Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.332.2019.2.EW
z 27 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2019 r. (data wpływu 18 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2019 r. (data wpływu 26 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z kosztów poniesionych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z kosztów poniesionych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego. Wniosek uzupełniono w dniu 26 sierpnia 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dom Kultury zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne pn. „(…)”. Zadanie będzie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”, w ramach operacji typu „Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego”, na podstawie umowy o przyznaniu pomocy.

Inwestycja polega na gruntownej przebudowie obiektu, w zakres której wchodzi: demontaż dachu i ścian budynku, wykonanie nowych fundamentów, wymiana mocno skorodowanych elementów i ponowne wmontowanie nieskorodowanych elementów, budowa łazienki w obiekcie, wyposażenie obiektu w instalacje wodno-kanalizacyjną i c.o., modernizacja oświetlenia, wykonanie schodów z podjazdem dla niepełnosprawnych, ogrodzenie i utwardzenie terenu przy obiekcie. Inwestycja zostanie przeprowadzona w miejscowości (…) na działce numer 56/3 (…).

Zakres rzeczowo-finansowy zadania obejmuje: koszty inwestycyjne (roboty budowlane, roboty elektryczne i roboty sanitarne), koszt wykonania dokumentacji technicznej, oraz koszt usługi nadzoru inwestorskiego. Wydatki kwalifikowalne według umowy o przyznaniu pomocy wynoszą 406.440,22 zł, w tym dofinansowanie w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego PROW na lata 2014-2020 wynosi 258.617,00 zł, natomiast podatek od towarów i usług (VAT) po stronie wydatków kwalifikowalnych to 76.001,22 zł. Zadanie będzie realizowane przez Dom Kultury do 31 października 2019 r.

Koszt wykonania dokumentacji technicznej został poniesiony w 2018 r. w kwocie 15.375,00 zł. Na rok 2019 planowane jest poniesienie kosztów robót związanych z remontem i modernizacją (…), których wysokość została oszacowana wg kosztorysów inwestorskich na kwotę 381.840,22 zł, oraz poniesienie kosztu usługi nadzoru inwestorskiego oszacowanego na kwotę 9.225,00 zł.

Inwestycja polegająca na remoncie i modernizacji (…) zrealizowana zostanie w ramach działalności statutowej Domu Kultury. Obiekt, którego dotyczy inwestycja został wpisany do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków w dniu 1 lutego 2018 r. Właścicielem obiektu jest Gmina, natomiast Dom Kultury sprawuje trwały zarząd nad tym obiektem. Wydatki poniesione na wyżej wymienioną inwestycję nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Gmina nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Realizując powyższe zadanie Dom Kultury nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT w związku z brzmieniem art. 86 ust. 1 oraz art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 19 sierpnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany wskazał ponadto, że Dom Kultury posiada osobowość prawną i jest podmiotem odrębnym od Gminy oraz nie podlega centralizacji rozliczeń w zakresie VAT. Dom Kultury nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w wyżej opisanym zdarzeniu przyszłym Dom Kultury, jako podmiot nie będący zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie figurujący w ewidencji płatników podatku VAT jest i będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego (VAT) wynikającego z kosztów poniesionych przez Dom Kultury związku z realizacją zadania inwestycyjnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją projektu. Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004 r., poz. 535, z późn. zm.) mówi, że odliczenie i zwrot podatku przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Art. 5 ust. ustawy określa natomiast, co podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z kolei wydatki poniesione na opisaną inwestycję, polegającą na remoncie i modernizacji (…) nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

W związku z realizacją projektu, Domowi Kultury nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Dom Kultury zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne, które będzie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”, w ramach operacji typu „Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego”. Inwestycja polega na gruntownej przebudowie obiektu, w zakres której wchodzi: demontaż dachu i ścian budynku, wykonanie nowych fundamentów, wymiana mocno skorodowanych elementów i ponowne wmontowanie nieskorodowanych elementów, budowa łazienki w obiekcie, wyposażenie obiektu w instalacje wodno-kanalizacyjną i c.o., modernizacja oświetlenia, wykonanie schodów z podjazdem dla niepełnosprawnych, ogrodzenie i utwardzenie terenu przy obiekcie. Zakres rzeczowo-finansowy zadania obejmuje: koszty inwestycyjne (roboty budowlane, roboty elektryczne i roboty sanitarne), koszt wykonania dokumentacji technicznej, oraz koszt usługi nadzoru inwestorskiego. Zadanie będzie realizowane przez Dom Kultury do 31 października 2019 r. Inwestycja polegająca na remoncie i modernizacji (…) zrealizowana zostanie w ramach działalności statutowej Domu Kultury. Obiekt, którego dotyczy inwestycja został wpisany do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków w dniu 1 lutego 2018 r. Właścicielem obiektu jest Gmina, natomiast Dom Kultury sprawuje trwały zarząd nad tym obiektem. Wydatki poniesione na wyżej wymienioną inwestycję nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Gmina nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Realizując powyższe zadanie Dom Kultury nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT. Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest podmiotem odrębnym od Gminy oraz nie podlega centralizacji rozliczeń w zakresie VAT. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z kosztów poniesionych w związku z realizacją zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na inwestycję nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Podsumowując, mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z kosztów poniesionych w związku z realizacją zadania. W analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na inwestycję nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj