Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.34.2019.1.AKR
z 18 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2019 r. (data wpływu 18 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2019 r. (data wpływu 1 lutego 2019 r.) oraz pismem z dnia 8 lutego 2019 r. (data wpływu 14 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 1 lutego 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz pytanie oraz w dniu 14 lutego 2019 r. o sprostowanie numeru umowy o dofinansowanie projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej zawarł z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa umowę o dofinasowanie Projektu pod nazwą „Doposażenie i modernizacja oddziałów szpitala (…)” w ramach Osi Priorytetowej 13.1 Infrastruktura Społeczna, Działanie 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt ten obejmuje zakup specjalistycznego sprzętu medycznego i wyposażenia oraz prace budowlane na rzecz Oddziałów: Ginekologiczno-Położniczego, Chirurgii Ogólnej, Wewnętrznego, Neurologii, Dziecięcego, Chorób Płuc oraz doposażenie znajdującej się w budynku szpitala Pracowni Endoskopowej oraz zakup agregatu prądotwórczego odpowiedniej mocy uruchomianego automatycznie, stanowiącego rezerwowe źródło zasilania w obiektach szpitala w przypadku zaniku napięcia z sieci elektroenergetycznej. Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020 w paragrafie 4a ust. 6 pkt 1 ww. umowy o dofinansowanie zobowiązała Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej (zwanego Beneficjentem) pod rygorem odmowy uznania wydatku za kwalifikowalny do uzyskania interpretacji indywidualnej Ministra Finansów w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT, dotyczącego realizowanego Projektu i złożenia jej wraz z pierwszym wnioskiem o płatność.

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej którego celem statutowym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie stanu zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy udzielanie świadczeń zdrowotnych o określonym rodzaju i zakresie ustalonym w statucie a sklasyfikowanych w PKD-8610Z. Zadania te realizowane są przez oddziały szpitalne, podstawową opiekę zdrowotną, poradnie specjalistyczne oraz ratownictwo medyczne. Świadczenia te udzielane są odpowiednio w budynkach Szpitala, Budynku Przychodni Rejonowej oraz w wiejskich Ośrodkach Zdrowia w A, B, C i D. Udzielane świadczenia zdrowotne przez wyżej wymienione komórki organizacyjne Wnioskodawcy są zwolnione od podatku od towarów i usług (VAT).

Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie apteki ogólnodostępnej, której siedziba znajduje się przy Przychodni Rejonowej. Ewidencja dotycząca rozliczania podatku VAT związana z działalnością apteki ogólnodostępnej prowadzona jest oddzielnie. Wyodrębnienie w ewidencji czynności dających prawo do odliczenia VAT (sprzedaż opodatkowana w aptece ogólnodostępnej) i ewidencji czynności niedających prawa do odliczenia VAT (zwolnionych od podatku usług medycznych) powoduje, że Wnioskodawca zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług odlicza podatek VAT naliczony związany ze sprzedażą opodatkowaną w aptece ogólnodostępnej, a nie odlicza podatku VAT naliczonego związanego z udzielaniem świadczeń zdrowotnych przez oddziały szpitala, podstawową opiekę zdrowotną, poradnie specjalistyczne i zespoły ratownictwa medycznego, które są zwolnione z VAT. Ponadto Wnioskodawca poinformował że, działalność w zakresie apteki ogólnodostępnej zgodnie z Zarządzeniem Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej zostanie zakończona do 28 lutego 2019 roku.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca oświadczył, że efekty realizacji projektu pn.: „Doposażenie i modernizacja oddziałów szpitala (…)” służyć będą tylko i wyłącznie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy w świetle przepisów ustawy o VAT istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych podczas realizacji w latach 2019-2020 projektu pn.: „Doposażenie i modernizacja oddziałów szpitala (…)” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, działanie 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, w ramach umowy zawartej w dniu 20 listopada 2018 roku z Województwem?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy o VAT nie dają możliwości do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur potwierdzających poniesione nakłady na realizację projektu pn: „Doposażenie i modernizacja oddziałów szpitala (…)” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, Działanie 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, w ramach umowy zawartej z Województwem. Prace budowlane wykonane w oddziałach szpitalnych jak też zakupione sprzęty i urządzenia będą dotyczyć prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie świadczenia usług z zakresu ochrony zdrowia zwolnionych ustawowo z podatku VAT. Podatek VAT wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych kosztów z tytułu realizacji tych prac budowlanych i zakupu sprzętu nie podlega odliczeniu i stanowić będzie dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawa – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pod nazwą „Doposażenie i modernizacja oddziałów szpitala (…)” w ramach Osi Priorytetowej 13.1 Infrastruktura Społeczna, Działanie 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt ten obejmuje zakup specjalistycznego sprzętu medycznego i wyposażenia oraz prace budowlane na rzecz Oddziałów: Ginekologiczno-Położniczego, Chirurgii Ogólnej, Wewnętrznego, Neurologii, Dziecięcego, Chorób Płuc oraz doposażenie znajdującej się w budynku szpitala Pracowni Endoskopowej oraz zakup agregatu prądotwórczego odpowiedniej mocy uruchomianego automatycznie, stanowiącego rezerwowe źródło zasilania w obiektach szpitala w przypadku zaniku napięcia z sieci elektroenergetycznej. Efekty realizowanego projektu służyć będą tylko i wyłącznie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy możliwe będzie odliczenie podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu – jak wskazał Zainteresowany – będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: „Doposażenie i modernizacja oddziałów szpitala (…)”, ze względu na związek tych wydatków z czynnościami wyłącznie zwolnionymi od podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj