Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.9.2019.6.AP
z 29 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 7 stycznia 2019 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP….), uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 20 lutego 2019 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia UPP….), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę dobrowolnych wpłat od internautów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 14 lutego 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.9.2019.1.AP, 0111-KDIB2-2.4015.5.2019.3.PB, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 14 lutego 2019 r. (data doręczenia za pośrednictwem platformy ePUAP 15 lutego 2019 r., identyfikator poświadczenia doręczenia UPD….). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 20 lutego 2019 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia …).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi blog dotyczący porad programistycznych (blog jest pod adresem: .....). Artykuły na nim są powiązane z działalnością Wnioskodawcy, tj. tworzeniem stron internetowych oraz oprogramowania. Jako że przygotowanie tekstów, materiałów i przykładów do każdego artykułu wymaga czasu, Wnioskodawca chciałby zrekompensować ten czas poprzez miesięczne dotacje od czytelników bloga. Prawdopodobnie byłyby zapewniane przez serwis ....pl. Dotacje nie byłyby pożytkowane na sprzedaż produktów, czyli użytkownik dotuje pracę Wnioskodawcy nad blogiem, a nie otrzymuje produktu/produktów w zamian. Zgodnie z ustawą o darowiznach, jako osoba fizyczna musiałby rejestrować dotujących oraz odprowadzać podatek od spadku i darowizn przy kwocie przekraczającej 4 902 zł od jednego użytkownika w przeciągu 5 lat.

W piśmie z dnia 20 lutego 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że działalność gospodarczą prowadzi od 10 sierpnia 2007 r. Jest to działalność związana z tworzeniem stron internetowych. Wnioskodawca korzysta z opodatkowania według zasad ogólnych - w formie skali podatkowej. Przychody oraz koszty dokumentuje w elektronicznej księdze przychodów i rozchodów. Od września 2017 r. Wnioskodawca redaguje blog internetowy dostępny pod adresem: .... Jest to blog ściśle związany z Jego działalnością gospodarczą, bowiem dotyczy zagadnień i porad związanych z programowaniem. Ze względu na potrzebę poświęcenia czasu na redagowanie artykułów na ww. blogu, koszty związane z reklamą bloga oraz utrzymaniem serwera, Wnioskodawca chciałby uruchomić procedurę umożliwiającą wsparcie finansowe Jego pracy przez chętne osoby. Wsparcie realizowane byłoby przez serwis …. Informacja o tejże możliwości byłaby zamieszczona na blogu, jak i fanpagu bloga w serwisie .... Nie byłaby jednak to informacja, na podstawie której wsparcie jest obligatoryjne, tj. dostęp do bloga i treści zawartych na nim nie zmienia się, jest dostępny w takiej samej formie zarówno dla wspierających, jak i niewspierających - wsparcie jest dobrowolne. Kwoty przekazane na rzecz Wnioskodawcy nie mają charakteru ekwiwalentnego. W zależności od przekazanej kwoty użytkownik może dostać podziękowania. Mogą to być podziękowania w formie elektronicznej, dopisanie do listy patronów na podstronie bloga lub fanpagu ..., przekazanie informacji o temacie przyszłego, nieopublikowanego artykułu. Mogą to być również podziękowania w formie kartki okolicznościowej, przyszłościowo upominek w formie koszulki z logo bloga, kubka z logo, ale przekazane nie bezpośrednio w momencie wsparcia i nie w kwocie konkretnego wsparcia, ale np. dla najbardziej hojnych wspierających w danym półroczu, jako dowód wdzięczności. Kwoty przekazywane przez wspierających przekazywane są za pośrednictwem serwisu …. Wnioskodawcy, jako autorowi, serwis umożliwia utworzenie określonych progów kwotowych, z których może skorzystać wspierający, czyli wybiera jaką kwotą (z jakiego progu) będzie wspierać Wnioskodawcę. Wsparcie działa w comiesięcznym modelu subskrypcyjnym. Oznacza to, że wsparcie nie jest jednorazowe, choć oczywiście wspierający może anulować subskrypcję. Wybierając hipotetyczny próg 10 zł oraz okres wsparcia 3 miesiące, oznaczać to będzie, że wspierający przekaże Wnioskodawcy w tym okresie kwotę 30 zł (10 zł każdego miesiąca okresu subskrypcji). Wspierający może również zmienić próg na wyższy. W przypadku zmiany progu na niższy, wspierający musi anulować subskrypcję lub poczekać do jej wygaśnięcia i utworzyć nową (jest to ograniczenie serwisu ….pl). Za korzystanie z serwisu nie są ponoszone koszty, należy jednak uwzględnić fakt pobierania prowizji od wpłacanych kwot przez serwis …, jak i operatorów płatności, które byłyby zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Środki są automatycznie zgłaszane do wypłaty, gdy saldo dla danego operatora płatności (...) przekroczy 200 zł, ok. 15 dnia miesiąca. Możliwa jest wtedy ręczna dyspozycja wypłaty środków. Jeśli tylko spełniony jest warunek dotyczący wysokości salda, zawsze wykonywane są dwa przelewy - środki wpłacone przez ... wędrują na konto bankowe Wnioskodawcy, środki wpłacone przez ... - na konto .... W przypadku płatności kartą ... wypłata jest możliwa na ręczne zlecenie przy przekroczeniu salda 500 zł. Niezależnie od informacji dostępnej w serwisie ..., Wnioskodawca nie będzie prowadził spisu darczyńców oraz kwot przez nich przekazanych, bowiem uznaje je za przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy poprawnym jest zaliczanie kwot otrzymywanych od wspierających (patronów) poprzez …, jako przychodów z działalności gospodarczej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie podatku od spadków i darowizn wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), za stosowne uważa On wliczanie kwot zbiorczych przelewów z serwisu ….pl do przychodów z działalności gospodarczej, właśnie ze względu na to, że jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, mają one charakter dotacyjny i stanowią formę pokrycia kosztów związanych z prowadzeniem i utrzymywaniem bloga, które Wnioskodawca powinien opodatkować podatkiem od osób fizycznych. Nie zachodzi tu sytuacja świadczenia wzajemnego, ale forma dotowania twórczości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłami przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zatem, przychodem jest wartość nieodpłatnych świadczeń, które nie powodują powstania u beneficjenta danej usługi, czy otrzymującego daną rzecz, obowiązku dokonania jakichkolwiek wzajemnych świadczeń na rzecz ponoszącego wydatki z tego tytułu (bez ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczając nieodpłatne świadczenie do czynników kształtujących podstawę opodatkowania, nie precyzuje, co należy rozumieć pod tym pojęciem. W celu ustalenia jego znaczenia, w tym między innymi dla celów podatkowych, zasadne jest sięgnięcie do reguł wykładni gramatycznej. Zgodnie z tą wykładnią odpłacać to „oddawać komuś coś w zamian”, odpłatny zaś to „taki, za który się płaci, wymagający zapłacenia, zwrot kosztów” (Nowy Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002).

Powstanie przychodu należy rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw.

Z informacji przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z tworzeniem stron internetowych. Od września 2017 r. Wnioskodawca redaguje blog internetowy, który jest ściśle związany z Jego działalnością gospodarczą, bowiem dotyczy zagadnień i porad związanych z programowaniem. Ze względu na potrzebę poświęcenia czasu na redagowanie artykułów na ww. blogu, koszty związane z reklamą bloga oraz utrzymaniem serwera, Wnioskodawca chciałby uruchomić procedurę umożliwiającą wsparcie finansowe Jego pracy przez chętne osoby. Wsparcie realizowane byłoby przez serwis internetowy. Informacja o tejże możliwości byłaby zamieszczona na blogu, jak i fanpagu bloga w serwisie .... Nie byłaby jednak to informacja, na podstawie której wsparcie jest obligatoryjne, tj. dostęp do bloga i treści zawartych na nim nie zmienia się, jest dostępny w takiej samej formie zarówno dla wspierających, jak i niewspierających - wsparcie jest dobrowolne. Kwoty przekazane na rzecz Wnioskodawcy nie mają charakteru ekwiwalentnego. W zależności od przekazanej kwoty użytkownik może dostać podziękowania. Mogą to być podziękowania w formie elektronicznej, dopisanie do listy patronów na podstronie bloga lub fanpagu ..., przekazanie informacji o temacie przyszłego, nieopublikowanego artykułu. Mogą to być również podziękowania w formie kartki okolicznościowej, przyszłościowo upominek w formie koszulki z logo bloga, kubka z logo, ale przekazane nie bezpośrednio w momencie wsparcia i nie w kwocie konkretnego wsparcia, ale, np. dla najbardziej hojnych wspierających w danym półroczu, jako dowód wdzięczności. Wnioskodawca nie będzie prowadził spisu darczyńców oraz kwot przez nich przekazanych, bowiem uznaje je za przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.

Wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca podkreśla ścisły związek bloga z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą (link przekierowujący na stronę bloga znajduje się na firmowej stronie internetowej). Z opisu zdarzenia przyszłego wynika także, że dostęp do treści bloga nie będzie zależny od dokonanych wpłat, ale Wnioskodawca jako autor będzie prowadził ranking wpłacających i, w zależności od wielkości dokonanych przez nich w ramach wybranego modelu subskrypcyjnego zasileń, może z tego tytułu patronów nagrodzić, np. w formie rzeczowej.

Ponadto, prowadzenie bloga wymaga poświęcenia przez Wnioskodawcę sporej ilości czasu, ponosi On także koszty związane z reklamą bloga oraz utrzymaniem serwera, a wpłaty od patronów m.in. mają to zrekompensować.

Dodatkowo, na tle opisu sprawy, można uznać, że działania Wnioskodawcy związane z blogiem mogą, jako reklama pośrednia, wpływać na przychody osiągane przez Niego z działalności gospodarczej. Tworzenie bloga kreuje neutralną przestrzeń, która może być odwiedzana także przez potencjalnych klientów zainteresowanych współpracą. Autor poprzez ciekawe artykuły umieszczane na blogu buduje także swój prestiż, opinię osoby znającej się na temacie, opisującej różne rozwiązania programistyczne, co przekłada się z punktu widzenia odwiedzających na możliwość współpracy z firmą świadczącą usługi na wysokim poziomie wiedzy i umiejętności z tej dziedziny.

Wnioskodawca zamierza realizować wsparcie poprzez serwis …. Ze względu na specyficzny sposób działania i relacje pomiędzy patronem, a autorem, serwis … można zaliczyć do portali ….. (… jest częścią grupy ….). Podobnie, jak w innych tego typu serwisach, wielu użytkowników wpłaca określone kwoty na jeden cel. … skupia się na stałej współpracy - głównym celem jest zebranie patronów, którzy będą zasilać konto autora co miesiąc. W odróżnieniu od …. nie jest to pojedyncza zbiórka pieniędzy na określony cel. W tym wypadku autor otrzymuje pieniądze na ogólną działalność – w przedmiotowej sprawie związaną z prowadzeniem bloga, niekoniecznie na ściśle określone dzieło. Mimo to autorzy zwykle wskazują swoje kolejne cele, by patroni wiedzieli, dlaczego warto ich wspierać. Istotną cechą wspólną z portalami …. jest nagradzanie wspierających, co zostało wyraźnie określone w zasadach działania portalu. Autorzy w modelach subskrypcyjnych wskazują, jakie korzyści wynikają z wybranego modelu wsparcia. Im wyższe kwoty wsparcia, tym większych nagród może spodziewać się patron. Model subskrypcyjny wymusza niejako powtarzalność dokonywanych przez wspierającego świadczeń, na którą wyraża on zgodę.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego, przyjmując za Wnioskodawcą, że wszelkie działania związane z blogiem są ściśle związane z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą, a wpłaty dokonywane w modelu subskrypcyjnym poprzez serwis … pokrywają m.in. koszty z tym związane, należy uznać, że będą one stanowiły w całości, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj