Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.240.2019.2.EC
z 17 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 29 marca 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2019 r. (data wpływu 30 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości rolnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości rolnej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), w związku z powyższym pismem z dnia 16 maja 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.240.2019.1.EC, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 16 maja 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 maja 2019 r.). W dniu 30 maja 2019 r. (nadano w dniu 28 maja 2019 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Panią A. D., PESEL …….,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Pana D. C., PESEL ….,

przedstawiono następujący stan faktyczny:

Na podstawie odpowiednich aktów poświadczenia dziedziczenia Wnioskodawczyni wraz z bratem D. C., nabyli w drodze spadku po rodzicach: M. C. (zmarła w dniu 26 października 2013 r.) oraz S. C. (zmarł w dniu 16 października 2014 r.) majątek, w skład którego weszły:

  • nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 70 m2, powierzchnia gruntu 9 400 m2, nr …., miejsce położenia …., gmina …, …., nabyty udział Wnioskodawczyni 1/9, nabyty udział brata Wnioskodawczyni 1/9,
  • budynek gospodarczy o powierzchni 56 m2, miejsce położenia …, gmina …, …., nabyty udział Wnioskodawczyni 1/9, nabyty udział brata Wnioskodawczyni 1/9.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w celu sprzedaży ww. majątku Wnioskodawczyni i Jej brat wystąpili do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa z wnioskiem o jego zgodę na sprzedaż tegoż majątku, osobom niebędącym rolnikami. Na podstawie pozytywnej decyzji ww. Ośrodka z dnia 15 lutego 2018 r., nr …. Wnioskodawczyni i Jej brat sprzedali ww. majątek Ł. i Ż. Ł. w dniu 19 maja 2018 r., podpisując stosowny akt notarialny Rep. A ….. Kluczowy w decyzji Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa jest zapis, że zbywca wykazał, że nie było możliwości nabycia nieruchomości rolnej przez podmioty wskazane w art. 2a ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, dołączając wydruk ze strony internetowej, na której zamieszczone było ogłoszenie o zamiarze sprzedaży ww. nieruchomości, oraz że nabywca wykazał w formie oświadczenia, że daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej, a w wyniku nabycia nie dojdzie do nadmiernej koncentracji gruntów rolnych. Nabywca nieruchomości rolnej jest obowiązany osobiście prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabyta nieruchomość rolna, przez okres co najmniej 10 lat od dnia nabycia tej nieruchomości, pod rygorem wszczęcia postępowania sądowego w sprawie własności nieruchomości przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w ………..

Dane szczegółowe przedmiotowej nieruchomości rolnej: miejscowość …, obręb …., działka nr 54/3, o powierzchni 0,9400 ha:

  1. grunty rolne zabudowane BR-RVI, powierzchnia 0,1237 ha,
  2. grunty orne RIVb, powierzchnia 0,0218 ha,
  3. grunty orne RV, powierzchnia 0,4599 ha,
  4. grunty orne RVI, powierzchnia 0,3346 ha.

Przedmiotowa nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego w związku ze zbyciem. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa potwierdził w swojej decyzji nr …, że nabywca dał rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej i obowiązany jest osobiście prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabyta nieruchomość rolna.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni nadmienia, że masę spadkową po zmarłej matce M. C. stanowiła nieruchomość rolna w miejscowości …, o powierzchni 0,94 ha. Matka nie była jedynym właścicielem powyższej nieruchomości. Miała dwóch braci, którzy razem z nią odziedziczyli tę nieruchomość rolną, w następujących udziałach:

  • M. C. odziedziczyła udział 1/3,
  • T. C. odziedziczył udział 1/3,
  • M. M. odziedziczył udział 1/3.

Spadek po matce według aktu poświadczenia dziedziczenia odziedziczyli:

  • mąż S. C. w 1/3 części,
  • Wnioskodawczyni (po ślubie we wrześniu 2016 r. używająca nazwiska D.) w 1/3 części,
  • brat Wnioskodawczyni w 1/3 części.

Udział w nieruchomości rolnej w … odziedziczyli odpowiednio:

  • S. C. w 1/9 części,
  • Wnioskodawczyni w 1/9 części,
  • brat Wnioskodawczyni w 1/9 części.

Masę spadkową po zmarłym ojcu S. C. stanowiła:

  1. nieruchomość rolna w miejscowości …, o powierzchni 0,94 ha,
  2. niezabudowana działka nr 24/13, o pow. 0,1036 ha, położona w obrębie …, woj. …., według ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jako grunty orne RV – zobowiązania.

Ojciec w 1/3 miał udział w spadku po żonie, czyli nieruchomość w … dziedziczył w 1/9 części. Ojciec był jedynym właścicielem niezabudowanej działki nr 24/13, o powierzchni 0,1036 ha, położonej w obrębie …, woj. …., według ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowanej jako grunty orne – RV. Zgodnie z aktem poświadczenia dziedziczenia spadek po ojcu dziedziczyła Wnioskodawczyni (1/2 część) oraz brat Wnioskodawczyni (1/2 części). Jeśli chodzi o udział w nieruchomości rolnej w …, po śmierci ojca, Wnioskodawczyni przypadł udział 1/18, a Jej bratu też udział 1/18.

Całkowity udział na skutek połączenia udziałów nieruchomości rolnej w … sprzed śmierci ojca i po jego śmierci wynosił w przypadku:

  • Wnioskodawczyni 1/9 +1/18 = 1/6
  • brata Wnioskodawczyni 1/9 +1/18 = 1/6

Nie było przeprowadzonego działu spadku i zniesienia współwłasności ani po ojcu S. C., ani po matce M. C.

W momencie sprzedaży Wnioskodawczyni i Jej brat posiadali:

  • nieruchomość rolną o powierzchni 0,94 ha w .., którą sprzedali w dniu 19 maja 2018 r.,
  • niezabudowaną działkę o powierzchni 0,1036 ha, położoną w obrębie …, woj. …., według ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowanej jako grunty orne - RV, tak jak stanowi akt notarialny sprzedaży Rep. A ….

Sprzedany obszar gruntów w … wchodził w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ustawy o podatku rolnym, tworzonego przez nieruchomość w … i nieruchomość w …. Wnioskodawczyni nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej, natomiast brat Wnioskodawczyni prowadził taką działalność - szkółkę piłkarską w 2017 r., przez okres jednego roku. W dniu 19 maja 2018 r. Wnioskodawczyni i Jej brat wraz z pozostałymi współwłaścicielami przedmiotowej nieruchomości rolnej, dokonali sprzedaży całej nieruchomości rolnej, czyli każdy ze współwłaścicieli sprzedał swój udział, tj. Wnioskodawczyni 1/6, brat Wnioskodawczyni 1/6. Sprzedaż udziału w nieruchomości nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości rolnej rodzi obowiązek podatkowy w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 i uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przychodu od podatku w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Zainteresowanych (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), uzyskany przychód ze sprzedaży udziału w nieruchomości podlega opodatkowaniu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie przychód uzyskany ze sprzedaży udziałów w nieruchomości rolnej korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedane udziały w gruntach wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a w skutek sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego. Nabywca gruntów będzie je wykorzystywał na cele rolnicze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

‒jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 26 października 2013 r. zmarła mama Zainteresowanych. W skład masy spadkowej po zmarłej mamie Zainteresowanych wchodził udział 1/3 w nieruchomości rolnej położonej w miejscowości .., obręb …, o powierzchni 0,94 ha, stanowiącej grunty rolne zabudowane BR-RVI, grunty orne RIVb, RV, RVI. Spadek po zmarłej mamie według aktu poświadczenia dziedziczenia nabył mąż oraz Zainteresowani w udziałach po 1/3. W dniu 16 października 2014 r. zmarł ojciec Zainteresowanych. W skład masy spadkowej po zmarłym ojcu wchodził udział 1/9 w ww. nieruchomości rolnej, a także niezabudowana działka, położona w obrębie …, o powierzchni 0,1036 ha, stanowiąca grunty orne – RV, której ojciec Zainteresowanych był jedynym właścicielem. Spadek po nim zgodnie z aktem poświadczenia dziedziczenia nabyli Zainteresowani w udziałach po 1/2. Zainteresowani nie przeprowadzali działu spadku i zniesienia współwłasności po zmarłych rodzicach.

Zainteresowani w celu sprzedaży nieruchomości rolnej w … wystąpili do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa z wnioskiem o zgodę na sprzedaż tego majątku osobom niebędącym rolnikami. W dniu 19 maja 2018 r. Zainteresowani sprzedali swoje udziały w nieruchomości rolnej. Nabywca nieruchomości rolnej dał rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej. Nabywca nieruchomości rolnej jest obowiązany osobiście prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 10 lat, od dnia nabycia tej nieruchomości, pod rygorem wszczęcia postępowania sądowego w sprawie własności nieruchomości przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Odpłatne zbycie udziałów w nieruchomości rolnej nie nastąpiło w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. W myśl art. 924 i art. 925 ustawy Kodeks cywilny, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że nabycie przez Zainteresowanych udziałów w nieruchomości rolnej będącej przedmiotem sprzedaży w dniu 19 maja 2018 r., nastąpiło w dniu 26 października 2013 r. w drodze spadku po zmarłej mamie Zainteresowanych, a także w dniu 16 października 2014 r. w drodze spadku po zmarłym ojcu Zainteresowanych.

W związku z tym, odpłatne zbycie przez Zainteresowanych w dniu 19 maja 2018 r. udziałów w nieruchomości rolnej, które Zainteresowani nabyli w 2013 r. i 2014 r., stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedaż ta nastąpiła przed upływem pięcioletniego terminu określonego w ww. przepisie.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W świetle art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena określona w umowie, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie określonym w ust. 1 (do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym) podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1892, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r., poz. 1034, z późn. zm.), użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne,
  2. grunty leśne,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery „E” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. (uchylony),
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
    2. sady, oznaczone symbolem - S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr,
  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Z treści przywołanych przepisów wynika zatem, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne i nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Chodzi bowiem o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

W opisie stanu faktycznego Zainteresowani wskazali, że udziały w nieruchomości rolnej w …., będące przedmiotem sprzedaży w dniu 19 maja 2018 r., wchodziły w skład gospodarstwa rolnego tworzonego przez nieruchomość w … i nieruchomość w … i wskutek sprzedaży grunty nie utraciły charakteru rolnego. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa potwierdził w swojej decyzji nr …, że nabywca dał rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej i obowiązany jest osobiście prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabyta nieruchomość rolna. Nabywca wykazał w formie oświadczenia, że daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej, a w wyniku nabycia nie dojdzie do nadmiernej koncentracji gruntów rolnych. Nabywca nieruchomości rolnej jest obowiązany osobiście prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabyta nieruchomość rolna, przez okres co najmniej 10 lat od dnia nabycia tej nieruchomości, pod rygorem wszczęcia postępowania sądowego w sprawie własności nieruchomości przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w ….

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że odpłatne zbycie udziałów w nieruchomości rolnej w dniu 19 maja 2018 r., w części odpowiadającej udziałom nabytym przez Zainteresowanych w dniu 26 października 2013 r. w drodze spadku po zmarłej mamie i w dniu 16 października 2014 r. w drodze spadku po zmarłym ojcu, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zbycie to zostało dokonane przed upływem 5-cio letniego okresu czasu wskazanego w ww. przepisie.

Jednakże, skoro przedmiotem sprzedaży były udziały w nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego i w związku z tą sprzedażą grunty nie utraciły charakteru rolnego, to przychód uzyskany przez Zainteresowanych ze sprzedaży udziałów w nieruchomości rolnej nabytych w spadku po zmarłych rodzicach, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że Zainteresowani nie mają obowiązku zapłaty podatku dochodowego z ww. tytułu.

W związku z powyższym stanowisko Zainteresowanych uznane zostało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Zainteresowanych w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. …, …., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj