Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.3.2019.2.RSZ
z 13 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismami: z 17 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.) oraz z 28 lutego 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w Polsce w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w Polsce w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 17 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 6 lutego 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.3.2019.1. oraz pismem z 28 lutego 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, doprecyzowany w ww. pismach uzupełniających: z 17 lutego 2019 r. oraz z 28 lutego 2019 r.):

W związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach PROW 2014-2020, Działanie 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, Poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej.

Zgodnie z § 8 Statutu Fundacji:

  1. Przychody Fundacji pochodzą z darowizn, spadków, zapisów, dotacji i subwencji od osób prawnych, zbiórek publicznych, majątku fundacji, odsetek i lokat bankowych, dochodów z działalności gospodarczej.
  2. Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczona na działalność statutową.
  3. Dochody z działalności gospodarczej Fundacji służą wyłącznie realizacji celów statutowych.

W piśmie z 17 lutego 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w następujący sposób:

Ad. 1. Fundacja oczekuje wydania interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług tylko w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ad. 3. Wnioskodawca uiścił opłatę od wniosku i załączył kserokopię dowodu uregulowania opłaty.

Ad. 4.

  1. Fundacja zarejestrowana jest w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestr Stowarzyszeń na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r. poz. 210 oraz z 2018 poz. 723). Fundacja zarejestrowana jest w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym - Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2017 r. poz. 2168, 2290, 2486, z 2018 r. poz. 107, 398). Działalności gospodarczej Fundacja do dnia dzisiejszego jeszcze nie podjęła. Fundacja nie figuruje w rejestrze płatników podatku Vat, nie jest czynnym płatnikiem podatku Vat i nie składa deklaracji VAT-7.
  2. Fundacja nie wykorzystała przedmiotu realizowanego projektu do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.).
  3. W dniu 25 kwietnia 2018 r. Fundacja realizując zadania statutowe podpisała z Zarządem Województwa umowę o przyznanie pomocy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wsparciu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2017 r. poz. 562, 624, 892, 935 i 1475), w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie: Promowanie obszaru LSR, w tym produktów lub usług lokalnych na realizację operacji: … jako element międzynarodowej promocji obszaru LGD. Cel realizacji operacji to wzmacnianie konkurencyjności obszaru LSR poprzez stworzenie nowych elementów promocji obszaru w ramach festiwalu ….
    Operacja realizowana była w terminie objętym umową o przyznaniu pomocy Nr … podpisaną 25 kwietnia 2018 r. Festiwal odbył się w dniach ... 2018 r. Za datę zakończenia całości operacji Fundacja przyjmuje dzień złożenia wniosku o płatność z tytułu pomocy - 28 grudzień 2018 r.
  4. Fundacja nie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem Vat.
  5. Faktury Vat dokumentujące zakup towarów i usług do realizacji w/w operacji wystawione zostały na Fundację.
  6. Efekty realizowanego projektu nie generowały dla Fundacji przychodów opodatkowanych podatkiem Vat.
  7. Warsztaty oraz prelekcje realizowane w ramach projektu były zadaniem zamkniętym. Pozostałe zadania były dostępne nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych chcących wziąć w nich udział. Pieniądze ze sprzedaży biletów przeznaczone zostały w całości na pokrycie kosztów realizacji operacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w ww. piśmie uzupełniającym z 28 lutego 2019 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. „…” Fundacja ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu towarów i usług dokonywanych w Polsce w ramach realizacji ww. projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione ostatecznie w ww. piśmie uzupełniającym z 28 lutego 2019 r.):

Fundacja, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2017 r., poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia VAT związanego z realizacją wskazanego projektu nie są spełnione, gdyż jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na organizację zadania pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu pr

zedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj