Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.260.2019.1.WR
z 6 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2019 r. (data wpływu 8 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina […] (zwana dalej „Gminą”) będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług uzyskała dofinansowanie projektu pn. „…” współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Realizacja przedmiotowego zadania inwestycyjnego należy do zadań własnych gminy, na podstawie art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506).

Gmina z dniem 1 stycznia 2017r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT z jednostkami budżetowymi zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015r. (sygn. C-276/14).

Planowany termin realizacji rzeczowej: od 31 grudnia 2019r. do 31 grudnia 2020 r.

Przedmiotem projektu jest wymiana opraw lub źródeł światła z tradycyjnych sodowych, na źródła oparte o wysokosprawną technologię LED, zlokalizowanych na terenie Gminy. Zakres modernizacji został ustalony na podstawie przeprowadzonych analiz technicznych istniejących ciągów oświetleniowych. Podstawowe kryterium doboru opraw przeznaczonych do modernizacji wynikało głównie z możliwości spełnienia wymagań oświetleniowych ustanowionych normą PN-EN 13201. Do modernizacji wyznaczono 198 istniejących opraw oświetleniowych, zlokalizowanych na terenie Gminy. Aby spełnić wymagania oświetleniowe konieczne było dogęszczenie oświetlenia w kilku ciągach (łącznie zaplanowano dobudowę 7 dodatkowych opraw na istniejących słupach energetycznych). Całość zmodernizowanego oświetlenia wyposażona zostanie w indywidualne sterowniki pozwalające na sterowanie czasem i mocą świecenia każdej z opraw za pomocą centralnej aplikacji sterującej. Komunikacja będzie się odbywała za pomocą łączności GPRS.

Celem projektu jest uzyskanie oszczędności w zużyciu energii w wysokości 58,181 MWh rocznie, zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery, poprawa jakości oświetlenia - zmodernizowane ciągi świetlne będą dostarczały oświetlenia w jakości zgodnej z normą oświetleniową, co powinno zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników ciągów komunikacyjnych, zmniejszyć tzw. smog świetlny oraz obniżyć koszty eksploatacji oświetlenia ulic i placów.

W związku z modernizacją oświetlenia ulicznego Gmina będzie ponosiła wydatki inwestycyjne, w szczególności wydatki na roboty budowlano-montażowe i promocję Projektu. Ponoszone przez Gminę wydatki będą dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT.

Właścicielem większości urządzeń oświetlenia ulicznego będących przedmiotem Projektu jest Gmina (145 opraw świetlnych). Na część urządzeń (53 oprawy świetlne), także będących przedmiotem Projektu, których właścicielem jest […]. (dalej: „Spółka”), Gmina zawarła umowę najmu urządzeń oświetlenia ulicznego na okres min. 10 lat w celu wykonania przez Gminę Projektu. Po zakończeniu umowy nastąpi zwrot przedmiotu najmu Spółce, której przysługuje również prawo pierwokupu wymienionych przez Gminę opraw oświetleniowych wraz z wysięgnikami.

Na etapie złożenia wniosku o dofinansowanie Gmina oświadczyła, że nie przysługuje jej prawo do zwrotu lub odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego, stąd podatek VAT został uznany we wniosku o dofinansowanie za wydatek kwalifikowalny.

Po zakończeniu inwestycji infrastruktura powstała w efekcie jej realizacji, nie będzie generowała żadnych przychodów zarówno teraz jak i w przyszłości a faktury otrzymane w związku z inwestycją nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym zmodernizowane oświetlenie uliczne nie będzie służyło działalności Gminy opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina nie będzie prowadziła zatem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, związanej z realizowaną inwestycją

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu dot. realizacji projektu pn. „…”.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 15 ust. 6 ww. ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wykonanie prac związanych z realizacją projektu należy do zadań własnych gminy, wynikających z art. 6 i 7 ustawy o samorządzie gminnym. Zadanie to gmina, co do zasady, wykonuje w oparciu o reżim publicznoprawny, tj. w ramach uprawnień i narzędzi przyznanych jej z mocy prawa. W opinii Gminy, zakupy dokonane w związku z realizacją inwestycji służą działalności publicznoprawnej Gminy.

Zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ wydatki będą ponoszone na realizację nieodpłatnych zadań użyteczności publicznej a Gmina w związku z modernizacją oświetlenia ulicznego nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.

Gmina nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami i usługami dot. ww. projektu, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie służą i nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług jako czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Powstała infrastruktura będzie udostępniona przez Gminę wyłącznie nieodpłatnie na zasadach ogólnej dostępności majątku publicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2019 r., poz. 506 ze zm.; dalej jako: „ustawa o samorządzie gminnym”), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt – „…” współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Przedmiotem projektu jest wymiana opraw lub źródeł światła z tradycyjnych sodowych, na źródła światła oparte o wysokosprawną technologię LED, zlokalizowanych na terenie Gminy. Do modernizacji wyznaczono 198 istniejących opraw oświetleniowych. Właścicielem większości urządzeń jest Gmina. Na część urządzeń będących przedmiotem projektu, których właścicielem jest […]. Gmina zawarła umowę najmu na min. 10 lat. Po zakończeniu umowy nastąpi zwrot przedmiotu najmu Spółce, której przysługuje również prawo pierwokupu wymienionych przez Gminę opraw oświetleniowych wraz z wysięgnikami.

Ponoszone przez Gminę wydatki inwestycyjne , w szczególności wydatki będą dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT.

Po zakończeniu inwestycji infrastruktura powstała w efekcie jej realizacji, nie będzie generowała żadnych przychodów zarówno teraz jak i w przyszłości, a faktury otrzymane w związku z inwestycją nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym zmodernizowane oświetlenie uliczne nie będzie służyło działalności Gminy opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina nie będzie prowadziła zatem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, związanej z realizowaną inwestycją.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ww. projektem.

Podnieść należy, że zasadniczym przedmiotem działalności Gminy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego, w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy Gminy. Jak zostało wcześniej wskazane, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej mieszczą się również m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz gminnych dróg, ulic, mostów oraz organizacji ruchu drogowego.

Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi, związane z projektem, będzie wykorzystywał w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych, nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), do realizacji których został Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, powołany.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. A zbycie infrastruktury należącej do Gminy może nastąpić dopiero po zakończeniu umowy najmu czyli za co najmniej 10 lat.

Należy stwierdzić, że Gmina modernizując oświetlenie uliczne, nie działa w obszarze działalności gospodarczej, lecz publicznoprawnej, jako organ władzy publicznej, wykonujący ustawowe powinności wobec społeczności lokalnej, dotyczące właściwego oświetlenia dróg (ulic) na swoim terenie. Przystępując do tej inwestycji, Gmina ma na względzie modernizację określonej infrastruktury, która pozwoli na użytkowanie dróg gminnych zgodnie z określonymi standardami (w tym przypadku pozwoli na oświetlenie ulic, przez co zapewni bezpieczniejsze ich użytkowanie).

Ewentualna późniejsza czynność opodatkowana, która może się pojawić, nie może przesądzać, że zakup został w jakimkolwiek zakresie dokonany w celu wykonania tej przyszłej opodatkowanej czynności (która może wystąpić po 10 latach). W ocenie Organu w okolicznościach niniejszej sprawy charakter zakupów wskazuje jednoznacznie, że służą one tylko i wyłącznie do wykonywania zadań publicznych.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj