Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.121.2019.1.MF
z 24 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 marca 2019 r. (data wpływu 22 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy przychody z tytułu Opłat Licencyjnych, dotyczących wskazanych we wniosku „Utworów”, będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychody niezaliczane do źródła przychodów z zysków kapitałowych tj. będą stanowiły przychody z innych niż zyski kapitałowe źródeł przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy przychody z tytułu Opłat Licencyjnych, dotyczących wskazanych we wniosku „Utworów”, będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychody niezaliczane do źródła przychodów z zysków kapitałowych tj. będą stanowiły przychody z innych niż zyski kapitałowe źródeł przychodów.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 10 maja 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.89.2019.1.MF, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 15 maja 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową mającą siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Wnioskodawca”). Wnioskodawca jest właścicielem licznych patentów na wynalazek, praw ochronnych na wzór użytkowy, praw ochronnych na znaki towarowe, praw z rejestracji wzoru przemysłowego, praw do wynalazku, praw do wzoru użytkowego, praw do znaków towarowych, praw do wzorów przemysłowych, praw majątkowych do programów komputerowych będących utworami, licencji, domen internetowych itp. (dalej określane jako: „Utwory”). Część z Utworów jest zarejestrowanych lub zgłoszonych od (winno być: „do”) rejestracji w Urzędzie Patentowym RP, urzędzie patentowym European Union Intellectual Property Office i urzędzie patentowym World Intellectual Property Organization.

Przedmiotem działalności operacyjnej prowadzonej przez Wnioskodawcę jest udzielanie innym podmiotom upoważnienia do korzystania z Utworów, w zamian za wypłatę wynagrodzenia w formie opłat licencyjnych (dalej: „Opłaty Licencyjne”). Stawka Opłaty Licencyjnej jest przejęta jako określony procent przychodów ze sprzedaży towarów opatrzonych znakami towarowymi. Towary sprzedawane przez dystrybutorów, którzy płacą Opłaty Licencyjne na rzecz Wnioskodawcy, są wyraźnie opatrzone znakami towarowymi słowno graficznymi. Wnioskodawca zatrudnia pracowników, którzy zajmują się promowaniem Utworów oraz promowaniem marki. Pracownicy Wnioskodawcy zajmują się także uzyskiwaniem na nie ochrony tj. dokonywaniem ich rejestracji w urzędach patentowych. W związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2018 r. do Ustawy o CIT źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych oraz rozdzieleniem dochodów uzyskiwanych z tego źródła od pozostałych dochodów, Wnioskodawca powziął wątpliwość do jakiego źródła przychodów powinien zaliczać uzyskiwane przychody z tytułu Opłat Licencyjnych.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 13 maja 2019 r., Wnioskodawca wskazał, że:

  • wymienione we wniosku „Utwory” zostały przez Wnioskodawcę nabyte od innych podmiotów,
  • Wnioskodawca jest właścicielem licznych patentów, praw majątkowych oraz praw ochronnych na/do „Utwory/ów”. Prawa te stanowią dla Wnioskodawcy wartości niematerialne i prawne w rozumieniu art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym dokonuje on odpisów amortyzacyjnych od wymienionych „Utworów”. Powyższe wartości niematerialne i prawne wykazywane są w prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu Opłat Licencyjnych będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychody niezaliczane do źródła przychodów z zysków kapitałowych tj. będą stanowiły przychody z innych niż zyski kapitałowe źródeł przychodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu Opłat Licencyjnych będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychody niezaliczane do źródła przychodów z zysków kapitałowych tj. będą stanowiły przychody z innych niż zyski kapitałowe źródeł przychodów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy z dnia 27 października 2017 r. (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2175) zmieniającej ustawę o CIT z dniem 1 stycznia 2018 r. (dalej: „Uzasadnienie”), wyodrębnienie w ustawie o CIT źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych oraz rozdzielenie dochodów uzyskiwanych z tego źródła od pozostałych dochodów podatnika, miało na celu ograniczenie stosowanego przez podatników mechanizmu optymalizacyjnego polegającego na sztucznym kreowaniu straty w operacjach gospodarczych dokonywanych z użyciem posiadanego majątku i obniżanie o wysokość takiej straty dochodów wygenerowanych w następstwie prowadzenia podstawowej działalności (działalności operacyjnej). Wskazać należy, że obowiązek przyporządkowania przychodów do źródła zyski kapitałowe dotyczy, co do zasady, każdego podatnika, bez względu na rodzaj prowadzonej przez niego działalności. Ustawodawca przewidział jednak wyjątki dla podmiotów w kilku branżach, których przychody osiągane ze zwykłej działalności zawierają się w katalogu zysków kapitałowych. Czyli uzyskiwanie przez nich przychodów z zysków kapitałowych nie ma charakteru okazjonalnego (ubocznego). Przepis art. 7b ust. 1 ustawy o CIT wskazuje jakie przychody uważa się za przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody:

  1. z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych,
  2. z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych,
  3. z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania,
  4. z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnych charakterze dotyczącej praw, o których mowa w lit. a-c,
  5. ze zbycia praw, o których mowa w lit. a-c.

Prawa majątkowe, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy o CIT, to: autorskie lub pokrewne prawa majątkowe; licencje; prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej; wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).

W art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o CIT, ustawodawca poczynił zastrzeżenie, że przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych, nie uznaje się za przychody z zysków kapitałowych. W ocenie Wnioskodawcy, wskazane wyłączenie dotyczy podmiotów, które w ramach swojej podstawowej działalności gospodarczej zajmują się udzielaniem licencji. Takie podmioty, uzyskiwane przychody z tytułu licencji powinny zaliczać do źródła przychodów innych niż zyski kapitałowe. Tylko u takich podmiotów przychody z licencji są „bezpośrednio” związane z uzyskiwaniem przychodów z prowadzonej działalności operacyjnej. Zdaniem Wnioskodawcy, przyjęcie takiego wniosku jest jedynym logicznym sposobem interpretacji zwrotu „z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych”. Należy zaznaczyć, że analogiczne wyłączenie dokonane zostało dla podmiotów działających w branży finansowej.

Na podstawie bowiem art. 7b ust. 2 ustawy o CIT, w przypadku ubezpieczycieli, banków, podmiotów, o których mowa w art. 15c ust. 16 pkt 3, oraz instytucji finansowych w rozumieniu art. 4 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe przychody wymienione w ust. 1, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i f, zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Jak wskazano w Uzasadnieniu, wprowadzenie wyłączeń zostało dokonane celem uwzględnia specyfiki prowadzenia działalności w wybranych branżach, w tym branży finansowej, gdzie operacje finansowe nie stanowią działalności dodatkowej i okazjonalnej, ale jeden ze standardowych elementów działalności operacyjnej. Dla podmiotów działających w branży finansowej zbywanie wierzytelności, obrót papierami wartościowymi, pochodnymi instrumentami finansowymi itd. stanowi normalną część typowej działalności. Dla podmiotów, które w ramach głównej prowadzonej działalności operacyjnej zajmują się udzielaniem licencji, przychód z tytułu licencji nie stanowi działalności dodatkowej i okazjonalnej, a jest podstawowym elementem prowadzonej działalności gospodarczej. Z tego względu ustawodawca dostrzegł osobliwość takiej sytuacji i zdecydował o wprowadzeniu odrębnego uregulowania dla podmiotów zajmujących się tym rodzajem działalności. Z tego względu Wnioskodawca uważa, że uzyskiwane przez siebie przychody z tytułu Opłat Licencyjnych powinien uznać za przychód z prowadzonej działalności operacyjnej, a nie za przychód ze źródła zyski kapitałowe. Po drugie zdaniem Wnioskodawcy, zwrot „z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych”, wymaga także zbadania czy podmiot, któremu udzielona jest licencja (tj. podmiot zobowiązany do uiszczania opłat licencyjnych), wykorzystuje przedmiot licencji (utwór) bezpośrednio przy prowadzeniu swojej podstawowej działalności operacyjnej, z której uzyskuje przychody niezaliczane do zysków kapitałowych. Zatem jeżeli przedmiot licencji (utwór) służy licencjobiorcy bezpośrednio do celów prowadzenia jego głównej działalności gospodarczej tj. jest wykorzystywany na potrzeby prowadzenia tej działalności (np. licencjonowany znak towarowy jest wykorzystywany do oznaczania produkowanych przez licencjobiorcę towarów), to przychód z tytułu takiej licencji ma być u licencjodawcy kwalifikowany do przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych. Jeżeli natomiast licencjobiorca na podstawie uzyskanej licencji zajmuje się jedynie udzielaniem sublicencji, to należy uznać, że takiemu licencjobiorcy przedmiot licencji (utwór) nie służy bezpośrednio do celów prowadzenia działalności gospodarczej, z której uzyskuje przychody niezaliczane do zysków kapitałowych. Jednocześnie należy wskazać, że licencjobiorca jest w stanie określić do jakich celów wykorzystywany będzie przedmiot licencji (utwór), gdyż jest to określone (zadeklarowane) w zawartej umowie licencji. Zatem na podstawie umowy licencji, licencjodawca powinien określać do jakich celów licencjobiorca będzie wykorzystywał przedmiot licencji (utwór) i na tej podstawie dokonywać kwalifikacji osiąganych przez siebie przychodów z tytułu licencji do odpowiedniego źródła przychodów. W przedmiotowej sprawie już sam sposób skalkulowania Opłaty Licencyjnej, jako procent przychodów dystrybutora (będącego licencjobiorcą) ze sprzedaży produktów opatrzonych licencjonowanymi znakami towarowymi, świadczy o tym że Opłata Licencyjna jest bezpośrednio związana z przychodami z działalności gospodarczej ze sprzedaży towarów. Minister Finansów w wyjaśnieniach z 25 kwietnia 2018 r. do art. 15e ust. 11 pkt 1 ustawy o CIT stwierdził, że „Przytoczony przepis wyłącza z zakresu kosztów podlegających limitowaniu na podstawie art. 15e ust. 1 ustawy o CIT koszty usług i praw bezpośrednio związanych z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru albo świadczeniem usługi. Kluczowe dla odczytania zakresu omawianego wyłączenia jest zatem precyzyjne ustalenie znaczenia pojęcia kosztów „bezpośrednio związanych” z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi”. Zdaniem Ministra Finansów „Z tego względu należy uznać, iż koszt o którym mowa w omawianym przepisie to koszt usługi lub prawa w jakimkolwiek stopniu „inkorporowanych” w produkcie, towarze lub usłudze. Jest to zatem koszt, który wpływa na finalną cenę danego towaru lub usługi, jako (zazwyczaj) jeden z wielu wydatków niezbędnych do poniesienia w procesie produkcji, dystrybucji danego dobra lub świadczenia określonej usługi. Koszt ten powinien przy tym być możliwy do zidentyfikowania, jako czynnik obiektywnie kształtujący cenę danego dobra lub usługi”. Jako przykład kosztów „bezpośrednio związanych” z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru Minister Finansów wskazał licencję na znak towarowy dotyczą „prawa do używania tych znaków na terytorium Polski, tj. prawa do wykorzystania tych znaków w dystrybucji produktów”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że stosownie do zadanego pytania wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie kwestia ustalenia, czy przychody z tytułu Opłat Licencyjnych, dotyczących wskazanych we wniosku „Utworów”, będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychody niezaliczane do źródła przychodów z zysków kapitałowych tj. będą stanowiły przychody z innych niż zyski kapitałowe źródeł przychodów. Natomiast przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena kwestii, czy wskazane we wniosku „Utwory” stanowią dla Wnioskodawcy wartości niematerialne i prawne. Wskazanie w tym zakresie przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego niepodlegający ocenie w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy w tym miejscu zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na dwa źródła:

  • z zysków kapitałowych oraz
  • z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Wydzielając odrębne źródło przychodów – z zysków kapitałowych na gruncie updop, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b updop.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody z zysków kapitałowych uważa się:

  1. przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym:
    1. dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
    2. przychody z umorzenia udziału (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości,
    3. przychody z wystąpienia wspólnika ze spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,
    4. przychody ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,
    5. wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3,
    6. równowartość zysku osoby prawnej oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przeznaczonego na podwyższenie jej kapitału zakładowego, równowartość nadwyżki bilansowej spółdzielni przeznaczonej na podwyższenie funduszu udziałowego oraz równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej osoby prawnej lub spółki,
    7. dopłaty otrzymane w przypadku połączenia lub podziału spółek przez wspólników spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych,
    8. przychody wspólnika spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
    9. zapłata, o której mowa w art. 12 ust. 4d,
    10. wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną, z tym że przychód określa się na dzień przekształcenia,
    11. odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3,
    12. odsetki od pożyczki udzielonej osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, jeżeli wypłata odsetek od takiej pożyczki lub ich wysokość uzależnione są od osiągnięcia zysku przez tę osobę prawną lub spółkę lub od wysokości tego zysku (pożyczka partycypacyjna),
    13. przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:
    • przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,
    • przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,
    • przychody spółki dzielonej;
  2. przychody z tytułu wniesienia do osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, wkładu niepieniężnego;
  3. inne, niż określone w pkt 1 i 2, przychody z udziału (akcji) w osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, w tym:
    1. przychody ze zbycia udziału (akcji), w tym ze zbycia dokonanego celem ich umorzenia,
    2. przychody uzyskane w wyniku wymiany udziałów;
  4. przychody ze zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną;
  5. przychody ze zbycia wierzytelności uprzednio nabytych przez podatnika oraz wierzytelności wynikających z przychodów zaliczanych do zysków kapitałowych;
  6. przychody:
    1. z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych oraz praw wytworzonych przez podatnika,
    2. z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych,
    3. z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania,
    4. z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnych charakterze dotyczącej praw, o których mowa w lit. a-c,
    5. ze zbycia praw, o których mowa w lit. a-c,
    6. z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań waluta wirtualną.


Zauważyć należy, że przepis art. 7b ust. 1 updop zawiera zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych, co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem licznych patentów na wynalazek, praw ochronnych na wzór użytkowy, praw ochronnych na znaki towarowe, praw z rejestracji wzoru przemysłowego, praw do wynalazku, praw do wzoru użytkowego, praw do znaków towarowych, praw do wzorów przemysłowych, praw majątkowych do programów komputerowych będących utworami, licencji, domen internetowych itp. (dalej określane jako: „Utwory”). Część z Utworów jest zarejestrowanych lub zgłoszonych od rejestracji w Urzędzie Patentowym RP, urzędzie patentowym European Union Intellectual Property Office i urzędzie patentowym World Intellectual Property Organization.

Przedmiotem działalności operacyjnej prowadzonej przez Wnioskodawcę jest udzielanie innym podmiotom upoważnienia do korzystania z Utworów, w zamian za wypłatę wynagrodzenia w formie opłat licencyjnych. Stawka Opłaty Licencyjnej jest przejęta jako określony procent przychodów ze sprzedaży towarów opatrzonych znakami towarowymi. Towary sprzedawane przez dystrybutorów, którzy płacą Opłaty Licencyjne na rzecz Wnioskodawcy, są wyraźnie opatrzone znakami towarowymi słowno graficznymi. Wnioskodawca zatrudnia pracowników, którzy zajmują się promowaniem Utworów oraz promowaniem marki. Pracownicy Wnioskodawcy zajmują się także uzyskiwaniem na nie ochrony tj. dokonywaniem ich rejestracji w urzędach patentowych. Wymienione we wniosku „Utwory” zostały przez Wnioskodawcę nabyte od innych podmiotów. Wnioskodawca jest właścicielem licznych patentów, praw majątkowych oraz praw ochronnych na/do „Utwory/ów”. Prawa te stanowią dla Wnioskodawcy wartości niematerialne i prawne w rozumieniu art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym dokonuje on odpisów amortyzacyjnych od wymienionych „Utworów”. Powyższe wartości niematerialne i prawne wykazywane są w prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. W związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2018 r. do updop źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych oraz rozdzieleniem dochodów uzyskiwanych z tego źródła od pozostałych dochodów, Wnioskodawca powziął wątpliwość do jakiego źródła przychodów powinien zaliczać uzyskiwane przychody z tytułu Opłat Licencyjnych.

Mając na uwadze powyższe w przypadku licencji zauważyć należy, że powołany powyżej art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost odnosi się do art. 16b updop, tj. do kategorii praw stanowiących dla podatnika „wartości niematerialne i prawne”.

Stosownie do treści art. 16b ust. 1 pkt 4-7 amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  • autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  • licencje,
  • prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej,
  • wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W znowelizowanym ustawą zmieniającą art. 16b ust. 1 updop podkreślono, że dla uznania danego prawa za wartość niematerialną i prawną konieczne jest jego nabycie od innego podmiotu, celem wyłączenia nabycia pierwotnego.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 7b ust. 1 pkt 6 updop, za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. przychody z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 updop, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych. Celem zawarcia tego zastrzeżenia jest wyłączenie z przychodów z zysków kapitałowych takich przychodów z opłat za korzystanie z licencji, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 updop, które są bezpośrednio, to jest w sposób integralny, związane z uzyskiwaniem przez podatnika, uzyskującego takie przychody, również innych przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych.

Zauważyć należy, że wskazane we wniosku „Utwory”, na które składają się patenty na wynalazek, prawa ochronne na wzór użytkowy, prawa ochronne na znaki towarowe, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, prawa do wynalazku, prawa do wzoru użytkowego, prawa do znaków towarowych, prawa do wzorów przemysłowych, a także prawa majątkowa do programów komputerowych będących utworami, licencje, domeny internetowa, zostały nabyte od innych podmiotów, nie zostały wytworzone przez Wnioskodawcę i stanowią dla niego wartości niematerialne i prawne. Przychody z tytułu udzielenia licencji na ww. „Utwory” nie są bezpośrednio związane z jakimkolwiek przychodem niezaliczanym do zysków kapitałowych – przedmiotem transakcji jest bowiem sama licencja. Powyższe oznacza, że udzielenie licencji do korzystania z ww. „Utworów” będzie skutkowało zaliczeniem uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów z tego tytułu do źródła przychodów jakim są zyski kapitałowe.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że Organ wydając przedmiotową interpretację indywidualną wskazał zakres i sposób zastosowania norm prawa podatkowego ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz postawionego pytania. Jednocześnie ocenił stanowisko Wnioskodawcy pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnych wydanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W tym miejscu należy wskazać, że pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy
  3. z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  4. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj