Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.680.2018.1.IZ
z 6 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETA JA INDY WIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2018 r. (data wpływu 29 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 28 listopada 2018 r. (skutecznie doręczone 29 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usługi projektowania przyłącza – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usługi projektowania przyłącza.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest: (i) spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”) oraz (ii) czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”).

Wnioskodawca w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy odpłatnie usługi w zakresie (i) zbiorowego zaopatrzenia w wodę („Usługi Zaopatrzenia w Wodę”) i (ii) zbiorowego odprowadzania ścieków („Usługi Odprowadzania Ścieków”).


Świadczenie usług przez Wnioskodawcę odbywa się na podstawie podpisywanych z indywidualnymi klientami (dalej łącznie jako „Klienci”) umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca z tytułu świadczonych Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków wystawia na rzecz Klientów faktury VAT.

W celu świadczenia Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków, Wnioskodawca wykonuje szereg usług dodatkowych, w tym m.in. usługi wykonania projektu budowlanego przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego do istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Gminie („Usługi Projektowania Przyłącza”).

Wnioskodawca powierza wykonanie Usług Projektowania Przyłącza na swój rachunek i swoje ryzyko podmiotowi (podwykonawcy), który posiada wiedzę i doświadczenie zawodowe potrzebne do zrealizowania Usług Projektowania Przyłącza. Przy czym, wszystkie koszty niezbędne do wykonania Usług Projektowania Przyłącza ciążą na Spółce.


Za świadczenie ww. usług Spółka pobiera opłaty i wystawia Klientom z tego tytułu faktury VAT.


Świadczenie przez Spółkę Usług Projektowania Przyłącza jest dokonywane w celu umożliwienia Klientom korzystania z Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków świadczonych przez Spółkę.


W dniu 20 sierpnia 2018 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Statystycznego Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur („Urząd Statystyczny”) o wydanie opinii interpretacyjnej w sprawie prawidłowej klasyfikacji przez Wnioskodawcę wg: (i) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207 poz. 1293, z późn. zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz (ii) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Usług Projektowania Przyłącza.


Wnioskodawca otrzymał pismo Dyrektora Urzędu Statystycznego z dnia 6 września 2018 r., w którym Dyrektor Urzędu Statystycznego dokonał klasyfikacji Usług Projektowania Przyłącza wykonywanych przez Wnioskodawcę.


Dyrektor Urzędu Statystycznego wskazał, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wymienione we Wniosku Wnioskodawcy usługi, tj.: (i) projektowanie przyłączy wodociągowych, wykonywane przez podmiot zarządzający lub będący właścicielem sieci, także z pomocą podwykonawcy, w celu umożliwienia klientom korzystania z usług zaopatrzenia w wodę świadczonych przez spółkę - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” oraz (ii) projektowanie przyłączy kanalizacyjnych, wykonywane przez podmiot zarządzający lub będący właścicielem sieci, także z pomocą podwykonawcy, w celu umożliwienia klientom korzystania z usług odprowadzania ścieków - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.


W uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazano, że świadczenie Usług Projektowania Przyłącza jest dokonywane w celu umożliwienia Klientom korzystania z Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków świadczonych przez Wnioskodawcę. Umowy dotyczące świadczenia przez Wnioskodawcę Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków mogą być zawarte z Klientami dopiero po zrealizowaniu dwóch wcześniejszych etapów, tj.:

  1. po zawarciu odrębnej umowy na wykonanie projektu budowlanego przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego;
  2. ewentualnie, po zawarciu odrębnej umowy na budowę przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego.

Dopiero po wykonaniu ww. etapów (niezależnie w jakim czasie) Wnioskodawca może podpisać umowę z Klientem na świadczenie Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków.


W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, którego dotyczy to Wezwanie, świadczenie przez Wnioskodawcę Usług Projektowania Przyłącza na rzecz Klienta, skutkującym zawarciem z tym Klientem umowy dotyczącej świadczenia Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków. Innymi słowy, w zdarzeniu przyszłym, będącym przedmiotem Wniosku, świadczenie przez Wnioskodawcę Usług Projektowania Przyłącza na rzecz Klienta jest dokonywane w celu umożliwienia Klientowi zawarcia z Wnioskodawcą umowy na świadczenie Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków. Nie w każdym przypadku da się jednak określić (na dzień wykonania Usługi Projektowania Przyłącza) kiedy to nastąpi.

Przy czym, Wnioskodawca wskazuje, iż złożył również odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym wskazał, iż świadczy Usługi Projektowania Przyłącza na rzecz Klientów, którzy następnie mogą - ale nie zawsze muszą - nabywać od Wnioskodawcy Usługi Zaopatrzenia w Wodę i Usługi Odprowadzania Ścieków, co oznacza, iż w tym przypadku świadczenie przez Wnioskodawcę Usług Projektowania Przyłącza na rzecz Klienta, nie zawsze skutkuje zawarciem z tym Klientem umowy dotyczącej świadczenia Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków.


Wnioskodawca wskazuje, iż z tytułu świadczenia Usługi Projektowania Przyłącza Wnioskodawca wystawia odrębną fakturę VAT dotyczącą tej usługi.


Wnioskodawca wskazuje, iż Usługi Projektowania Przyłącza są niezbędne w celu umożliwienia Klientom korzystania z Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków świadczonych przez Wnioskodawcę. Usługi Projektowania Przyłącza są nierozerwalnie związane z Usługami Zaopatrzenia w Wodę i Usługami Odprowadzania Ścieków. Bez Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków, wykonanie Usług Projektowania Przyłącza nie miałyby racjonalnego sensu gospodarczego. Usługi Projektowania Przyłączą należą do szeregu niezbędnych usług dodatkowych wykonywanych w celu umożliwienia Klientom korzystania z Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków świadczonych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że pytanie Wnioskodawcy przedstawione we Wniosku dotyczy Usług Projektowania Przyłącza, które w opisywanym we Wniosku zdarzeniu przyszłym są związane z Usługami Zaopatrzenia w Wodę i Usługami Odprowadzania Ścieków świadczonymi przez Wnioskodawcę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, świadczenie przez Wnioskodawcę Usług Projektowania Przyłącza zakwalifikowanych przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” oraz do grupowania PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” - będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. - 8% podatku VAT)?


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie przez Wnioskodawcę Usług Projektowania Przyłącza zakwalifikowanych przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” oraz do grupowania PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”- będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. - 8% podatku VAT).


Ustawa o VAT


Zgodnie z ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT). Przez dostawę towarów na gruncie ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ab initio ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług na gruncie ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (art. 8 ust. 1 ab initio ustawy o VAT).

Jak wynika z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1) ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. wynosi 23 % podatku VAT. Przy czym, zgodnie z art. 5a ustawy o VAT „towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne”.

Art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT w zw. z poz. 140-142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT stanowi, iż do usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, usług związanych z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków stosuje się obniżoną stawkę podatku VAT. tj. stawkę 7% VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. – 8% podatku VAT).

Jak zostało natomiast wskazane w opisie zdarzenia przyszłego we Wniosku, świadczenie przez Wnioskodawcę Usług Projektowania Przyłącza zakwalifikowane zostało przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” oraz do grupowania PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.


[Świadczenie złożone]


Wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz Klientów Usługi Zaopatrzenia w Wodę i Usługi Odprowadzania Ścieków. W celu umożliwienia Klientom korzystania z Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków, Wnioskodawca będzie świadczył Usługi Projektowania Przyłącza, nierozerwalnie związane z Usługami Zaopatrzenia w Wodę i Usługami Odprowadzania Ścieków. Bez Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków, Usługi Projektowania Przyłączą nie miałyby racjonalnego sensu gospodarczego. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie na rzecz Klientów Usług Projektowania Przyłącza związanych z Usługami Zaopatrzenia w Wodę i Usługami Odprowadzania Ścieków będzie stanowiło tzw. świadczenie złożone (kompleksowe).

Wnioskodawca wskazuje, iż ustawa o VAT nie zawiera definicji świadczenia złożonego (kompleksowego). Niemniej jednak, pojęcie to było niejednokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dalej jako „TSUE”). TSUE stoi na stanowisku, iż za świadczenie złożone (kompleksowe) należy uznać szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzą jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinny być w sposób sztuczny rozdzielone. Jeżeli dwa świadczenia lub czynności dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT (wyrok TSUE z dnia 27 października 2005 r. w sprawie Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien, sygn. akt C-41/04). Zgodnie także ze stanowiskiem TSUE wyrażonym w wyroku z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie Everything Everywhere Ltd, dawniej T-Mobile (UK) Ltd przeciwko Commissioners for Her Majestys Revenue and Customs (sygn. akt C- 276/09) transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi świadczonej przez usługodawcę. Pojęcie świadczenia złożonego (kompleksowego) - w związku z wątpliwościami w zakresie rozumienia tego pojęcia - jest również przedmiotem interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 30 marca 2012 r. (nr PT1/033/2/46/KSB/12/PT-241/PT-279), w której, powołując się na orzecznictwo TSUE, Minister Finansów wskazał, iż jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, w celu określenia czy są to świadczenia odrębne i niezależne, czy też jest to jedno świadczenie kompleksowe, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja.

Wnioskodawca podkreśla, iż jak wynika z ww. wyroków TSUE i stanowiska Ministra Finansów, ze świadczeniem złożonym mamy do czynienia w sytuacji, gdy w ramach jednej transakcji podatnik podatku VAT podejmuje kilka działań, które z gospodarczego punktu widzenia tworzą jedną całość, a ich rozdzielenie byłoby dokonane jedynie w sposób sztuczny. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym we Wniosku zdarzeniu przyszłym, świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów Usługi Projektowania Przyłącza nie jest celem Klientów, gdyż Usługi Projektowania Przyłącza stanowią jedynie świadczenie pomocnicze pozwalające na skorzystanie z usługi podstawowej, jaką jest Usługa Zaopatrzenia w Wodę i Usługa Odprowadzania Ścieków. Natomiast realizacja usługi podstawowej będzie możliwa dopiero po dokonaniu szeregu usług związanych z obsługą sieci wodociągowej, w tym m.in. po wykonaniu Usługi Projektowania Przyłącza.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, świadczeniem głównym są Usługi Zaopatrzenia w Wodę i Usługi Odprowadzania Ścieków, dla których Usługi Projektowania Przyłącza pełnią jedynie pomocniczą rolę. Zatem, ww. usługi powinny być traktowane jako jedno świadczenie o charakterze złożonym i podlegać opodatkowaniu według stawki podatku VAT właściwej dla świadczenia głównego, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. - 8% podatku VAT) właściwej dla Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków.

Za potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy przemawia stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w prawomocnym wyroku z dnia 17 lipca 2012 r. (sygn. akt III SA/Wa 1468/12). W przedmiotowym wyroku WSA wskazał, iż „istota sprawy sprowadza się do odpowiedzi na pytanie czy czynności wydawania warunków technicznych na budowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i kanalizacji deszczowej, uzgadniania projektu budowlanego przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i kanalizacji deszczowej, budowy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej, budowy przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczówki, technicznego odbiór wykonanego przyłącza wodociągowego, kanalizacyjnego lub kanalizacji deszczowej dla firm i gospodarstw domowych; montażu wodomierzy dla podmiotów gospodarczych, są niezbędne dla świadczenia usług wymienionych w poz. od 140 i 142 załącznika nr 3 do [ustawy o VAT]. to jest dla usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Odpowiedź na to pytanie jest w ocenie Sądu twierdząca, albowiem niemożliwym jest świadczenie wymienionych usług objętych obecnie 8% stawką VAT bez uprzedniego dokonania czynności, o których wyżej mowa. Czynności te są zatem niezbędne dla świadczenia usług, o których wyżej mowa w szczególności ze względu na odpowiednie regulacje prawa budowlanego (wydawanie warunków technicznych, uzgadnianie projektów budowlanych, odbiory) oraz przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r., Nr 123, poz. 858 ze zm.) - (montaż wodomierzy).

Natomiast czynności obejmujące budowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej, przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczówki, są niezbędne dla świadczenia wymienionych wyżej usług z przyczyn oczywistych i nie wymagających szczegółowego uzasadnienia”.

Zbieżne z powyższym stanowisko zostało przedstawione w orzeczeniu TSUE w sprawie Zweckverband zur Trinkwasserversorgung und Abwasscrbeseitigung Torgau-Westelibien z dnia 3 kwietnia 2008 r. (sygn. C-442/05), zgodnie z którym: „ art. 12 ust. 3 lit. a) szóstej dyrektywy i załącznik H kategoria 2 do tej dyrektywy należy interpretować w taki sposób, że czynność podłączenia indywidualnego, która polega, tak jak w sprawie przed sadem krajowym, na ułożeniu kanalizacji umożliwiającej przyłączenie instalacji wodociągowej nieruchomości do stałej sieci dostawy wody, należy do zakresu dostawy wody”. Z wyroku tego wynika zatem, że usługi przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej powinny być traktowane tak samo, jak i inne usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków. Co więcej, stanowisko zaprezentowane przez TSUE w ww. wyroku, wydaje się wskazywać, iż usługi dostawy wody wraz z usługą budowy niezbędnej do tego infrastruktury należy dla celów podatku VAT traktować jako jedno świadczenie.

Taki też pogląd podziela Minister Finansów w wydawanych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. W interpretacji indywidualnej z dnia 1 sierpnia 2014 r. (nr IPPP2/443-478/14-4/BH) Minister Finansów wskazał, iż „świadczenia dodatkowe polegające na wydawaniu warunków technicznych na budowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i kanalizacji deszczowej, uzgadniania projektu budowlanego przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i kanalizacji deszczowej, budowy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej, budowę przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczówki, technicznego odbioru wykonanego przyłączą wodociągowego, kanalizacyjnego lub kanalizacji deszczowej dla firm i gospodarstw domowych, konserwacja i czyszczenie kanalizacji deszczowej na terenie miasta, monitoring sieci kanalizacyjnej, kompleksowe wykonywanie i utrzymywanie sieci i przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, wykonywanie prac ziemnych koparkoładowarkami w związku z wykonywaniem sieci wodociągowych, kanalizacyjnych lub kanalizacji deszczowej, usuwanie awarii na sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej, są niezbędne dla świadczenia Usługi głównej jaką jest usługa uzdatniania i dostarczania wody za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz usługa związana z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Służą one zapewnieniu ciągłości usług dostawy wody i odprowadzania ścieków, są do tego celu konieczne i niezbędne, bez usług głównych powyższe czynności utraciłyby swój sens. Zatem, stanowią one elementy pewnej całości i tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedno świadczenie o charakterze kompleksowym. W konsekwencji ww. świadczenia podlegają opodatkowaniu według stawki VAT właściwej dla świadczenia głównego, tj. w przedmiotowej sprawie - stawki 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146 pkt 2 [ustawy o VAT].”


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 stycznia 2018 r. (nr 0115-KDIT1-1.4012.817.2017.1.BS).


Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, świadczenie przez Wnioskodawcę Usług Projektowania Przyłącza zakwalifikowanych przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” oraz do grupowania PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” - będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. - 8% podatku VAT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania czynności, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towarów dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował towary będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy – towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych od podatku. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.


Klasyfikacja wyrobów i usług została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.). Przy czym, jak wynika z § 2 i 3 powołanego rozporządzenia:

  • w ewidencji, dokumentacji i rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej - stosuje się klasyfikację do dnia 31 grudnia 2016 r.,
  • do celów podatkowych - stosuje się do dnia 31 grudnia 2019 r. klasyfikację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm).


Jednocześnie, jak wyżej wskazano, to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku albo zwolnienie od podatku.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Podkreślenia wymaga, że w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 23%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zastosowanie preferencyjnych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.


W załączniku nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono:

  • w poz. 140 – sklasyfikowane w PKWiU 36.00.20.0 – Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych;
  • w poz. 142 – sklasyfikowane w PKWiU ex 37 – Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.


Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy, przez - PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług).

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy odpłatnie usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę („Usługi Zaopatrzenia w Wodę”) i zbiorowego odprowadzania ścieków („Usługi Odprowadzania Ścieków”).

Świadczenie usług przez Wnioskodawcę odbywa się na podstawie podpisywanych z indywidualnymi klientami umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca z tytułu świadczonych Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków wystawia na rzecz Klientów faktury VAT.

W celu świadczenia Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków, Wnioskodawca wykonuje szereg usług dodatkowych, w tym m.in. usługi wykonania projektu budowlanego przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego do istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Gminie („Usługi Projektowania Przyłącza”).

Wnioskodawca powierza wykonanie Usług Projektowania Przyłącza na swój rachunek i swoje ryzyko podmiotowi (podwykonawcy), który posiada wiedzę i doświadczenie zawodowe potrzebne do zrealizowania Usług Projektowania Przyłącza. Przy czym, wszystkie koszty niezbędne do wykonania Usług Projektowania Przyłącza ciążą na Spółce.

Za świadczenie ww. usług Spółka pobiera opłaty i wystawia Klientom z tego tytułu faktury VAT. Świadczenie przez Spółkę Usług Projektowania Przyłącza jest dokonywane w celu umożliwienia Klientom korzystania z Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków świadczonych przez Spółkę.


W dniu 20 sierpnia 2018 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Statystycznego Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur o wydanie opinii interpretacyjnej w sprawie prawidłowej klasyfikacji przez Wnioskodawcę Usług Projektowania Przyłącza.


Wnioskodawca otrzymał pismo Dyrektora Urzędu Statystycznego z dnia 6 września 2018 r., w którym Dyrektor Urzędu Statystycznego dokonał klasyfikacji Usług Projektowania Przyłącza wykonywanych przez Wnioskodawcę. Dyrektor Urzędu Statystycznego wskazał, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wymienione we Wniosku Wnioskodawcy usługi, tj.: (i) projektowanie przyłączy wodociągowych, wykonywane przez podmiot zarządzający lub będący właścicielem sieci, także z pomocą podwykonawcy, w celu umożliwienia klientom korzystania z usług zaopatrzenia w wodę świadczonych przez spółkę - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” oraz (ii) projektowanie przyłączy kanalizacyjnych, wykonywane przez podmiot zarządzający lub będący właścicielem sieci, także z pomocą podwykonawcy, w celu umożliwienia klientom korzystania z usług odprowadzania ścieków - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy Usługi Projektowania Przyłącza są niezbędne w celu umożliwienia Klientom korzystania z Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków świadczonych przez Wnioskodawcę. Usługi Projektowania Przyłącza są nierozerwalnie związane z Usługami Zaopatrzenia w Wodę i Usługami Odprowadzania Ścieków. Bez Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków, wykonanie Usług Projektowania Przyłącza nie miałyby racjonalnego sensu gospodarczego. Usługi Projektowania Przyłączą należą do szeregu niezbędnych usług dodatkowych wykonywanych w celu umożliwienia Klientom korzystania z Usług Zaopatrzenia w Wodę i Usług Odprowadzania Ścieków świadczonych przez Wnioskodawcę.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy oraz treść złożonego wniosku, z którego wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi projektowania przyłączy wodociągowych, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” oraz że usługi projektowanie przyłączy kanalizacyjnych, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”, stwierdzić należy, że usługi te, jako wymienione odpowiednio w poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do ustawy opodatkowane będą stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa pkt 2 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj