku pokrywa je beneficjent – Gmina).

Budynek Szkoły Podstawowej nr 1 (wcześniej również Gimnazjum nr 1) – budynek będzie wykorzystywany tylko do celów działalności zwolnionej od VAT oraz najmu pomieszczenia na sklepik szkolny w wysokości 200 zł netto + VAT. Szkoła prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi (prowadzona jest stołówka szkolna) i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy o VAT. Koszty realizowanej inwestycji dotyczące sprzedaży opodatkowanej z tytułu wynajmu Sklepiku w budynku SP nr 1 (wcześniej również Gim nr 1) zostały wyłączone z kosztów kwalifikowalnych w projekcie łącznie z podatkiem VAT (zgodnie z opisem we wniosku pokrywa je beneficjent – Gmina).

Ad. 2

Budynek Miejskiego Przedszkola „S” – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT.

Budynek Miejskiego Przedszkola „N” – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie celów innych niż działalność gospodarcza.

Budynek Miejskiego Przedszkola „Ś” – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT.

Budynek Miejskiego Przedszkola „M” – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT.

Budynek Szkoły Podstawowej nr 2 (wcześniej również Gimnazjum nr 2) – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT.

Budynek Szkoły Podstawowej nr 1 (wcześniej również Gimnazjum nr 1) – budynek będzie wykorzystywany tylko do celów działalności zwolnionej od VAT oraz najmu pomieszczenia na sklepik szkolny. Koszty realizowanej inwestycji dotyczące sprzedaży opodatkowanej z tytułu wynajmu Sklepiku w budynku SP nr 1 (wcześniej również Gim nr 1) zostały wyłączone z kosztów kwalifikowalnych w projekcie łącznie z podatkiem VAT (zgodnie z opisem we wniosku pokrywa je beneficjent – Gmina). W związku z tym nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu.

Ad. 3

W związku z prowadzoną inwestycją, w odniesieniu do budynków: Miejskiego Przedszkola „S”, Miejskiego Przedszkola „N”, Miejskiego Przedszkola „Ś”, Miejskiego Przedszkola „M”, Szkoły Podstawowej nr 2 i Gimnazjum nr 2, nie ma konieczności przyporządkowywania poszczególnych wydatków do czynności opodatkowanych i zwolnionych, ponieważ nie ma wśród nich budynków spełniających takie kryteria.

W przypadku budynku Szkoły Podstawowej nr 1 (wcześniej również Gimnazjum nr 1) nie ma konieczności przyporządkowywania poszczególnych wydatków do czynności opodatkowanych i zwolnionych, ponieważ mimo, że wystąpi sprzedaż opodatkowana (sklepik o powierzchni 17 m2), jednak koszty realizowanej inwestycji dotyczące sprzedaży opodatkowanej z tytułu wynajmu Sklepiku w budynku SP nr 1 (wcześniej również Gim nr 1) zostały wyłączone z kosztów kwalifikowalnych w projekcie i pokrywa je beneficjent – Gmina. Zgodnie z opisem stanu faktycznego z wniosku o interpretację.

Ad. 4

Objęte inwestycją zadania należą do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli” ujętych w kosztach kwalifikowalnych, na mocy prawodawstwa krajowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Gmina Miasto nabywając towary i usługi dotyczące zakupów ujętych w kosztach kwalifikowalnych, celem zrealizowania projektu pn. ,,Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli” nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. W związku z powyższym, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów ujętych w kosztach kwalifikowalnych, związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2012 r. Natomiast zgodnie z ustawą o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od Państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, tzw. „ustawą centralizacyjną”, od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jedno wspólne rozliczenie VAT. Gmina zamierza zrealizować projekt pn. ,,Termomodernizacja budynków publicznych – szkół przedszkoli” dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt ten obejmuje zadanie inwestycyjne polegające na wykonaniu prac termomodernizacyjnych w sześciu budynkach użyteczności publicznej: przedszkolach i szkołach. Szkoły i przedszkola, w których będą prowadzone inwestycje, są jednostkami budżetowymi Gminy, rozliczanymi w ramach wspólnego rozliczenia VAT, nie posiadającymi osobowości prawnej.

Jednostki te sprawują trwały zarząd nad obiektami objętymi projektem. Szkoła Podstawowa nr 1 oraz Gimnazjum nr 1 są usytuowane w jednym budynku. Podobnie Szkoła Podstawowa nr 2 i Gimnazjum nr 2 zajmują jeden wspólny budynek. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r., od roku szkolnego 2018/2019 Gimnazja nr 1 i nr 2 zostały włączone do szkół podstawowych, znajdujących się w tych samych budynkach. Zgodnie z powyższą uchwałą, Gim nr 1 zostało włączone do SP nr 1, natomiast Gim nr 2 włączono do SP nr 2. W związku z tym Gim nr 1 oraz Gim nr 2 od dnia 1 września 2018 r. funkcjonowały jako oddziały gimnazjalne przy szkołach podstawowych, do czasu ich wygaszenia, a więc do dnia 31 sierpnia 2019 r. Wygaszenia wymienionych gimnazjów dokonano uchwałami Rady Miasta. Realizację projektu pn. ,,Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli” przewidziano na okres od czerwca 2019 r. do grudnia 2020 r. Wartość inwestycji to: 11 876 135,04 zł. Wydatki kwalifikowalne: 9 731 337,56 zł. Dofinansowanie UE: 8 067 278,84 zł. Głównym celem projektu pn. ,,Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli” jest poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej. Wydatki ujęte w kosztach kwalifikowanych projektu dotyczą prac budowlanych związanych z dociepleniem budynków oraz modernizacją sieci ciepłowniczej i ciepłej wody. Zakres prac termomodernizacyjnych wynika z audytów energetycznych opracowanych dla każdego obiektu oddzielnie. We wszystkich obiektach zostaną ocieplone ściany zewnętrzne nadziemia, ściany piwnic przy gruncie, zostaną wymienione drzwi zewnętrzne, zostanie zmodernizowany system centralnego ogrzewania. W prawie wszystkich obiektach zostanie również ocieplony stropodach wentylowany (w jednym przedszkolu niewentylowany), zostaną wymienione okna, zostanie zmodernizowany system ciepłej wody użytkowej, a także nastąpi modernizacja systemu wentylacji polegająca na montażu higrosterowalnych nawiewników podokiennych.

W ramach inwestycji przewidziane są również wydatki niekwalifikowane, które są niezbędne do zrealizowania zakresu i są ujęte w dokumentacji technicznej oraz kosztorysach inwestycyjnych. Koszty niekwalifikowalne obejmują następujące prace budowlane o charakterze remontowym nie związane bezpośrednio z termomodernizacją wraz z nadzorem inwestorskim oszacowanym proporcjonalnie do robót zaliczających się jako niekwalifikowalne: remont schodów zewnętrznych; remont kominków; instalacja teletechniczna, odgromowa; wymiana obróbek blacharskich oraz parapetów zewnętrznych; remont zadaszenia wejścia; remont dachu, pokrycie dachu papą; remont tarasów i balustrad; podjazdy dla osób niepełnosprawnych; roboty elektryczne; orynnowania; prace termomodernizacyjne dotyczące wynajmowanego mieszkania; prace termomodernizacyjne dotyczące budynków SP nr 1, Gim nr 1 oraz SP nr 2, Gim nr 2 oszacowane proporcjonalnie do wynajmowanych powierzchni.

Przed realizacją projektu, w SP nr 1 i SP nr 2 wynajmowane były pomieszczenia na działalność handlową (w SP nr 1 sklepik spożywczy o pow. 17 m2), na cele mieszkaniowe (w SP nr 2 mieszkanie zakładowe o pow. 65,60 m2 – sprzedaż zwolniona od podatku VAT) oraz incydentalnie sale gimnastyczne oraz salki lekcyjne na cele społeczne. W związku z powyższym w dokumentacji aplikacyjnej o dofinansowanie inwestycji, wyłączono z kosztów kwalifikowanych, proporcjonalnie do wykorzystywanej powierzchni, koszty termomodernizacji dotyczące wynajmowanych powierzchni budynków. Zostały one wyłączone jako koszty niekwalifikowalne łącznie z podatkiem VAT, a więc nie są dofinansowywane i w 100% koszty te pokrywa beneficjent, którym jest Gmina. Udział powierzchni wyłączonych z całej powierzchni użytkowej budynków został obliczony w następujący sposób:

  • sklepik w SP nr 1 i Gim nr 1 o pow.17,00 m2: 17,00 m2 /11 6888,40 m2 = 0,15%
  • lokal mieszkalny w SP nr 2 i Gim nr 2 o pow. 65,60 m2: 65,60 m2 i 6174,20 m2 = 1,06%

W trakcie i po realizacji inwestycji, szkoły zaprzestaną wynajmu sal gimnastycznych oraz lekcyjnych. Wynajmowana będzie jedynie powierzchnia sklepowa oraz mieszkalna, których termomodernizacja stanowi koszt niekwalifikowalny, natomiast sale gimnastyczne oraz lekcyjne będą służyły tylko do własnych celów szkoły. Również przedszkola „S”, „N”, Ś” oraz „M” w okresie realizacji projektu tj. od czerwca 2019 r. do grudnia 2020 r. oraz w okresie jego trwałości – tj. okresie kolejnych pięciu lat trwałości projektu nie planują prowadzenia sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Po realizacji inwestycji wszelkie rozliczenia finansowe związane z funkcjonowaniem powstałej infrastruktury prowadzić będzie Wydział Edukacji Urzędu Miasta, sprawujący nadzór nad szkołami i przedszkolami. Rozliczenia finansowe będą prowadzone także przez same szkoły i przedszkola, które obiekty objęte projektem posiadają w trwałym zarządzie.

Budynek Miejskiego Przedszkola ,,S” – przedszkole będzie wykorzystywane wyłącznie do celów działalności zwolnionej od VAT, przedszkole prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi (pobyt dziecka i wyżywienie) i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Budynek Miejskiego Przedszkola „N” – przedszkole będzie wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Budynek Miejskiego Przedszkola „Ś” – przedszkole będzie wykorzystywane wyłącznie do celów działalności zwolnionej od VAT, przedszkole prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym.

Budynek Miejskiego Przedszkola ,,M” – przedszkole będzie wykorzystywane wyłącznie do celów działalności zwolnionej od VAT, przedszkole prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym.

Budynek Szkoły Podstawowej nr 2 (wcześniej również Gimnazjum nr 2) – budynek będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności zwolnionej od VAT. Szkoła prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Wydając duplikaty legitymacji i świadectw szkolnych, natomiast korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 (usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty). Wynajem pomieszczeń mieszkalnych jest natomiast zwolniony od VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36. Koszty realizowanej inwestycji dotyczące wynajmowanej powierzchni mieszkania w SP nr 2 (wcześniej również Gim nr 2) zostały wyłączone z kosztów kwalifikowalnych w projekcie (zgodnie z opisem we wniosku pokrywa je beneficjent – Gmina).

Budynek Szkoły Podstawowej nr 1 (wcześniej również Gimnazjum nr 1) – budynek będzie wykorzystywany tylko do celów działalności zwolnionej od VAT oraz najmu pomieszczenia na sklepik szkolny w wysokości 200 zł netto + VAT. Szkoła prowadzi usługi związane z opieką nad dziećmi (prowadzona jest stołówka szkolna) i korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy o VAT. Koszty realizowanej inwestycji dotyczące sprzedaży opodatkowanej z tytułu wynajmu Sklepiku w budynku SP nr 1 (wcześniej również Gim nr 1) zostały wyłączone z kosztów kwalifikowalnych w projekcie łącznie z podatkiem VAT (zgodnie z opisem we wniosku pokrywa je beneficjent – Gmina).

Budynek Miejskiego Przedszkola „S” – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT.

Budynek Miejskiego Przedszkola „N” – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie celów innych niż działalność gospodarcza.

Budynek Miejskiego Przedszkola „Ś” – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT.

Budynek Miejskiego Przedszkola „M” – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT.

Budynek Szkoły Podstawowej nr 2 (wcześniej również Gimnazjum nr 2) – nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ jest ona wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT.

Budynek Szkoły Podstawowej nr 1 (wcześniej również Gimnazjum nr 1) – budynek będzie wykorzystywany tylko do celów działalności zwolnionej od VAT oraz najmu pomieszczenia na sklepik szkolny. Koszty realizowanej inwestycji dotyczące sprzedaży opodatkowanej z tytułu wynajmu Sklepiku w budynku SP nr 1 (wcześniej również Gim nr 1) zostały wyłączone z kosztów kwalifikowalnych w projekcie łącznie z podatkiem VAT (zgodnie z opisem we wniosku pokrywa je beneficjent – Gmina). W związku z tym nie ma konieczności przypisywania wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z prowadzoną inwestycją, w odniesieniu do budynków: Miejskiego Przedszkola „S”, Miejskiego Przedszkola „N”, Miejskiego Przedszkola „Ś”, Miejskiego Przedszkola „M”, Szkoły Podstawowej nr 2 i Gimnazjum nr 2, nie ma konieczności przyporządkowywania poszczególnych wydatków do czynności opodatkowanych i zwolnionych, ponieważ nie ma wśród nich budynków spełniających takie kryteria.

W przypadku budynku Szkoły Podstawowej nr 1 (wcześniej również Gimnazjum nr 1) nie ma konieczności przyporządkowywania poszczególnych wydatków do czynności opodatkowanych i zwolnionych, ponieważ mimo, że wystąpi sprzedaż opodatkowana (sklepik o powierzchni 17 m2), jednak koszty realizowanej inwestycji dotyczące sprzedaży opodatkowanej z tytułu wynajmu Sklepiku w budynku SP nr 1 (wcześniej również Gim nr 1) zostały wyłączone z kosztów kwalifikowalnych w projekcie i pokrywa je beneficjent – Gmina.

Objęte inwestycją zadania należą do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji ujętych w kosztach kwalifikowanych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu, które są przedmiotem zapytania i ujęte zostały przez Gminę w kosztach kwalifikowanych, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wskazał Zainteresowany, w okresie realizacji projektu, tj. od czerwca 2019 r. do grudnia 2020 r. oraz w okresie jego trwałości – tj. okresie kolejnych pięciu lat trwałości projektu w budynkach: Miejskiego Przedszkola „S”, Miejskiego Przedszkola ,,N”, Miejskiego Przedszkola „Ś”, Miejskiego Przedszkola „M” i Szkoły Podstawowej nr 2 i Gimnazjum nr 2, Gmina nie planuje prowadzenia sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedszkola i szkoły będą wykorzystywane wyłącznie – jak wynika z opisu sprawy – do celów działalności zwolnionej od VAT lub do celów innych niż działalność gospodarcza.

Tylko w przypadku budynku Szkoły Podstawowej nr 1 (wcześniej również Gimnazjum nr 1) wystąpi sprzedaż opodatkowana (sklepik o powierzchni 17 m2), jednak koszty realizowanej inwestycji dotyczące sprzedaży opodatkowanej z tytułu wynajmu Sklepiku w budynku SP nr 1 (wcześniej również Gim nr 1) zostały wyłączone z kosztów kwalifikowalnych w projekcie i pokrywa je beneficjent – Gmina. Zatem nie są one przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Ponadto Zainteresowany wskazał, że realizacja projektu wynika z zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym). Zatem w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ustawy od wydatków będących przedmiotem zapytania.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja budynków publicznych – szkół i przedszkoli” ujętych w kosztach kwalifikowalnych, na mocy prawodawstwa krajowego.

W konsekwencji stanowisko Zainteresowanego zostało uznane za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejszą interpretację wydano na podstawie informacji, że: ,,Przed realizacją projektu, w SP nr 2 i SP nr 1 wynajmowane były pomieszczenia na działalność handlową (w SP nr 1 sklepik spożywczy o pow. 17 m2), na cele mieszkaniowe (w SP nr 2 mieszkanie zakładowe o pow. 65,60 m2 – sprzedaż zwolniona od podatku VAT) oraz incydentalnie sale gimnastyczne oraz salki lekcyjne na cele społeczne. W związku z powyższym w dokumentacji aplikacyjnej o dofinansowanie inwestycji, wyłączono z kosztów kwalifikowanych, proporcjonalnie do wykorzystywanej powierzchni, koszty termomodernizacji dotyczące wynajmowanych powierzchni budynków. Zostały one wyłączone jako koszty niekwalifikowalne łącznie z podatkiem VAT, a więc nie są dofinansowywane i w 100% koszty te pokrywa beneficjent, którym jest Gmina” oraz ,,W trakcie i po realizacji inwestycji, szkoły zaprzestaną wynajmu sal gimnastycznych oraz lekcyjnych. Wynajmowana będzie jedynie powierzchnia sklepowa oraz mieszkalna, których termomodernizacja stanowi koszt niekwalifikowalny, natomiast sale gimnastyczne oraz lekcyjne będą służyły tylko do własnych celów szkoły. Również przedszkola „S”, „N”, ,,Ś” oraz „M” w okresie realizacji projektu tj. od czerwca 2019 r. do grudnia 2020 r. oraz w okresie jego trwałości – tj. okresie kolejnych pięciu lat trwałości projektu nie planują prowadzenia sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT”.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania, czyli prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji ujętych w kosztach kwalifikowalnych. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj