Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.55.2019.1.AK1
z 2 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 23 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem Akcji Marketingowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązków płatnika związanych z organizowaniem Akcji Marketingowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Sp. z o.o. („Spółka”, „Wnioskodawca”) jest agencją marketingową specjalizującą się w dostarczaniu klientom efektywnych rozwiązań w dziedzinie komunikacji marketingowej. Spółka jest spółką kapitałową: (i) posiadającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski, (ii) podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT oraz (iii) czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, Spółka przygotowuje na zlecenie swoich klientów różne rodzaje akcje marketingowe. Jednym z rodzajów akcji marketingowych jest akcja marketingowa („Akcja Marketingowa”) polegającą na przyznaniu na rzecz uczestnika Akcji Marketingowej („Uczestnik”) premii („Premia”) po spełnieniu wymienionych w regulaminie Akcji Marketingowej („Regulamin”) warunków.

Założenia Akcji Marketingowej są następujące:

  • Spółka jest organizatorem Akcji Marketingowej organizowanej na terytorium Polski na zlecenie klienta - producenta danego towaru (np. producenta opon samochodowych) („Klient”);
  • koszt finansowy Akcji Marketingowej, w tym koszt Premii przyznawanych Uczestnikom Akcji Marketingowej, ponosi Klient;
  • w wyniku Akcji Marketingowej każdemu kupującemu od danego sprzedawcy towarów Klienta - („Sprzedawca”) (przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży danych towarów, np. opon), określonego w Regulaminie danego towaru Klienta (np. kompletu 4 opon marki Klienta) („Towar”) - Uczestnikowi - przyznawana będzie Premia w postaci: (i) zwrotu określonej kwoty pieniędzy w wysokości 100 zł albo 150 zł na rachunek bankowy Uczestnika albo (ii) vouchera albo bonu towarowego na nabycie usług albo towarów o wartości 100 zł albo 150 zł do wykorzystania przez Uczestnika w określonych sklepach/punktach świadczących usługi, albo (iii) nagrody w postaci gadżetu reklamowego, np. kubek czy inny przedmiot o wartości nieprzekraczającej 150 zł;
  • Akcja Marketingowa skierowana jest wyłącznie do Uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach Akcji Promocyjnej występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego);
  • Uczestnikiem Akcji Marketingowej może zostać wyłącznie osoba fizyczna spełniająca łącznie wszystkie poniższe kryteria: (i) jest pełnoletnia, tj. ukończyła 18 lat, (ii) posiada pełną zdolność do czynności prawnych, (iii) jest zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, (iv) w okresie trwania Akcji Marketingowej dokona zakupu Towaru u Sprzedawcy jako konsument w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego;
  • wzięcie udziału w Akcji Marketingowej jest dobrowolne i równoznaczne z akceptacją postanowień Regulaminu;
  • Uczestnik może wziąć udział w Akcji Marketingowej wyłącznie jeden raz;
  • w celu przystąpienia do Akcji Marketingowej, Uczestnik winien łącznie spełnić następujące przesłanki:
    1. podając prawdziwe dane Uczestnik winien prawidłowo wypełnić zamieszczony na określonej w Regulaminie stronie internetowej formularz („Formularz”);
    2. wysłać za pośrednictwem określonej w Regulaminie strony internetowej wypełniony Formularz wraz z załączonym dowodem zakupu Towaru;
    3. potwierdzić zapoznanie się z treścią Regulaminu oraz akceptację jego treści;
    4. oświadczyć, że jest pełnoletni oraz że zapoznał się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych przez Klienta oraz Spółkę;
  • Premia wypłacana będzie każdemu Uczestnikowi Akcji Marketingowej na rachunek bankowy podany podczas procesu rejestracji (w przypadku zwrotu środków pieniężnych); albo wysłana na wskazany podczas rejestracji adres e-mail (w przypadku vouchera albo bonu towarowego) albo wysłana pocztą na wskazany podczas rejestracji adres Uczestnika (w przypadku nagrody rzeczowej);
  • dane Uczestnika podane w Formularzu, winny być zgodne z danymi osobowymi Uczestnika;
  • techniczna czynność polegająca na wypłacie Premii należeć będzie do obowiązków Spółki, jednak koszt finansowy Premii ponoszony będzie wyłącznie przez Klienta.


Cechą charakterystyczną Akcji Marketingowej będzie zawarcie przez Uczestnika umowy sprzedaży produktów Klienta - Towarów z danym Sprzedawcą, które połączone będzie z przyznaniem Premii Uczestnikowi przez Klienta w postaci: (i) zwrotu określonej kwoty pieniędzy w wysokości 100 zł albo 150 zł na rachunek bankowy Uczestnika albo (ii) vouchera albo bonu towarowego na nabycie usług albo towarów o wartości 100 zł albo 150 zł do wykorzystania przez Uczestnika w określonych sklepach/punktach świadczących usługi, albo (iii) nagrody w postaci gadżetu reklamowego, np. kubek czy inny przedmiot o wartości nieprzekraczającej 150 zł, określonej w Regulaminie Akcji Marketingowej. Premia przysługiwać będzie każdemu Uczestnikowi będącemu konsumentem - jej przyznanie nie będzie wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych. Premia przyznawana będzie za dokonanie zakupów określonej ilości oraz rodzaju Towarów. Wartość jednostkowa Premii będzie określona w Regulaminie, przy czym wartość ta nie będzie przekraczać 2.000 zł.

Akcja Marketingowa ma na celu uatrakcyjnienie zakupu danych towarów Klienta oraz promocję i reklamę Klienta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Premie wypłacane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta będą podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem PIT na zasadach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT jako nagroda uzyskana w ramach „sprzedaży premiowej”?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Premie, których jednorazowa wartość nie przekracza 2.000 zł, wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy Premie wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta nie będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, to nie Wnioskodawca, ale zlecający Akcję Marketingową (tj. Klient) będzie płatnikiem podatku PIT z tytułu Premii, wydawanych Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Akcji Marketingowej organizowanej i przeprowadzanej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy Akcja Marketingowa nie będzie mogła być uznana za „sprzedaż premiową” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, Premie wypłacane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta będą podlegać opodatkowaniu jako tzw. przychód z innych źródeł na zasadach wskazanych w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT?
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy Akcja Marketingowa nie będzie mogła być uznana za „sprzedaż premiową” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, Premie, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT?
  6. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy Premie wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta nie zostaną uznane za nagrody uzyskane w ramach „sprzedaży premiowej” oraz nie będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, to nie Wnioskodawca, ale zlecający Akcję Marketingową (tj. Klient) będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C z tytułu Premii, wydawanych Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Akcji Marketingowej organizowanej i przeprowadzanej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Premie wypłacane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta będą podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem PIT na zasadach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT jako nagroda uzyskana w ramach „sprzedaży premiowej”.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową a jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł, zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zakres przedmiotowy zwolnienia z podatku wprowadzonego przez ustawodawcę na mocy przytoczonego wyżej przepisu dotyczy przychodów pochodzących ze źródeł, które nie posiadają swojej legalnej definicji w całym systemie prawa. W szczególności ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej pojęcia „sprzedaż premiowa”, pozostawiając dokonanie odpowiedniej klasyfikacji prowadzącym akcje promocyjne, ich organizatorom lub innym podmiotom, dla których wiążą się one z konsekwencjami na gruncie prawa podatkowego.


Doktryna prawa podatkowego, jak również orzecznictwo organów podatkowych (m.in. zawarte w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów) wypracowały jednoznaczne podejście do omawianego problemu definicyjnego.


Powszechnie przyjmuje się, że „sprzedaż premiowa” sprowadza się do sytuacji, w której dochodzi do sprzedaży towarów lub świadczeniu usług, pomiędzy sprzedającym a kupującym, połączoną z przyznaniem premii kupującemu. Otrzymanie premii jest gwarantowane i następuje po spełnieniu warunków wskazanych przez sprzedającego. Doktryna prawa podatkowego oraz orzecznictwo zdefiniowało również cechy pozwalające odróżnić sprzedaż premiową od innych sprzedażowych akcji promocyjnych. Sprzedaż premiową cechuje to, że:

  • ma ona na celu uatrakcyjnienie zakupu danych towarów lub usług lub zachęcenie uczestników programu do dalszej współpracy,
  • polega na nieodpłatnym przekazaniu towarów, usług lub bonów pieniężnych albo pieniędzy w związku ze spełnieniem przez nabywcę pewnych z góry określonych przez sprzedającego warunków,
  • wiąże przekazanie nagród z faktem zakupu promocyjnego towaru lub korzystania z objętej promocją usługi, lub też zgromadzenia odpowiedniej liczby punktów,
  • nagroda przysługuje każdemu nabywcy - jej przyznanie nie jest zatem wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych,
  • nagrody przyznawane są za dokonanie zakupów o określonej wartości lub ilości.


Akcja Marketingowa organizowana przez Spółkę na zlecenie Klienta skierowana jest wyłącznie do Uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach Akcji Promocyjnej występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego). W wyniku Akcji Marketingowej każdemu kupującemu od danego Sprzedawcy - Uczestnikowi - przyznawana będzie Premia w postaci: (i) zwrotu określonej kwoty pieniędzy w wysokości 100 zł albo 150 zł na rachunek bankowy Uczestnika albo (ii) vouchera albo bonu towarowego na nabycie usług albo towarów o wartości 100 zł albo 150 zł do wykorzystania przez Uczestnika w określonych sklepach/punktach świadczących usługi, albo (iii) nagrody w postaci gadżetu reklamowego, np. kubek czy inny przedmiot o wartości nieprzekraczającej 150 zł, określonej w Regulaminie Akcji Marketingowej. Techniczna czynność polegająca na wypłacie Premii należeć będzie do obowiązków Spółki, jednak koszt finansowy Premii ponoszony będzie wyłącznie przez Klienta.

W ocenie Wnioskodawcy, Akcja Marketingowa będzie spełniać wszystkie przesłanki, aby uznać ją za „sprzedaż premiową” w rozumieniu ustawy o PIT, pomimo faktu, że przekazującym Premie będzie Klient (za pośrednictwem Wnioskodawcy) a nie Sprzedawca jako bezpośredni sprzedający Towary marki Klienta. Akcja Marketingowa ma na celu uatrakcyjnienie nabywanych produktów Klienta. W związku z tym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Premie wypłacane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę będą podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem PIT na zasadach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Premie, których jednorazowa wartość nie przekracza 2.000 zł, wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród związanych ze „sprzedażą premiową” jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze „sprzedażą premiową” nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W ocenie Wnioskodawcy, Akcja Marketingowa spełnia wszystkie przesłanki, aby uznać ją za „sprzedaż premiową” w rozumieniu ustawy o PIT. W związku z tym, Premie, których jednorazowa wartość nie przekracza 2.000 zł (w postaci: (i) zwrotu określonej kwoty pieniędzy w wysokości 100 zł albo 150 zł na rachunek bankowy Uczestnika albo (ii) vouchera albo bonu towarowego na nabycie usług albo towarów o wartości 100 zł albo 150 zł do wykorzystania przez Uczestnika w określonych sklepach/punktach świadczących usługi, albo (iii) nagrody w postaci gadżetu reklamowego, np. kubek czy inny przedmiot o wartości nieprzekraczającej 150 zł, określonej w Regulaminie Akcji Marketingowej) wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy Premie wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta nie będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, to nie Wnioskodawca, ale zlecający Akcję Marketingową (tj. Klient) będzie płatnikiem podatku PIT z tytułu Premii, wydawanych Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Akcji Marketingowej organizowanej i przeprowadzanej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta.

Z przepisów ustawy o PIT (art. 41 ust. 4 ustawy o PIT) wynika, iż płatnikiem podatku PIT w przypadku wypłaty (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT jest podmiot dokonujący wypłaty tych świadczeń. Z treści ww. przepisów ustawy o PIT wynika zatem, expressis verbis, iż płatnikiem podatku PIT, zobowiązanym do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych na rzecz uczestników „sprzedaży premiowej” są podmioty dokonujące takich świadczeń, tj. dokonujący przekazywania nagród na rzecz uczestników „sprzedaży premiowej”.

Tym samym w przypadku Akcji Marketingowej organizowanej i przeprowadzanej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta należy rozstrzygnąć, kto jest podmiotem „dokonującym świadczeń” (wydającym Premie) na rzecz Uczestników, a więc: (i) Klient tj. podmiot ponoszący ekonomiczny ciężar Premii czy też (ii) Wnioskodawca organizujący Akcję Marketingową i de facto wydający (fizycznie) Premię Uczestnikowi.

Zdaniem Wnioskodawcy żaden z przepisów ustawy o PIT nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Zdaniem Wnioskodawcy, płatnikiem jest podmiot, który organizuje lub na zlecenie, którego organizowane jest dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

W rezultacie to Klient jest płatnikiem podatku PIT. Wnioskodawca, pomimo że organizuje i przeprowadza Akcję Marketingową na zlecenie Klienta, w ramach zawartej umowy oraz wydaje Premie Uczestnikom Akcji Marketingowej - to de facto wartość Premii zostanie przekazana Uczestnikom przez Klienta (ponieważ ekonomiczny ciężar organizacji Akcji Marketingowej, w tym koszty Premii ponosi Klient).

Ad. 4

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy Akcja Marketingowa nie będzie mogła być uznana za „sprzedaż premiową” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, Premie wypłacane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta będą podlegać opodatkowaniu jako tzw. przychód z innych źródeł na zasadach wskazanych w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, uważa się w szczególności nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Akcja Marketingowa spełnia wszystkie przesłanki, aby uznać ją za „sprzedaż premiową” w rozumieniu ustawy o PIT. W związku z tym, Premie, których jednorazowa wartość nie przekracza 2.000 zł (w postaci: (i) zwrotu określonej kwoty pieniędzy w wysokości 100 zł albo 150 zł na rachunek bankowy Uczestnika albo (ii) vouchera albo bonu towarowego na nabycie usług albo towarów o wartości 100 zł albo 150 zł do wykorzystania przez Uczestnika w określonych sklepach/punktach świadczących usługi, albo (iii) nagrody w postaci gadżetu reklamowego, np. kubek czy inny przedmiot o wartości nieprzekraczającej 150 zł, określonej w Regulaminie Akcji Marketingowej) wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej powinny podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, niemniej jednak w przypadku uznania że Akcja Marketingowa nie spełnia przesłanek uprawniających do uznania jej za „sprzedaż premiową’” w rozumieniu ustawy o PIT, przychód z Premii powinien być zakwalifikowany jako tzw. przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Ad. 5

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy Akcja Marketingowa me będzie mogła być uznana za „sprzedaż premiową” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, Premie, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zatem dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie wszystkich warunków określonych w powołanym zwolnieniu, tj.:

  • otrzymanie świadczenia nie jest uzależnione od dokonania przez otrzymującego jakiejkolwiek czynności na rzecz świadczeniodawcy (brak zobowiązania wzajemnego);
  • świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny;
  • świadczenie nie jest nagrodą za określone zachowanie/wykonanie danej czynności;
  • świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy;
  • jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł;
  • świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.


Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia. Przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno-reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty), czy też wykonuje usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia, ale nie tylko. W wydawanych interpretacjach podatkowych, organy podatkowe zwracają uwagę na fakt, iż „(...) nieodpłatnym świadczeniem w kontekście analizowanego zwolnienia przedmiotowego mamy do czynienia w sytuacji, gdy gadżety reklamowe, drobne upominki itp. rozdawane są nieokreślonym odbiorcom, którzy nie musza podejmować żadnych działań, aby te gadżety reklamowe i promocyjne (drobne upominki) otrzymać.” (tak, przykładowo, interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2015 r., nr ILPB2/4511-1-871/15-2/MK).

Ponadto, żeby stwierdzić, czy otrzymywana nagroda korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, należy rozstrzygnąć, czy jest ono otrzymywane w ramach promocji lub reklamy Klienta. Pojęcie „promocji” nie zostało zdefiniowane w ustawie o PIT, dlatego też należy poszukiwać rozumienia tego pojęcia w znaczeniu potocznym postępując zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów, uznając nadrzędność gramatycznej (językowej) wykładni prawa. I tak, zgodnie z definicją zawartą w Wielkim Słowniku Wyrazów Obcych pod red. M. Bańko wyd. PWN W-Wa 2005 r. „promocja” to „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia” zaś „reklama” to „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, w celu zwrócenia uwagi i zachęcenia do zakupu, ich wartości, miejscach i możliwościach nabycia”. Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem „promocji” rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie. Z kolei, „reklama” jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zauważyć, iż zasadą jest, że reklama i promocja skierowane są do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców (posiadają ogólny, anonimowy, powszechny charakter), w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu. W związku z powyższym, kierując się powołanymi powyżej definicjami pojęcia „promocji” i „reklamy”, w ocenie Wnioskodawcy, wydawane w ramach organizowanej przez Spółkę na zlecenie Klienta Akcji Marketingowej Premie będą spełniały warunki zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Premie mają bowiem za zadanie zachęcić konsumentów do zakupu Towarów marki Klienta.

Ad. 6

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku gdy Premie wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Akcji Marketingowej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta nie zostaną uznane za nagrody uzyskane w ramach „sprzedaży premiowej” oraz nie będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, to nie Wnioskodawca, ale zlecający Akcję Marketingową (tj. Klient) będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C z tytułu Premii, wydawanych Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w ramach Akcji Marketingowej organizowanej i przeprowadzanej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta.

Zdaniem Wnioskodawcy, Akcja Marketingowa spełnia wszystkie przesłanki, aby uznać ją za „sprzedaż premiową” w rozumieniu ustawy o PIT. W związku z tym, Premie, których jednorazowa wartość nie przekracza 2.000 zł (w postaci: (i) zwrotu określonej kwoty pieniędzy w wysokości 100 zł albo 150 zł na rachunek bankowy Uczestnika albo (ii) vouchera albo bonu towarowego na nabycie usług albo towarów o wartości 100 zł albo 150 zł do wykorzystania przez Uczestnika w określonych sklepach/punktach świadczących usługi, albo (iii) nagrody w postaci gadżetu reklamowego, np. kubek czy inny przedmiot o wartości nieprzekraczającej 150 zł, określonej w Regulaminie Akcji Marketingowej) wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej powinny podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, niemniej jednak w przypadku uznania że Akcja Marketingowa nie spełnia przesłanek uprawniających do uznania jej za „sprzedaż premiową” w rozumieniu ustawy o PIT, przychód z Premii powinien być zakwalifikowany jako tzw. przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Z przepisów ustawy o PIT (art. 42a ust. 1 ustawy o PIT) wynika, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21 ustawy o PIT, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4 ustawy o PIT, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania. Z treści ww. przepisów ustawy o PIT wynika zatem, expressis verbis, iż podmiotem zobowiązanym do wystawienia PIT-8C są podmioty dokonujące takich świadczeń, tj. dokonujący przekazywania nieodpłatnych świadczeń.

Tym samym w przypadku Akcji Marketingowej organizowanej i przeprowadzanej przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta należy rozstrzygnąć, kto jest podmiotem „dokonującym świadczeń” (wydającym Premie) na rzecz Uczestników, a więc: (i) Klient tj. podmiot ponoszący ekonomiczny ciężar Premii czy też (ii) Wnioskodawca organizujący Akcję Marketingową i de facto wydający (fizycznie) Premię Uczestnikowi.

Zdaniem Wnioskodawcy żaden z przepisów ustawy o PIT nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C. Zdaniem Wnioskodawcy, zobowiązanym do wystawienia informacji PIT-8C jest podmiot, który organizuje lub na zlecenie, którego organizowane jest dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

W rezultacie to Klient jest podmiotem zobowiązanym do wystawienia PIT-8C. Wnioskodawca, pomimo że organizuje i przeprowadza Akcję Marketingową na zlecenie Klienta, w ramach zawartej umowy oraz wydaje Premie uczestnikom Akcji Marketingowej - to wartość Premii zostanie przekazana Uczestnikowi przez Klienta (ponieważ ekonomiczny ciężar organizacji Akcji Marketingowej, w tym koszty Premii ponosi Wnioskodawca).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie obowiązków Wnioskodawcy, jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych związanych z organizowaniem Akcji Marketingowej.

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

- podatku, zaliczki.


Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z przedstawionego we wniosku oraz w uzupełnieniu stanu faktycznego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest agencją marketingową, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przygotowuje na zlecenie swoich klientów różne rodzaje akcji marketingowych. Jednym z rodzajów akcji marketingowych jest akcja marketingowa polegająca na przyznaniu na rzecz uczestnika Akcji Marketingowej premii po spełnieniu wymienionych w regulaminie Akcji Marketingowej warunków. Koszt finansowy Akcji Marketingowej, w tym koszt Premii przyznawanych Uczestnikom Akcji Marketingowej, ponosi Klient. Akcja Marketingowa skierowana jest wyłącznie do Uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach Akcji Promocyjnej występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego). Cechą charakterystyczną Akcji Marketingowej będzie zawarcie przez Uczestnika umowy sprzedaży produktów Klienta - Towarów z danym Sprzedawcą, które połączone będzie z przyznaniem Premii Uczestnikowi przez Klienta w postaci: zwrotu określonej kwoty pieniędzy w wysokości 100 zł albo 150 zł na rachunek bankowy Uczestnika, vouchera albo bonu towarowego na nabycie usług albo towarów o wartości 100 zł, 150 zł do wykorzystania przez Uczestnika w określonych sklepach/punktach świadczących usługi lub nagrody w postaci gadżetu reklamowego, np. kubek czy inny przedmiot o wartości nieprzekraczającej 150 zł, określonej w Regulaminie Akcji Marketingowej. Premia przysługiwać będzie każdemu Uczestnikowi będącemu konsumentem - jej przyznanie nie będzie wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych. Premia przyznawana będzie za dokonanie zakupów określonej ilości oraz rodzaju Towarów. Wartość jednostkowa Premii będzie określona w Regulaminie, przy czym wartość ta nie będzie przekraczać 2.000 zł. Akcja Marketingowa ma na celu uatrakcyjnienie zakupu danych towarów Klienta oraz promocję i reklamę Klienta.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy – zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Kluczową kwestią dla oceny stanowiska Wnioskodawcy jest ustalenie, który podmiot przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości wydanych Premii.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11b-12.


Stosownie do art. 41 ust. 7 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.


W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

W świetle zapisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. W przedmiotowej sprawie, ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Akcji Marketingowej będzie ponosił zleceniodawca – Klient Wnioskodawcy.

Wobec tego nie można uznać, że na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca będzie działał na zlecenie Klienta i nie będzie ponosił ekonomicznego ciężaru przyznawanych Premii w Akcji Marketingowej.

Podmiotem finansującym to przedsięwzięcie łącznie z nagrodami jest podmiot zlecający, tj. Klient na rzecz, którego Wnioskodawca świadczy usługi. Wnioskodawca jedynie będzie pośredniczył w przyznawaniu Premii na zlecenie podmiotu zlecającego. Poprzez zawarcie umowy Wnioskodawca nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Organizatorem Akcji Marketingowej będzie faktycznie zleceniodawca, zlecający Wnioskodawcy w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę w tym zakresie działalności gospodarczej. To na zleceniodawcy, w sytuacji gdy z tytułu przyznanej Premii zaistnieje obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, będzie ciążył obowiązek płatnika. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że w odniesieniu do przyznanych Premii Uczestnikowi przez Klienta w postaci: zwrotu określonej kwoty pieniędzy w wysokości 100 zł albo 150 zł na rachunek bankowy Uczestnika, vouchera albo bonu towarowego na nabycie usług lub towarów o wartości 100 zł albo 150 zł do wykorzystania przez Uczestnik w określonych sklepach/punktach świadczących usługi albo nagrody w postaci gadżetu reklamowego, np. kubek czy inny przedmiot o wartości nieprzekraczającej 150 zł wypłacanych/wydawanych uczestnikom Akcji Marketingowej organizowanej przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług na zlecenie Klienta należy stwierdzić, że podmiotem dokonującym ww. świadczeń osobom fizycznym z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy nie jest Wnioskodawca.

Na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 oraz art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca będzie działał na zlecenie Klienta, który będzie ponosił koszt finansowy Akcji Marketingowej.

Należy tym samym podkreślić, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia istnienia po stronie Wnioskodawcy obowiązków płatnika zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. ustawy. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga natomiast, kwestii dotyczących zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku uznania Akcji Marketingowej za „sprzedaż premiową” oraz opodatkowania Premii w przypadku nieuznana Akcji Marketingowej za „sprzedaż premiową” (pytanie Nr 1, 2, 4, 5 oraz część pytania Nr 3 i 6, która nie dotyczyła obowiązków Wnioskodawcy, jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych). Kwestie te nie są bowiem decydujące dla wyjaśnienia spoczywających na Wnioskodawcy obowiązków płatnika, zatem organ podatkowy nie był uprawniony do dokonania rozstrzygnięcia w ww. zakresie w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie jest podmiotem ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Akcji Marketingowej, w tym kosztów Premii przyznawanych Uczestnikom.


Stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe w zakresie pytania Nr 3 i Nr 6 w części dotyczącej braku obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.


Z uwagi na fakt, że na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w związku przyznawaniem Premii z tytułu organizowania Akcji Marketingowej, dalsze rozważania na temat zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku uznania Akcji Marketingowej za „sprzedaż premiową” oraz opodatkowania Premii w przypadku nieuznana Akcji Marketingowej za „sprzedaż premiową” są bezprzedmiotowe (pytanie Nr 1, 2, 4, 5 oraz część pytania Nr 3 i 6, która nie dotyczyła obowiązków Wnioskodawcy, jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych).

W związku z wpłatą kwoty wyższej niż wynikająca z art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), stosownie do art. 14f § 2b pkt 3 tej ustawy, nienależna opłata w wysokości 200 zł, stanowiąca nadpłatę, zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego, z którego została uiszczona opłata.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, że rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczą konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organ podatkowy, mimo że w ocenie indywidualnej sprawy podatnika posiłkuje się wydanymi wcześniej rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj