Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.395.2019.1.KBR
z 5 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2019 r. (data wpływu 25 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „Produkty turystyczne marki lokalnej ….” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „Produkty turystyczne marki lokalnej ….”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych. Stowarzyszenie będzie realizować operację pn. „Produkty turystyczne marki lokalnej ….”.

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Promowanie obszaru objętego LSR poprzez przygotowanie spisu produktów turystycznych z obszaru działania Stowarzyszenia poprzez realizację następujących wskaźników: liczba wydarzeń/imprez - 2 szt.

W ramach operacji Stowarzyszenie planuje wykonanie dwóch wydarzeń - rozpoczynającego i podsumowującego działanie w postaci przygotowania spisu wszystkich produktów turystycznych znajdujących się na terenie Parku Narodowego. Głównym przeznaczeniem projektu jest przygotowanie aktualnej listy podmiotów zawierających produkty turystyczne w ramach obszaru marki lokalnej. Realizacja projektu odbędzie się w 2019 r.

Wydarzenie rozpoczynające realizację projektu będzie polegało na przedstawieniu głównych założeń jakie Wnioskodawca postawił przy realizacji projektu. Na spotkaniu pojawi się informacja jakie są potencjalne obiekty, jakie osoby wykonują poszczególne działania. Planuje się zawarcie umów zlecenia z 11 osobami, które dokonają takiego spisu na terenie 9 gmin.

Wszelkie działania dotyczące wydarzeń będą wsparte szeroko rozumianą promocją w tym:

  1. realizacją spotów reklamowych;
  2. artykułami w gazecie lokalnej;
  3. ulotkami informacyjnymi o wykonaniu spisu;
  4. przeprowadzeniu kampanii promocyjnej w serwisie ...

Każdy z uczestników spisu otrzyma identyfikator określający na jakiej podstawie weryfikuje poszczególne punkty, notesy i długopisy, teczki. Rekrutacja na koordynatorów działań będzie realizowana przez stronę www Wnioskodawcy i …. W ramach kryteriów wyboru niezbędne jest wykazanie się doświadczeniem w zakresie branży turystycznej. Każdy z uczestników będzie zobligowany do wypełnienia ankiety, którą przygotuje Wnioskodawca we własnym zakresie.

Wydarzenie informacyjno-promocyjne końcowe, zostanie zorganizowane w 2019 r. w godzinach 10.00-16.00 umożliwiając podsumowanie projektu w zakresie spisu podmiotów turystycznych marki lokalnej. W spotkaniu informacyjno-promocyjnym weźmie udział około 50 osób. Wszyscy mieszkańcy z terenu działania Stowarzyszenia (LGD) oraz turyści odwiedzający teren LGD będą mogli na miejscu zapoznać się ze spisem.


Nie będzie prowadzonej rekrutacji na ww. spotkanie. Spotkanie informacyjno-promocyjne będzie otwarte, zaproszenie na spotkanie zostanie umieszczone na stronie internetowej oraz ... Stowarzyszenia.


W wyniku realizacji operacji polegającej na przygotowaniu trzech zadań, tj. organizacji spotkania rozpoczynającego projekt, realizację spisu wszystkich produktów turystycznych oraz zorganizowanie spotkania informacyjno-promocyjnego kończącego realizację projektu dotyczącego podsumowania działań w zakresie spisu marki lokalnej. Operacja pozwoli na osiągnięcie następujących rezultatów:

  1. zapoznanie mieszkańców LGD i turystów z różnorodną, bogatą i ciekawą ofertą turystyczno-edukacyjną;
  2. wzmocnienie tożsamości lokalnej mieszkańców LGD opartej na wykorzystaniu lokalnych zasobów kulturowych, historycznych lub przyrodniczych;
  3. zbudowanie pozytywnego wizerunku, opartego na tradycji, autentyczności i zrównoważonym rozwoju;
  4. wzrost zainteresowania obszarem LGD, jego produktami i usługami lokalnymi, a także atrakcjami turystycznymi, unikalnymi w skali krajowej;
  5. zaktywizowanie społeczności lokalnej w kierunku promocji spójnej i zintegrowanej oferty turystycznej. Rezultaty będą mierzone na podstawie wskazanych wcześniej wskaźników.


W ramach operacji planuje się:

  1. Spotkanie informacyjno-promocyjne związane z przygotowaniem spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej (spotkanie rozpoczynające) zaplanowano catering dla 20 osób w postaci przerwy kawowej (kawa/herbata, napoje, ciastka) oraz obiadu dwudaniowego. Orientacyjny czas trwania spotkania to około 4 godzin zegarowych. Biorąc pod uwagę czas trwania, specyfikę oraz charakter spotkania koniecznym i niezbędnym elementem jest zapewnienie uczestnikom wyżywienia w postaci przerwy kawowej oraz dwudaniowego obiadu.
  2. Konferencję kończącą działania w zakresie przeprowadzenia spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej ... zaplanowano catering dla około 50 osób z obszaru Stowarzyszenia w postaci 1 przerwy kawowej (kawa/herbata, napoje, ciastka) oraz obiadu dwudaniowego. Orientacyjny czas trwania spotkania wynosi około 6 godzin zegarowych. Biorąc pod uwagę czas trwania, specyfikę oraz charakter spotkania koniecznym i niezbędnym elementem jest zapewnienie uczestnikom wyżywienia w postaci 1 przerwy kawowej oraz dwudaniowego obiadu.
  3. Planuje się umieszczenie artykułów w gazecie lokalnej na obszarze działania Stowarzyszenia dotyczących m.in. poinformowania Mieszkańców o realizowaniu projektu (związane z przygotowaniem spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej ...). Artykuły w gazecie będą umieszczane na stronie ogłoszeniowej gazety, materiały zdjęciowe będą w kolorze. Cała strona o wymiarze około 249 mm x 355 mm.
  4. Planuje się nagranie spotu reklamowego. Usługa obejmuje: wykonanie ujęć filmowych, wykonanie rozmów ze wskazanymi osobami, montaż spotu, udźwiękowienie spotu reklamowego, nałożenie adekwatnej grafiki na spot reklamowy, nagranie i przekazanie płyty ze spotem reklamowym. Długość spotu reklamowego: 30 - 60 sekund (1 sztuka).
  5. Planuje się przeprowadzenie kampanii promocyjnej w serwisie … na … marki lokalnej Stowarzyszenia. Działania związane z optymalizacją reklamy: planowanie harmonogramu i zakresu promocji; przygotowanie treści reklam, dobór formatów reklamowych spośród dostępnych w portalu; obsługa kampanii (uruchomienie, monitoring wskaźników i zaangażowania generowanych przez reklamę); promocja fanpage’a w celu pozyskania nowych zainteresowanych; promocja fanpagea w celu zwiększenia zaangażowania przyszłych zainteresowanych; bieżąca optymalizacja na podstawie danych analitycznych; targetowanie treści w oparciu o kryteria płci, wieku, zainteresowań, geolokalizację; działania analityczne i statystyczne; weryfikacja danych statystycznych w zakresie: realizacji wskaźników kampanii; zaangażowania zainteresowanych; zainteresowania prezentowanymi treściami; monitorowanie responsywności zainteresowanych; bieżąca analiza zainteresowania i zaangażowania w celu optymalizacji kampanii (rodzaju, treści, czasu posłowania czy tonu komunikacji). Zadanie zostanie zlecone na zewnątrz. Zakres zadań będzie obejmował m.in: podsumowanie konferencji, promocję wydarzeń związanych z niniejszym projektem, podsumowanie wydarzeń itp.
  6. Planuje się druk ulotki informacyjno-promocyjnej dotyczącej przeprowadzenia spisu produktów i usług lokalnych z obszaru działania marki lokalnej ... w formacie A4/2, kolor 4+4, kreda mat 250 g., 6 000 sztuk.
  7. Planuje się zawarcie umów zlecenia z 11 osobami, które dokonają spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej ... na terenie 9 gmin. Zostanie przeprowadzona rekrutacja uczestników poprzez umieszczenie na stronie internetowej www.... informacji. Osoby, które zostaną wyłonione będą znały teren działania Stowarzyszenia. Umowa zlecenie zostanie zawarta na 30 dni kalendarzowych z każdą osobą.
  8. Opracowanie i skład graficzny oraz druk teczek związane są z przygotowaniem spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej .... Teczki A4, kolor 4+0, kreda mat 350 g, sztuk 1 000.
  9. Zakup długopisów niezbędnych do przygotowania spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej .... Grawer 1 miejsce, ok. 2110 sztuk.
  10. Opracowanie i skład graficzny oraz druk notatników są związane z przygotowaniem spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej. Format A4, 25 kartek, kolorystyka 4+4, Offset 80g, kartonowa podkładka.
  11. Opracowanie i druk plakatu informacyjno-promocyjnego związany jest z przygotowaniem spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej .... Plakaty zostaną rozdystrybuowane poszczególnym gminom z obszaru działania Stowarzyszenia w celu zawieszenia ich w miejscach ogólnodostępnych. Format A3, kreda 170g mat, kolorystyka 4+0 ze zdjęciami, 500 sztuk.


Proponowany program spotkania informacyjno-promocyjnego:

10:00 - 10:10 przywitanie gości przez Prezesa Zarządu Stowarzyszenia

10:10 - 12:00 omówienie zasad przeprowadzenia spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej Stowarzyszenia

12:00 - 12:30 przerwa obiadowa

12:30 - 14:00 cd. omówienie zasad przeprowadzenia spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej Stowarzyszenia


Proponowany program konferencji:

10:00 - 10:10 przywitanie gości przez Prezesa Zarządu Stowarzyszenia

10:10 - 10:30 przemówienie gości

10:30 - 12:30 omówienie/podsumowanie spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej Stowarzyszenia

12:30 - 13:10 przerwa obiadowa

13:10 - 16:00 cd. omówienie/podsumowanie spisu wszystkich produktów turystycznych z obszaru działania marki lokalnej Stowarzyszenia


Stowarzyszenie chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006. W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność, składanego przez Stowarzyszenie - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie jest zobligowane do dostarczenia takiej interpretacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu „Produkty turystyczne marki lokalnej ...” współfinansowanego w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów i usług lokalnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur, gdyż nabywane usługi i towary nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.


Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).


Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji opisanych we wniosku dwóch wydarzeń w ramach operacji pn. „Produkty turystyczne marki lokalnej ...” nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. projektu, ze względu na niespełnienie przesłanek warunkujących to prawo.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, jak również Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy znać za prawidłowe.


Należy zauważyć, że pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj