Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.649.2018.1.MS
z 8 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu dopłat wniesionych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu dopłat wniesionych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem (udziałowcem) w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również – Spółka). Kapitał zakładowy Spółki wynosi 800 000 zł (osiemset tysięcy złotych) i dzieli się na 800 (osiemset) równych i niepodzielnych udziałów po …zł każdy.

Początkowo w kapitale zakładowym Spółki:

  1. Wnioskodawca objął 304 (trzysta cztery) udziały po … zł każdy, w łącznej wysokości…,
  2. R objął 240 (dwieście czterdzieści) udziałów po .. zł każdy, w łącznej wysokości….,
  3. T objął 240 (dwieście czterdzieści) udziałów po .. zł każdy, w łącznej wysokości … zł oraz
  4. G objął 16 (szesnaście) udziałów po … zł każdy w łącznej wysokości ….. zł. Zaznaczyć należy, że R i T to synowie Wnioskodawcy.

W dniu … 2005 r. Wnioskodawca odpłatnie nabył 16 udziałów w Spółce od G. Tym samym od tego dnia, liczba udziałów przypadająca na wspólników przedstawiała się następująco:

  1. Wnioskodawca – 320 udziałów,
  2. T – 240 udziałów,
  3. R – 240 udziałów.

W latach 2001, 2006, 2008 i 2011 wspólnicy wnieśli dopłaty do Spółki, zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych (dalej również – KSH) i z postanowieniami umowy Spółki. Dopłaty były wnoszone proporcjonalnie do udziałów posiadanych przez każdego ze wspólników na kapitał zapasowy Spółki. Łączna wartość wniesionych w tych latach dopłat wyniosła … zł.

W dniu …2011 r. zostały zawarte, w formie aktów notarialnych, umowy darowizny, na mocy których T dokonał na rzecz Wnioskodawcy darowizny 168 udziałów w Spółce, a R dokonał na rzecz Wnioskodawcy darowizny 216 udziałów w Spółce. W dniu .. 2011 r., a więc już po dokonanych darowiznach udziałów, zostały przez wspólników wniesione kolejne dopłaty zgodnie z podjętą uchwałą proporcjonalnie do posiadanych udziałów.

Ostatecznie dopłaty zostały wniesione przez wspólników Spółki w następujący sposób:

  1. Wnioskodawca wniósł dopłaty w łącznej wysokości …,
  2. T wniósł dopłaty w łącznej wysokości …,
  3. R wniósł dopłaty w łącznej wysokości ….

W konsekwencji od dnia .. 2011 r. liczba udziałów przypadająca na każdego ze wspólników Spółki przedstawiała się następująco:

  1. Wnioskodawca – 704 udziały,
  2. T – 72 udziały,
  3. R – 24 udziały.

Ten stan jest nadal aktualny.

Obecnie wspólnicy Spółki zamierzają zwołać Zgromadzenie Wspólników w celu podjęcia uchwały w przedmiocie zwrotu dopłat. Powstała jednak wątpliwość, czy zwrócona kwota ma odpowiadać kwocie wpłaconej przez każdego ze wspólników z tytułu dopłat, ponieważ struktura liczbowa udziałów w Spółce przypadająca obecnie na każdego ze wspólników jest inna niż w latach, w których były wnoszone do Spółki dopłaty. Uwzględniając bowiem aktualną strukturę liczbową udziałów, to przewidywany zwrot dopłat – przypadający proporcjonalnie na udziały – będzie się kształtował następująco:

  1. Wnioskodawca – przewidywana kwota zwrotu dopłat …. zł .. gr,
  2. T – przewidywana kwota zwrotu dopłat ..zł …. gr ,
  3. R – przewidywana kwota zwrotu dopłat … zł .. gr.

Z powyższego wynika zatem, że Wnioskodawca – z tytułu zwrotu dopłat – uzyska kwotę znacznie wyższą niż kwota wpłacona tytułem dopłat do Spółki. Z kolei pozostali wspólnicy, tj. T i R otrzymają z tego tytułu kwoty znacznie niższe niż kwoty wpłacone tytułem dopłat do Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy kwota uzyskana przez Wnioskodawcę od Spółki z tytułu zwrotu dopłat, która będzie wyższa od kwoty wpłaconej przez Niego tytułem dopłat do Spółki, będzie objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w całości, czy tylko do wysokości kwoty wpłaconej przez Wnioskodawcę do Spółki tytułem dopłat?

Zdaniem Wnioskodawcy, cała kwota otrzymana przez Niego z tytułu zwrotu dopłat będzie objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej również – podatek dochodowy) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Za takim stanowiskiem przemawia przedstawiona poniżej argumentacja. Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane z tytułu zwrotu wspólnikom dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami – w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

Wprawdzie przytoczony powyżej przepis wskazuje na objęcie zwolnieniem tylko kwoty zwrotu do wysokości faktycznie wniesionych dopłat, ale w tym przypadku decydujące dla zastosowania tego zwolnienia od podatku dochodowego – do całości kwoty z tytułu zwrotu dopłat – jest okoliczność, że kwota ta będzie proporcjonalnie odpowiadała liczbie udziałów posiadanych przez Wnioskodawcę w dacie zwrotu.

Zgodnie z art. 177 § 1 KSH, umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Wynika z tego, że prawo do zwrotu dopłat – którego zasady na podstawie art. 179 KSH mogą być odmiennie uregulowane w umowie spółki – jest prawem, które przysługuje wyłącznie temu wspólnikowi, który jest właścicielem udziałów w dacie zwrotu. Prawo do zwrotu dopłat jest więc prawem majątkowym, ściśle związanym z faktem posiadania udziałów przez wspólnika. Oznacza to, że w razie zbycia udziałów przez wspólnika, który wniósł dopłaty, prawo do otrzymania zwrotu wniesionych dopłat przechodzi na nabywcę udziałów. Przysługuje ono bez względu na to, kto posiada udział, z którym skojarzone zostało uprzednie wniesienie dopłat Nabywca udziału wchodzi bowiem we wszystkie prawa zbywcy jako następca syngularny.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, respektuje zatem to następstwo prawne uznając, że sukcesja przewidziana w przepisach prawa handlowego wywoływać powinna skutki prawne także na gruncie prawa podatkowego.

Wobec powyższego, ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 51 ww. ustawy, korzystać będzie kwota dopłaty, zwrócona wspólnikowi – do wysokości, w jakiej uprzednio została wniesiona do spółki, z tym że zwrot dopłaty nie musi nastąpić na rzecz tej samej osoby, która ją wniosła.

Zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest bowiem tzw. zwolnieniem przedmiotowym, a więc dotyczy kategorii przychodu, a nie podmiotu, który osiąga ten przychód. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 51 ww. ustawy, nie różnicuje zatem sytuacji, gdy dopłata jest zwracana: (i) wspólnikowi spółki, który uprzednio wniósł tę dopłatę do spółki, czy też (ii) wspólnikowi spółki na dzień zwrotu dopłat, a który wcześniej takich dopłat nie wnosił (nie miał takiego obowiązku).

Wynika to również z faktu, że – jak już wskazano powyżej – prawo do zwrotu dopłat jest ściśle związane z posiadaniem udziału.

Powyższe podejście zostało również potwierdzone w interpretacjach indywidualnych, wydanych przez organy podatkowe w analogicznych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych. Jako przykład można wskazać, że np.:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12 listopada 2015 r. (nr IPTPB3/4511-154/15-2/JZ) odstępując od wydania uzasadnienia prawnego interpretacji potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „mając na uwadze powyższe brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 51 (ustawy o PIT) stwierdzić należy, że już z literalnej wykładni przepisu wynika, że przewidziane w nim zwolnienie od opodatkowania przychodu dotyczy dopłat zwracanych udziałowcom bez względu na to czy po stronie udziałowców następowały zmiany podmiotowe, czy też nie, tzn. nie ma znaczenia to, że w chwili wniesienia dopłat udziałowcem była inna osoba, niż w chwili zwrotu (gdzie np. nowy udziałowiec wszedł w posiadanie udziałów np. na podstawie umowy darowizny lub umowy sprzedaży).”
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 sierpnia 2015 r. (nr IPPB4/4511-813/15-2/AK) potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy twierdząc, że: „sama dopłata związana jest z prawem udziałowym w spółce, a nie z osobą konkretnego wspólnika (...). Przepis (ustawy o PIT) w żaden sposób nie zwiera sformułowania, z którego należałoby wywodzić, że zwolniony z opodatkowania jest zwrot dopłaty wyłącznie wówczas, gdy następuje on na rzecz podmiotu, który dokonał rzeczywistego wniesienia dopłat (Ustawa o PIT) przewiduje, że z wyłączenia korzystać może tylko kwota do wysokości wniesionych dopłat.”
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2015 r. (nr IPPB2/4511-152/16-2/PW) wskazał, że: „prawo do zwrotu dopłat jest prawem majątkowym, ściśle związanym z faktem posiadania udziałów przez wspólnika. Oznacza to, że w razie zbycia udziałów przez wspólnika, który wniósł dopłaty, prawo do otrzymania zwrotu wniesionych dopłat przechodzi na nabywcę udziałów. Przysługuje ono bez względu na to, kto posiada udział, z którym skojarzone zostało uprzednie wniesienie dopłat. Nabywca udziału wchodzi bowiem we wszystkie prawa zbywcy jako następca syngularny. Artykuł 21 ust. 1 pkt 51 (ustawy o PIT) respektuje zatem to następstwo prawne uznając, że sukcesja przewidziana w przepisach prawa handlowego wywoływać powinna skutki prawne także na gruncie prawa podatkowego.”

Takie stanowisko jest również prezentowane przez sądy administracyjne w wydawanych wyrokach. Przykładowo, zgodnie z tezą zaprezentowaną w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej również – NSA) z dnia 10 sierpnia 2011 r., sygn. akt II FSK 382/10, ,,do nabywcy udziału, który przejął równocześnie prawo do zwrotu dopłaty, stosuje się zwolnienie od opodatkowania, określone w art. 21 ust. 1 pkt 51 (ustawy o PIT) w chwili otrzymania tego przychodu z tytułu zwrotu, to jednak skład orzekający w niniejszej sprawie nie podziela poglądu, iż stanowisko to wynika dopiero z wykładni systemowej.”

Jak bowiem wskazano w powyższym wyroku „zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego ani zakres sytuacji, do których powyższy przepis znajduje zastosowanie, ani też zakres skutków, jakie niesie ze sobą obowiązywanie przepisu w tej postaci, nie ulega poszerzeniu. Zwrot „uprzednio wniesionych” oznacza bowiem ni mniej ni więcej niż to że dopłaty powinny być wniesione wcześniej (następstwo czasowe) niż otrzymany ich zwrot. Tylko wówczas zapewniony jest techniczny charakter zwolnienia podatkowego. Wnoszący dopłatę uzyskuje w przypadku jej zwrotu ekwiwalent ekonomiczny wniesionego świadczenia. Mimo, że zwrot dopłaty w sensie podatkowym jest przychodem, to jednak w sensie ekonomicznym nie następuje tu po stronie podatnika żadne przysporzenie. Uprzednie poniesienie ciężaru dopłaty, w przypadku jej zwrotu, jest warunkiem sine qua non zwolnienia podatkowego. Tym samym w zakresie tym trudno doszukać się jakichkolwiek elementów podmiotowych, a już takich, które nawiązywałyby do tożsamości podmiotowej wnoszącego dopłatę i otrzymującego jej zwrot w szczególności. Jedynym elementem podmiotowym zawartym w tym przepisie jest to, że dopłaty, powinny być wniesione uprzednio do spółki mającej osobowość prawną, ale trudno to uznać za element kształtujący zwolnienie podatkowe w stosunku do nabywcy udziału. Poza tym, na co trafnie wskazuje się w skardze kasacyjnej, należy mieć tu na uwadze to, że omówione zwolnienie jest typowym zwolnieniem przedmiotowym, a nie przedmiotowo-podmiotowym, a treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 51 (ustawy o PIT) nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych w szczególności odnoszących się do nabywcy udziału w spółce. Te wnioski potwierdza też wykładnia systemowa, a w szczególności zwrot „zgodnie z odrębnymi przepisami” użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 51 (ustawy o PIT). Zwrot ten należy wiązać właśnie z uregulowaniami zawartymi w (KSH) i oznacza, że zarówno wniesienie dopłat, a w szczególności ich zwrot mają się dokonać, zgodnie z odrębnymi przepisami. W konsekwencji oznaczać to musi, że zwrot dopłat otrzymany przez nabywcę udziału musi być zgodny z art. 187 § 1 (KSH) (obowiązek zawiadomienia spółki o przejściu udziału), art. 180 (KSH) (obowiązek zachowania formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi), art. 177 § 1 i art. 179 § 1-3 (KSH) (obowiązek zwrotu dopłat wspólnikowi, który jest „posiadaczem” udziału). Tylko taki zwrot dopłat podlegać będzie zwolnieniu podatkowemu”. Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również w: (i) wyroku NSA z dnia 8 maja 2011 r., (sygn. akt II FSK 65/10) oraz (ii) prawomocnym wyroku WSA w Warszawie z dnia 10 stycznia 2012 r., (sygn. akt III SA/Wa 1046/11).

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że prawidłowe jest Jego stanowisko, że w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we wniosku, cała kwota otrzymana przez Niego z tytułu zwrotu dopłat będzie objęta zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w wyniku objęcia udziałów w kapitale zakładowym stał się wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka). Pozostali wspólnicy Spółki to: R, T oraz G, z tym że R i T to synowie Wnioskodawcy. W dniu… 2005 r. Wnioskodawca nabył udziały w ww. Spółce od G. W latach 2001, 2006, 2008 i 2011 wspólnicy wnieśli dopłaty do tej Spółki, zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych i z postanowieniami umowy. Dopłaty były wnoszone proporcjonalnie do udziałów posiadanych przez każdego ze wspólników na kapitał zapasowy Spółki. W dniu … 2011 r. zostały zawarte, w formie aktów notarialnych, umowy darowizny, na mocy których T i R dokonali na rzecz Wnioskodawcy darowizny udziałów w Spółce. W dniu … 2011 r., a więc już po dokonanych darowiznach udziałów, zostały przez wspólników wniesione kolejne dopłaty zgodnie z podjętą uchwałą proporcjonalnie do posiadanych udziałów. Obecnie wspólnicy Spółki zamierzają zwołać Zgromadzenie Wspólników w celu podjęcia uchwały w przedmiocie zwrotu dopłat.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 51 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane z tytułu zwrotu wspólnikom dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami – w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia;

Przy czym – w myśl art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wskazać należy, że zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma charakter przedmiotowy i obejmuje swoim zakresem wspólników spółki, którzy wnieśli dopłaty do spółki oraz ich następców prawnych z tytułu nabycia udziałów, w relacji do których dokonano dopłaty.

Jednocześnie, zwolnienie dotyczy wyłącznie dopłat wniesionych zgodnie z odrębnymi przepisami. Wnoszenie dopłat przez wspólników spółek z ograniczoną odpowiedzialnością regulują przepisy art. 177-179 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1577, z późn. zm.). Z unormowań tych wynika, że dopłaty mogą być wnoszone w celu przeciwdziałania czasowym trudnościom finansowym spółki, potrzebom dokapitalizowania, czy też koniecznością pokrycia nakładów inwestycyjnych. Poza tym dopłaty nie wpływają na podwyższenie kapitału zakładowego spółki oraz nie mają wpływu na wysokość udziałów wspólników. Zgodnie z art. 177 § 1 ww. ustawy – umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Dopłaty – stosownie do art. 177 § 2 Kodeksu spółek handlowych – powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów. Z kolei ustalenie wysokości i terminu dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników (art. 178 § 1 Kodeksu spółek handlowych). Natomiast z art. 179 § 1 Kodeksu spółek handlowych wynika, że dopłaty mogą być zwracane, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym. Zwrot powinien być dokonany równomiernie wszystkim wspólnikom, o czym stanowi przepis art. 179 § 3 Kodeksu spółek handlowych. Do zwrotu dopłat wymagana jest uchwała wspólników (art. 228 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych). Prawo do zwrotu dopłat jest prawem majątkowym, ściśle związanym z faktem posiadania udziałów przez wspólnika. Oznacza to, że w razie zbycia udziałów przez wspólnika, który wniósł dopłaty, prawo do otrzymania zwrotu wniesionych dopłat przechodzi na nabywcę udziałów. Przysługuje ono bez względu na to, kto posiada udział, z którym skojarzone zostało uprzednie wniesienie dopłat. Nabywca udziału wchodzi bowiem we wszystkie prawa zbywcy jako następca syngularny.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, respektuje zatem to następstwo prawne uznając, że sukcesja przewidziana w przepisach prawa handlowego wywoływać powinna skutki prawne także na gruncie prawa podatkowego.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, cała kwota otrzymana przez Wnioskodawcę z tytułu zwrotu dopłat będzie objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że niniejsza interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy, jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie chroni pozostałych wspólników.

W odniesieniu do przedstawionych kwot podanych we wniosku, Organ informuje, że ewentualne przeliczenia, wyliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tutejszego Organu. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj