Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-101/11-4/BM
Data
2012.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Faktury


Słowa kluczowe
dotacja
opodatkowanie
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Opodatkowanie otrzymanej przez producenta tytoniu płatności niezwiązanej.



Wniosek ORD-IN 241 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 30 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dni 17 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej przez producenta tytoniu płatności niezwiązanej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej przez producenta tytoniu płatności niezwiązanej.

Wniosek został uzupełniony w dniu 20 lutego 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne i jest producentem surowca tytoniowego a także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na złożony przez Wnioskodawcę wniosek o przyznanie płatności uzupełniającej niezwiązanej z produkcją Wnioskodawca otrzymał decyzję od Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego w sprawie przyznania płatności niezwiązanej, następującej treści:

Na podstawie art. 33ff ust. 1, ust. 5 i ust. 6, art. 33fa ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 z póź. zm.)

Dyrektor Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego po rozpatrzeniu wniosku z dnia …przyznaje płatność niezwiązaną z produkcją za … rok, do …. kg indywidualnej ilości referencyjnej w kwocie ….. w tym:

  1. za …. kg ilości referencyjnej grupy I w kwocie ….
  2. za 0 kg ilości referencyjnej grupy II, III, IV w kwocie 0,00 PLN.

Otrzymana przez Wnioskodawcę płatność niezwiązana do tytoniu nie jest dopłatą do ceny towaru i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży.

Umowa kontraktacji tytoniu Nr ….na rok ….została zawarta w dniu ….. -zał. Nr 1.

Jako załącznik do umowy Wnioskodawca otrzymał - Zasady klasyfikacji liści tytoniu - zawierające wymagania klasyfikacyjne oraz ceny tytoniu, zał. Nr 2.

Ustalone ceny Wnioskodawca otrzymał za tytoń dostarczony pierwszemu przetwórcy w ilości określonej w umowie kontraktacyjnej na rok …., były one niezależne od tego czy Wnioskodawca dostanie dopłatę czy też nie.

Dnia …. (tj. po zawarciu umowy kontraktacyjnej na rok …) Wnioskodawca złożył wniosek do ARR OT w R. o przyznanie płatności niezwiązanej do tytoniu do indywidualnej ilości referencyjnej tj. do ilości tytoniu wyprodukowanego i sprzedanego przez Wnioskodawcę w roku kontraktacji ...

Wnioskodawca podkreśla - płatność niezwiązana za rok …. przyznana Wnioskodawcy decyzją

Nr ……. została przyznana do ilości tytoniu wyprodukowanego w roku …..

Płatność ta przyznawana jest na pokrycie kosztów ogólnych, niezwiązanych z dostawą jakichkolwiek towarów. Poza tym płatność ta przysługuje również tym rolnikom, którzy od roku … nie uprawiają tytoniu, gdyż przekwalifikowali swoje gospodarstwo na inny rodzaj produkcji rolniczej. Z założenia płatność niezwiązana z produkcją tytoniu miała służyć właśnie przejściu na inny rodzaj produkcji.

Płatność niezwiązana do tytoniu przyznawana jest od roku 2007 (wypłacana w roku 2008 – z powodu opóźnienia z wejściem w życie ustawy) do ilości referencyjnej (to jest ilości wyprodukowanego i sprzedanego tytoniu w roku 2006, zał. Nr 3) dla tych rolników, którzy uprawiali tytoń i wpisani są do rejestru producentów tytoniu prowadzonego przez Agencję Rynku Rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymanie płatności niezwiązanej przez producenta tytoniu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja jest dofinansowaniem indywidualnej ilości referencyjnej, co według Wnioskodawcy nie stanowi dotacji przedmiotowej mającej bezpośredni wpływ na cenę towaru i nie stanowi podstawy do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dana dotacja (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) jest, czy nie jest opodatkowana, istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi gospodarstwo rolne i jest producentem surowca tytoniowego.

Na złożony przez Wnioskodawcę wniosek o przyznanie płatności uzupełniającej niezwiązanej z produkcją Wnioskodawca otrzymał decyzję od Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego o przyznaniu płatności niezwiązanej z produkcją za …. rok, do …. kg indywidualnej ilości referencyjnej w kwocie …..PLN.

Otrzymana przez Wnioskodawcę płatność niezwiązana do tytoniu nie jest dopłatą do ceny towaru i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Ustalone ceny Wnioskodawca otrzymał za tytoń dostarczony pierwszemu przetwórcy w ilości określonej w umowie kontraktacyjnej na rok ….. i były one niezależne od tego czy Wnioskodawca dostanie dopłatę czy też nie.

Płatność ta przyznawana jest na pokrycie kosztów ogólnych, niezwiązanych z dostawą jakichkolwiek towarów. Poza tym płatność ta przysługuje również tym rolnikom, którzy od roku …. nie uprawiają tytoniu, gdyż przekwalifikowali swoje gospodarstwo na inny rodzaj produkcji rolniczej. Z założenia płatność niezwiązana z produkcją tytoniu miała służyć właśnie przejściu na inny rodzaj produkcji.

Płatność niezwiązana do tytoniu przyznawana jest od roku 2007 (wypłacana w roku 2008 – z powodu opóźnienia z wejściem w życie ustawy) do ilości referencyjnej (to jest ilości wyprodukowanego i sprzedanego tytoniu w roku 2006, zał. Nr 3) dla tych rolników, którzy uprawiali tytoń i wpisani są do rejestru producentów tytoniu prowadzonego przez Agencję Rynku Rolnego.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę płatność niezwiązana z produkcją, jako niemająca wpływu na cenę tytoniu, nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze