Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.187.2019.3.AJ
z 30 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2019 r. (data wpływu 8 maja 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 27 czerwca 2019 r. oraz pismem z dnia 12 lipca 2019 r. (data nadania 17 lipca 2019 r., data wpływu 19 lipca 2019 r.) na wezwanie Organu podatkowego z dnia 9 lipca 2019 r. (data nadania 9 lipca 2019 r., data doręczenia 12 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uprawnienia do zastosowania klucza alokacji w odniesieniu do podatku u źródła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uprawnienia do zastosowania klucza alokacji w odniesieniu do podatku u źródła oraz w zakresie obowiązku pobrania podatku w związku z wypłatą wynagrodzenia na rzecz podmiotu powiązanego z tytułu Usługi finansowej, Usług HR, Usług systemy informatyczne oraz Usług wsparcia G..


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


X Sp. z o.o. (Wnioskodawca) należy do międzynarodowej Grupy kapitałowej Y (Grupa). Grupa należy do światowych liderów sprzedaży detalicznej na terytorium Europy oraz krajów Bliskiego Wschodu. Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży detalicznej artykułów budowlanych i wykończenia wnętrz, a także innych produktów pod powszechnie rozpoznawalną marką. Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (spółką kapitałową), która zgodnie z ustawą o PDOP podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka mierzy się z licznymi wyzwaniami, m.in.: synchronizacją modeli sprzedażowych ze zmienną sytuacją na rynku, rozwojem strategii rynkowej i produktów zgodnie ze zmianami popytu, wzmocnieniem niezawodności źródeł zaopatrzenia, podnoszeniem jakości oferowanych produktów zgodnie z obowiązującymi wytycznymi Grupy oraz usprawnieniem wykonywania obowiązków nakładanych na Spółkę przez obowiązujące przepisy prawa.

Spółka zawarła umowę z Z. siedzibą w Wielkiej Brytanii (Usługodawca). Usługodawca jest spółką powiązaną z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11 ustawy o PDOP. Usługodawca posiada szeroką wiedzę, doświadczenie oraz odpowiednie zasoby potrzebne do wykonywania zleconych usług. Wnioskodawca zdecydował się korzystać z usług świadczonych przez Usługodawcę, w celu uzyskania niezbędnej jakości świadczeń, a także obniżenia kosztów własnych. Wykonywanie czynności zleconych przez podmioty trzecie na poziomie krajowym nie miałoby uzasadnienia ekonomicznego.


W ramach Umowy, Spółka może nabywać usługi obejmujące między innymi następujące świadczenia o charakterze niematerialnym (Usługi):

  1. usługi finansowe (ang. Financial);
  2. usługi prawne (ang. Legal);
  3. usługi HR;
  4. systemy informatyczne (ang. IT);
  5. usługi wsparcia G..

Zakres świadczonych na rzecz Wnioskodawcy Usług jest uzależniony od zgłaszanego przez niego zapotrzebowania. Poszczególne kategorie Usług zawierają następujący zakres przedmiotowy.


Ad. 1. Usługa finansowa


Do usługi finansowej należą następujące świadczenia:

  • kontrola wewnętrzna i audyt finansowy;
  • raportowanie do udziałowców i banków;
  • monitorowanie transakcji wewnątrzgrupowych;
  • centralizacja funkcji treasury;
  • wsparcie działów księgowości w zakresie zapewnienia zgodności z międzynarodowymi standardami rachunkowości;
  • funkcja podatkowa Grupy;
  • prognozy finansowe oraz podatkowe;
  • wsparcie w zakresie przygotowywania kalkulacji podatkowych zgodnych z międzynarodowymi standardami rachunkowości;
  • konsolidacja kalkulacji podatkowych dla celów raportowania udziałowcom oraz bankom;
  • wsparcie w zakresie projektów restrukturyzacyjnych;
  • doradztwo podatkowe.


Do zakresu świadczonych usług nie jest zaliczana reprezentacja przed sądami w sporach z organami. Podkreślenia wymaga, że wyżej wymienione czynności nabywane są przez Spółkę jako kompleksowa usługa finansowa, na którą składają się świadczenia akcesoryjne, które nie przeważają nad naturą usługi głównej, tj. usługi finansowej.


Ad. 2. Usługi prawne


Do usługi prawnej należą przede wszystkim następujące świadczenia:

  • wsparcie prawne w zakresie identyfikacji oraz stosowanie odpowiednich regulacji prawnych;
  • monitorowanie prac legislacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem prawa własności intelektualnej;
  • wsparcie prawne w trakcie negocjowania oraz sporządzania umów;
  • monitorowanie wykonywania umów w zakresie realizacji obowiązków z nich wynikających przez kontrahentów Spółki;
  • obsługa prawna oraz monitorowanie trwających postępowań;
  • wsparcie w wyborze doradców prawnych i późniejsza koordynacja ich pracy;
  • zarządzanie ryzykiem (między innymi wsparcie prawne w zakresie zawierania umów ubezpieczeniowych, doradztwo prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy);
  • audyt wewnętrzny;
  • wsparcie w zakresie zapewnienia zgodności działalności Spółki z normami etycznymi (społeczna odpowiedzialność biznesu - CSR).


Podkreślenia wymaga, że wyżej wymienione czynności nabywane są przez Spółkę jako kompleksowa usługa prawna.


Ad. 3. Usługi HR


Do usługi HR należą przede wszystkim następujące świadczenia:

  • wsparcie przy sporządzeniu i monitorowaniu listy plac. W szczególności jest to działalność związana z pracownikami zagranicznymi (ang. payroll);
  • wdrażanie standardów grupowej polityki komunikacji zarówno wewnątrz Spółki jak i wobec podmiotów zewnętrznych (usługi typu compliance);
  • aktualizowanie i przyznawanie dostępu do grupowej strony intranet.


Wnioskodawca podkreślił, że nabywane usługi HR nie przybierają formy doradczej. W szczególności, nie są one zakończone opiniami, komentarzami bądź inną formą porady.


Ad. 4. Systemy informatyczne


Do powyższej kategorii Spółka zalicza przede wszystkim następujące świadczenia:

  • bieżące wsparcie w zakresie IT;
  • pomoc przy aktualizowaniu systemów oraz sprzętu informatycznego;
  • zapewnienie zgodności systemu z pozostałymi systemami informatycznymi stosowanymi w Grupie, a także wzmacnianie ich wzajemnej kompatybilności.


Ad. 5. Usługi wsparcia G.


Do powyższej kategorii Spółka zalicza wsparcie w zakresie wdrażania strategii grupowej, w tym CSR w zakresie głównych grup zakupowych oraz głównych dostawców.


Przez powyższą kategorię należy rozumieć procedurę grupową, która dotyczy nabycia dóbr nie na sprzedaż, np. w celu wyposażenia sklepów, zorganizowania materiałów reklamowych, czy realizacji dostaw. Procedura nie obejmuje zakupów produktów w ramach Grupy, które następnie są sprzedawane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przyjęta metoda ułatwia Spółce zorganizowanie niezbędnych przy prowadzonej działalności zakupów, pozwala na uzyskanie korzystniejszych cen dzięki znaczącej wartości zamówienia i wspiera prowadzoną przez Spółkę działalność gospodarczą. Dodatkowo przedmiotowa transakcja umożliwia utrzymanie relacji biznesowych z dostawcami nabywanych usług, co pozwana na sprawniejsze odnawianie wcześniejszych zamówień.


Alokacja kosztów


Zważywszy na to, że Spółka nabywa wszystkie ww. Usługi na podstawie jednej umowy, rozliczenie następuje na podstawie wystawianej przez Usługodawcę jednej faktury, do której załącza on szczegółowy opis usług świadczonych w miesięcznym okresie rozliczeniowym. Jednakże, mimo że wynagrodzenie Usługodawcy jest wskazane jako jedna pozycja na fakturze, świadczone przez niego usługi mają niejednorodny charakter, w ramach wskazanych kategorii Usług nabywanych od Usługodawcy.


W celu przyporządkowania kosztów do odpowiadających im usług, Wnioskodawca i Usługodawca przyjęli wskazany w Umowie sposób kalkulacji bazujący na kluczach alokacji:

  • usługi finansowe, usługi prawne, usługi HR oraz systemy informatyczne: Cena ustalana jest w oparciu o czas świadczenia usługi przez pracowników Usługodawcy przypadający na Spółkę. Tak obliczona baza kosztowa powiększana jest o ustaloną marżę;
  • usługi G.: Cena ustalana jest w oparciu o sumę oszczędności w zakupie dóbr nie przeznaczonych do sprzedaży, przypadających na Spółkę. Tak obliczona baza kosztowa powiększana jest o należną marżę.


Wnioskodawca podkreślił, że posiada narzędzia pozwalające na precyzyjne określenie wysokości kosztów dotyczących poszczególnych kategorii i rodzajów Usług. Sposób określenia wynagrodzenia za każdą z usług wskazanych w punktach 1-5 jest szczegółowo opisany w Umowie, załącznikach do Umowy oraz w polityce Grupy. Wynagrodzenie Usługodawcy jest kalkulowane zgodnie z zasadą „arm’s length” i jest spójne z polityką cen transferowych Grupy.

Nadto uzupełniając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca podał dane kontrahenta zagranicznego oraz wskazał, że Spółka wypłaca opisane wynagrodzenie na rzecz kontrahenta brytyjskiego tj. jego siedziby w Wielkiej Brytanii. Usługodawca nie ma zakładu (w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych) na terenie Polski. Wypłacane wynagrodzenie związane jest z działalnością Usługodawcy prowadzoną w jurysdykcji podatkowej Wielkiej Brytanii.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym jest on uprawniony do wyodrębnienia kosztów poszczególnych Usług świadczonych przez Usługodawcę na podstawie klucza alokacji kosztów opisanego w stanie faktycznym, a w konsekwencji do dokonania oceny kwalifikacji poszczególnych usług do objęcia tzw. podatkiem u źródła na podstawie art. 21 ust. 1 dla każdej z Usług oddzielnie ?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wynagrodzenie wypłacane podmiotowi zagranicznemu z tytułu Usługi finansowej, Usług HR, Usług systemy informatyczne, Usług wsparcia G. nie podlega opodatkowaniu tzw. podatkiem u źródła, a w konsekwencji Spółka nie ma obowiązku poboru i zapłaty do urzędu skarbowego podatku dochodowego z tytułu dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników podatku u źródła od płatności na rzecz Usługodawcy w kwocie ponad 2 miliony złotych w trakcie 12-miesięcznego roku podatkowego Wnioskodawcy i w konsekwencji nie ma obowiązku gromadzenia certyfikatów rezydencji Usługodawcy oraz oświadczeń Usługodawcy, zgodnie z art. 26 ust. 1f oraz art. 28b ust. 4 ustawy o PDOP ?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy odnoszącego się do pytania oznaczonego nr 1. Wniosek o wydanie interpretacji w zakresie pytania nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym jest on uprawniony do wyodrębnienia kosztów poszczególnych Usług świadczonych przez Usługodawcę na podstawie klucza alokacji kosztów opisanego w stanie faktycznym, a w konsekwencji do dokonania oceny kwalifikacji poszczególnych usług do objęcia tzw. podatkiem u źródła na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej „ustawa o PDOP ) dla każdej z Usług oddzielnie.

Ustawa o PDOP nie określa przesłanek, wedle których podatnik powinien dokonać odpowiedniego przyporządkowania ponoszonych wydatków na usługi niematerialne do nabywanych usług. W ocenie Wnioskodawcy, może on dokonać wybranego przez siebie podziału, zgodnie z wybranym przez siebie kluczem alokacji, o ile podział wydatków będzie odzwierciedlał stan faktyczny i będzie miarodajny oraz wiarygodny.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka nabywa Usługi od podmiotu powiązanego na podstawie jednej umowy. Rozliczenie następuje na podstawie wystawianej przez Usługodawcę jednej faktury, do której załącza on szczegółowy opis usług świadczonych w danym okresie rozliczeniowym.

Jednakże, mimo że wynagrodzenie Usługodawcy jest wskazane jako jedna pozycja na fakturze, świadczone przez niego Usługi mają unikalny charakter. W związku z tym, każda z tych usług powinna być analizowana odrębnie w kontekście objęcia wynagrodzenia płaconego za wykonanie tej usługi tzw. podatkiem u źródła.

Przedstawione w stanie faktycznym klucze alokacji kosztów pozwalają na szczegółowe przypisanie wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę do konkretnych Usług, a zatem, w ocenie Wnioskodawcy, możliwe jest dokonanie podziału wydatków i dokonanie oceny charakteru każdego z tych wydatków odrębnie. Inne podejście, zgodnie z którym całość usług objętych jedną umową podlegałaby wspólnie ocenie pod kątem objęcia wynagrodzenia płaconego za wykonanie tych usług tzw. podatkiem u źródła byłoby niezgodne z ratio legis przepisów.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym jest on uprawniony do wyodrębnienia kosztów poszczególnych Usług świadczonych przez Usługodawcę na podstawie kluczy alokacji kosztów opisanych w stanie faktycznym, a w konsekwencji do dokonania oceny kwalifikacji poszczególnych usług do objęcia tzw. podatkiem u źródła na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP dla każdej z Usług oddzielnie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie uprawnienia do zastosowania klucza alokacji w odniesieniu do podatku u źródła - jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj