Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.36.2019.2.MBD
z 15 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lutego 2019 r. (data wpływu 7 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy do kosztów kwalifikowanych wymienionych rodzajowo w art. 18d ust. 2 pkt 4 i 4a uCIT, można zaliczyć poniesione w 2018 r. oraz odpowiednio w kolejnych latach podatkowych, koszty nabycia usług kolokacji serwerów, w takiej części, w jakiej są one wykorzystywane do prowadzonych prac badawczo-rozwojowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy do kosztów kwalifikowanych wymienionych rodzajowo w art. 18d ust. 2 pkt 4 i 4a uCIT, można zaliczyć poniesione w 2018 r. oraz odpowiednio w kolejnych latach podatkowych, koszty nabycia usług kolokacji serwerów, w takiej części, w jakiej są one wykorzystywane do prowadzonych prac badawczo-rozwojowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, działający pod firmą X sp. z o.o., dostarcza zaawansowane technologicznie rozwiązania informatyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca poszukuje nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, w tym prowadzi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów uCIT.

Wnioskodawca wyodrębnia koszty kwalifikowane w odrębnej ewidencji rachunkowej określonej w art. 9 ust. 1b uCIT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W związku z prowadzoną przez siebie działalnością badawczo-rozwojową Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej.

I. Usługi zewnętrzne - wykorzystanie aparatury w roku 2018 i w kolejnych latach (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)

Wnioskodawca z uwagi na duży stopień wymagań, jakie posiadają superkomputery (komputer znacznie przewyższający możliwościami powszechnie używane komputery) będące własnością Wnioskodawcy, musi korzystać ze specjalistycznej usługi kolokacji, w ramach której ma miejsce udostępnianie aparatury w postaci łączy internetowych o bardzo wyspecjalizowanych parametrach, przestrzeni, która spełnia wymogi umożliwiające optymalną pracę superkomputerów, poprzez m.in. przygotowanie specjalnej infrastruktury do chłodzenia cieczą superkomputerów, systemu przesyłu danych między różnymi węzłami i szafami superkomputerów i innych powiązanych elementów informatycznych niezbędnych do realizacji usługi kolokacji. W związku z tym stale posiłkuje się wsparciem innych przedsiębiorców w tym zakresie. Podmioty te świadczą usługi udostępniania aparatury specjalistycznej - odpowiedniej dla ww. superkomputerów, której Wnioskodawca nie posiada. Wnioskodawca kupuje usługi wykorzystania aparatury, które firma zewnętrzna wykonuje samodzielnie, z wykorzystaniem własnej aparatury lub usługi udostępniania aparatury specjalistycznej, którą wykorzystuje Wnioskodawca w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, natomiast firma zewnętrzna udostępnia tę aparaturę zapewniając jednocześnie właściwe warunki do korzystania z tej aparatury. W obu przypadkach, wykorzystanie aparatury jest niezbędne do realizacji prac badawczo-rozwojowych.

Umowa nie jest zawierana z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 uCIT.

Poniżej przedstawiono dokładny opis świadczonej usługi:

  • Transit.PL - gwarantowana usługa IP klasy operatorskiej w sieci A (dalej: „A”) polegająca na stworzeniu infrastruktury sieciowej, z wykorzystaniem wzmacnianych kabli światłowodowych o wysokiej wydajności, oraz udostępnieniu Wnioskodawcy tranzytu do wszystkich zasobów krajowych z wyłączeniem sieci internetowej (…), poprzez utworzoną infrastrukturę: usługa świadczona wyłącznie z protokołem BGP4;
  • Transit.Global - gwarantowana usługa IP klasy operatorskiej w sieci A polegająca na stworzeniu infrastruktury sieciowej, z wykorzystaniem wzmacnianych kabli światłowodowych o wysokiej wydajności, oraz udostępnieniu Wnioskodawcy tranzytu do wszystkich zasobów światowego Internetu przez przynajmniej dwa redundantne łącza do różnych operatorów równocześnie, poprzez utworzoną infrastrukturę: Transit.Global wymaga protokołu BGP4;
  • Internet Business - gwarantowana usługa IP w sieci A skierowana do odbiorców biznesowych, klientów korporacyjnych, sektora bankowego i medialnego oraz wybranych dostawców treści, obejmująca stworzenie infrastruktury sieciowej, z wykorzystaniem wzmacnianych kabli światłowodowych o wysokiej wydajności, oraz pełen tranzyt ruchu internetowego przez utworzoną infrastrukturę; może występować w wariancie z BGP4 lub z routingiem statycznym;
  • VT-iX - usługa dostępu do międzyoperatorskich węzłów wymiany ruchu IP (aparatura) w wybranych węzłach sieci A, które Wnioskodawca wykorzystuje w prowadzonej działalności;
  • Udostępnienie portu w sieci A (aparatura) — usługa polegająca na udostępnieniu portu (aparatura) w sieci A na potrzeby wykonania punktu styku dla świadczonych usług;
  • Utworzenie infrastruktury koniecznej do zapewnienia ciągłości dostaw prądu, poprzez zastosowanie specjalistycznych generatorów oraz wysoko wydajnych akumulatorów, zdolnych do utrzymania całej infrastruktury superkomputerów oraz zapewnienia paliwa do generatorów przez okres 3 dni z możliwością dotankowania w trakcie pracy;
  • Gwarantowana usługa IP — usługa IP, w której dostępność pasma dla abonenta nie jest uzależniona od stopnia obciążenia sieci szkieletowej A lub aktywności innych abonentów; A gwarantuje niskie czasy odpowiedzi i brak utraty pakietów w sieci szkieletowej;
  • Transmisja danych — usługa polegająca na zapewnieniu wymiany ruchu (łączności) w warstwie drugiej modelu ISO/OSI pomiędzy zadanymi lokalizacjami, z określoną przepustowością i w określonej technologii;
  • Dzierżawa włókien światłowodowych — usługa polegająca na udostępnieniu i serwisowaniu włókien światłowodowych (element aparatury) w wybranej relacji;
  • Incydenty sieciowe — usługa ochrony przed wszelkimi naruszeniami obowiązujących przepisów prawa polskiego i międzynarodowego dokonywanymi za pośrednictwem sieci www (world wide web) - jest to usługa integralnie powiązana z usługą kolokacji (udostępnianiem aparatury) zapewniająca wykorzystywanie aparatury w bezpieczny sposób;
  • Kolokacja — usługa polegająca na umożliwieniu wstawienia urządzeń do pomieszczeń i szaf sieci A (w szczególności do Centrum Danych lub w innych lokalizacjach sieci A) z zapewnieniem zasilania, chłodzenia, ochrony, kontroli dostępu i usług telekomunikacyjnych na warunkach określonych umową;
  • Obsługa techniczna — pomoc techniczna, świadczona przez A, w zakresie wykorzystania przez Usługobiorcę (Wnioskodawcę) usług dostarczanych przez A. W szczególności może polegać na pomocy w konfiguracji urządzeń Usługobiorcy, obsługujących dostarczane przez A usługi; jest to integralna usługa związana z usługą kolokacji, świadczona łącznie z usługą główną;
  • Rozliczanie transferu danych - polega na monitorowaniu ruchu wychodzącego i przychodzącego (bits in lub bits out) oraz zbieraniu danych dla danego odcinka czasu. Wartość niższa dla danej chwili (bits in lub bits out) jest odrzucana, a wyższa podlega zsumowaniu w okresie miesięcznym (miesiąc kalendarzowy). Jeśli ustalony limit GB objęty opłatą abonamentową zostanie przekroczony, każdy kolejny rozpoczęty GB transferu jest rozliczany wg wyszczególnionej stawki jako opłata dodatkowa; jest to integralna usługa związana z usługa kolokacji, świadczona łącznie z usługą główną;
    gdzie:
    • Sieć A to sieć telekomunikacyjna, której operatorem jest A i w której świadczone są m.in. opisane powyżej usługi;
    • VT DC — (Virtual Telecom Data Center) główne centrum kolokacyjne sieci A, Centrum Danych VT DC lub węzeł sieci A, który może zawierać powierzchnie i/lub szafy kolokacyjne.




Zapewnienie połączenia internetowego, oznacza, że jest to łącze od dwóch niezależnych dostawców, które w żadnym miejscu nie korzysta z tego samego światłowodu.

Powyższe usługi wykorzystania aparatury oraz i udostępniania aparatury w ramach usługi kolokacji, są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, ale częściowo także do pozostałej działalności, niestanowiącej działalności badawczo-rozwojowej. Bez tych usług nie byłaby możliwa realizacja prac badawczo-rozwojowych i zweryfikowanie założeń projektów. Koszt związany z wykorzystaniem ww. usług i aparatury do realizacji działalności badawczo-rozwojowej jest i będzie wyodrębniany z całego kosztu usługi i aparatury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca do kosztów kwalifikowanych wymienionych rodzajowo w art. 18d ust. 2 pkt 4 i 4a uCIT, może zaliczyć poniesione w 2018 r. oraz odpowiednio w kolejnych latach podatkowych koszty nabycia usług kolokacji serwerów, opisanych w stanie faktycznym, w takiej części, w jakiej są one wykorzystywane do prowadzonych prac badawczo-rozwojowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, od 1 stycznia 2018 r. za koszty kwalifikowane objęte zakresem ulgi na działalność badawczo-rozwojową, zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 4 i 4a uCIT, uznaje się odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej oraz nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli odpłatne korzystanie z ww. aparatury lub zakup usługi wykorzystania aparatury nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 uCIT. Jak wskazano w stanie faktycznym, umowy o świadczenie usług kolokacji, opisane w stanie faktycznym, nie są zawierane z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 uCIT.

Przepisy uCIT, nie definiują pojęcia aparatury naukowo-badawczej, wobec tego należy przyjąć powszechne rozumienie tego wyrażenia przyjęte w języku polskim.

W świetle wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego, aparatura naukowo-badawcza, to zestawy urządzeń badawczych, pomiarowych lub laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych (zazwyczaj wyższych o kilka rzędów dokładności pomiaru w stosunku do typowej aparatury stosowanej dla celów produkcyjnych lub eksploatacyjnych). Do aparatury naukowo-badawczej nie zalicza się sprzętu komputerowego i innych urządzeń niewykorzystywanych bezpośrednio do realizacji prac B+R.

W kontekście skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej należy zatem zauważyć, że przez aparaturę badawczo-rozwojową należy rozumieć aparaturę służącą bezpośrednio do wykonywania działalności badawczo-rozwojowej oraz że aparatura opisana w stanie faktycznym nie stanowi sprzętu komputerowego. Ponadto, w związku z tym, że Wnioskodawca korzysta z superkomputerów, tj. komputerów znacznie przewyższających możliwościami powszechnie używane komputery, musi korzystać z odpowiednio wyspecjalizowanych usług i aparatury, kompatybilnych z tymi superkomputerami oraz przestrzeni wyposażonej w odpowiednią infrastrukturę, umożliwiającą prawidłową pracę tych komputerów. Wobec tego należy uznać, że aparatura opisana w stanie faktycznym (tj. aparatura w postaci łączy internetowych o bardzo wyspecjalizowanych parametrach, przestrzeń, która spełnia wymogi umożliwiające optymalną pracę superkomputerów, poprzez przygotowanie m.in. specjalnej infrastruktury do chłodzenia cieczą superkomputerów, systemu przesyłu danych między różnymi węzłami i szafami superkomputerów i innych powiązanych elementów informatycznych niezbędnych do realizacji usługi, specjalistyczna infrastruktura konieczna do zapewnienia ciągłości dostaw prądu), również posiada wysokie parametry techniczne i nie jest to aparatura uniwersalna, skoro nadaje się do wykorzystania w pracy z superkomputerami.

Korzystanie z usług i aparatury opisanych w stanie faktycznym jest istotnym elementem, niezbędnym do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych przez Wnioskodawcę, ponieważ specyfika tych prac (prace w zakresie opracowywania rozwiązań informatycznych) wymaga korzystania z tego rodzaju infrastruktury. Wobec powyższego, usługi polegające na wykonaniu pewnych prac przez podmiot zewnętrzny z wykorzystaniem aparatury opisanej w stanie faktycznym oraz korzystanie przez Wnioskodawcę z udostępnionej mu aparatury, na potrzeby realizacji działalności badawczo-rozwojowej przez Wnioskodawcę mieszczą się w zakresie pojęcia „nabycia usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej”, wskazanego w art. 18d ust. 2 pkt 4a uCIT, oraz w zakresie „odpłatnego korzystania z aparatury naukowo-badawczej”, a tym samym koszty tych usług i odpłatnego korzystania mogą być uznane za koszty kwalifikowane w takiej części, w jakiej Wnioskodawca korzysta z ww. świadczeń na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej. Bez skorzystania z tych świadczeń niemożliwe byłoby ukończenie projektów badawczo-rozwojowych i zweryfikowanie założeń projektu. Wobec tego, w ocenie Wnioskodawcy wszystkie przesłanki określone w art. 18d ust. 2 pkt 4a uCIT, są spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm., dalej: „uCIT”), podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Ustawodawca w art. 18d ust. 2 pkt 4 uCIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., wskazał, że za koszty kwalifikowane uznaje się odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 4 uCIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18d ust. 2 pkt 4a uCIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4.

Natomiast, zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 4a uCIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Ponadto, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. (art. 18d ust. 5 uCIT).

W myśl art. 18d ust. 6 uCIT, Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Jak stanowi art. 18d ust. 7 uCIT, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

  1. w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
  2. w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
  3. w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia (art. 18d ust. 8 uCIT).

Zgodnie z art. 18e uCIT, podatnicy korzystający z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, oraz podatnicy, którym przysługuje kwota określona w art. 18da, są obowiązani wykazać w zeznaniu poniesione koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu lub stanowiące podstawę do wyliczenia przysługującej podatnikowi kwoty.

W myśl art. 9 ust. 1b uCIT, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

W świetle powołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

  1. podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
  2. koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  3. koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2 - 3 uCIT,
  4. ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,
  5. w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b uCIT, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
  6. podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
  7. kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych,
  8. koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiekolwiek formie,
  9. podatnik nie prowadził w roku podatkowym działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych związanych z działalnością badawczo-rozwojową wydatków dotyczących usług kolokacji serwerów, w takiej części, w jakiej są one wykorzystywane do prowadzonych prac badawczo-rozwojowych.

Przytoczone powyżej art. 18d ust. 2 pkt 4 i 4a uCIT, wskazują że za koszty kwalifikowane należy uznać odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej oraz nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej, która jednocześnie:
- wykorzystywana jest wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, oraz
- korzystanie z niej nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. – art. 11a ust. 1 pkt 4).

Jak wskazano w stanie faktycznym, umowy o świadczenie usług kolokacji, opisane w stanie faktycznym, nie są zawierane z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 uCIT.
Zatem, pozostało rozważyć, czy opisaną we wniosku aparaturę można uznać za aparaturę badawczo-rozwojową.
W tym miejscu wskazać należy, że uCIT nie definiuje co należy rozumieć pod pojęciem aparatury badawczo-rozwojowej.
W świetle wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego, aparatura naukowo-badawcza (na co powołuje się również Wnioskodawca) to zestawy urządzeń badawczych, pomiarowych lub laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych (zazwyczaj wyższych o kilka rzędów dokładności pomiaru w stosunku do typowej aparatury stosowanej dla celów produkcyjnych lub eksploatacyjnych). Do aparatury naukowo-badawczej nie zalicza się sprzętu komputerowego i innych urządzeń nie wykorzystywanych bezpośrednio do realizacji prac B+R.
Ponadto, zwrócić należy uwagę, że zasadne jest odwołanie się do potocznego rozumienia słowa kolokacja. Internetowy słownik języka polskiego (https://sjp.pl) słowo „kolokacja” definiuje w informatyce jako umieszczenie urządzeń klienta w profesjonalnej serwerowni oraz zapewnienie ochrony, konserwacji, obsługi i stałego podłączenia do Internetu.
Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego należy stwierdzić, że kolokacja nie ma znamion usługi odpłatnego udostępniania urządzeń o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych. Kolokacja jest czynnością umieszczania urządzeń klienta w profesjonalnej serwerowni oraz zapewnienie ochrony, konserwacji, obsługi i stałego podłączenia do Internetu. Nie można zatem zakwalifikować jej do usług polegających na udostępnianiu aparatury naukowo-badawczej.
Z tych właśnie względów, Wnioskodawca nie może zaliczyć do kosztów kwalifikowanych wymienionych rodzajowo w art. 18d ust. 2 pkt 4 i 4a uCIT, poniesionych w 2018 r. oraz odpowiednio w kolejnych latach podatkowych kosztów nabycia usług kolokacji serwerów, w takiej części, w jakiej są one wykorzystywane do prowadzonych prac badawczo – rozwojowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj