Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.85.2019.1.RK
z 7 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2019 r. (data wpływu 8 lutego 2019 r), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2019 r wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Szpital jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, czynnym podatnikiem VAT, świadczącym usługi w zakresie ochrony zdrowia, które są przedmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług. Zgodnie ze statutem, podstawowym celem Powiatowego Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej obejmującej stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne oraz ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.

12 grudnia 2017 r. Powiatowy Szpital zawarł z Powiatem porozumienie w celu wspólnej realizacji zadania inwestycyjnego Działania 8.1 -„Rewitalizacja obszarów miejskich" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Zważywszy, że zamierzona inwestycja służyć będzie przede wszystkim działalności szpitala, Szpital został zobowiązany do sfinansowania wydatków niekwalifikowalnych na rzecz wspólnie wyłonionego wykonawcy. Teren objęty przedmiotem inwestycji jest mieniem Powiatu, przekazanym do nieodpłatnego użytkowania Szpitalowi. Przedmiotem przedsięwzięcia jest zagospodarowanie terenu po lądowisku dla helikopterów wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (komora techniczna, tunel techniczny itp.) w tym przyłączy: elektroenergetycznego, wodociągowego, kanalizacji sanitarnej, telekomunikacyjnej. W ramach projektu przewidziano 18 dodatkowych miejsc parkingowych. W ramach prac sanitarnych przewidziano podłączenie pod ściany wodne oraz nawodnienie zieleni. W ramach prac dotyczących branży elektrycznej przewidziano instalację oświetleniową oraz monitoring. Teren wyposażono w sprzęt do ćwiczeń rehabilitacyjnych, niezbędne obiekty małej architektury oraz nasadzenia.

Zagospodarowany plac służyć będzie na co dzień jako miejsce wypoczynku i rekreacji pacjentów szpitala, odwiedzających, pracowników jak i mieszkańców miasta. Powstanie nowa przestrzeń zadbana pod względem estetycznym i funkcjonalnym, służąca do zaspokajania potrzeb głównie mieszkańców powiatu, w tym dzieci i młodzieży niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością.


Z uwagi na to, że Szpital stał się podmiotem współfinansującym wydatki poniesione w ramach realizacji w/w projektu, został zobowiązany do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w części dotyczącej tych wydatków.


Zrealizowana w ramach wyszczególnionego wyżej projektu inwestycja wykorzystywana będzie na potrzeby wewnętrzne Szpitala, tj na potrzeby statutowe.


Dostęp do zrealizowanej w ramach projektu infrastruktury jest otwarty i bezpłatny. Powiatowy Szpital nie pobiera opłat za korzystanie z parkingów jak i innych elementów powstałej infrastruktury i nie ma planów do wprowadzenia takich odpłatności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Powiatowy Szpital ma możliwość odliczenia podatku VAT w zakresie wydatków niekwalifikowalnych poniesionych na realizację opisanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że realizowane przedsięwzięcie służyć będzie świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia, Szpital nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku. Przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wyrażona została generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114 , art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Skoro więc Szpital jako podatnik VAT, realizując przedsięwzięcie nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu to nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT świadczącym usługi w zakresie ochrony zdrowia, które są przedmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług. Zgodnie ze statutem, podstawowym celem Powiatowego Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej obejmującej stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne oraz ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.


Wnioskodawca zawarł porozumienie w celu wspólnej realizacji zadania inwestycyjnego. Działania 8.1 -„Rewitalizacja obszarów miejskich" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Zważywszy, że zamierzona inwestycja służyć będzie przede wszystkim działalności szpitala, Szpital został zobowiązany do sfinansowania wydatków niekwalifikowalnych na rzecz wspólnie wyłonionego wykonawcy. Teren objęty przedmiotem inwestycji jest mieniem Powiatu, przekazanym do nieodpłatnego użytkowania Szpitalowi. Przedmiotem przedsięwzięcia jest zagospodarowanie terenu po lądowisku dla helikopterów wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (komora techniczna, tunel techniczny itp.) w tym przyłączy: elektroenergetycznego, wodociągowego, kanalizacji sanitarnej, telekomunikacyjnej. W ramach projektu przewidziano 18 dodatkowych miejsc parkingowych. W ramach prac sanitarnych przewidziano podłączenie pod ściany wodne oraz nawodnienie zieleni. W ramach prac dotyczących branży elektrycznej przewidziano instalację oświetleniową oraz monitoring. Teren wyposażono w sprzęt do ćwiczeń rehabilitacyjnych, niezbędne obiekty małej architektury oraz nasadzenia.


Zrealizowana w ramach wyszczególnionego wyżej projektu inwestycja wykorzystywana będzie na potrzeby wewnętrzne Szpitala, tj na potrzeby statutowe.


Dostęp do zrealizowanej w ramach projektu infrastruktury jest otwarty i bezpłatny. Powiatowy Szpital nie pobiera opłat za korzystanie z parkingów jak i innych elementów powstałej infrastruktury i nie ma planów do wprowadzenia takich odpłatności.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w zakresie wydatków poniesionych na realizację projektu.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – zrealizowana w ramach opisanego projektu inwestycja będzie wykorzystywana na potrzeby statutowe, będzie udostępniania bezpłatnie nabywane towary i usługi, nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. projektu, ze względu na niespełnienie przesłanki warunkującej to prawo.

Podsumowując Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w zakresie wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy znać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emili Plater 1, 11-041 Olsztyn w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj