Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.16.2019.2.EB
z 26 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 17 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2019 r. (data wpływu 12 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji pn. „(…)”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 12 lutego 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Politechnika (…) (zwana dalej: Wnioskodawcą lub Uczelnią) jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668; dalej: Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce), która realizuje zadania określone w art. 11 powołanej ustawy, w tym prowadzi kształcenie na studiach, prowadzi kształcenie na studiach podyplomowych, prowadzi kształcenie doktorantów, prowadzi działalność naukową, świadczy usługi badawcze, organizuje kursy dokształcające, konferencje naukowe i szkolenia. Ponadto obok działalności podstawowej Uczelnia świadczy inne usługi m.in. usługi najmu nieruchomości i lokali, krótkotrwałego zakwaterowania, usługi wydawnicze, usługi związane z przygotowaniem opinii, ekspertyz na zlecenie podmiotów zewnętrznych.

Uczelnia jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym również jako podatnik VAT UE. Szeroki zakres usług realizowanych przez Uczelnię związany z kształceniem studentów i doktorantów wyłączony jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Pozostałe czynności realizowane przez Uczelnię podlegają zwolnieniu m.in. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 oraz pkt 30 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, ze zm.; dalej ustawa o VAT lub ustawa) lub są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. W związku z tym Uczelnia składa deklaracje VAT, w których wykazuje podatek należny, a także podatek naliczony obniżający podatek należny.

W zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Uniwersytet stosuje art. 86 ust. 1, ust. 2a oraz art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Jeżeli zakupy towarów i usług związane są bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi Uczelnia odlicza 100% podatku naliczonego w tych zakupach. Gdy zakupy związane są z działalnością statutową niepodlegającą opodatkowaniu, działalnością zwolnioną oraz opodatkowaną podatek podlegający odliczeniu ustalany jest w oparciu o przepisy art. 86 ust 2a-2h ustawy VAT i przy uwzględnieniu § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193; dalej: Rozporządzenie). Jeżeli zakupy towarów i usług związane są z działalnością opodatkowaną oraz zwolnioną wówczas kwotę podatku podlegającego odliczeniu ustala się zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Uczelnia planuje realizację inwestycji „(…)”, w ramach której zrealizowane zastaną dwie hale sportowe z boiskiem do piłki nożnej typu „Orlik” oraz boiskiem wielofunkcyjnym i lodowiskiem, budynek usługowo – administracyjny, stadion lekkoatletyczny, wraz z niezbędną infrastrukturą dla kompleksu sportowego – place, dojazdy, drogi wewnętrzne, chodniki, ścieżki rekreacyjne, obiekty małej infrastruktury oraz niezbędnym pierwszym wyposażeniem (dalej: Inwestycja). Realizacja Inwestycji zapewni m.in. lepsze wykonywanie jednego z podstawowych zadań Uczelni, wynikającego z art. 11 ust. 1 pkt 8 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, którym jest stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, a także umożliwi realizację zajęć wychowania fizycznego i sekcji sportowych. Ponadto Inwestycja poprawi atrakcyjność Uczelni, co może przyczynić się do pozyskania większej liczby studentów oraz da możliwości do poszerzenia oferty kształcenia. Uczelnia planuje, że ww. kompleks będzie również udostępniany na zasadach komercyjnych mieszkańcom (…) i okolic, klubom sportowym, szkołom. Tak więc Inwestycja będzie służyła przede wszystkim działalności będącej poza zakresem ustawy o VAT, ale też działalności zwolnionej od podatku VAT oraz czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Wniosek uzupełniono w dniu 12 lutego 2019 r. o następujące informacje:

  1. Planowany okres realizacji inwestycji, o której mowa we wniosku z dnia 14 stycznia 2019 r. (dalej: Inwestycja) to od 18 do 24 miesięcy. Rozpoczęcie realizacji Inwestycji planowane jest na II połowę 2019 r. Rozpoczęcie realizacji Inwestycji oznacza etap obejmujący część budowlaną, wykonanie projektu wykonawczego oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, gdyż projekt budowlany a także pozwolenie na budowę Wnioskodawca już posiada. Zakupy związane z Inwestycją będą dokonywane w okresie realizacji Inwestycji – nie jest możliwe określenie konkretnych dat planowanych zakupów, jednak powinny się one mieścić we wskazanym wyżej okresie realizacji Inwestycji. Ponadto wskazany wyżej okres realizacji Inwestycji jest jedynie planowany, a Wnioskodawca dopuszcza możliwość ewentualnego wydłużenia realizacji Inwestycji z różnych przyczyn, w tym ewentualnych opóźnień Wykonawcy, opóźnień z wyłonieniem Wykonawcy itp.
  2. Jako nabywca towarów i usług w fakturach VAT związanych z realizowaną Inwestycją będzie figurował Wnioskodawca (Politechnika (….)).
  3. Wnioskodawca będzie wykorzystywał mienie powstałe w wyniku realizacji Inwestycji do różnych kategorii czynności tj.:
    1. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w szczególności najem nieruchomości, usługi reklamowe, usługi związane z rekreacją;
    2. do czynności zwolnionych od podatku VAT, w szczególności zajęcia dydaktyczne realizowane w ramach odpłatnego kształcenia – zwolnione od podatku VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności nieodpłatne kształcenie, jako podstawowe i statutowe zadanie uczelni publicznej t.j. studentów na studiach stacjonarnych, doktorantów.
  4. Mienie powstałe w wyniku realizacji Inwestycji będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
  5. Nie jest możliwe przypisanie zakupów dokonywanych w związku z realizowaną Inwestycją w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów u usług.
  6. Wnioskodawca rozlicza podatek naliczony proporcjonalnie. Proporcja określona zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zw. § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników – na rok 2019 wynosi 15 %, a za rok 2018 wynosiła 16 %.Tym samym powyższa proporcja za rok 2019 i 2018 nie przekroczyła 2%.
  7. Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanej z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
  8. Wnioskodawca rozlicza proporcjonalnie podatek naliczony związany z poszczególnymi kategoriami czynności (tj. zwolnionymi i opodatkowanymi) w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością domów studenckich. Proporcja określona na podst. art. 90 ust. 2-8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług na rok 2019 wynosi 35%, a za 2018 rok wynosiła 36 %. Tym samym powyższa proporcja za rok 2019 i 2018 nie przekroczyła 2%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zakupów towarów i usług dokonywanych na potrzeby realizacji Inwestycji Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizowaną Inwestycją?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle opisanego powyżej stanu faktycznego, w odniesieniu do zakupów towarów i usług niezbędnych do realizacji Inwestycji, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizowaną Inwestycją – w oparciu o przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT i § 6 Rozporządzenia oraz przepisy art. 90 ust 2 – 4 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy – w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Na podstawie upoważnienia wynikającego z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, w przypadku niektórych podatników wskazał w § 6 Rozporządzenia sposób określenia proporcji dla uczelni publicznej oraz zakres danych, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji.

Ponadto w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o VAT. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W rozpatrywanej sprawie, jak wyżej wskazano zamiarem Wnioskodawcy jest, aby realizowana Inwestycja była wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej (obejmującej działalność opodatkowaną podatkiem VAT oraz zwolnioną z tego podatku) jak i niegospodarczej (obejmującej działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT).

Mając na uwadze powyższe regulacje, w ocenie Wnioskodawcy w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności należy przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów ww. działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT). Tym samym przy zakupie towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wówczas podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast przy zakupach związanych wyłącznie z działalnością, która nie podlega ustawie o VAT bądź związanych wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W niniejszej sprawie, uwzględniając fakt, że przypisanie przez Wnioskodawcę towarów i usług nabytych w ramach realizacji Inwestycji w całości do działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie będzie możliwe, jak również nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje – to Wnioskodawca w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, w pierwszej kolejności będzie zobowiązany, do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy o VAT w zw. z § 6 Rozporządzenia. Natomiast w kolejnym etapie w związku z faktem, że nabywane towary i usługi będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności zwolnionych od podatku VAT – Wnioskodawca winien dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, 3 i następne ustawy o VAT.

Zaprezentowane wyżej stanowisko jest konsekwentnie prezentowane w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, czego przykładem być interpretacja:

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. I tak, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem. W § 6 powyższego rozporządzenia wskazano sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez uczelnie publiczne działalności i dokonywanych przez nie nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia, w przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X=(Ax100)/A+F

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X- proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,

F - sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą:

  1. dotacje oraz inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na realizację zadań wskazanych w art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.), z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na:
    1. zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów w zakresie określonym w art. 173 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz dla doktorantów w zakresie określonym w art. 199 ust. 1 tej ustawy, jak również na realizowane w ramach tej dotacji zadania, o których mowa w art. 94 ust. 2 tej ustawy,
    2. specjalne stypendia naukowe dla doktorantów oraz specjalne stypendia naukowe dla studentów, inne niż określone w lit. a.
  2. środki na finansowanie nauki do wysokości poniesionych kosztów przez uczelnię w danym roku w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249 i 1268) oraz inne dotacje lub środki o podobnym charakterze - przeznaczone na realizację przez tę uczelnię w danym roku badań naukowych, prac rozwojowych oraz innych zleconych zadań, których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na stypendia dla uczestników studiów doktoranckich uczestniczących w realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych. − wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego uczelni.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, która realizuje zadania określone w art. 11 powołanej ustawy, w tym prowadzi kształcenie: na studiach, na studiach podyplomowych, kształcenie doktorantów, prowadzi działalność naukową, świadczy usługi badawcze, organizuje kursy dokształcające, konferencje naukowe i szkolenia. Ponadto obok działalności podstawowej Uczelnia świadczy inne usługi m.in. usługi najmu nieruchomości i lokali, krótkotrwałego zakwaterowania, usługi wydawnicze, usługi związane z przygotowaniem opinii, ekspertyz na zlecenie podmiotów zewnętrznych.

Uczelnia jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym również jako podatnik VAT UE. Szeroki zakres usług realizowanych przez Uczelnię związany z kształceniem studentów i doktorantów wyłączony jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Pozostałe czynności realizowane przez Uczelnię podlegają zwolnieniu m.in. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 oraz pkt 30 ustawy lub są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. W związku z tym Uczelnia składa deklaracje VAT, w których wykazuje podatek należny, a także podatek naliczony obniżający podatek należny. W zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Uniwersytet stosuje art. 86 ust. 1, ust. 2a oraz art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Jeżeli zakupy towarów i usług związane są bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi Uczelnia odlicza 100% podatku naliczonego w tych zakupach. Gdy zakupy związane są z działalnością statutową niepodlegającą opodatkowaniu, działalnością zwolnioną oraz opodatkowaną podatek podlegający odliczeniu ustalany jest w oparciu o przepisy art. 86 ust 2a-2h ustawy VAT i przy uwzględnieniu § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Jeżeli zakupy towarów i usług związane są z działalnością opodatkowaną oraz zwolnioną wówczas kwotę podatku podlegającego odliczeniu ustala się zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Uczelnia planuje realizację inwestycji „(…)”, w ramach której zrealizowane zastaną dwie hale sportowe z boiskiem do piłki nożnej typu „Orlik” oraz boiskiem wielofunkcyjnym i lodowiskiem, budynek usługowo–administracyjny, stadion lekkoatletyczny, wraz z niezbędną infrastrukturą dla kompleksu sportowego – place, dojazdy, drogi wewnętrzne, chodniki, ścieżki rekreacyjne, obiekty małej infrastruktury oraz niezbędnym pierwszym wyposażeniem (dalej: Inwestycja). Realizacja Inwestycji zapewni m.in. lepsze wykonywanie jednego z podstawowych zadań Uczelni, wynikającego z art. 11 ust. 1 pkt 8 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, którym jest stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, a także umożliwi realizację zajęć wychowania fizycznego i sekcji sportowych. Ponadto Inwestycja poprawi atrakcyjność Uczelni, co może przyczynić się do pozyskania większej liczby studentów oraz da możliwości do poszerzenia oferty kształcenia. Uczelnia planuje, że ww. kompleks będzie również udostępniany na zasadach komercyjnych mieszkańcom miasta i okolic, klubom sportowym, szkołom. Tak więc Inwestycja będzie służyła przede wszystkim działalności będącej poza zakresem ustawy o VAT, ale też działalności zwolnionej od podatku VAT oraz czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Planowany okres realizacji Inwestycji, o której mowa we wniosku to od 18 do 24 miesięcy. Rozpoczęcie realizacji Inwestycji planowane jest na II połowę 2019 r. Wskazuję, że rozpoczęcie realizacji Inwestycji oznacza etap obejmujący część budowlaną, wykonanie projektu wykonawczego oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, gdyż projekt budowlany a także pozwolenie na budowę Wnioskodawca już posiada. Zakupy związane z Inwestycją będą dokonywane w okresie realizacji Inwestycji – nie jest możliwe określenie konkretnych dat planowanych zakupów, jednak powinny się one mieścić we wskazanym wyżej okresie realizacji Inwestycji. Ponadto wskazany wyżej okres realizacji Inwestycji jest jedynie planowany, a Wnioskodawca dopuszcza możliwość ewentualnego wydłużenia realizacji Inwestycji z różnych przyczyn, w tym ewentualnych opóźnień Wykonawcy, opóźnień z wyłonieniem Wykonawcy itp. Jako nabywca towarów i usług w fakturach VAT związanych z realizowaną Inwestycją będzie figurował Wnioskodawca. Wnioskodawca będzie wykorzystywał mienie powstałe w wyniku realizacji Inwestycji do różnych kategorii czynności, tj.:

  1. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w szczególności najem nieruchomości, usługi reklamowe, usługi związane z rekreacją;
  2. do czynności zwolnionych od podatku VAT, w szczególności zajęcia dydaktyczne realizowane w ramach odpłatnego kształcenia – zwolnione od podatku VAT na podst. art. 43. ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności nieodpłatne kształcenie, jako podstawowe i statutowe zadanie uczelni publicznej, tj. studentów na studiach stacjonarnych, doktorantów.

Mienie powstałe w wyniku realizacji Inwestycji będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Nie jest możliwe przypisanie zakupów dokonywanych w związku z realizowaną Inwestycją w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wnioskodawca rozlicza podatek naliczony proporcjonalnie. Proporcja określona zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zw. z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników – na rok 2019 wynosi 15%, a za rok 2018 wynosiła 16%. Tym samym powyższa proporcja za rok 2019 i 2018 nie przekroczyła 2%. Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanej z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Wnioskodawca rozlicza proporcjonalnie podatek naliczony związany z poszczególnymi kategoriami czynności (tj. zwolnionymi i opodatkowanymi) w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością domów studenckich. Proporcja określona na podst. art. 90 ust. 2-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na rok 2019 wynosi 35%, a za 2018 rok wynosiła 36%. Tym samym powyższa proporcja za rok 2019 i 2018 nie przekroczyła 2%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego w fakturach na zakup towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.

W rozpatrywanej sprawie w związku z wykorzystywaniem nabywanych w ramach realizacji Inwestycji towarów i usług do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej), oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Należy wskazać, że w celu odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).

Zatem przy zakupie towarów i usług służących do realizacji Projektu związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast przy zakupach związanych wyłącznie z działalnością Wnioskodawcy, która nie podlega ustawie, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jednakże z uwagi na okoliczność, że – jak wskazał Wnioskodawca – przypisanie towarów i usług nabytych w ramach realizacji Inwestycji w całości do działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie będzie możliwe, jak również nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, to Wnioskodawca w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w pierwszej kolejności będzie zobowiązany, do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy. Ponadto Wnioskodawca jako uczelnia publiczna będzie określał proporcję o której mowa w ww. przepisie art. 86 ust 2a ustawy, na podstawie § 6 rozporządzenia.

W dalszym etapie – w związku z faktem, że nabywane towary i usługi związane z działalnością gospodarczą będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności zwolnionych od podatku – Wnioskodawca winien dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, 3 i następne ustawy.

Zatem należy stwierdzić, że skoro wydatki związane z realizacją przedmiotowej Inwestycji będą związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi od podatku oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z jego realizacją, w wysokości ustalonej w pierwszej kolejności w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy, a następnie na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Podsumowując, w odniesieniu do zakupów towarów i usług dokonywanych na potrzeby realizacji Inwestycji Uczelni będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizowaną Inwestycją przy zastosowaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy określonego w § 6 rozporządzenia oraz art. 90 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oraz stanowiska Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj