Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.57.2019.2.KT
z 7 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 26 kwietnia 2019 r.) oraz w dniu 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18 kwietnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług

  • w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika zobowiązanego do rozpoznania na terytorium kraju importu usług nabywanych od podmiotów zagranicznych (pytania nr 1, 2 i 3) - jest nieprawidłowe;
  • w zakresie obowiązku rejestracji dla celów VAT oraz określenia miejsca świadczenia nabywanych usług (pytania nr 4 i 5) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 stycznia 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika zobowiązanego do rozpoznania na terytorium kraju importu usług nabywanych od podmiotów zagranicznych, obowiązku rejestracji dla celów VAT oraz określenia miejsca świadczenia nabywanych usług. Wniosek uzupełniony został w dniu 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 26 kwietnia 2019 r.) oraz w dniu 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr 0114-KDIP1-2.4012.57.2019.1.KT z dnia 18 kwietnia 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jako jednostka sektora finansów publicznych, nie będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, która zgodnie z art. 2 ustawy Prawo o ….. „wykonuje zadania w zakresie ……..”, planuje podpisanie umowy cywilno¬prawnej z amerykańskim instytutem X na przeprowadzenie badań i przygotowanie raportu końcowego w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę postępowania. Ze względu na skomplikowany i wielowątkowy charakter oraz szczególne znaczenie dla interesów Rzeczypospolitej Polskiej niezbędne jest przygotowanie raportu końcowego przez biegłych z zakresu różnych specjalności, o uznanej w świecie nauki renomie, prowadzących wspólne badania. Amerykański instytut X, oprócz działalności naukowej zajmuje się również współpracą z wybitnymi ekspertami i naukowcami specjalizującymi się między innymi w badaniu przyczyn wypadków …... W ramach tej działalności jako jedna z niewielu instytucji na świecie jest w stanie zapewnić wspólną współpracę światowej klasy ekspertów z różnych dziedzin nauki wymaganych przy realizacji opinii.


Wnioskodawca na mocy powyższego zamierza podpisać w ramach prowadzonego postępowania odrębną umowę cywilnoprawną ze spółką utworzoną i działającą zgodnie z prawem węgierskim, mającą siedzibę na Węgrzech. Czynności prowadzone w ramach podpisanej umowy ze spółką utworzoną i działającą zgodnie z prawem węgierskim, mającą siedzibę na Węgrzech, będą przeprowadzone na terenie Węgier.


Amerykański instytut X posiada w Stanach Zjednoczonych rezydencję podatkową CFR, a usługi określone w przyszłej umowie zostaną wykonane w USA, czyli w kraju opodatkowania. Amerykański instytut X nie posiada zakładu w rozumieniu przepisów UPO na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Spółka utworzona i działająca na terenie Węgier nie posiada zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Wnioskodawca nadmienia, że czynności wykonywane przez amerykański instytut X jak również czynności wykonywane przez spółkę utworzoną i działającą zgodnie z prawem węgierskim, mającą siedzibę na Węgrzech, będą kosztami postępowania prowadzonego przez Wnioskodawcę.


W uzupełnieniu do wniosku na wezwanie Organu Wnioskodawca wskazał ponadto:


  1. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Polsce na potrzeby rozliczania podatku od towarów i usług, w tym nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.
  2. Wnioskodawca względem wszystkich realizowanych przez Wnioskodawcę czynności/zadań nie działa w charakterze podatnika, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.).
  3. Wnioskodawca nie wykonuje jakichkolwiek czynności/zadań na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
  4. Świadczenia wykonywane przez amerykański instytut X będą nabywane przez Wnioskodawcę tylko i wyłącznie w celu realizacji przez Wnioskodawcę zadań nałożonych na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany jako urząd obsługujący organ władzy publicznej, tj. ustawy Prawo o …….
  5. Świadczenia wykonywane przez spółkę węgierską będą nabywane przez Wnioskodawcę tylko i wyłącznie w celu realizacji przez Wnioskodawcę zadań nałożonych na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany jako urząd obsługujący organ władzy publicznej, tj. ustawy Prawo o …… .
  6. Przedmiotem umowy cywilno¬prawnej z amerykańskim instytutem X jest przeprowadzenie badań i sporządzenie przez biegłych kompleksowego raportu badań - opinii biegłych w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę postępowania; czynności będące przedmiotem umowy cywilno-prawnej będą wykonywane na terytorium Stanów Zjednoczonych.
  7. Przedmiotem umowy cywilno¬prawnej ze spółką węgierską jest przeprowadzenie badań i sporządzenie przez biegłych kompleksowego raportu badań - opinii biegłych w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę postępowania; czynności będące przedmiotem umowy cywilno¬prawnej będą wykonywane na terytorium Węgier.
  8. Amerykański instytut X oraz spółka węgierska nie posiadają na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku:


  1. Czy ma tu zastosowanie przesłanka art. 15 ust 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nieuznająca podatnikiem organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy w zakresie nałożonych zadań odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych?
  2. Czy na podstawie art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca dokonuje importu usług?
  3. Czy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikiem podatku od towarów i usług jest Wnioskodawca występujący jako usługobiorca?
  4. Czy Wnioskodawca na mocy art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie miał ewentualny obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R), zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT i opodatkowania w Polsce przyszłego wynagrodzenia amerykańskiego instytutu jak również podmiotu mającego siedzibę na Węgrzech za wykonanie usługi podatkiem od wartości dodanej (VAT), w sytuacji gdy ma on „terytorialny charakter” na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem?
  5. Czy znajdzie tu zastosowanie art. 28c ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1)


Według Wnioskodawcy nie ma zastosowania przesłanka art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez podmiot mający siedzibę na terytorium USA i podmiot mający siedzibę na terenie Węgier będą świadczone na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych.


Ad. 2)


W rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług należy rozpoznać import usług.


Ad. 3)


Z tytułu wykonania usług będących przedmiotem umowy Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.


Ad. 4)


Wnioskodawca nie będzie zobligowany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.


Ad. 5)


Zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust 2-4 oraz art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28 ust. 1 i 1, art. 28n ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli amerykański instytut i podmiot mający siedzibę na terenie Węgier będzie świadczyć usługi na rzecz Wnioskodawcy (podmiotu niebędącego podatnikiem VAT w rozumieniu podatku od towarów i usług) znajdzie tu zastosowanie art. 28c ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe - w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika zobowiązanego do rozpoznania na terytorium kraju importu usług nabywanych od podmiotów zagranicznych (pytania nr 1, 2 i 3),
  • prawidłowe - w zakresie obowiązku rejestracji dla celów VAT oraz określenia miejsca świadczenia nabywanych usług (pytania nr 4 i 5).


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a).


Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) (art. 8 ust. 1 ustawy).


Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Przy czym stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanego art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że, co do zasady, od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączone są czynności wykonywane przez organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego. Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy ma miejsce wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

  • podmiotem dokonującym czynności jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ oraz
  • czynność mieści się w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami na ten podmiot, dla realizacji których został on powołany i jednocześnie czynność ta nie jest wykonywana na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
  • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
  • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Regulacja art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi (podlegającej opodatkowaniu na terytorium Polski), jeśli dokonał on nabycia usługi od podmiotu nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Przepis ten wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski usług przez usługobiorcę. Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy względem usług jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy.


Jak stanowi art. 2 pkt 9 ustawy, świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, stanowi import usług.


Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Zgodnie zaś z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.


Natomiast w myśl art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.


Przy czym stosownie do art. 97 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

  1. nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
  2. świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE (art. 97 ust. 4 ustawy).


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych, która zgodnie z art. 2 ustawy Prawo …… „wykonuje zadania w zakresie ………”. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest zarejestrowany dla celów VAT, w tym nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności/zadań na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W odniesieniu do wszystkich realizowanych czynności/zadań Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca planuje podpisanie umowy cywilnoprawnej z amerykańskim instytutem X, której przedmiotem będzie przeprowadzenie badań i sporządzenie kompleksowego raportu - opinii biegłych w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę postępowania. Ze względu na szczególny i wielowątkowy charakter śledztwa niezbędne jest przygotowanie raportu końcowego przez biegłych z zakresu różnych specjalności prowadzących wspólne badania. Czynności będące przedmiotem tej umowy będą wykonywane na terytorium Stanów Zjednoczonych, gdzie amerykański instytut X posiada rezydencję podatkową.


W ramach prowadzonego postępowania Wnioskodawca zamierza również podpisać odrębną umowę cywilnoprawną ze spółką mającą siedzibę na Węgrzech. Przedmiotem tej umowy będzie przeprowadzenie badań i sporządzenie przez biegłych kompleksowego raportu badań - opinii biegłych. Czynności będące przedmiotem umowy będą wykonywane przez spółkę węgierską na terytorium Węgier.


Zarówno amerykański instytut jak i spółka węgierska nie posiadają na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Czynności wykonywane przez amerykański instytut oraz spółkę węgierską będą kosztami postępowania prowadzonego przez Wnioskodawcę. Jak wskazał Wnioskodawca, świadczenia te będą nabywane tylko i wyłącznie w celu realizacji przez Wnioskodawcę zadań nałożonych na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany jako urząd obsługujący organ władzy publicznej, tj. ustawy Prawo o ……..


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy nabyte od amerykańskiego instytutu X oraz spółki węgierskiej usługi będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce oraz czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoznania importu usług i rozliczenia na terytorium kraju podatku od towarów i usług w związku z nabyciem opisanych świadczeń od podmiotów zagranicznych.

Jak już wyżej wskazano, podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie.


Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.


Należy zauważyć, że przy ustalaniu miejsca świadczenia usług istotne jest czy usługa jest świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy czy też na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.


I tak, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Natomiast stosownie do ogólnej zasady wyrażonej w art. 28c ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.


Zgodnie bowiem z art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Powyższa definicja podatnika ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Użyta w powołanym przepisie nazwa „podatnik” odnosi się w zasadzie do „przedsiębiorcy” prowadzącego działalność gospodarczą. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Ustawodawca wskazując na działalność gospodarczą odnosi się do jej definicji zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy, z jednoczesnym uwzględnieniem art. 15 ust. 6 ustawy. Za podatników, w świetle art. 28a pkt 1 ustawy, uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Natomiast przepis art. 28a pkt 2 ustawy uszczegóławia normę zawartą w pkt 1 lit. a, poprzez wskazanie, że pojęcie podatnika, na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług, obejmuje również sytuację, gdy podatnik, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, nabywa usługi dla czynności niepodlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych, urzędem obsługującym organ władzy publicznej, który wykonuje zadania w zakresie …….. działając na podstawie ustawy Prawo o ……... Czynności wykonywane przez amerykański instytut oraz spółkę węgierską w ramach świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług będą stanowiły koszty postępowania prowadzonego przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca zaznaczył, że świadczenia te będą nabywane wyłącznie w celu realizacji przez Wnioskodawcę zadań nałożonych na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany jako urząd obsługujący organ władzy publicznej. Ponadto we wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany dla celów podatku od towarów i usług, w tym jako podatnik VAT-UE, a także że nie wykonuje żadnych czynności/zadań na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, względem wszystkich realizowanych zadań nie działa w charakterze podatnika.

W świetle przedstawionych okoliczności, uwzględniając treść art. 15 ust. 6 ustawy należy zatem uznać, że w niniejszej sprawie Wnioskodawca nie wpisuje się w dyspozycję zawartą w art. 28a ustawy, w związku z czym nie może być uznany za podatnika w rozumieniu tego przepisu.

W konsekwencji miejsce świadczenia a tym samym opodatkowania nabywanych przez Wnioskodawcę usług należy ustalić na podstawie przepisów regulujących miejsce świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, określona w art. 28c ust. 1 ustawy, ma zastosowanie, gdy przepisy szczególne, o których mowa w art. 28c ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia ich miejsca świadczenia. W analizowanym przypadku dla opisanych wyżej usług nabywanych przez Wnioskodawcę nie znajdą zastosowania szczególne zasady określone w art. 28c ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy. Zatem w tym przypadku, zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia przedmiotowych usług będzie miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. – odpowiednio – USA oraz Węgry. Innymi słowy, opisane we wniosku usługi nabywane przez Wnioskodawcę od amerykańskiego instytutu oraz spółki węgierskiej nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Tym samym, skoro miejscem świadczenia (a zarazem opodatkowania) opisanych usług nie będzie terytorium Polski, ich nabycie nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy. W tym przypadku regulacja art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie będzie miała dla Wnioskodawcy zastosowania.


Oznacza to, że w związku z nabyciem przedmiotowych usług od amerykańskiego instytutu X oraz spółki węgierskiej Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i art. 97 ust. 1 ustawy.


Wobec powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniami nr 1, 2, i 3, zgodnie z którym:

  • dla Wnioskodawcy nie ma zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy, ponieważ nabywane usługi będą świadczone przez podmioty zagraniczne na podstawie umów cywilnoprawnych,
  • Wnioskodawca powinien rozpoznać import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy,
  • z tytułu nabycia usług Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy


- należy uznać za nieprawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku rejestracji dla celów VAT oraz określenia miejsca świadczenia nabywanych usług na podstawie art. 28c ust. 1 ustawy (pytania nr 4 i 5) – jest prawidłowe.


Podkreślenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj