Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1253/11/MN
z 4 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1253/11/MN
Data
2011.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
obrót
świadczenie usług


Istota interpretacji
w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie świadczyć usługi przy użyciu urządzeń (w tym wydających bilety) obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach lub innej formie (bezgotówkowej), a nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r. i jednocześnie z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego dotyczących ww. czynności, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w powiązaniu z poz. 40 załącznika do ww. rozporządzenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011r. (data wpływu 10 sierpnia 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2011r. (data wpływu 3 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2011r. (data wpływu 3 października 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 26 września 2011r.):

Wnioskodawca od 1999 roku prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług - VAT. Wnioskodawca rozlicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów w formie podatku liniowego.

Jedynym przedmiotem działalności Wnioskodawcy od początku jest dzierżawa dwóch nieruchomości.

Od 1 stycznia 2012r. Wnioskodawca zamierza na jednej z nieruchomości samodzielnie poprowadzić usługi parkingowe z pobieraniem opłat parkingowych przy pomocy urządzeń parkingowych składających się z urządzeń wjazdu (wydające stosowne bilety) i wjazdu, rogatek (szlabanów), kas ręcznych i automatycznych. Całość dokonywanej obsługi jest w pełni zautomatyzowana.

Jednostka centralna nadzoruje i zarządza systemem w którym to są generowane wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu, taryf, obrotów, ilości wpuszczonych pojazdów wyjazdów „awaryjnych” (np. karetek pogotowia, straży pożarnej), działania poszczególnych urządzeń, wydawanych kart itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów (w tym kasowych) i statystyk w zależności od potrzeb użytkowania systemu. System zabezpieczony jest przed możliwością ingerencji w dane systemu przez pracowników obsługi parkingu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż przed dniem 1 stycznia 2011r. Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi parkingowe przy użyciu kasy automatycznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazuje, iż będzie świadczył usługi parkingowe zarówno przy użyciu kasy automatycznej jaki i kasy ręcznej (dwa odmienne sposoby prowadzenia świadczonych usług). Pod pojęciem kasy ręcznej Wnioskodawca rozumie kasę fiskalną obsługiwaną przez pracownika.

Wnioskodawca wskazuje, iż ww. kasa automatyczna jest to urządzenie automatyczne, które bez obsługi pracowniczej wydaje bilety i pobiera opłaty za usługi parkingowe.

Usługi parkingowe świadczone przez Wnioskodawcę przy użyciu kasy automatycznej spełniają wszystkie wymogi o których mowa w pozycji nr 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Opłaty za świadczone usługi będą dokonywane za pomocą kasy automatycznej zgodnie z pozycją nr 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r.

Usługi będą świadczone przy użyciu urządzenia automatycznego (kasa automatyczna) wydającego bilety, obsługiwanego przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmuje należności w bilonie i banknotach. Z ewidencji i raportów sprzedaży będzie jednoznacznie wynikać jakich transakcji zapłaty dotyczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 września 2011r.):

Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, jeżeli będzie dokonywał sprzedaży przy użyciu kasy automatycznej...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 września 2011r.):

Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dokonując sprzedaży przy użyciu kasy automatycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji należy wyjaśnić, że organ podatkowy odniósł się wyłącznie do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenia usług parkingowych przy użyciu kas automatycznych, bowiem w piśmie z dnia 26 września 2011r. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że jego wątpliwości co do stosowania przepisów podatkowych powstały na tym gruncie.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera regulacji odnoszących się do zwolnień od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej przepisem wysokości obrotów.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania: do dnia 31 grudnia 2012r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia,

Jednocześnie w myśl § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2012r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwane przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W objaśnieniach do ww. załącznika zawarto zastrzeżenie, że powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • usługa świadczona jest przy użyciu urządzeń (w tym wydających bilety) obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach lub innej formie (bezgotówkowej),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, iż przed dniem 1 stycznia 2011r. Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi parkingowe przy użyciu kasy automatycznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazuje, iż ww. kasa automatyczna jest to urządzenie automatyczne, które bez obsługi pracowniczej wydaje bilety i pobiera opłaty za usługi parkingowe.

Usługi parkingowe świadczone przez Wnioskodawcę przy użyciu kasy automatycznej spełniają wszystkie wymogi, o których mowa w pozycji nr 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Usługi będą świadczone przy użyciu urządzenia automatycznego (kasa automatyczna) wydającego bilety, obsługiwanego przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmuje należności w bilonie i banknotach. Z ewidencji i raportów sprzedaży będzie jednoznacznie wynikać jakich transakcji zapłaty dotyczą.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego stwierdza się, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie świadczyć usługi przy użyciu urządzeń (w tym wydających bilety) obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach lub innej formie (bezgotówkowej), a nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r. i jednocześnie z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego dotyczących ww. czynności, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 40 załącznika do ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj