Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4015.83.2019.2.MZ
z 12 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 maja 2019 r. (data wpływu 14 maja 2019 r.), uzupełnionym 24 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia przez Fundację środków pieniężnych tytułem dziedziczenia – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia przez Fundację środków pieniężnych tytułem dziedziczenia. Wniosek uzupełniono 24 czerwca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności statutowej Fundacji (Wnioskodawcy) jest świadczenie pomocy socjalnej dla dzieci, matek samotnie wychowujących dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych, fundowanie stypendiów dla dzieci ubogich i ich rodzin. Fundacja zajmuje się również prowadzeniem zakładów wychowawczych (burs, internatów). Świadczy ona pomoc w kontynuowaniu kształcenia absolwentom szkół, studentów. Fundacja prowadzi działalność na rzecz rozwoju kultury, sztuki, ochrony dóbr i tradycji, przygotowuje polską młodzież do życia w Unii Europejskiej. Zadaniem statutowym Fundacji jest również rekrutacja i przygotowanie wolontariatu, w tym międzynarodowego dla realizowania celów fundacji, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, organizowanie zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży, pomoc w rozpoczęciu karier zawodowych, prowadzenie szkoły ponadgimanzjalnej – Liceum Ogólnokształcące, przyznawanie nagród, wychowywanie i działania na rzecz ochrony środowiska, nauczanie języka polskiego obcokrajowców oraz osób pochodzenia polskiego. Ponadto Fundacja w ramach działań statutowych prowadzi działalność gospodarczą na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji Fundacji. Dochody osiągane przez Fundację przeznacza ona na cele statutowe, którymi są niesienie pomocy duchownej dzieciom i młodzieży ubogiej, prowadzenie działalności wychowawczej wśród dzieci i młodzieży ubogich, inna działalność charytatywna, wspieranie działalności polskiej prowincji zgromadzenia księży misjonarzy w zakresie kultu religijnego, samodzielna działalność kultu religijnego.

Wniosek niniejszy dotyczy zdarzenia przyszłego jakim jest nabycie przez Fundację środków pieniężnych w drodze dziedziczenia testamentowego. Ostatnim miejscem zamieszkania spadkodawcy była Szwajcaria. Całość otrzymanych w wyniku dziedziczenia środków pieniężnych zostanie przeznaczona na cele statutowe Fundacji, a to niesienie pomocy duchownej dzieciom i młodzieży ubogiej, prowadzenie działalności wychowawczej wśród dzieci i młodzieży ubogich, inna działalność charytatywna, wspieranie działalności polskiej prowincji zgromadzenia księży misjonarzy w zakresie kultu religijnego, samodzielna działalność kultu religijnego. Fundacja nabyła spadek w drodze dziedziczenia testamentowego od spadkodawczyni, która nie była obywatelką Polski, lecz obywatelką Szwajcarii, tam też ostatnio zamieszkałą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zdarzenia przyszłego, jakim jest nabycie środków pieniężnych przez Fundację w drodze dziedziczenia testamentowego od osoby podlega ona zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 16 ustawy o fundacjach nabycie przez fundację w drodze spadku, zapisu lub darowizny pieniędzy lub innych rzeczy ruchomych albo praw majątkowych jest wolne od podatku od spadków i darowizn. Można zatem w formie testamentu, zapisu lub darowizny przekazać odpowiednio całość lub część swojego majątku fundacji, a ta nie zapłaci od takiego wzbogacenia podatku.

Zaznacza się, iż przywołując powyżej stanowisko Wnioskodawcy – z uwagi na zakres niniejszej interpretacji – pominięto tę jego część, która odnosi się wyłącznie do uregulowań zawartych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 644 ze zm.) – podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego.

Na podstawie art. 2 ww. ustawy – nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, określając przedmiot opodatkowania ustawodawca wprowadził tylko jedno ograniczenie, co do zakresu podmiotowego ustawy, a mianowicie objął podatkiem tylko te przypadki, w których nabycie następuje przez osobę fizyczną. W konsekwencji, w przypadku nabycia tytułem dziedziczenia, opodatkowaniu podlega nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych, pod warunkiem, że spadkobiercą będzie osoba fizyczna.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Fundacją, której przedmiotem działalności statutowej jest świadczenie pomocy socjalnej dla dzieci, matek samotnie wychowujących dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych, fundowanie stypendiów dla dzieci ubogich i ich rodzin. Działania Wnioskodawcy obejmują również prowadzenie zakładów wychowawczych (burs, internatów), pomoc w kontynuowaniu kształcenia absolwentom szkół, studentom, prowadzenie działalności na rzecz rozwoju kultury, sztuki, ochrony dóbr i tradycji, przygotowanie polskiej młodzieży do życia w Unii Europejskiej, rekrutację i przygotowanie wolontariatu, w tym międzynarodowego dla realizowania celów fundacji, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, organizowanie zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży, pomoc w rozpoczęciu karier zawodowych, prowadzenie szkoły ponadgimanzjalnej – Liceum Ogólnokształcące, przyznawanie nagród, wychowywanie i działania na rzecz ochrony środowiska, nauczanie języka polskiego obcokrajowców oraz osób pochodzenia polskiego. Dochody osiągane przez Fundację przeznaczane są na cele statutowe, którymi są niesienie pomocy duchownej dzieciom i młodzieży ubogiej, prowadzenie działalności wychowawczej wśród dzieci i młodzieży ubogich, inna działalność charytatywna, wspieranie działalności polskiej prowincji zgromadzenia księży misjonarzy w zakresie kultu religijnego, samodzielna działalność kultu religijnego. Fundacja nabyła środki pieniężne tytułem dziedziczenia testamentowego od spadkodawczyni, która nie była obywatelką Polski, lecz obywatelką Szwajcarii, tam też ostatnio zamieszkałą. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy nabycie przez Fundację środków pieniężnych w drodze dziedziczenia testamentowego od osoby fizycznej, korzysta ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że nabycie przez Wnioskodawcę (Fundację) środków pieniężnych tytułem dziedziczenia testamentowego po osobie fizycznej (obywatelce Szwajcarii) nie podlega regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy, powyższy podatek obciąża jedynie nabycie przez osoby fizyczne. Przepisy cyt. ustawy nie przewidują opodatkowania nabycia, jeśli nabywcą są inne podmioty, w tym Fundacje. Fundacja nie jest bowiem osobą fizyczną.

Niezależnie od powyższego, należy wskazać, że w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1491) przewidziano zwolnienie w podatku od spadków i darowizn dla nabycia rzeczy m.in. środków pieniężnych m.in. w drodze spadku.

Zgodnie z art. 16 ww. ustawy – nabycie przez fundację w drodze spadku, zapisu lub darowizny pieniędzy lub innych rzeczy ruchomych albo praw majątkowych jest wolne od podatku od spadków i darowizn.

Odnosząc się zatem do stanowiska Wnioskodawcy, z którego wynika, że w świetle art. 16 ustawy o fundacjach można w formie testamentu, zapisu lub darowizny przekazać odpowiednio całość lub część swojego majątku fundacji, a ta nie zapłaci od takiego wzbogacenia podatku, należy wskazać, że przepis ten statuuje zwolnienie z podatku od spadków i darowizn odnoszące się wyłącznie do fundacji. Jednakże na gruncie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, dla braku opodatkowania tym podatkiem nabycia środków pieniężnych tytułem dziedziczenia, wystarczającą przesłanką – jak już wskazano powyżej – jest to, że nabywający nie jest osobą fizyczną.

Stanowisko Wnioskodawcy, które w istocie sprowadza się do twierdzenia, że z tytułu opisanego we wniosku nabycia przez niego środków pieniężnych w drodze dziedziczenia testamentowego nie jest zobowiązany do zapłaty podatku od spadków i darowizn, należało zatem uznać za prawidłowe, jednakże z innych przyczyn niż wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj