Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.41.2019.3.RG
z 1 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2019 r. (data wpływu 23 stycznia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 26 marca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT przekazania w drodze darowizny na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości gruntowych stanowiących własność Województwa … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT przekazania w drodze darowizny na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości gruntowych stanowiących własność Województwa ….

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 26 marca 2019 r. o brakujący podpis na wniosku oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Nieruchomości nr 1820/27, 1840/14, 1840/16, 1840/26, 1840/28, 1840/39, 1850/3, 1840/41, 199/1, 1810/2, 1840/11, 1850/2, 1820/1, 1840/43, 1840/13, 1820/23, 1832/1, 2435/38130 części w działce 1850/4 położone w gminie …, dla których prowadzona jest księga wieczysta nr …, …, …, …; nieruchomości nr 1110/3, 1110/10, 1110/8 położone w gminie … dla których prowadzona jest księga wieczysta nr … oraz nieruchomości w gminie … nr 110/1, 124/3, 124/2, dla których prowadzona jest księga wieczysta nr … stanowią własność Województwa ….

Województwo … planuje przekazać ww. nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa.

Prawo własności do nieruchomości będących przedmiotem niniejszego wniosku kształtowało się w następujący sposób: … Ośrodek Doradztwa Rolniczego w … (zwany dalej …ODR) nabył prawo użytkowania wieczystego nieruchomości między innymi:

  • działek nr 1810/2 o pow. 1,7051 ha, 1820/23 o pow. 1,6200 ha, 1820/27 o pow. 0,7708 ha, 1840/14 o pow. 0,3546 ha, 1840/16 o pow. 0,1512 ha, 1840/26 o pow. 0,4897 ha, 1840/28 o pow. 0,1382 ha, 1840/39 o pow. 0,1504 ha, 1840/11 o pow. 0,0688 ha, 1850/2 o pow. 0,6940 ha, 1850/3 o pow. 0,0532 ha. położonych w gm. …, z prawem własności usytuowanych na niej budynków, dla których Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr …,
  • działek nr 1820/1 o pow. 33,2383 ha, 1832/1 o pow. 8,4013 ha, 1840/41 o pow. 0,2662 ha, 1840/43 o pow. 0,9222 ha, 1840/13 o pow. 8,2009 ha, położonych w gm. …, dla których Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr …,
  • działki nr 199/1 o pow. 1,9090 ha, położonej w gm. …, dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr …, z mocy prawa, z dniem 1 stycznia 2005 r. na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2004 r Nr 251 poz. 2507 z późn. zm., zwanej dalej u.j.d.r.), co zostało potwierdzone wydanymi przez Wojewodę … decyzjami: z dnia 6 września 2005 r. Znak …, z dnia 26.10.2005 r., Znak ….

Z dniem 1 stycznia 2005 r. na podstawie art. 2 ust. 2 u.j.d.r. wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego, w tym …ODR uzyskał osobowość prawną, stał się państwową osobą prawną.

Nabycie przez …ODR w … z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2005 r. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawa własności budynków na nich wzniesionych zostało ujawnione w księgach wieczystych prowadzonych przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych nr 94125, 91730, 92420, o obecnych numerach ksiąg prowadzonych przez Sąd Rejonowy w … Wydział Ksiąg Wieczystych KW nr …, …, ….

Nieruchomości opisane wyżej były w posiadaniu …ODR w … przed 1 stycznia 2005 r., po 1 stycznia 2005 r., a także po nabyciu przez Województwo … prawa własności nieruchomości z dniem 1 sierpnia 2009 r.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. z 2009 r. Nr 92 poz. 753, zwana dalej ustawą z 2009 r.) zadania wykonywane przez …ODR w … stały się z dniem 1 sierpnia 2009 r. zadaniami Województwa ….

Także z dniem 1 sierpnia 2009 r. …ODR przestał być państwową osobą prawną, a stał się wojewódzką osobą prawną. Decyzją Wojewody … z dnia 21 lutego 2011 r. Znak …, sprostowaną postanowieniem Wojewody … z dnia 11 marca 2011 r. znak …, Wojewoda … potwierdził nabycie przez Województwo … prawa własności nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi KW Nr …, KW Nr … odłączonych z KW Nr … oraz udziału wynoszącego 2435/38130 w działce nr 1850/4 o pow. 0,0381 ha, położonej w gm. …, dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW Nr ….

Ponadto decyzją Wojewody … z dnia 21 lutego 2011 r. znak … Wojewoda … potwierdził nabycie z mocy prawa przez Województwo … z dniem 1 sierpnia 2009 r. prawa własności nieruchomości działki nr 199/1, dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr ….

Przysługujące Województwu … prawo własności nieruchomości zostało ujawnione w prowadzonych dla nich księgach wieczystych z równoczesnym wykreśleniem przysługującego …ODR w … - wojewódzkiemu ośrodkowi doradztwa rolniczego przed wejściem w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.

Zgodnie bowiem z art. 31 ustawy 2009 r. mienie Skarbu Państwa niezbędne do wykonywania zadań przekazywanych niniejszą ustawą stało się z mocy prawa mieniem właściwej jednostki samorządu terytorialnego, co zostało potwierdzone we wskazanych wyżej deklaratoryjnych decyzjach Wojewody …. Nabycie mienia następowało wyłącznie z ograniczonymi prawami rzeczowymi, które podlegały ujawnieniu w deklaratoryjnych decyzjach wydawanych na podstawie art. 32 ust. 1 powyższej ustawy. Ich ujawnienie nie naruszało praw osób trzecich.

W ww. deklaratoryjnych decyzjach Wojewody … nie zostały ujawnione prawa rzeczowe do nieruchomości. Z woli więc ustawodawcy, zgodnie z art. 31 ustawy z 2009 r. mienie Skarbu Państwa niezbędne do wykonywania zadań przekazywanych niniejszą ustawą stało się z mocy prawa mieniem właściwej jednostki samorządu terytorialnego, Województwo … nabyło prawo własności nieruchomości wraz z prawem własności budynków, czy też prawo użytkowania wieczystego gruntów i prawo własności budynków na nich wzniesionych.

Na podstawie decyzji Wojewody … z dnia 21 lutego 2011 r. znak … oraz … Województwo … nabyło z mocy prawa, nieodpłatnie mienie Skarbu Państwa tj. nieruchomości położone w gminie …, dla których Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi wskazane wyżej księgi wieczyste.

Na podstawie decyzji znak … w dniu 10 czerwca 2011 r. zostało wykreślone prawo użytkowania wieczystego … Ośrodka Doradztwa Rolniczego w … do nieruchomości położonych w gminie … z ksiąg wieczystych prowadzonych przez Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych Nr: …, …, ….

W związku z tym, iż w księdze wieczystej numer … wpisano Skarb Państwa jako właściciela nieruchomości nr 199/1, położonej w gm. …, a Województwo … jako użytkownika wieczystego przedmiotowej nieruchomości, w dniu 29 lipca 2016 r. Województwo … wystąpiło z wnioskiem do Sądu Rejonowego w … o dokonanie zmiany w ww. księdze wieczystej. W dniu 2 sierpnia 2016 r. Sąd dokonał zamieszczenia wzmianki o dokonanie w księdze wieczystej numer … zmiany właściciela przedmiotowej nieruchomości, natomiast w dniu 19 sierpnia 2016 r. nastąpiło faktyczne wpisanie Województwa … jako właściciela działki nr 199/1.

W dniu 27 czerwca 2016 r Dyrektor … Ośrodka Doradztwa Rolniczego w … wystąpił do Zarządu Województwa … z prośbą o wyrażenie zgody na zrzeczenie się użytkowania wieczystego nieruchomości, stanowiących własność Województwa …, położonych w:

  1. gm. … Obręb … - …, działki nr: 1850/4 o pow. 381 m2 (udział 2435/38130), 1810/2 o pow. 17051 m2, 1820/23 o pow. 16200 m2, 1820/27 o pow. 7708 m2, 1840/14 o pow. 3546 m2, 1840/16 o pow. 1512 m2, 1840/26 o pow. 4897 m2, 1840/28 o pow. 1382 m2, 1840/39 o pow. 1504 m2, 1840/11 o pow. 648 m2, 1850/2 o pow. 6940 m2, 1850/3 o pow. 532 m2, 1820/1 o pow. 332383 m2, 1832/1 o pow. 84013 m2, 1840/41 o pow. 2662 m2, 1840/43 o pow. 9222 m2, 1840/13 o pow. 82009 m2,
  2. gm. …, Obręb …, działka nr 199/1 o pow. 19090 m2,/sup>,
  3. gm. …. Obręb … - …, działki nr: 110/1 o pow. 15541 m2, 124/3 o pow. 11382 m2, 124/2 o pow. 1735 m2,
  4. gm. …, … 13 - …, działki nr: 1110/3 o pow. 3800 m2, 1110/10 o pow. 133200 m2, 1110/8 o pow. 6861 m2.

W dniu 28 czerwca 2016 r. Zarząd Województwa … podjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się przez … Ośrodek Doradztwa Rolniczego w … prawa użytkowania wieczystego do wyżej wskazanych nieruchomości.

Następnie, w dniu 29 czerwca 2016 r. aktem notarialnym Rep A Nr … Dyrektor …ODR w … zrzekł się prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości położonych w Gminie …, to jest działki nr: 110/1 o pow. 15541 m2, 124/3 o pow. 11382 m2, 124/2 o pow. 1735 m2 gm. …, Obręb … - …, dla których Sąd Rejonowy w … VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi Kw nr … oraz w …, to jest działki nr 1110/3 o pow. 3800 m2, 1110/10 o pow. 133200 m2, 1110/8 o pow. 6861 m2 poł. gm. …, Obręb … - …, dla których Sąd Rejonowy w … VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi Kw Nr ….

Użytkowanie wieczyste w stosunku do działek położonych w miejscowości … zostało wykreślone z ksiąg wieczystych w 2011 r., co zostało opisane wyżej.

W dniu 6 lipca 2016 r. zostało dokonane przekazanie protokołem zdawczo-odbiorczym przez …ODR w … na rzecz Województwa … nieruchomości położonych w gminach … oraz …, jednocześnie Województwo … przekazało przedmiotowe działki w zarządzanie swojej podległej jednostce Zarządowi Nieruchomości Wojewódzkich w ….

Jednakże Dyrektor …ODR zwrócił się pismem do Zarządu Województwa … o użyczenie ograniczonej liczby działek tj. nieruchomości położonych w:

  1. gm. …. Obręb … - …, działki nr: 1850/4 o pow. 381 m2 (udział 2435/38130), 1820/23 o pow. 16200 m2, 1820/27 o pow. 7708 m2, 1840/14 o pow. 3546 m2, 1840/16 o pow. 1512 m2, 1840/26 o pow. 4897 m2, 1840/28 o pow. 1382 m2, 1840/39 o pow. 1504 m2, 1840/11 o pow. 648 m2, 1850/2 o pow. 6940 m2, 1850/3 o pow. 532 m2, 1820/1 o pow. 332383 m2, 1832/1 o pow. 84013 m2, 1840/41 o pow. 2662 m2, 1840/43 o pow. 9222 m2, 1840/13 o pow. 82009 m2,
  2. gm. …, Obręb … - …, działki nr: 110/1 o pow. 15541 m2, 124/3 o pow. 11382 m2,
  3. gm. …. Obręb … - …, działki nr: 1110/10 o pow. 133200 m2, 1110/8 o pow. 6861 m2.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Dyrektor …ODR w … w ww. piśmie ograniczył ilość działek, które potrzebne są do sprawnego funkcjonowania jednostki, należało zmienić brzmienie § 1 uchwały nr … Zarządu Województwa … z dnia 5 lipca 2016 r., zgodnie z prośbą Dyrektora …ODR w ….

W związku z powyższym w dniu 12 lipca 2016 r. Zarząd Województwa … podjął uchwałę nr … w sprawie zmiany uchwały w sprawie zawarcia przez Województwo … z … Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w … umowy użyczenia nieruchomości położonych w gminach: …, … oraz …. Umowy użyczenia na przedmiotowe nieruchomości zostały zawarte w dniu 18 sierpnia 2016 r. na czas oznaczony od dnia 18 sierpnia do dnia 18 listopada 2016 r. Następne umowy zawierano do dnia 31 grudnia 2018 r.

Pismem z dnia 11 grudnia 2018 r. p.o. Dyrektora … Ośrodka Doradztwa Rolniczego w … wystąpił z wnioskiem o wyrażenie zgody przez Sejmik Województwa … na dokonanie nieodpłatnego przekazania przez Województwo … na rzecz Skarbu Państwa na podstawie umowy darowizny nieruchomości będących własnością Województwa …, które zostały wymienione powyżej. Wymienione nieruchomości stałyby się zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, a tym samym mogłyby zostać przekazane na rzecz … Ośrodka Doradztwa Rolniczego w … będącego państwową jednostką organizacyjną jako nieruchomości niezbędne do jego działalności.

Przekazanie nieruchomości przez Województwo … na rzecz Skarbu Państwa, miałoby nastąpić na podstawie art. 13 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2204, z późn. zm.) a następnie przez Skarb Państwa na rzecz ….ODR na podstawie art. 51a ustawy o gospodarce nieruchomościami.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 marca 2019 r. Wnioskodawca wskazał:

Wnioskodawca (Województwo …) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Województwu … nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości.

Na pytania Organu nr 3-6 o treści:

„3) Czy Wnioskodawca ponosił nakłady na przedmiotowe nieruchomości? Jeżeli tak, to:

4)Na które nieruchomości Wnioskodawca ponosił nakłady? (należy wskazać numer/numery działek)

  1. W jakiej wysokości Wnioskodawca poniósł nakłady na wskazane nieruchomości? (należy wskazać procentowo w stosunku do wartości początkowej nieruchomości)
  2. Czy Wnioskodawcy przysługiwało w całości lub w części prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do poniesionych nakładów na nieruchomości?” Wnioskodawca odpowiedział:

Ad 3

Wnioskodawca nie ponosił nakładów na przedmiotowe nieruchomości.

W związku z negatywną odpowiedzią na pytanie nr 3 Wnioskodawca nie może udzielić odpowiedzi na pytania nr 4-6.

Na pytania Organu nr 7-8 o treści:

„7) W przypadku ponoszenia nakładów na nieruchomości przez innego użytkownika nieruchomości należy wskazać, na które nieruchomości użytkownik ponosił nakłady? (należy wskazać numery działek)

8) W jakiej wysokości użytkownik poniósł nakłady na wskazane nieruchomości? (należy wskazać procentowo w stosunku do wartości początkowej nieruchomości)” Wnioskodawca odpowiedział:

Nakłady inwestycyjne …ODR w … sfinansowane z własnych środków poniesione w latach 2009 - do czerwca 2016 w zł.

  1. Rok 2009 - nie poniesiono nakładów

  2. Rok 2010
    1. Przebudowa magazynu nawozowego w …na stację atestacji opryskiwaczy – 19 900,00zł - odliczono VAT; działka nr 1840/41 gm. …,
    2. Termomodernizacja części socjalnej - Magazyn owoców w sadzie – 27.673,58 zł - odliczono VAT; działka nr 1820/1 gm. …,
    3. Termomodernizacja budynku Dyrekcji – 73.295,82 zł - bez odliczenia VAT; działka nr 1820/23 gm. …,
    4. Chodnik z kostki brukowej (do WGD) - 3753,68 zł - bez odliczenia VAT działka nr 1820/23 gm. … - (nowa inwestycja).

  3. Rok 2011
    1. Termomodernizacja budynku dyrekcji – 23.203,24 zł - bez odliczenia VAT; działka nr 1820/23 gm. …,
    2. Modernizacja Ośrodka Szkoleniowego (CIS) – 416.873,40 zł - odliczono VAT; działka nr 1820/23 gm. …,
    3. Instalacja C.O. w sadzie …ODR – 16.510,51 zł - odliczono VAT; działka nr 1820/1 gm. ….

  4. Rok 2012
    1. Modernizacja Ośrodka Szkoleniowego (CIS) – 1.405.216.74,14 zł - odliczono VAT: działka 1820/23 gm. …,
    2. Termomodernizacja garażu okrągłego – 38.262.92 zł - bez odliczenia VAT: działka nr 1820/23 gm. …,
    3. Adaptacja gazowni okrągłej – 31.220,81 zł - bez odliczenia VAT ; działka nr 1820/23 gm. …,
    4. Przyłącze światłowodowe (CIS) – 21.185,00 zł - odliczono VAT; działka nr 1820/23 gm. … - (nowa inwestycja).

  5. Rok 2013
    1. Przyłącze elektryczne - Plac wystawowy K-la – 13.158.16 zł - odliczono VAT; działka 1810/2
    2. Przyłącze elektryczne - Przy budynku dyrekcji – 4.815,80 zł - bez odliczenia VAT działka 1820/23 - ( nowa inwestycja)
    3. Budowa parkingów i dróg wewnętrznych – 10.455,00 zł - bez odliczenia VAT; działka 1820/23 - (nowa inwestycja).

  6. Rok 2014
    1. Budowa parkingów i dróg wewnętrznych K-la – 730.993,37 zł - bez odliczenia VAT; działka nr 1820/23 - (nowa inwestycja),
    2. Przebudowa Sali nr 2 Budynek Dyrekcji – 14.222,01 zł - bez odliczenia VAT; działka nr 1820/23.

  7. Rok 2015

    1. Przebudowa schodów (projekt i zezwolenie) – 3.199,50 zł - bez odliczenia VAT; działka 1820/23.

  8. Rok 2016
    1. Projekt utwardzenia działki - Parking … – 3.690.00 zł - bez odliczenia VAT, działka 124/3 gm. … - (nowa inwestycja).

Nakłady inwestycyjne …ODR w … po lipcu 2016 r.:

  1. Projekt instalacji CO. - Pałac … – 9.963,00 zł- bez odliczenia VAT; działka nr 1110/10 gm. … - (nowa inwestycja).

Po tym okresie czasu nie prowadzono inwestycji.

Zestawienie wartości początkowych nieruchomości - rok 2009 w stosunku do roku 2016:

Lp. Nazwa nieruchomości Rok 2009 Rok 2016 Nakłady w %

Wartość w zł wartość w zł

  1. Budynek Dyrekcji 319 693,91 430 414,98 34,6
  2. Ośrodek Szkoleniowy 392 606,25 2 214 696,39 564,1
  3. Wiata Magazyn Owoców 327 010,13 364 365,02 11,4
  4. Magazyn Nawozów 14 013,00 33 913,00 242,00
  5. Garaż okrągły 9 314,46 47 577,38 510,8
  6. Gazownia okrągła 8 063,92 39 284,73 487,2

Na pytania Organu nr 9-11 o treści:

„9) Czy przed dokonaniem darowizny tych nieruchomości dojdzie do rozliczenia nakładów pomiędzy użytkownikiem a Wnioskodawcą? Jeżeli tak, to:

10) Czy rozliczenie nakładów odbyło/odbędzie się w ramach czynności opodatkowanych?

11) Czy Wnioskodawcy przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego z tytułu rozliczenia nakładów?” Wnioskodawca odpowiedział:

Ad. 9 Przed dokonaniem darowizny nie dojdzie do rozliczenia nakładów pomiędzy użytkownikiem a Województwem ….

W związku z negatywną odpowiedzią na pytanie nr 9 Wnioskodawca nie może udzielić odpowiedzi na pytania nr 10-11.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku).

Czy w świetle stanu faktycznego zawartego we wniosku czynność przekazania nieruchomości gruntowych stanowiących własność Województwa … w drodze darowizny na rzecz Skarbu Państwa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny. Jednak w ścisłe określonych przypadkach nieodpłatne zbycie towarów może być również przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności;

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części.

Powyższe oznacza, że darowiznę uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z jej nabyciem lub wytworzeniem.

W konsekwencji niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) - w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2. bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r, poz. 1025, z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że darowizna wskazanej w opisie sprawy nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Województwo będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że nieruchomości stanowiące własność Województwa … (nr 1820/27, 1840/14, 1840/16, 1840/26, 1840/28, 1840/39, 1850/3, 1840/41, 199/1, 1810/2, 1840/11, 1850/2, 1820/1, 1840/43, 1840/13, 1820/23, 1832/1, 2435/38130 części w działce 1850/4 położone w gminie …, dla których prowadzona jest księga wieczysta nr …, …, …, …; nieruchomości nr 1110/3, 1110/10, 1110/8 położone w gminie … dla których prowadzona jest księga wieczysta nr … oraz nieruchomości w gminie … nr 110/1, 124/3, 124/2, dla których prowadzona jest księga wieczysta nr …) mają zostać przekazane w drodze umowy darowizny na rzecz Skarbu Państwa. Względem przedmiotowych nieruchomości Województwu … nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także nie ponosiło ona wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnika, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. A contrario ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością podatnika opodatkowaną podatkiem VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem ETS podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną podatnika, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni. Istotne jest nie tylko rzeczywiste wykorzystanie nabytych towarów i usług dla celów wykonywania czynności opodatkowanych, ale także zamiar takiego ich wykorzystania w momencie ich nabycia.

Z nieruchomości będących przedmiotem planowanej darowizny korzystał inny podatnik VAT – …ODR, a więc to jemu wyłącznie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT związanego z nakładami na nieruchomościach będących przedmiotem planowej darowizny.

W związku z powyższym, Województwu …, w świetle art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty związane z nakładami na nieruchomości, ponieważ zakupione towary i usługi nie były i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych Województwa … jako podatnika VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa, należy wskazać, że planowana darowizna na rzecz Skarbu Państwa opisanych nieruchomości nie będzie mieścić się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że czynność ta będzie co prawda czynnością wykonywaną przez podmiot uznany za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, w wyniku której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomością (towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) jak właściciel. Jednakże Województwu … nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości.

Zatem, w niniejszej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania towaru (nieruchomości) za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny. Jednak w ściśle określonych przypadkach nieodpłatne zbycie towarów może być również przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części. Niespełnienie powyższego warunku, jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Natomiast, w świetle unormowań prawa wspólnotowego, w przypadku, gdy organ władzy publicznej podejmuje takie działania lub dokonuje takich transakcji, jest uważany za podatnika w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie go z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (Województwo …) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje przekazać nieruchomości będące przedmiotem wniosku na rzecz Skarbu Państwa. Województwu … nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na przedmiotowe nieruchomości. Nakłady inwestycyjne poniesione w latach 2009 - do czerwca 2016 zostały sfinansowane z własnych środków …ODR w …. Przed dokonaniem darowizny nie dojdzie do rozliczenia nakładów pomiędzy użytkownikiem a Województwem ….

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że darowizna wskazanych w opisie sprawy nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), stąd też dla zamierzonej czynności Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, że darowizna przedmiotowych nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa nie będzie mieścić się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że czynność ta będzie co prawda czynnością wykonywaną przez podmiot uznany za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, w wyniku której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomością (towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) jak właściciel. Jednakże z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych nieruchomości. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na przedmiotowe nieruchomości. Natomiast nakłady inwestycyjne poniesione w latach 2009 - do czerwca 2016 …

ODR (użytkownik ww. nieruchomości) sfinansował z własnych środków. Przed dokonaniem darowizny nie dojdzie do rozliczenia nakładów pomiędzy użytkownikiem a Województwem …..

Zatem, w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dające podstawę do uznania darowizny nieruchomości będących przedmiotem wniosku za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj