Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.872.2018.2.APR
z 1 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 20 lutego 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokali – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 lutego 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokali.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.



Zabudowana działka nr 323 o pow. 1782 m2 położona w G przy ul. O stała się z mocy prawa własnością Województwa, co potwierdziła ostateczna Decyzja Wojewody nr … z dnia 10 kwietnia 2008 r. Dla przedmiotowej nieruchomości prowadzona jest obecnie KW Nr…. Działka nr 323 została, zgodnie z ostateczną Decyzją nr … wydaną z upoważnienia Prezydenta Miasta w dniu 18 lipca 2011 r., podzielona m.in. na działkę nr 323/1 o pow. 1390 m2.


Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 4 kwietnia 2018 r. (aneksowanym) ww. działka zabudowana jest budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 175,46 m2 (w którym znajdują się trzy samodzielne lokale mieszkalne) w G przy ul. O oraz budynkiem gospodarczym o powierzchni użytkowej 22,02 m2, w tym:


  1. Lokal nr 1 o powierzchni użytkowej 72,22 m2 na kondygnacji 1 (w tym: 3 pokoje, kuchnia, łazienka z miską ustępową, garderoba, przedpokój) wraz z przynależnymi:
    - garaż nr 01/2 o pow. użytkowej 12 m2 na kondygnacji 1 budynku mieszkalnego,
    - pomieszczenie gospodarcze nr 01/7 o pow. użytkowej 10,63 m2 na kondygnacji 1 budynku mieszkalnego,
    - pomieszczenie gospodarcze nr 1/1 o pow. użytkowej 11,01 m2 na kondygnacji 1 w budynku gospodarczym,

    wraz z udziałem w gruncie i częściach wspólnych w wysokości 374/1000.
    Pierwsza umowa najmu z obecnym najemcą zawarta 2 maja 1980 r.
  2. Lokal nr 2 o powierzchni użytkowej 72,24 m2 na kondygnacji 2 (w tym: 3 pokoje, kuchnia, łazienka z miską ustępową, garderoba, przedpokój) wraz z przynależnymi:

    - pomieszczenie gospodarcze nr 01/4 o pow. użytkowej 7,51 m2 na kondygnacji 1 budynku mieszkalnego,
    - pomieszczenie gospodarcze nr 01/5 o pow. użytkowej 11,41 m2 na kondygnacji 1 budynku mieszkalnego,
    - kotłownia nr 01/1 o pow. 23,82 m2 na kondygnacji 1 budynku mieszkalnego,
    - pomieszczenie gospodarcze nr 1/2 o pow. użytkowej 11,01 m2 na kondygnacji 1 w budynku gospodarczym,

    wraz z udziałem w gruncie i częściach wspólnych w wysokości 445/1000.
    Pierwsza umowa najmu z obecnym najemcą zawarta 2 maja 1980 r.
  3. Lokal mieszkalny nr 3 o powierzchni użytkowej 31 m2 na kondygnacji 1 i 2 (w tym: pokój z aneksem kuchennym na kondygnacji pierwszej, pokój na kondygnacji 2, łazienka z miską ustępową na kondygnacji 2) wraz z przynależnymi:
    - pomieszczenie gospodarcze nr 01/6 o pow. użytkowej 4,28 m2 na kondygnacji 1 budynku mieszkalnego,
    - pomieszczenie gospodarcze nr 01/8 o pow. użytkowej 3,74 m2 na kondygnacji 1 budynku mieszkalnego,
    - garaż nr 01/3 o pow. 12,13 m2 na kondygnacji 1 budynku mieszkalnego,
    wraz z udziałem w gruncie i częściach wspólnych w wysokości 181/1000.

Pierwsza umowa najmu z obecnym najemcą zawarta 28 lutego 1986 r.

Zgodnie z Decyzją nr … Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta na prawach powiatu z dnia 30.11.2018 r. stwierdzono wykonanie nałożonego obowiązku, tj. wykonanie zgodnej z przepisami instalacji związanej z piecem na olej opałowy i zbiornikiem na olej wraz z dostosowaniem pomieszczenia kotłowni do wymogów obowiązującego prawa. Prace te wykonywane były przez jednego z najemców, który wcześniej bez zgody Wynajmującego dokonał we własnym zakresie zmiany sposobu ogrzewania lokalu.

Z zaświadczenia nr … wydanego z upoważnienia Prezydenta Miasta w dniu 29 grudnia 2017 r. wynika, iż ww. lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami są samodzielne.

Teren jest ogrodzony od ulicy O, przy czym ogrodzenie nie na całej długości biegnie po granicy działki. Wzdłuż zachodniej granicy działki zlokalizowana jest napowietrzna linia energetyczna. Północna część działki zagospodarowana jest na wjazd na teren działki i do budynku stacji pomp – droga utwardzona asfaltem. Aktualnie wjazd do budynku i garaży odbywa się poprzez wjazd i bramę w południowej części działki nr 322/3 oraz przez działkę nr 323/2. Dojazd do garaży wjazdem zlokalizowanym w północnej części działki nr 323/1 nie jest obecnie możliwy. Od południa teren przeznaczony na projektowaną komunikację. Zagospodarowanie działki: utwardzone dojścia i dojazdy, zieleń wysoka i niska. Na terenie działki znajdują się sieci uzbrojenia: energia elektryczna, wodociąg, kanalizacja sanitarna, kablowa sieć teletechniczna.

Województwo nie ponosiło nakładów na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Zgodnie z pismem nr … Zarządu … z dnia 19 czerwca 2017 r. na tej nieruchomości nie poniesiono żadnych nakładów finansowych na ulepszenie działki i znajdujących się na niej budynkach i budowlach lub jej częściach w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz w związku z art. 2 pkt 14 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. W okresie najmu na budynek mieszkalny oraz pomieszczenia przynależne ww. Zarząd nie poniósł wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej. Zgodnie z tym pismem wszelkie wydatki poniesione na tej nieruchomości były wydatkami remontowymi i miały charakter odtworzeniowy i nie służy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomość ta została przeznaczona na cele mieszkaniowe i zasiedlona przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług tj. przed 5 lipca 1993 r. Budynki, budowle lub ich części nie były wykorzystywane przez ww. Zarząd w okresie od 01.01.1999 r. do 12.06.2017 r. do czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat.

Zarząd … został objęty tzw. centralizacją rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.

Dodać należy, że z dniem 31 grudnia 2017 r. Zarząd … uległ likwidacji, w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne. Skutkiem uregulowań tej ustawy jest przejście wszystkich kompetencji marszałka województwa wynikających z tej ustawy do nowo tworzonego podmiotu, jakim jest Państwowe…. , które m.in. wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z umów i porozumień zawartych przez marszałków województw lub jednostki organizacyjne samorządu województwa w zakresie utrzymania wód oraz prowadzenia inwestycji w gospodarce wodnej.

Zgodnie z ww. Decyzją Wojewody zgodnie z art. 60 ust. 1 i 3 oraz art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną z dnia 13.10.1998 r. - z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejmuje mające siedzibę na obszarze województwa, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - zarządy melioracji i urządzeń wodnych. Z decyzji tej wynika, że nabycie mienia następuje z mocy prawa z dniem 1.01.1999 r. Zarząd na tej nieruchomości ustanowiony był na rzecz Wojewódzkiego Zarządu…, co zostało potwierdzone w decyzji Geodety Miejskiego Urzędu Miejskiego z dnia 12.01.1989 r. Na podstawie art. 199 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21.08.1997 r. zarząd nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa sprawowany w dniu wejścia w życie tej ustawy przez jednostki organizacyjne, przekształcił się z tym dniem w trwały zarząd tych nieruchomości. Decyzją nr … z dnia 31.10.2017 r. trwały zarząd do ww. nieruchomości został wygaszony. Z dniem 29 grudnia 2017 r. ww. nieruchomość została przejęta od Zarządu … do zasobu nieruchomości stanowiących własność Województwa będących w ewidencji Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Do tego czasu Zarząd ten użytkował i administrował tą nieruchomością.

Przedmiotowe samodzielne lokale planowane są do sprzedaży (wraz z udziałami w gruncie i częściach wspólnych budynku) na rzecz ich najemców w trybie bezprzetargowym.

Ww. lokale mieszkalne w ww. budynku w rozumieniu art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT nie są, w opinii Wnioskodawcy, objęte społecznym programem mieszkaniowym.


W uzupełnieniu do wniosku podano informacje:


  1. Województwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
  2. Zgodnie z informacją (pismo z dnia 13 lutego 2019 r.) uzyskaną od rzeczoznawcy majątkowego, znajdujące się na działce nr 323/1 w G przy ul. O: utwardzenie asfaltowe oraz dojścia i dojazdy należy traktować jako urządzenie budowlane. W związku z tym nie jest to budowla.
  3. Województwo nie planuje do dnia sprzedaży ww. nieruchomości dokonywać jakichkolwiek ulepszeń na ww. nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
  4. Ww. zabudowana nieruchomość (wraz z częściami składowymi) stanowi własność Województwa (z poniższymi zastrzeżeniami). Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 4 kwietnia 2018 r. na działce znajdują się sieci uzbrojenia:


    1. energia elektryczna (właściciel i gestor: E…),
    2. wodociąg (właściciel G. Sp. z o.o., gestor S.),
    3. kanalizacja sanitarna (właściciel G. Sp. z o.o., gestor S.),
    4. kablowa sieć teletechniczna (właściciel i gestor O.).


Sprzedaż ww. nieruchomości dokonywana przez Województwo obejmuje nieruchomość, przy czym ww. uzbrojenie nie stanowiło i nie stanowi własności Województwa (gdyż nie stanowi części składowych gruntu - art. 49 Kc) i nie będzie podlegać sprzedaży przez Województwo (stąd nie jest wymagane udzielenie odpowiedzi na pkt 5 wezwania).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy sprzedaż przedmiotowych lokali mieszkalnych będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy.

Województwo jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa, mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez Województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z „ art. 29 ust. 5 ustawy o VAT”, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnieniu z podatku VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Definicja pierwszego zasiedlenia została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którą pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14 twierdząc, że definicja pierwszego zasiedlenia (zajęcia) zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112 czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji "pierwszego zasiedlenia" wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, ze ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16.11.2017 r. sygn. akt C-308/16 stwierdził, że ww. przepis uzależniający zastosowanie zwolnienia z VAT w przypadku dostawy budynków od spełniania warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, są niezgodne z przepisami prawa unijnego.

Województwu przy przekazywaniu z mocy prawa ww. nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie poniesiono również żadnych nakładów finansowych na ulepszenie działki i na znajdujące się na niej budynki i budowle lub ich części, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz w związku z art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r., a tym samym nie przekroczyły one 30% wartości początkowej tych obiektów. Wszelkie wydatki poniesione na rzecz tej nieruchomości były wydatkami remontowymi, miały charakter odtworzeniowy i nie służyło od nich prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc powyższe pod uwagę, Województwo stoi na stanowisku, że sprzedaż ww. lokali będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. z uwagi na fakt, że dostawa nieruchomości będzie dokonana po pierwszym zasiedleniu, a między pierwszym zasiedleniem a planowaną datą sprzedaży nieruchomości upłynął okres dwóch lat. Ponadto z tytułu nabycia nieruchomości Województwu nie przysługiwało (w całości lub w części) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż 6% – stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie – w myśl art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 z późn. zm.), posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Według art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu podanego we wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży będą 3 samodzielne lokale mieszkalne wraz z przynależnymi pomieszczeniami gospodarczymi, znajdujące się w budynkach mieszkalnym i gospodarczym, położonych na działce nr 323/1. Wymienione lokale są przedmiotem najmu od ponad 30 lat. Na przedmiotowe budynki nie były i nie będą do dnia sprzedaży ponoszone żadne nakłady na ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Analiza informacji zawartych w zdarzeniu przyszłym w świetle przywołanych regulacji prawnych pozwala na stwierdzenie, że w odniesieniu do nieruchomości zabudowanej opisanej we wniosku, miało miejsce pierwsze zasiedlenie, od którego upłynęły 2 lata – (lokale nr 1, 2, 3 w budynku mieszkalnym wraz z przynależnymi pomieszczeniami w budynku mieszkalnym i budynku gospodarczym są przedmiotem najmu od ponad 30 lat). A zatem przy sprzedaży przedmiotowych lokali (wraz z udziałami w częściach wspólnych budynku) na rzecz najemców, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji, dostawa przynależnych poszczególnym lokalom udziałów w działce gruntu, na której znajdują się ww. budynki, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, co wynika z art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj