Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.901.2018.2.MJ
z 8 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2018 r. (data wpływu 7 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku możliwości zarejestrowania się Wnioskodawcy jako czynny podatnik podatku VAT w sytuacji, gdy żona Wnioskodawcy jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT - jest prawidłowe,
  • braku możliwości bycia rolnikiem ryczałtowym w gospodarstwie rolnym w sytuacji, gdy żona Wnioskodawcy jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT - jest prawidłowe,
  • braku możliwości kontynuowania rozliczeń w wyniku stania się podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego gdy żona Wnioskodawcy złoży zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku możliwości zarejestrowania się Wnioskodawcy jako czynny podatnik podatku VAT w sytuacji, gdy żona Wnioskodawcy jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT,
  • braku możliwości bycia rolnikiem ryczałtowym w gospodarstwie rolnym w sytuacji, gdy żona Wnioskodawcy jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT,
  • braku możliwości kontynuowania rozliczeń w wyniku stania się podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego, gdy żona Wnioskodawcy złoży zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 stycznia 2019 r. w zakresie przeformułowania pytania oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1994 roku Wnioskodawca wraz z żoną … prowadził wspólne gospodarstwo rolne o profilu hodowla bydła i uprawa zbóż. Gospodarstwo to od 2013 roku uzyskało status podatnika podatku od towarów i usług. Zgłoszenie VAT-R złożyła żona Wnioskodawcy … i ona stała się płatnikiem podatku VAT. Gospodarstwo dostało także wtedy numer regon o numerze …. Natomiast na osobę Wnioskodawcy (…) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nadała numer identyfikacyjny producenta. Numer ten nadawany jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 roku o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76 ze zm.).

Wnioskodawca reprezentował wspólne gospodarstwo przed Agencją co do identyfikacji i obrotu bydła oraz formalności co do dopłat bezpośrednich z Unii Europejskiej. W związku z tym, że to żona Wnioskodawcy była czynnym podatnikiem VAT w dniu 16 marca 2015 roku podpisała umowę przyznania pomocy z ARiMR nr …, zgodnie, z którą zostały zakupione do gospodarstwa maszyny na łączną kwotę netto 409.000 złotych.

Zgodnie z przepisami małżonka odliczała podatek VAT od zakupionych maszyn oraz dostała zwrot nadpłaty na konto. W dniu 29 marca 2017 roku została podpisana przez małżonkę kolejna umowa z ARiMR o przyznaniu pomocy nr …. W tym wypadku nie doszło jeszcze do zakupu maszyn rolniczych. Od dnia 11 października 2017 roku Wnioskodawca i małżonka są w faktycznej separacji (nie stwierdzonej orzeczeniem sądu). Pani … od tego czasu zaprzestała pracy w gospodarstwie rolnym ale nadal jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gospodarstwem rolnym w tej chwili zajmuje się Wnioskodawca oraz zamierza kontynuować tą działalność w przyszłości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w chwili obecnej Wnioskodawca może jako osoba fizyczna prowadząca gospodarstwo rolne złożyć w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i stać się czynnym podatnikiem podatku VAT mimo tego, że żona Wnioskodawcy nadal jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego?
  2. Czy w chwili obecnej Wnioskodawca będzie traktowany przez Urząd Skarbowy jako rolnik ryczałtowy prowadząc faktycznie gospodarstwo rolne mimo tego, że żona Wnioskodawcy nadal jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego?
  3. Gdy żona Wnioskodawcy 30 kwietnia tego roku złoży zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z z dniem 30 kwietnia 2019 r., a Wnioskodawca z kolei złoży tego samego dnia zgłoszenie rejestracyjne VAT-R oświadczając, że od dnia 1 maja 2019 r. rozpocznie wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (w tym samym gospodarstwie rolnym) to czy Wnioskodawca wtedy jako płatnik podatku VAT nabędzie prawa i obowiązki przysługujące żonie kontynuując rozliczenia i odpowiadając za wcześniejsze rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług (faktycznie pracując w tym samym gospodarstwie, wykorzystując te same maszyny zakupione wcześniej przez żonę)? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad 1.

Według Wnioskodawcy w chwili obecnej nie może on złożyć w Urzędzie Skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad 2.

Według Wnioskodawcy w chwili obecnej Urząd Skarbowy nie będzie traktował go jako rolnika ryczałtowego zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad 3.

Według Wnioskodawcy po zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych przez żonę z dniem 30 kwietnia 2019 roku oraz złożeniu przez Wnioskodawcę w tym samym dniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R Wnioskodawca nie może kontynuować rozliczeń i odpowiadać za wcześniejsze rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług żony (pomimo tego, że faktycznie będzie pracował w tym samym gospodarstwie, oraz wykorzystywał te same maszyny i urządzenia zakupione wcześniej przez żonę). (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • braku możliwości zarejestrowania się Wnioskodawcy jako czynny podatnik podatku VAT w sytuacji, gdy żona Wnioskodawcy jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT - jest prawidłowe,
  • braku możliwości bycia rolnikiem ryczałtowym w gospodarstwie rolnym w sytuacji, gdy żona Wnioskodawcy jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT - jest prawidłowe,
  • braku możliwości kontynuowania rozliczeń w wyniku stania się podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego, gdy żona Wnioskodawcy złoży zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza – stosownie do art. 2 pkt 15 ustawy - obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Stosownie do art. 2 pkt 21 ustawy, przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Za podatnika uważa się również osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, w odniesieniu do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych przypadkach niż wymienione wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa czy wspólnej działalności rolniczej (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wraz z żoną prowadził wspólne gospodarstwo rolne o profilu hodowla bydła i uprawa zbóż. Gospodarstwo to od 2013 roku uzyskało status podatnika podatku od towarów i usług. Zgłoszenie VAT-R złożyła żona Wnioskodawcy i ona stała się płatnikiem podatku VAT. W dniu 29 marca 2017 roku została podpisana przez małżonkę umowa z ARiMR o przyznaniu pomocy nr …. Nie doszło jeszcze do zakupu maszyn rolniczych. Od dnia 11 października 2017 roku Wnioskodawca i małżonka są w faktycznej separacji (nie stwierdzonej orzeczeniem sądu). Żona Wnioskodawcy od tego czasu zaprzestała pracy w gospodarstwie rolnym ale nadal jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gospodarstwem rolnym w tej chwili zajmuje się Wnioskodawca oraz zamierza kontynuować tą działalność w przyszłości.

Mając na względzie obowiązujące przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie może złożyć w Urzędzie Skarbowym zgłoszenia VAT-R i zostać podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności w zakresie hodowli bydła i uprawy zbóż, bowiem w chwili obecnej żona Wnioskodawcy jest reprezentantem tego gospodarstwa. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, regulujące opodatkowanie działalności rolniczej przewidują, że w odniesieniu do działalności rolniczej prowadzonej przez osoby fizyczne może występować tylko jeden podatnik podatku od towarów i usług (art. 96 ust. 2 i art. 15 ust. 4 ww. ustawy o VAT). Oznacza to, że w odniesieniu do produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa należącego do Wnioskodawcy i jego żony, nie może zaistnieć sytuacja, w której dostawy dokonują dwaj podatnicy. Nie zmienia tego fakt, iż Wnioskodawca i jego żona pozostają w separacji oraz żona Wnioskodawcy zaprzestała pracy w gospodarstwie rolnym, pozostającym we wspólności majątkowej obojga małżonków.

Reasumując, skoro Wnioskodawca wspólnie z żoną prowadzi gospodarstwo rolne, i z tytułu tej działalności żona zarejestrowała się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, to Wnioskodawca nie będzie uprawniony – stosownie do treści art. 15 ust. 4 ustawy – do złożenia skutecznego zgłoszenia rejestracyjnego jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie będzie mógł również w ramach jednego wspólnie prowadzonego gospodarstwa występować jako rolnik ryczałtowy.

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z jednym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Należy zaznaczyć, że nie może w ramach jednego wspólnie prowadzonego gospodarstwa występować dwóch jego reprezentantów, tj. mąż jako rolnik ryczałtowy, a żona jako czynny podatnik VAT. Przepisy prawa nie pozwalają bowiem na funkcjonowanie w ramach jednego gospodarstwa rolnego - dwóch podatników o różnych statusach podatkowych, tj. z jednej strony rolnika rozliczającego się na zasadach ogólnych i drugiego, korzystającego ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT - jako rolnik ryczałtowy.

Z uwagi na fakt, że żona Wnioskodawcy jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, należy stwierdzić, iż obecnie to żona Wnioskodawcy reprezentuje to gospodarstwo. Tym samym Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia jako rolnik ryczałtowy z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Należy zaznaczyć, że to gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy a jego reprezentantem, jak wyżej wskazano, jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny żona Wnioskodawcy.

Tym samym, Wnioskodawca nie może w ramach jednego gospodarstwa rolnego, wspólnie prowadzonego z żoną, występować jako rolnik ryczałtowy w zakresie dostawy produktów rolnych w sytuacji gdy w chwili obecnej żona Wnioskodawcy jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT z tytułu prowadzenia ww. gospodarstwa rolnego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii kontynuowania rozliczeń i odpowiedzialności za wcześniejsze rozliczenia żony w sytuacji gdy żona Wnioskodawcy złoży zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a Wnioskodawca złoży zgłoszenie rejestracyjne.

W tym miejscu należy zauważyć, iż ani przytoczone powyżej przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne, czy wspólną działalność rolniczą. Należy jednak mieć na uwadze, jak już wspomniano wyżej, iż zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Brak jest zatem przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków (działalność rolniczą) dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” – złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy i zostanie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a obecny „reprezentant” – zostanie wykreślony z tego rejestru.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do wskazanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że ani ww. przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o VAT nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie zmieni się jedynie osoba „reprezentanta” gospodarstwa rolnego, a podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (rolniczej) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest i będzie w dalszym ciągu to samo gospodarstwo rolne (nie nastąpi zaprzestanie działalności gospodarczej), tym samym Wnioskodawca dokonując rejestracji jako podatnik VAT czynny z tytułu prowadzenia przedmiotowego gospodarstwa rolnego winien kontynuować rozliczenia oraz odpowiadać za wcześniejsze rozliczenia w zakresie tego gospodarstwa z tytułu podatku od towarów i usług.

Zatem, w sytuacji gdy żona Wnioskodawcy złoży zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z z dniem 30 kwietnia 2019 r., a Wnioskodawca złoży tego samego dnia zgłoszenie rejestracyjne VAT-R oświadczając, że od dnia 1 maja 2019 r. rozpocznie wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w tym samym gospodarstwie rolnym to Wnioskodawca nabędzie prawa i obowiązki oraz będzie odpowiedzialny za wcześniejsze rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług a dotyczące przedmiotowego gospodarstwa rolnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj