Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.297.2019.4.DJD
z 30 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2019 r. (data wpływu 12 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2019 r. (data wpływu 12 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 25 lipca 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.297.2019.3.DJD oraz Nr 0114-KDIP1-2.4012.336.2019.2.WH, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1, 2 i 4 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 25 lipca 2019 r. (data doręczenia 3 sierpnia 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem, które wpłynęło w dniu 12 sierpnia 2019 r.), nadanym w dniu 10 sierpnia 2019 r.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę u jednego z operatorów logistycznych na stanowisku Kierownika ds. Prawnych. Z tytułu wynagrodzenia za pracę Wnioskodawca uzyskał w 2018 r. od swojego pracodawcy przychód w wysokości xxx xxx,xx zł. Oznacza to, że dochód uzyskany z tytułu umowy o pracę ponad kwotę 85528,00 zł jest opodatkowany według skali progresywnej w wysokości 32%. W 2018 r. rozliczył swoje zeznanie indywidualnie.

W 2019 r. Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców i osób fizycznych w ramach przysługujących Wnioskodawcy uprawnień radcy prawnego, a w perspektywie następnych 6 miesięcy rozszerzyć działalność o zakres czynności doradztwa podatkowego. Będzie świadczył usługi zdalnie i będą one dotyczyć: doradztwa prawnego, analizowania umów, prowadzenia postępowań likwidacyjnych przed ubezpieczycielem, jak również zastępstwa procesowego, przedsądowej i sądowej windykacji należności.

Wnioskodawca będzie świadczył czynności i będzie osiągał przychody od innych podmiotów niż Jego obecny pracodawca. Będę to głównie podmioty krajowe jednak poszczególne usługi, jak udzielanie porad prawnych i prowadzenie postępowań likwidacyjnych przed ubezpieczycielem, mogą być świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych mających swoją siedzibę w innym kraju UE (Królestwo Holandii) lub w Wielkiej Brytanii.

Zakres świadczonych usług przez Wnioskodawcę będzie marginalny z uwagi na zaangażowanie czasowe Wnioskodawcy wynikające z Jego zobowiązań wobec pracodawcy, jednak spodziewane przychody mogą przekroczyć w skali miesiąca kwotę 1 000 zł, co wyklucza prowadzenie tzw. działalności niezarejestrowanej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 sierpnia 2019 r., Wnioskodawca wskazał, że na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji prawnej nie pozostaje w związku małżeńskim i nie posiada potomstwa, jednak jest to zdarzenie przyszłe i pewne. Zarówno Wnioskodawca, jak i Jego przyszła żona podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wszystkie źródła dochodów Wnioskodawcy i Jego przyszłej żony położone są na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Po zawarciu małżeństwa pomiędzy Wnioskodawcą a Jego żoną będzie obowiązywała małżeńska wspólność majątkowa. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie posiada potomstwa, jednak jest to zdarzenie przyszłe i pewne. Przyszła żona Wnioskodawcy nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej 19% stawką podatku liniowego, osiąga dochody jedynie ze stosunku pracy.

Wnioskodawca dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych będzie prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Ani do Wnioskodawcy, ani do Jego przyszłej żony nie miały i nie mają zastosowanie przepisy regulujące opodatkowanie niektórych przychodów (dochodów) osób fizycznych w formie karty podatkowej, ryczałtu od przychodu ewidencjonowanego lub zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodu osób duchownych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania wobec wszystkich dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej podatku liniowego w wysokości 19%, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy wybór przez Wnioskodawcę podatku liniowego, w stosunku do dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej, oznaczać będzie przez Niego utratę: prawa do opodatkowanie wspólnie z małżonkiem, w rozumieniu art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub stosowania ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do dochodów uzyskiwanych z tytułu umowy o pracę?
  3. Czy w stosunku do usług świadczonych wobec kontrahentów mających siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w innym kraju członkowskim niż Polska, Wnioskodawcy będzie przysługiwało uprawnienie do określenie miejsca świadczenia usług, jak miejsce, w którym kontrahent (usługobiorca) ma swoją siedzibę lub miejsce wykonywania działalności, a w konsekwencji wystawienie faktury bez podatku VAT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 dotyczącego opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym, natomiast w zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wspólnego opodatkowania z małżonkiem oraz stosowania ulgi na dzieci, jak również pytania Nr 3 dotyczącego podatku od towarów i usług - zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał On prawo do wyboru podatku liniowego w zakresie swojej przyszłej działalności i jej opodatkowania według skali liniowej.

Ustawodawca w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określił różne źródła przychodu, wśród nich wymienił stosunek pracy (główne źródła przychodów Wnioskodawcy) oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (pomocnicze przyszłe źródło przychodów Wnioskodawcy). Oznacza to, że każde z tych źródeł przychodów uzyskiwane przez podatnika może podlegać innym zasadom opodatkowania.

O ile przy przychodach uzyskiwanych ze stosunku pracy, ustawodawca nie przewidział żadnych alternatywnych form opodatkowania w stosunku do progresywnej skali podatkowej, o tyle w stosunku do działalności gospodarczej podatnik może zdecydować, czy chce być opodatkowany według zasad ogólnych stosując progresywną skalę podatkową i zachowując prawo do zastosowania ulg i wspólnego rozliczenia z małżonkiem, czy też opodatkować swoje przychody według skali liniowej. Jedyną przesłanką negatywną do zastosowania podatku liniowego przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą jest świadczenie usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy, które odpowiadają czynnościom uprzednio wykonywanym w ramach stosunku pracy. Tego typu sytuacja nie występuje w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego. Dlatego należy uznać, że Wnioskodawca będzie miał prawo do wyboru opodatkowania w oparciu o art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że opodatkowanie podatkiem liniowym przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej normują dwa przepisy: art. 9a i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do zapisu art. 9a ust. 2 powołanej ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku obowiązani są do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie z treścią art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W ocenie Wnioskodawcy, będzie miał prawo do wyboru podatku liniowego w zakresie swojej przyszłej działalności i jej opodatkowania według skali liniowej.

Powyższe pozostaje w zgodzie zarówno z pismem z dnia 17 lipca 2006 r. Urzędu Skarbowego ... Nr ...., w sprawie liczenia dochodów z działalności gospodarczej i dochodów ze stosunku pracy opodatkowanych 19% podatkiem liniowym, jak również indywidualną interpretacją podatkową Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 grudnia 2017 r., Nr 0111-KDIB1-1.4011.187.2017.2.MG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 cytowanej ustawy, źródłami przychodów jest:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą, w myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak wynika z literalnej treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym jako pozarolnicza działalność gospodarcza. O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje również rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).

Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 tej ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (tj. ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% „podatkiem liniowym” dotyczy - co do zasady - dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza). Przy czym, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy w wyniku prowadzenia tej działalności uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Reasumując, wyłączenie z opodatkowania „podatkiem liniowym” znajdzie zastosowanie w przypadku, gdy spełnione są kumulatywnie następujące warunki, o ile zdarzenia te miały miejsce w ciągu jednego roku podatkowego:

  • podatnik wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym czynności w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy,
  • podatnik uzyskuje przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy,
  • usługi świadczone przez podatnika w ramach działalności gospodarczej są tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę u jednego z operatorów logistycznych, na stanowisku Kierownika ds. Prawnych. W 2019 r. zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców i osób fizycznych w ramach przysługujących uprawnień radcy prawnego, a następnie rozszerzyć działalność o doradztwo podatkowe. Dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych będzie prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca będzie świadczył usługi zdalnie i będą one dotyczyć: doradztwa prawnego, analizowania umów, prowadzenia postępowań likwidacyjnych przed ubezpieczycielem, jak również zastępstwa procesowego, przedsądowej i sądowej windykacji należności. Zakres świadczonych usług przez Wnioskodawcę będzie marginalny z uwagi na zaangażowanie czasowe Wnioskodawcy wynikające z Jego zobowiązań wobec pracodawcy. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie świadczył czynności i będzie osiągał przychody od innych podmiotów niż Jego obecny pracodawca. Będę to głównie podmioty krajowe jednak poszczególne usługi mogą być świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych mających swoją siedzibę w innym kraju UE (Królestwo Holandii) lub w Wielkiej Brytanii.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przypadku gdy świadczone przez Wnioskodawcę w 2019 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi nie będą świadczone na rzecz obecnego pracodawcy, wówczas nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia wskazanych we wniosku usług 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30c ust. 1 cytowanej ustawy, o ile złoży w ustawowym terminie stosowne oświadczenie w tym zakresie. Wybór ten będzie dotyczył również lat następnych, jeżeli nie wystąpią żadne inne okoliczności powodujące utratę opodatkowania wskazanej działalności gospodarczej podatkiem liniowym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku opis będzie różnił się od zdarzenia, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj