Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.420.2019.2.MP
z 9 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2019 r. (data wpływu 1 lipca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 lipca 2019 r. (doręczone 26 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lipca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.


Wniosek uzupełniono w dniu 29 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 lipca 2019 r. (doręczone 26 lipca 2019 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem utworzonym na mocy Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach z uwzględnieniem specjalnej formy stowarzyszenia wprowadzonej Ustawą z dnia 27 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich (art. 15). Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich gmin i osób fizycznych, dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Priorytetowym działaniem stowarzyszenia jest rozwijanie aktywności i samoorganizacji mieszkańców wsi a głównym źródłem finansowania tych działań jest dotacja przyznana w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Dotacja przyznana na realizację projektu współpracy międzynarodowej objętego PROW na lata 2014-2020 przyznana na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa obejmuje następujące działania:

  1. UDZIAŁ W TARGACH I SZKOLENIU - na który składa się : transport, wyżywienie, noclegi, udział w targach w szkoleniu , tłumacz, wizualizacja stoiska targowego, działania promocyjne i informacyjne projektu (koszt organizacji stoisk targowych i wykonanie magnesów),
  2. KLIMATYCZNA WARMIA - SPÓJNA WIZUALIZA… WSI TEMATYCZNYCH - koszty obejmują wydanie foldera promocyjnego oraz zakup gadżetów promocyjnych.

Wszystkie działania wykonane w ramach projektu oraz materiały promocyjne udostępniane będą ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie.


Rodzaje towarów i usług nabywanych w ramach projektu:

  • USŁUGI: usługi osobowe (wynajem tłumacza), usługi promocyjne (w tym umowy z wykonawcami działań i materiałów promocyjnych), noclegi, wyżywienie.

Odbiorcą wszystkich faktur dokumentujących zakup wyżej wymienionych towarów i usług dokonanych w ramach zadania jest Lokalna Grupa Działania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 lipca 2019 r.):


Czy stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT z tytułu przyznanej dotacji na realizację projektu współpracy międzynarodowej, której wydatki dotyczą usług związanych z opracowaniem i wykonaniem materiałów promocyjnych i informacyjnych, nieodpłatnym udziałem uczestników w wydarzeniach projektowych (targi, wydarzenia edukacyjne).


Celem odpowiedzi na pytanie jest przedłożenie interpretacji indywidualnej do wniosku o refundację.


Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 lipca 2019 r.):


Lokalna Grupa Działania oświadcza, że nie może odzyskać podatku VAT z tytułu przyznanej dotacji objętego PROW na lata 2014-2020 gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej i zgodnie z art. 109 ust 3 ustawy o VAT, nie prowadzi rejestru sprzedaży i zakupu VAT.


Wydatki jakie dokonało Stowarzyszenie na ten projekt to zakupy niezbędne do realizacji projektu, zostały wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Stowarzyszenie utworzone zostało na mocy Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach z uwzględnieniem specjalnej formy stowarzyszenia wprowadzonej Ustawą z dnia 27 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich (art. 15). Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich gmin i osób fizycznych, dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Priorytetowym działaniem stowarzyszenia jest rozwijanie aktywności i samoorganizacji mieszkańców wsi a głównym źródłem finansowania tych działań jest dotacja przyznana w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.


Dotacja przyznana na realizację projektu współpracy międzynarodowej objętego PROW na lata 2014-2020 przyznana na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa obejmuje następujące działania:

  1. UDZIAŁ W TARGACH I SZKOLENIU - na który składa się : transport, wyżywienie, noclegi, udział w targach w szkoleniu , tłumacz, wizualizacja stoiska targowego, działania promocyjne i informacyjne projektu (koszt organizacji stoisk targowych i wykonanie magnesów),
  2. KLIMATYCZNA WARMIA - SPÓJNA WIZUALIZACJA WSI TEMATYCZNYCH - koszty obejmują wydanie foldera promocyjnego oraz zakup gadżetów promocyjnych.

Wszystkie działania wykonane w ramach projektu oraz materiały promocyjne udostępniane będą ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z ww. projektem.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie został spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabywane w ramach wskazanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu.


Brak jest również prawa do zwrotu różnicy podatku, w trybie art. 87 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn.zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj