Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.229.2019.2.ICZ
z 19 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 kwietnia 2019r. (data wpływu 9 kwietnia 2019r.), uzupełnionym pismem z 28 maja 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktur dokumentujących kwoty wpłat dokonywanych przez mieszkańców - uczestników projektu oraz korekty deklaracji, w których ujęto przedmiotowe faktury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktur dokumentujących kwoty wpłat dokonywanych przez mieszkańców - uczestników projektu oraz korekty deklaracji, w których ujęto przedmiotowe faktury.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 maja 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 22 maja 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.229.2019.1.ICz.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje obecnie dwa projekty, których celem jest poprawa stanu środowiska naturalnego w Gminie, tj. „Dostawa i montaż (…)” oraz „Zmniejszenie niskiej emisji (…)”.

Beneficjent (Gmina otrzymał dofinansowanie zadań ze środków UE w ramach RPO 2014-2020 dla każdego projektu oddzielnie.

W ramach projektów dofinansowanie wynosi 85% kosztów kwalifikowanych, 1% kosztów ponosi Gmina, a 14% kosztów stanowi wkład mieszkańców biorących udział w projektach.

Projekt instalacji ogniw fotowoltaicznych swoim zakresem obejmuje 245 budynków, natomiast instalacji solarnych 457. Zadanie inwestycyjne związane z realizacją projektów jest realizowane w ramach zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym obejmującym sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Beneficjent z uczestnikami projektów zawarł przedwstępne umowy określające, że dany uczestnik projektu ponosi 14% kosztów wykonania instalacji i dokumentacji projektowej, w tym zakup urządzenia, jego instalację, udział w kosztach zatrudnienia inspektora nadzoru, przygotowania dokumentacji projektowej.

Po wyłonieniu w przetargu nieograniczonym wykonawcy instalacji solarnych i ogniw fotowoltaicznych z mieszkańcami zawarto aneksy do umów określające wysokość kwoty wkładu własnego mieszkańców uzależnioną od rodzaju zestawu instalacji solarnych i fotowoltaicznych. Wpłaty mieszkańców przekazywane są na wskazany przez Gminę rachunek bankowy. Dokonywane wpłaty są warunkiem koniecznym do uczestniczenia w projekcie i pozostają w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanych na rzecz mieszkańców.

W przypadku projektu „Dostawa i montaż ogniw fotowoltaicznych” są dwa zestawy do wyboru w zależności od miejsca montażu, gdzie mieszkańcy ponoszą koszt wkładu własnego w kwocie 2 088,74 zł brutto (1 931,72 netto + 157,02 VAT ze stawką 23% dla dokumentacji projektowej tj. 3,80 oraz 8% na wykonanie usługi montażu instalacji na budynku, tj. 153,22) lub 2 231,49 zł brutto (1 909,32 netto + 322,17 VAT ze stawką 23% dla dokumentacji projektowej tj. 3,80 oraz na wykonanie usługi montażu poza budynkiem 255,99 i 8% wykonanie usługi montażu instalacji na budynku, tj. 62,38 ).

Natomiast w projekcie „Zmniejszenie niskiej emisji (…)” są trzy zestawy paneli do wyboru z wkładem mieszkańców odpowiednio :

  • zestaw 1 na budynku 1432,53 zł brutto (1324,12 netto + 108,41 VAT ze stawką 23% dla dokumentacji projektowej, tj. 3,80 oraz 8% na wykonanie usługi montażu instalacji na budynku, tj. 104,61)
  • zestaw 1 wolnostojący 1634,80 zł brutto (1437,52 netto + 197,28 VAT ze stawką 23% dla dokumentacji projektowej tj. 3,80 oraz na wykonanie usługi montażu poza budynkiem 122,36 i 8% na wykonanie usługi montażu instalacji na budynku, tj. 71,12)
  • zestaw 2 na budynku 1726,91 zł brutto (1596,70 netto + 130,21 VAT ze stawką 23% dla dokumentacji projektowej, tj. 3,80 oraz 8% na wykonanie usługi montażu instalacji na budynku, tj. 126,41 )
  • zestaw 2 wolnostojący 1956,98 zł brutto (1704,92 netto + 252,06 VAT ze stawką 23% dla dokumentacji projektowej, tj. 3,80 oraz na wykonanie usługi montażu poza budynkiem 173,56 i 8% na wykonanie usługi montażu instalacji na budynku, tj. 74,70 )
  • zestaw 3 na budynku 2 055,47 zł. brutto ( 1900,92 netto + 154,55 VAT ze stawką 23% dla dokumentacji projektowej, tj. 3,80 oraz 8% na wykonanie usługi montażu instalacji na budynku, tj. 150,75)

W związku z tym, że wykonawcy instalacji solarnych i ogniw fotowoltaicznych indywidualnie określają dla każdego mieszkańca możliwość zamontowania wybranego zestawu po faktycznych oględzinach miejsca (domu) zdarzają się wielokrotnie przypadki, że zestaw na który zawarto aneks do umowy jest niemożliwy do realizacji i montażu.

W związku z powyższym w ramach możliwości dochodzi do zamian zestawów pomiędzy mieszkańcami w związku ze zmianą lokalizacji lub zmianą wielkości zestawu, a tym samym do zawarcia kolejnego aneksu do pierwotnej umowy ze zmianą kwoty wkładu własnego.

Odbywa się to dwojako jako korekta ceny - in plus, gdy mieszkańcy dopłacają na podstawie nowego aneksu do wcześniej wpłaconej zaliczki lub jako korekta ceny - in minus, gdy Gmina zwraca część kwoty wraz z podatkiem VAT na konto mieszkańca, gdy zmiana zestawu dotyczy zestawu tańszego.

Każdorazowo mieszkaniec jest informowany o możliwości zmiany zestawu na inny (gdy zachodzi ku temu faktyczna stwierdzona przez firmę instalacyjną potrzeba). Warunkiem zamiany zestawu na inny (odpowiedni) jest stawienie się mieszkańca w siedzibie Gminy w przeciągu 3 dni od daty otrzymania pisma i podpisanie stosownego aneksu z równoczesnym w niektórych przypadkach dokonaniem przelewu brakującego po zmianie wkładu własnego.

Pismem z 28 maja 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. Gmina wystawiła faktury zaliczkowe na kwoty wpłat własnych dokonywanych przez mieszkańców-uczestników projektu.
  2. Faktury zaliczkowe na kwoty wpłat własnych dokonywanych przez mieszkańców były wystawione przed faktycznym wykonaniem usługi „dostawa i montaż ogniw fotowoltaicznych” oraz „dostawa i montaż instalacji solarnych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku podpisania kolejnego aneksu do umowy i zamiany zestawu należy zrobić korektę faktury pierwotnej i deklaracji podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym wystawiono fakturę pierwotną czy też za miesiąc, w którym dokonano zwrotu przez Gminę części wkładu własnego/ dopłaty do wpłaconej zaliczki?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Gminy korekta faktur w związku ze zmianami zestawów instalacji solarnych i ogniw fotowoltaicznych nie wynika z popełnionego błędu ceny czy też stawki w fakturze pierwotnej. Korekta wiąże się z podpisaniem kolejnego aneksu zmieniającego cenę na plus lub też na minus w wyniku braku możliwości montażu pierwotnie założonych zestawów.

W przypadku korekty ceny - in plus, podatek należny zdaniem Gminy został obliczony w prawidłowej wysokości, przyczyna korekty powstała w terminie późniejszym (później niż data wystawienia faktury pierwotnej uzgodniono cenę na wyższą), w związku z tym korekta in plus powinna zostać ujęta na bieżąco, tj. w deklaracji VAT-7 składanej za okres, w którym powstała przyczyna korekty. Fakturę korygującą Gmina w tym przypadku wystawia w dniu dodatkowej wpłaty mieszkańca wkładu własnego w związku z podpisanym przez niego aneksem zmieniającym kwotę tego wkładu.

W przypadku korekty ceny - in minus również w fakturze pierwotnej podatek VAT należny został obliczony i odprowadzony prawidłowo, zdarzenie (podpisanie aneksu zmieniającego kwoty wkładu własnego wraz z podatkiem VAT) będące przyczyną korekty, które powoduje zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku VAT działa na przyszłość, powstało w terminie późniejszym, po upływie danego okresu obliczeniowego, korekta zatem zdaniem Gminy powinna być uwzględniona w rozliczeniu za miesiąc, w którym zdarzenie wystąpiło. Gmina koryguje obecnie fakturę sprzedażową z dniem zwrotu części wkładu własnego przez Gminę mieszkańcowi. Fakturę korygującą Gmina wysyła do mieszkańca za potwierdzeniem odbioru lub też faktury korygujące są odbierane osobiście.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT „W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminy do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano”.

Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 16 pkt 4 „Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku (...) gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej”.

Mając na uwadze powyższe w przypadku braku odbioru faktury korygującej przez mieszkańca Gmina zakłada, że mieszkaniec wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Wynika to z faktu doręczania pism informujących o możliwości zamiany zestawu na inny (właściwy), ponadto z podpisanego przez mieszkańca aneksu w którym zgadza się na zamianę zestawu i ewentualną dopłatę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19a ust. 8 jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki).

Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

Zgodnie z art. 106i ust. 1 fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

W myśl art. 106i ust. 2 jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
    • podatnik wystawia fakturę korygującą.


2. Faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

3. W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Z zacytowanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Jeżeli więc faktura dokumentująca zdarzenie gospodarcze zawiera pomyłki lub zdarzenie, które faktura ta dokumentowała, uległo zmianie, to powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między określonymi podmiotami.

Jak wyjaśniono we wniosku Gmina z uczestnikami projektów zawarła przedwstępne umowy określające, że dany uczestnik projektu ponosi 14% kosztów wykonania instalacji i dokumentacji projektowej, w tym zakup urządzenia, jego instalację, udział w kosztach zatrudnienia inspektora nadzoru, przygotowania dokumentacji projektowej.

Dokonywane wpłaty są warunkiem koniecznym do uczestniczenia w projekcie i pozostają w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanych na rzecz mieszkańców.

Po wyłonieniu w przetargu nieograniczonym wykonawcy instalacji solarnych i ogniw fotowoltaicznych z mieszkańcami zawarto aneksy do umów określające wysokość kwoty wkładu własnego mieszkańców uzależnioną od rodzaju zestawu instalacji solarnych i fotowoltaicznych.

W związku z tym, że wykonawcy instalacji solarnych i ogniw fotowoltaicznych indywidualnie określają dla każdego mieszkańca możliwość zamontowania wybranego zestawu po faktycznych oględzinach miejsca (domu) zdarzają się wielokrotnie przypadki, że zestaw na który zawarto aneks do umowy jest niemożliwy do realizacji i montażu. W związku z powyższym w ramach możliwości dochodzi do zamian zestawów pomiędzy mieszkańcami w związku ze zmianą lokalizacji lub zmianą wielkości zestawu, a tym samym do zawarcia kolejnego aneksu do pierwotnej umowy ze zmianą kwoty wkładu własnego. Odbywa się to dwojako jako korekta ceny - in plus, gdy mieszkańcy dopłacają na podstawie nowego aneksu do wcześniej wpłaconej zaliczki lub jako korekta ceny - in minus, gdy Gmina zwraca część kwoty wraz z podatkiem VAT na konto mieszkańca, gdy zmiana zestawu dotyczy zestawu tańszego. Gmina wystawiła faktury zaliczkowe na kwoty wpłat własnych dokonywanych przez mieszkańców - uczestników projektu. Faktury zaliczkowe na kwoty wpłat własnych dokonywanych przez mieszkańców były wystawione przed faktycznym wykonaniem usługi „dostawa i montaż ogniw fotowoltaicznych” oraz „dostawa i montaż instalacji solarnych”.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w przypadku podpisania kolejnego aneksu do umowy i zamiany zestawu należy zrobić korektę faktury pierwotnej i deklaracji podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym wystawiono fakturę pierwotną czy też za miesiąc, w którym dokonano zwrotu przez Gminę części wkładu własnego / dopłaty do wpłaconej zaliczki.

Mając na uwadze zacytowany stan prawny należy wskazać, że faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Zatem w sytuacji gdy dochodzi do zamiany zestawu instalacji dla mieszkańca, tj. w związku ze zmianą lokalizacji lub zmianą wielkości zestawu, a tym samym do zawarcia kolejnego aneksu do pierwotnej umowy, ulega zmianie kwota wkładu własnego in plus, tzn. gdy mieszkańcy dopłacają na podstawie nowego aneksu do wcześniej wpłaconej zaliczki - wówczas Gmina powinna wystawić fakturę zaliczkową dokumentującą przyjęcie kolejnej wpłaty kwoty zaliczki z tytułu instalacji zestawu.

Wobec powyższego jeżeli przed wykonaniem usługi Gmina otrzyma od mieszkańca kolejną kwotę wkładu własnego na nowy droższy zestaw instalacji, wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zatem Gmina powinna dokonać rozliczenia otrzymanej kwoty w miesiącu powstania obowiązku podatkowego. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wystawienia faktury korygującej w przypadku korekty „in plus” jest nieprawidłowe.

Natomiast w przypadku gdy dochodzi do zamian zestawów pomiędzy mieszkańcami w związku ze zmianą lokalizacji lub zmianą wielkości zestawu, a tym samym do zawarcia kolejnego aneksu do pierwotnej umowy i zwrotu części zaliczki, tzn. ulega zmianie kwota wkładu własnego in minus – zatem zachodzą przesłanki do dokonania korekty faktur zaliczkowych.

Wówczas Gmina powinna wystawić fakturę korygującą do faktury zaliczkowej i wykazać w niej właściwą podstawę opodatkowania z tytułu „dostawy i montażu ogniw fotowoltaicznych i zestawów solarnych”.

Zatem w przypadku, gdy wystawienie faktury korygującej spowoduje obniżenie podstawy opodatkowania, to zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w cytowanym wcześniej art. 29a ust. 10 oraz ust. 13-16 ustawy. Jak stanowi przepis art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna. Zauważyć należy, że z literalnej wykładni art. 29a ust. 13 oraz ust. 14 ustawy wynika, że warunkiem obniżenia przez sprzedawcę kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi (z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 29a ust. 15 ustawy). Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić jej otrzymanie, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z jej wystawieniem. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia kwoty podatku należnego.

Wskazać należy, że w odniesieniu do faktur korygujących powodujących zmniejszenie podatku należnego korekty dokonuje się w terminach określonych w art. 29a ust. 13 w zw. z art. 29a ust. 14 ustawy po uprzednim uzyskaniu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta. W konsekwencji powyższego, w sytuacji uzyskania przez Wnioskodawcę, potwierdzenia otrzymania przez usługobiorcę faktury korygującej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą, Wnioskodawca dokona obniżenia kwoty podatku należnego, w stosunku do określonej na fakturze pierwotnej w miesiącu otrzymania przez nabywcę faktury korygującej. Natomiast, w sytuacji uzyskania przez Wnioskodawcę, potwierdzenia po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, Wnioskodawca uprawniony będzie do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyska.

W przypadku natomiast braku odbioru faktury korygującej przez nabywcę w okolicznościach opisanej sprawy zastosowanie znajdzie art. 29a ust. 16 w zw. z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, jest ono nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj