Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-3.4011.71.2019.3.AM
z 26 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu 26 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości stosowania 19% stawki podatku liniowego:

  • jest prawidłowe – w odniesieniu do dochodów z tytułu uczestnictwa w spółce osobowej,
  • jest nieprawidłowe – w odniesieniu do dochodów z tytułu uczestnictwa w spółkach kapitałowych.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny – uzupełniony pismem z 4 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 kwietnia 2019 r.) − o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości stosowania 19% stawki podatku liniowego.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: (…)
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: (…)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Pani X i Pan Y są wspólnikami spółek:

  1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością − dalej jako „Spółka I”,
  2. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością − dalej jako „Spółka II”,
  3. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą − dalej jako „Sp. z o.o. Sp.k.”.

Oprócz ww. spółek Pani X i Pan Y nie są wspólnikami innych spółek.

Pani X oraz Pan Y mają zawartą umowę o pracę ze Spółką I.

Pani X i Pan Y są zatrudnieni w Spółce I na stanowisku odpowiednio Wiceprezesa Zarządu (umowa o pracę z dnia 31 grudnia 2014 roku) i Prezesa Zarządu (umowa o pracę z dnia 30 kwietnia 2014 roku). W ramach czynności wykonywanych na podstawie umowy o pracę Pani X i Pan Y wykonują czynności związane z zarządzaniem spółką oraz jej reprezentacją. Pani X i Pan Y w roku 2019 będą dalej zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w Spółce I.

Spółka I będzie wykonywać na rzecz Sp. z o.o. Sp.k. usługi, których przedmiotem jest:

  1. dostawa cementu (PKWiU 23.51.12),
  2. wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą (PKWiU 49.41.20.0),
  3. wynajem i dzierżawa samochodów ciężarowych bez kierowcy (PKWiU 77.12.11.0),
  4. wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) bez kierowcy (PKWiU 77.12.19.0).

Spółka I będzie również świadczyć na rzecz Sp. z o. o. Sp.k. usługi księgowe (PKWiU 69.20.23.0).

Pani X i Pan Y jako wspólnicy w Spółce I nie osiągają dochodów obejmujących zyski pochodzące z wypłaconej dywidendy. W przyszłości Pani X i Pan Y będą otrzymywać wskazane zyski. Obecnie jedyne dochody Pani X i Pana Y stanowi wynagrodzenie z umowy o pracę w Spółce I oraz z tytułu uczestnictwa w Radzie Nadzorczej Spółki II.

Dotychczas Pani X, jak również Pan Y nie wybrali podatku liniowego jako formy opodatkowania dochodów. Pani X i Pan Y dochody uzyskane w 2019 r. planują opodatkować stawką podatku liniowego.

Pani X oraz Pan Y są wspólnikami każdej z trzech Spółek, tj.:

  • Spółce I,
  • Spółce II oraz
  • Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa.


Pani X i Pan Y nie są wspólnikami „X” Spółka Jawna.

Pani X i Pan Y pozostają zatrudnieni na podstawie umów o pracę w Spółce I.

Pani X i Pan Y chcą opodatkować dochody z tytułu działalności podatkiem liniowym w przyszłości, tj. uzyskane w 2019 roku.

Pani X i Pan Y w roku 2019 będą zatrudnieni na podstawie stosunku pracy w Spółce I, na rzecz której Sp. z o.o. Sp.k. będzie świadczyła usługi.

Pozostali Wspólnicy Spółek osobowych nie będą zatrudnieni ani na podstawie stosunku pracy, ani spółdzielczego stosunku pracy w Spółce I, na rzecz której Sp. z o.o. Sp. k. będzie świadczyła usługi.

Czynności wykonywane w ramach spółki osobowej nie będą tożsame z czynnościami zarządczymi podejmowanymi przez Panią X i Pana Y w ramach umów o pracę.

Jak wskazano w powyższym uzasadnieniu stanu faktycznego, czynności wykonywane przez spółkę osobową na rzecz spółki kapitałowej mają polegać w przyszłości na dostawie, a spółka kapitałowa ma m.in. świadczyć usługi księgowe na rzecz spółki osobowej. Przedmiotowe czynności nie są zbieżne z pojęciem zarządzania spółką kapitałową, które to czynności są podejmowane przez wspólników.

Pani X i Pan Y z tytułu uczestnictwa (jako wspólnicy) w Spółce I nie osiągają dochodów obejmujących zyski z wypłaconych dywidend. W przyszłości z tytułu uczestnictwa w Spółce I wskazani wspólnicy osiągną dochód obejmujący zyski z wypłaconych dywidend. Obecnie jedyne dochody Pani X i Pana Y stanowi wynagrodzenie z umowy o pracę w Spółce I oraz z tytułu uczestnictwa w Radzie Nadzorczej Spółki II.

Organ wskazuje, że treść zdarzenia przyszłego wynika z uzupełnienia wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym dochody uzyskiwane z tytułu uczestnictwa w spółkach osobowych i kapitałowych, gdzie w spółkach kapitałowych wspólnik jest zatrudniony na umowę o pracę, mogą być opodatkowane stawką podatku liniowego?

Zdaniem Zainteresowanych dochody uzyskiwane w ramach spółek osobowych oraz spółek kapitałowych z tytułu uczestnictwa w tych spółkach będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku liniowego. Czynności wykonywane w ramach umowy o pracę przez Panią X i Pana Y są czynnościami zarządczymi i w żadnej mierze nie odpowiadają czynnościom, jakie będzie wykonywać spółka komandytowa na rzecz spółki kapitałowej i spółka kapitałowa na rzecz spółki komandytowej.

Organ wskazuje, że treść własnego stanowiska wynika z uzupełnienia wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w odniesieniu do dochodów z tytułu uczestnictwa w spółce osobowej,
  • nieprawidłowe – w odniesieniu do dochodów z tytułu uczestnictwa w spółkach kapitałowych.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 505, z późn. zm.): spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

W myśl art. 102 Kodeksu spółek handlowych: spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej. Dochody tej spółki nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki komandytowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w tej spółce uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki komandytowej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy – jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5b ust. 2 powołanej ustawy: jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 – o czym stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy – stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Stosownie do art. 9a ust. 2 ww. ustawy: podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9a ust. 2b powoływanej ustawy).

Jak stanowi art. 9a ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 2-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Należy przy tym zauważyć, że w myśl art. 9a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy: jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym − w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Na podstawie art. 30c ust. 1 powoływanej ustawy: podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższego przepisu wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy wyłącznie dochodów wskazanych w tym przepisie, tj. dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatnik, deklarując wybór 19% podatku liniowego, musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym istotne jest zdefiniowanie, jakiego rodzaju czynności wykonuje w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest bowiem wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden ze wspólników spółki niebędącej osobą prawną, której jest wspólnikiem, wykonywał bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle wyżej wskazanego art. 9a ust. 3 powoływanej ustawy wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym.

Co więcej, w celu zastosowania 19% stawki podatku liniowego niezbędne jest również złożenie stosownego oświadczenia, przy zachowaniu terminów, o których mowa w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Powyższe oświadczenie można również złożyć na podstawie przepisów o CEiDG.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Pani X i Pan Y (dalej: Wnioskodawcy) są wspólnikami następujących spółek:

  1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka I),
  2. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka II) oraz
  3. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: Spółka komandytowa)”.

Wnioskodawcy pozostają zatrudnieni na podstawie umów o pracę w Spółce I na stanowisku odpowiednio wiceprezesa zarządu i prezesa zarządu. Pozostali wspólnicy nie będą zatrudnieni ani na podstawie stosunku pracy ani spółdzielczego stosunku pracy w Spółce I, na rzecz której Spółka komandytowa będzie świadczyła usługi. Spółka I będzie świadczyć na rzecz Spółki komandytowej usługi, takie jak: dostawa cementu, wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą, wynajem i dzierżawa samochodów ciężarowych bez kierowcy, wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) bez kierowcy oraz usługi księgowe. Natomiast Spółka komandytowa będzie wykonywać na rzecz Spółki I czynności polegające na dostawie. Jednak – jak wskazali Wnioskodawcy – czynności wykonywane w ramach Spółki komandytowej nie będą tożsame z czynnościami zarządczymi podejmowanymi przez Wnioskodawców w ramach umów o pracę. Wnioskodawcy mają zamiar uzyskane w 2019 r. dochody z tytułu prowadzonej działalności opodatkować podatkiem liniowym. Jak wskazali, dotychczas nie wybrali podatku liniowego jako formy opodatkowania.

Wnioskodawcy zwrócili się w związku z tym z zapytaniem, czy dochody uzyskiwane z tytułu uczestnictwa w Spółce komandytowej i spółkach kapitałowych (tj. wynagrodzenie z tytułu umów o pracę w Spółce I, wynagrodzenie z tytułu uczestnictwa w Radzie Nadzorczej Spółki II oraz dywidendy) mogą być opodatkowane stawką podatku liniowego.

W odniesieniu do powyższego zapytania Organ w pierwszej kolejności zwraca uwagę, że – tak jak już zaakcentowano – 19% podatkiem liniowym mogą być opodatkowane wyłącznie dochody wprost wskazane w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do dochodów tych zalicza się dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. W niniejszej sprawie Wnioskodawcy mogą uzyskiwać dochody z tego źródła przychodów wyłącznie z tytułu uczestnictwa w Spółce komandytowej, tj. z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej za pośrednictwem tej spółki.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że skoro usługi świadczone przez Wnioskodawców w ramach działalności gospodarczej prowadzonej za pośrednictwem Spółki komandytowej na rzecz ich pracodawcy (tu: Spółka I) całkowicie się różnią od zakresu obowiązków, jakie Wnioskodawcy realizowali oraz nadal realizują w ramach stosunku pracy, to nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego Wnioskodawcy będą mogli opodatkować dochody osiągane z działalności gospodarczej prowadzonej za pośrednictwem Spółki komandytowej według stawki liniowej, o której mowa w art. 30c ww. ustawy, o ile złożą w ustawowym terminie stosowne oświadczenie w tym zakresie.

Natomiast uczestnictwo w spółkach kapitałowych nie będzie skutkować uzyskaniem przez Wnioskodawców dochodów, które mogłyby podlegać opodatkowaniu 19% stawką podatku liniowego.

Wnioskodawcy wskazali, że nie uzyskują dochodów z tytułu dywidendy wypłaconej przez Spółkę I. Jednak mogą takie dochody otrzymywać w przyszłości.

Stąd należy wskazać, że dywidenda wypłacona przez Spółkę I na rzecz Wnioskodawców będzie zaliczona do przychodów z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy: za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału (…).

Natomiast jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy: od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W związku z tym należy wskazać, że ww. dochody (tj. dywidendy), które Wnioskodawcy mogą w przyszłości uzyskać z tytułu uczestnictwa w Spółce I, będą podlegać opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a nie 19% stawką podatku liniowego, która w niniejszej sprawie ma zastosowanie tylko do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W treści wniosku wskazano również, że Wnioskodawcy uzyskują także dochody z tytułu umowy o pracę w Spółce I oraz z tytułu uczestnictwa w Radzie Nadzorczej Spółki II.

W odniesieniu do powyższego należy zauważyć, że zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2).

W myśl art. 12 ust. 1 powoływanej ustawy: za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak stanowi art. 13 pkt 7 ww. ustawy: za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe regulacje, należy wskazać, że uzyskiwane przez Wnioskodawców wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę należy kwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, natomiast uczestnictwo w Radzie Nadzorczej Spółki II wiąże się z uzyskiwaniem przychodów ze źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście. Żadne z ww. dochodów nie podlegają opodatkowaniu 19% stawką podatku liniowego. Przychody ze stosunku pracy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście podlegają bowiem opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według skali podatkowej.

Reasumując − dochody uzyskiwane z tytułu uczestnictwa w Spółce komandytowej Wnioskodawcy mogą opodatkować 19% stawką podatku liniowego, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile złożą w ustawowym terminie stosowne oświadczenie w tym zakresie.

Natomiast do dochodów uzyskanych z umowy o pracę w Spółce I, z tytułu uczestnictwa w Radzie Nadzorczej Spółki II oraz z tytułu dywidend nie znajdzie zastosowania ww. stawka podatku liniowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj