Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.90.2019.3.MWJ
z 12 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu), uzupełnionego pismami z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu) oraz 25 marca 2019 r. (data wpływu 28 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia w całości lub części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia aparatu USG w ramach realizacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia w całości lub części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia aparatu USG w ramach realizacji projektu oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu) oraz 25 marca 2019 r. (data wpływu 28 marca 2019 r.) w zakresie jednoznacznego wskazania zakresu złożonego wniosku, wskazania przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej, doprecyzowania opisu sprawy, jednoznacznego sformułowania pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny
(ostatecznie przedstawiony w uzupełniniu wniosku).

Wnioskodawczyni - Centrum Medyczne Spółka Jawna, jest podmiotem leczniczym, wpisanym do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Wnioskodawczyni prowadzi przychodnię rodzinną, gdzie świadczy usługi w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i opieki ambulatoryjnej. Celem tych usług jest profilaktyka, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia, przez co korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni świadczy przedmiotowe usługi medyczne w ramach kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia, jak również za odpłatnością samych pacjentów.

Ponadto, w niewielkim zakresie Wnioskodawczyni wykonuje odpłatnie czynności niemieszczące się w zakresie usług medycznych nakierowanych na profilaktykę, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia. Rodzaj tych czynności, jak też niski poziom wartości związanej z nimi sprzedaży, mieszczą się w warunkach zwolnienia dla tzw. drobnych przedsiębiorców. Wnioskodawczyni nie przewiduje w przyszłości wzrostu wartości tej sprzedaży w stopniu, który mógłby spowodować przekroczenie ww. limitu.

Z racji prowadzenia wyłącznie działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni nie zarejestrowała się jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawczyni złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie zakupu środka trwałego w postaci ultrasonografu (aparatu USG) w ramach Projektu.

Głównym celem Projektu jest zwiększenie dostępności podstawowych usług zdrowotnych w prowadzonym przez Wnioskodawczynię Centrum Medycznym i poprawa jakości usług świadczonych ramach podstawowej opieki zdrowotnej poprzez skrócenie czasu diagnozy. Realizacja Projektu jest zgodna ze strategicznymi dokumentami województwa, tj. Strategią Rozwoju Województwa na lata 2014-2020 i jest spójna z Programem Rozwoju Powiatu. Grupę docelową projektu stanowią pacjenci Wnioskodawczyni.

Ponieważ Projekt służy wyłącznie prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności objętej zwolnieniem od podatku od towarów i usług - tutaj: w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, podatek VAT zawarty w cenie zakupów związanych z jego realizacją został uwzględniony w kosztach kwalifikowanych tego Projektu.

Na podstawie umowy zawartej z Województwem Wnioskodawczyni uzyskała dofinansowanie do realizacji projektu, w ramach Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt dotyczy wyłącznie działalności w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, a Wnioskodawczyni jest jedynym podmiotem wykorzystującym zakupioną infrastrukturę — tutaj sprzęt medyczny w postaci ultrasonografu wraz z wyposażeniem (aparatu USG).

Zakup ultrasonografu nastąpił 13 grudnia 2018 r., co dostawca potwierdził fakturą. Do transakcji znalazła zastosowanie stawka VAT w wysokości 8% - właściwa dla wyrobów medycznych.

W związku z dokonanym zakupem i otrzymaniem dokumentującej go faktury Wnioskodawczyni nie odliczyła podatku naliczonego ani w żaden inny sposób nie odzyskała związanego z zakupem naliczonego podatku VAT.

Wnioskodawczyni nie posiada statusu czynnego podatnika VAT - nie jest zarejestrowana dla potrzeb VAT.

Wniosek dotyczy projektu. W ramach ww. projektu Wnioskodawczyni zakupiła aparat USG (ultrasonograf wraz z wyposażeniem). Realizacja projektu nastąpiła w ramach Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Zakup aparatu USG został udokumentowany fakturą. Efekty projektu Wnioskodawczyni wykorzystuje do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie usług opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w stanie faktycznym z tytułu nabycia aparatu USG w ramach opisanego Projektu Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury w całości lub w części albo zwrot podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawczyni, z tytułu nabycia aparatu USG w ramach opisanego Projektu nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury w całości lub w części, ani też zwrot podatku naliczonego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj.: Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ustęp 2 tego artykułu definiuje działalność gospodarczą jako wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego stosownie do 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu (a) nabycia towarów i usług, (b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przy czym art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wprowadza zasadę, zgodnie z którą obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96.

W świetle przywołanych uregulowań prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje:

  • wyłącznie czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług i
  • jedynie w odniesieniu do kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych na potrzeby czynności opodatkowanych, tj. takich, z którymi związany jest obowiązek zapłaty VAT należnego. W szczególności podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia tylko z tego względu, że dysponuje fakturą, na której została wykazana kwota podatku naliczonego.

Tym samym nie każda zrealizowana przez podatnika transakcja zakupowa generuje prawo do odliczenia związanego z nią podatku naliczonego. Nie będzie ono bowiem przysługiwało z tytułu zakupów realizowanych przez podmiot nieposiadający statusu czynnego podatnika VAT, jak również z tytułu zakupów dokonywanych przez czynnego podatnika VAT, ale z przeznaczeniem do działalności zwolnionej z VAT, bądź wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu w ogóle.

W realiach sprawy Wnioskodawczyni posiada status podmiotu leczniczego i świadczy zwolnione od podatku usługi w zakresie podstawowej opieki medycznej i ambulatoryjnej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT - tj. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Wnioskodawczyni wprawdzie prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, przy czym jest to w całości działalność objęta zwolnieniem od podatku. W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie posiada statusu podatnika VAT czynnego i nie zarejestrowała się dla potrzeb VAT.

Wnioskodawczyni zawarła umowę o dofinansowanie projektu, w ramach Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

W ramach tego Projektu nabyła w grudniu 2018 r. aparat USG z przeznaczeniem do świadczenia usług w zakresie podstawowej opieki medycznej korzystającej ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Wnioskodawczyni nie wykorzystywała i nie planuje wykorzystywać aparatu do żadnych innych celów. Tym samym przedmiotowy aparat służy wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami odliczenie podatku naliczonego wymaga, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tymczasem w stanie faktycznym warunek ten nie jest spełniony, gdyż zrealizowany w ramach Projektu zakup został dedykowany i jest wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W tych okolicznościach nie zaistniała wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części z tytułu zakupu aparatu, ani też zwrot związanego z nim podatku naliczonego.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa, za słuszne należy uznać stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym z tytułu nabycia aparatu USG w ramach opisanego Projektu nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury w całości lub w części, ani też zwrot podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ – jak wskazała Wnioskodawczyni – efekty projektu Wnioskodawczyni wykorzystuje do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawczyni nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, Zainteresowanej nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawczyni nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni nie ma prawa do obniżenia w całości lub części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia aparatu USG w ramach realizacji projektu, ponieważ zakupiony sprzęt nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawczynię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku

z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj