Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.653.2018.3.AK1
z 19 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2018 r. (data wpływu 31 grudnia 2018 r.) uzupełnionego pismem z dnia 1 lutego 2019 r. (data wpływu 5 lutego 2019 r.) na wezwanie z dnia 22 stycznia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.653.2018.1.AK1 (data odbioru 30.01.2019 r.) oraz pismem z dnia 28 lutego 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.) na wezwanie z dnia 21 lutego 2019 r. (data odbioru 22 lutego 2019 r.) Nr 0114-KDIP3-2.4011.653.2018.2.AK1 o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży akcji w 2017 roku oraz określenia stawki podatku od odsetek wypłaconych od pożyczki z uwzględnieniem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie w zakresie skutków podatkowych sprzedaży akcji w 2017 roku oraz określenia stawki podatku od wypłaconych odsetek od pożyczki z uwzględnieniem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w roku 2017 uzyskał następujące przychody:


Dnia 2 kwietnia 2015 r. Wnioskodawca kupił 5 udziałów firmy C. sp. z o.o. za 300.000,00 PLN. Udziały te zostały przekształcone na 50.000 akcji firmy C. sp. S A.


Sprzedaż udziałów C. sp. z o.o.:


Sprzedaż przed pierwszą publiczną ofertą. 10.000 udziałów za 569.000 PLN 22 sierpnia 2017 r., 10.000 udziałów za 569.000 PLN, 22 sierpnia 2017 r., 6.500 udziałów 369.850 PLN 8 września 2017 r., 3.500 udziałów 199.159 PLN 8 września 2017. Sprzedaż po pierwszej publicznej ofercie 22 grudnia 2017 r. 136 po 117 PLN za sztukę, koszt 60,46 PLN, 27 grudnia 2017 r. 10 po 117 PLN za sztukę, koszt 5 PLN, 29 grudnia 2017 r. 490 po 117 PLN za sztukę, koszt 217,30 PLN PIT-8C dokumenty zostały wysłane do urzędu skarbowego.


Przychody z pożyczki dla spółki T. Spółka Akcyjna:


Odsetki zapłacone 29 września 2017 r. - 6.915,00 PLN. Podatek zapłacony do US - 1.622,00 PLN.


Pensja z M. (zatrudnienie w Wielkiej Brytanii) 7.800 GBP. Pensja z B. (zatrudnienie w Wielkiej Brytanii) 56.249,97 GBP.


Wnioskodawca posiada certyfikaty rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii za lata 2011-2017.


Pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.653.2018.1.AK1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  1. Dokładne przedstawienie oraz doprecyzowanie przedstawionych we wniosku stanów faktycznych z uwzględnieniem następujących informacji:
    1. Czy przychody wymienione w stanie faktycznym zostały uzyskane przez Wnioskodawcę w 2017 r.?
    2. Czy przedmiotem sprzedaży były udziały czy akcje, ponieważ w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca odnosi się do sprzedaży udziałów, natomiast zadane pytanie Nr 1 dotyczy sprzedaży akcji?
    3. Czy Wnioskodawca sprzedał udziały/akcje C. sp. S.A., które powstały w wyniku przekształcenia nabytych przez Wnioskodawcę 2 kwietnia 2015 r. udziałów Spółki C. sp. z o.o., czy też zupełnie innej Spółki (w złożonym wniosku Wnioskodawca wskazuje, że sprzedał udziały/akcje C. sp. z o.o.)?
    4. Czy sprzedane udziały/akcje były przedmiotem obrotu na giełdzie?
    5. Czy odsetki, które Wnioskodawca otrzymał dotyczyły udzielonej przez Wnioskodawcę pożyczki Spółce T. Spółka Akcyjna?
    6. Przeformułowanie informacji pod kątem polskiej rezydencji podatkowej Wnioskodawcy (bez zadawanych pytań).

Ponadto wezwano o przeformułowanie i jednoznaczne sprecyzowanie pytań oraz przedstawienie stanowiska Wnioskodawcy mając na uwadze treść przeformułowanych pytań odnoszących się do sfery opodatkowania Wnioskodawcy.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał następujące informacje:


Przychody wymienione w stanie faktycznym zostały uzyskane przez Wnioskodawcę w 2017 r. Wnioskodawca kupił udziały, które zostały następnie przekształcone na akcje. Następnie Wnioskodawca sprzedawał te akcje. Wnioskodawca sprzedał akcje C. sp. S.A. Część akcji Wnioskodawca sprzedał zanim spółka weszła na giełdę i zanim akcje zostały dopuszczone do obrotu giełdowego, a część jak akcje były już przedmiotem obrotu na giełdzie.


Odsetki, które Wnioskodawca otrzymał dotyczyły udzielonej przez Wnioskodawcę pożyczki Spółce T. Spółka Akcyjna.


Odnośnie rezydencji Wnioskodawca wskazał następujące informacje: Wnioskodawca posiada certyfikaty rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii za lata 2011-2017.


Informacje pod kątem polskiej rezydencji podatkowej: Najwięcej powiązań rodzinnych Wnioskodawca posiada w Polsce, zaś znajomości w Wielkiej Brytanii. Aktywność społeczną, kulturalną, polityczną, obywatelską, etc. Wnioskodawca podejmuje w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca należy do różnego rodzaju klubów/organizacji, a także uprawia hobby w Wielkiej Brytanii. Miejscem zamieszkania Wnioskodawcy jest Wielka Brytania, gdzie Wnioskodawca wynajmuje mieszkanie i spędza większą cześć roku od ponad dwunastu lat. Działalność zarobkową Wnioskodawca prowadzi w Wielkiej Brytanii. Jeśli chodzi o inne dochody (nie licząc Polski) jest to pensja w Wielkiej Brytanii. Jeśli chodzi o majątek ruchomy i nieruchomy to są to: mieszkanie w Polsce oraz akcje spółek giełdowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wnioskodawca posiada konta bankowe zarówno w Polsce i Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca opłaca składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w Wielkiej Brytanii.


Wnioskodawca przeformułował pytania oraz przedstawił własne stanowisko.


W związku z powyższym uzupełnieniem, ponownie pismem z dnia 21 lutego 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.653.2018.2.AK1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu stanu faktycznego poprzez wskazanie, czy aktywa majątkowe (wartość) polskiej spółki, której akcje Wnioskodawca sprzedał zanim spółka weszła na giełdę, składały się na dzień sprzedaży akcji w więcej niż w 50 procentach bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie wskazując, że aktywa majątkowe (wartość) polskiej spółki, której akcje Wnioskodawca sprzedał zanim spółka weszła na giełdę, nie składały się na dzień sprzedaży akcji w więcej niż w 50 procentach bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy w związku z uzyskaniem przychodu ze zbycia akcji 2017 r., o którym mowa powyżej Wnioskodawca był zobowiązany złożyć w Polsce zeznanie podatkowe (PIT-38) i opłacać z tego tytułu podatek w wysokości 19%?
  2. Czy w związku z pożyczką udzieloną T. S.A. w Polsce Wnioskodawca był zobowiązany w ramach podatku zapłacić jedynie 5% z kwoty odsetek?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. pyt. 1.


Z uwagi na treść art. 13 ust. 5 i 6 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisaną w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (dalej „Konwencja”) Wnioskodawca nie był zobowiązany składać w Polsce zeznania podatkowego (PIT-38) i opłacać z tego tytułu podatku w wysokości 19%. Wnioskodawca powinien natomiast całość przychodu opodatkować w Wielkiej Brytanii.


Ad. pyt. 2.


Z uwagi na treść art. 11 ust. 1 i 2 Konwencji w Polsce Wnioskodawca powinien w ramach podatku zapłacić jedynie 5% z kwoty odsetek. Resztę podatku Wnioskodawca powinien zaś opłacić zgodnie z ustawodawstem brytyjskim. Tym samym nadpłacony podatek powinien zostać Wnioskodawcy zwrócony.


Dla ułatwienia Wnioskodawca przytacza ww. przepisy Konwencji:


Artykuł 13


Zyski majątkowe

  1. Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6 niniejszej Konwencji i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
  2. Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności:
    1. udziałów (akcji), innych niż akcje, które są przedmiotem znaczącego i regularnego obrotu na giełdzie, których wartość w całości lub w większej części związana jest bezpośrednio lub pośrednio z majątkiem nieruchomym położonym w drugim Umawiającym się Państwie, lub
    2. udziału w spółce osobowej lub truście, których aktywa składają się głównie z majątku nieruchomego położonego w drugim Umawiającym się Państwie, lub z udziałów (akcji), o których mowa w punkcie a) niniejszego ustępu,
    mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
  3. Zyski z przeniesienia własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo jednego Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, łącznie z zyskami, które pochodzą z przeniesienia własności takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
  4. Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo tego Państwa lub majątku ruchomego związanego z eksploatacją takich statków morskich lub statków powietrznych, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
  5. Zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku niewymienionego w ustępach 1, 2, 3 i 4 niniejszego artykułu podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
  6. Postanowienia ustępu 5 niniejszego artykułu nie ograniczają prawa Umawiającego się Państwa do opodatkowania, zgodnie z jego prawem, zysków z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku osiąganych przez osobę która ma i w jakimkolwiek czasie w ciągu poprzednich sześciu lat podatkowych miała miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie lub osobę, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie w jakimkolwiek czasie w ciągu roku podatkowego, w którym własność majątku została przeniesiona.

Artykuł 11 ust. 1-2


Odsetki

  1. Odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
  2. Jednakże, takie odsetki mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek. Właściwe organy Umawiających się Państw ustalą, w drodze wzajemnego porozumienia, sposób stosowania tego ograniczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do treści art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  6. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym instytucji wspólnego inwestowania, lub innej osobie prawnej lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, funduszu inwestycyjnego, instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  7. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Jak stanowi art. 3 ust. 2c ww. ustawy, wartość aktywów, o której mowa w ust. 2b pkt 6, ustala się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym albo instytucji wspólnego inwestowania.


W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


W myśl art. 3 ust. 2d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniach stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2017 roku uzyskał na terytorium Polski przychód z tytułu zbycia akcji polskiej Spółki oraz z tytułu wypłaty odsetek od pożyczki udzielonej spółce akcyjnej. Część akcji Wnioskodawca sprzedał zanim spółka weszła na giełdę i zanim akcje zostały dopuszczone do obrotu giełdowego, a część jak akcje były już przedmiotem obrotu na giełdzie. Aktywa majątkowe (wartość) polskiej, której akcje Wnioskodawca sprzedał zanim spółka weszła na giełdę, nie składały się na dzień sprzedaży akcji w więcej niż w 50 procentach bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są m. in. kapitały pieniężne. Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.


Przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6, 7, 9 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 (art. 17 ust. 2 ww. ustawy).


Art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a (tj. osoby posiadające w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczony obowiązek podatkowy), przychodów m.in. z tytułu odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Jednocześnie w myśl art. 29 ust. 2 ww. ustawy, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.


Sposób opodatkowania odsetek reguluje również art. 30a ust. 1 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiąc, że od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:

  1. z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej;
  2. z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych;
  3. z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5, tj. z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Z porównania art. 29 i art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że art. 30a ust. 1 pkt 1 jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 29 w zakresie opodatkowania odsetek, ponieważ, o ile w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posłużył się ogólnym pojęciem „odsetki”, o tyle w art. 30a ww. ustawy przewidział szczególny sposób opodatkowania niektórych rodzajów tych odsetek m.in. odsetek od pożyczek.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych przychodów z odsetek od pożyczek pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 19% uzyskanego przychodu, zarówno w sytuacji, kiedy podatnikiem jest osoba posiadająca nieograniczony jak i ograniczony obowiązek podatkowy.

Zatem, odsetki od pożyczek zostały wymienione w art. 30a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Przepis ten określa również sposób opodatkowania tego rodzaju odsetek.


W świetle art. 30a ust. 2 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 1 dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Z kolei w myśl art. 30b ust. 3 ww. ustawy, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W przedmiotowej sprawie, do dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę w 2017 r. w Polsce, zgodnie z art. 30a ust. 2a oraz art. 30b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest możliwe zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową, pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Należy wskazać, że w przypadku wypłaty odsetek od pożyczki udzielonej przez osobą niemającą miejsca zamieszkania na terytorium Polski istotnym jest uzyskanie przez płatnika od tej osoby certyfikatu rezydencji podatkowej potwierdzającej miejsce zamieszkania podatnika na dzień dokonania wypłaty.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji – oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Certyfikat rezydencji stanowi środek dowodowy posiadania rezydencji podatkowej w określonym kraju, czego stwierdzenie umożliwia płatnikowi zastosowanie postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Istotne jest zatem, aby certyfikat, wystawiony przez władze podatkowe drugiego państwa, potwierdzał uprawnienie dotyczące obniżenia lub niepobrania podatku z tytułu wypłat należności dokonywanych przez płatnika.


Oznacza to, że realizacja uprawnień przewidzianych odpowiednią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania może nastąpić jedynie pod warunkiem udokumentowania miejsca zamieszkania certyfikatem rezydencji obejmującym dzień dokonania wypłaty.


Udokumentowanie rezydencji podatkowej podmiotu zagranicznego uzyskującego przychody wymienione w art. 29 ust. 1, art. 30a ust. 1 oraz art. 30b ust. 1 cyt. ustawy, może nastąpić zarówno przed, jak i po dokonaniu płatności. Jednakże w razie uzyskania certyfikatu po dokonaniu płatności, taki certyfikat powinien potwierdzać rezydencję podatkową podmiotu za okres, w którym została dokonana płatność (wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 94/09, z 23 października 2006 r., sygn. akt III SA/Wa 1448/06)

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii do dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę, w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie Konwencja z dnia 20 lipca 2006 r., między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840).


Zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji, odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.


Natomiast w myśl art. 11 ust. 2 Konwencji, takie odsetki mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek. Właściwe organy Umawiających się Państw ustalą, w drodze wzajemnego porozumienia, sposób stosowania tego ograniczenia.

W myśl art. 11 ust. 4 Konwencji, użyte w tym artykule określenie „odsetki” oznacza dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności, zarówno zabezpieczonych, jak i niezabezpieczonych hipoteką lub prawem do uczestniczenia w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z pożyczek rządowych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych. Określenie to nie obejmuje żadnego dochodu, który jest traktowany jak dywidenda zgodnie z postanowieniami artykułu 10 niniejszej Konwencji.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6 niniejszej Konwencji i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże w myśl art. 13 ust. 2 Konwencji zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności:

  1. udziałów (akcji), innych niż akcje, które są przedmiotem znaczącego i regularnego obrotu na giełdzie, których wartość w całości lub w większej części związana jest bezpośrednio lub pośrednio z majątkiem nieruchomym położonym w drugim Umawiającym się Państwie, lub
  2. udziału w spółce osobowej lub truście, których aktywa składają się głownie z majątku nieruchomego położonego w drugim Umawiającym się Państwie, lub z udziałów (akcji), o których mowa w punkcie a) niniejszego ustępu,

- mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Natomiast art. 13 ust. 5 ww. Konwencji zyski z przeniesienia tytułu własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 lub 3 niniejszego artykułu mogą być opodatkowane tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Art. 13 ust. 6 przedmiotowej Konwencji stanowi, że postanowienia ustępu 5 niniejszego artykułu nie ograniczają prawa Umawiającego się Państwa do opodatkowania, zgodnie z jego prawem, zysków z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku osiąganych przez osobę która ma i w jakimkolwiek czasie w ciągu poprzednich sześciu lat podatkowych miała miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie lub osobę, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie w jakimkolwiek czasie w ciągu roku podatkowego, w którym własność majątku została przeniesiona.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawiony we wniosku stanu faktyczny, należy stwierdzić, że zyski Wnioskodawcy, jako posiadającego certyfikat rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii, osiągnięte z tytułu zbycia akcji w 2017 roku w Polsce, podlegały opodatkowaniu wyłącznie w kraju miejsca zamieszkania Wnioskodawcy, tj. w Wielkiej Brytanii, zgodnie z art. 13 ust. 5 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych. Tym samym, Wnioskodawca w związku z uzyskaniem przychodu ze zbycia akcji 2017 r., nie był zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego PIT-38 i uiszczenia z tego tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast, zgodnie z art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 11 ust. 2 ww. Konwencji, od wypłaconych w 2017 r. na rzecz Wnioskodawcy odsetek z tytułu udzielonej pożyczki na rzecz Spółki akcyjnej stawka podatku może wynosić 5% brutto odsetek.


W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań Nr 1 i 2 uznano za prawidłowe.


Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, związanych ze zwrotem nadpłaconego podatku na rzecz Wnioskodawcy oraz nie dotyczy oceny prawidłowości pobranego podatku od wypłaconych odsetek przez płatnika – Spółkę polską.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj