Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.277.2021.2.AM
z 29 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 kwietnia 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 14 czerwca 2021 r.), na wezwanie z 10 czerwca 2021 r. (skutecznie doręczone 10 czerwca 2021 r.) oraz pismem z 16 czerwca 2021 r. (data wpływu 16 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach związanych z realizacją projektu „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach związanych z realizacją projektu „(…)”.


Wniosek został uzupełniony pismem z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 14 czerwca 2021 r.), na wezwanie z 10 czerwca 2021 r. (skutecznie doręczone 10 czerwca 2021 r.) oraz pismem z 16 czerwca 2021 r. (data wpływu 16 czerwca 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (Wnioskodawca) jest Współbeneficjentem Projektu „(…)”. Program (…) to instrument finansowy Unii Europejskiej poświęcony wyłącznie współfinansowaniu projektów z dziedziny ochrony środowiska i klimatu. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja unijnej polityki w tym zakresie, a także identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących środowiska w tym przyrody.


Zarząd Województwa (…) w lutym 2020 r. złożył wniosek do Komisji Europejskiej na dofinansowanie w ramach Programu (…) (podprogram na rzecz środowiska w obszarze dotyczącym zarządzania i informacji) projekt pn. „(…)”, dotyczący utworzenia spójnego systemu zarządzania jakością powietrza w regionie. W maju br. Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała projekt i przyznała dofinansowanie na realizację (…) projektu w ramach programu (…).


W dniu 4 listopada 2020 r. została podpisana z Komisją Europejską Umowa o Dotację na realizację ww. projektu oraz w dniu 27 października 2020 r. z A. została podpisana umowa o współfinansowanie ww. projektu w ramach Programu Priorytetowego Współfinansowania Programu (…).


Termin realizacji projektu: 1 października 2020 r. – 30 września 2022 r.

Wartość projektu: (…) Euro (ok. (…) zł), zgodnie z poniższym podziałem procentowym współfinansowania:

  • 54,01% - Komisja Europejska (Program (…)),
  • 39,31% - A,
  • 2,37% - wkład własny (Samorząd Województwa),
  • 4,31% - Partnerzy (42 gminy województwa (…) +Uczelnia).


Zakres projektu: głównym celem projektu jest zwiększenie zdolności i poprawa jakości administracji publicznej województwa (…) na wszystkich poziomach, w związku z działaniami naprawczymi określonymi w programie ochrony powietrza poprzez organizację i wdrożenie jednolitego systemu zarządzania jakością powietrza w regionie oraz zwiększenie świadomości społecznej w dziedzinie jakości powietrza poprzez zwiększenie zaangażowania samorządów lokalnych, społeczeństwa, organizacji pozarządowych i podmiotów lokalnych w podejmowaniu działań naprawczych.

Planowane działania, w których będzie uczestniczyć gmina


Podstawowe działania: poprawa jakości powietrza dzięki zwiększeniu zdolności administracji na poziomie gmin do realizacji zadań AQP, przeprowadzenie edukacji ekologicznej w zakresie problematyki jakości powietrza, transfer metody przygotowywania i aktualizowania AQP na formę elektroniczną, komunikacja i rozpowszechnianie projektu i jego wyników, planowanie i realizacja rozpowszechniania wiedzy i wyników projektu, tworzenie sieci z innymi projektami (…) i innymi projektami w zakresie zarządzania jakością powietrza, zarządzanie projektem, powołanie i prace Komitetu Sterującego Projektem.

Projekt ma przygotować społeczeństwo na przyjęcie standardów WHO.


W ramach projektu zostanie wypracowany m.in.:

  • model zarządzania programem ochrony powietrza. Realizacja działań mających na celu zwiększenie kompetencji gminnych koordynatorów (…) i wyposażenie miejsc pracy w niezbędne zasoby informacyjne - system informatyczny, baza danych (rola administratora systemu, procesy realizacji działań naprawczych, projekt bazy danych i systemu IT, opis stanowiska gminnego koordynatora (…), program dwusemestralnych studiów podyplomowych, zasady współpracy, raportowania i aktualizacji systemu);
  • wojewódzki system informowania o stanie jakości powietrza w czasie rzeczywistym obejmujący co najmniej jeden punkt pomiarowy w każdej gminie. Poszerzenie dostępnych informacji o jakości powietrza poprzez integrację i rozszerzenie istniejącego systemu monitorowania jakości powietrza o dane pomiarowe, które są zbierane niemal w czasie rzeczywistym konsekwentnie w wielu miejscach;
  • system informacji o środowisku w województwie (…). System ten zawiera ulepszoną listę emisji, procesów i aplikacji informatycznych wspierających realizację zadań zawartych w (…). Realizacja obowiązków sprawozdawczych, które umożliwiają elektroniczne zbieranie, przetwarzanie, przechowywanie i dostarczanie informacji o jakości powietrza w województwie (…), w tym rozszerzenie systemu IT o wojewódzką bazę wydanych pozwoleń w zakresie limitów emisyjnych/dodatkowy moduł systemu informatycznego - umożliwienie stosowania mechanizmu kompensacji;
  • system elektronicznej wymiany informacji (webservices) o wielkości napływów pomiędzy regionami i transgranicznych;
  • system informatyczny wspierający proces wymian źródeł ciepła oraz raportowanie realizacji zadań w ramach (…) i monitorowanie jej efektów;
  • system współpracy zaangażowanych stron (platforma współpracy), tj. dzielenie się najlepszymi praktykami i informacjami między organami dla zapewnienia jakości powietrza, w ramach której planuje się cykliczne warsztaty urzędników w celu doskonalenia praktycznych kompetencji, wymiany doświadczeń oraz doskonalenia systemu zarządzania oraz zbierania danych i postulatów do aktualizacji wojewódzkiego programu ochrony powietrza.

Zakłada się także współpracę z audytorami energetycznymi z B., wymianę doświadczeń z innych województw, a także doświadczeń międzynarodowych;

  • proces kampanii informacyjno-edukacyjnej w zakresie jakości powietrza (seminaria, konferencje, wyjazdy studyjne krajowe i zagraniczne);
  • system dedykowanych, jednolitych standardów i narzędzi pracy - współpraca w ramach rządowego projektu ZONE w zakresie m.in.: szczegółowej bazy danych o źródłach niskiej emisji (wojewódzka baza kopciuchów) - zasilenie bazy danych (…).


Projekt ma znaczenie krajowe i międzynarodowe. Obejmuje on pilotaż wdrożenia w skali wojewódzkiej ogólnopolskiego narzędzia informatycznego (…), opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii (dawniej- Ministerstwo Rozwoju). Projekt rozwija i testuje narzędzia i rozwiązania organizacyjne, w tym narzędzie do szczegółowej inwentaryzacji budynków (Dyrektywa EPBD) oraz emisji CO2 i PM10 (Dyrektywa w sprawie zielonego ładu) z sektora komunalno-bytowego, które mogą zostać przeniesione do wszystkich regionów Polski i Czech, a także z powodu podobieństwa warunków i istniejących relacji w regionach słowackich i regionach węgierskich.


Projekt nie realizuje finansowania wymiany pieców. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę.


W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów, ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Gmina jako współbeneficjent (partner w projekcie) zobowiązana jest dołączyć indywidualną interpretację „czy w odniesieniu do realizowanego przez gminę projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 16 czerwca 2021 r.):


Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupowych związanych z realizacją projektu „(…)”?


Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacja projektu "(…)”. Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony wykorzystane są do wykonania czynności opodatkowanych.


Gmina (…) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina będąc czynnym podatnikiem podatku VAT nie będzie miała prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na inwestycję, w zakresie wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. w zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) oraz o uchwalony na jej podstawie Statut (uchwała Nr (…) Rady Miejskiej (…) z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy(…), zmienionej uchwałą Nr (…) Rady Miejskiej (…) z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie zmiany uchwały Nr (…) Rady Miejskiej (…) z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy (…), zmienionej uchwałą Nr (…) Rady Miejskiej (…) z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie zmiany uchwały Nr (…) Rady Miejskiej (…) z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy (…)).


Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) - art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 stanowi, że w ramach zadań własnych Gmina wykonuje zadania w zakresie m.in edukacji publicznej i ochrony środowiska oraz Uchwały Nr (…) Sejmiku Województwa (…) z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie przyjęcia „(…)” (Dz. Urz. Woj. (…) 2020 r.(…)).


Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.


W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina w związku z realizacją projektu „(…)", nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • pkt 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej gminnych;
  • pkt 8) edukacji publicznej.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest Współbeneficjentem Projektu „(…)”. Program (…) to instrument finansowy Unii Europejskiej poświęcony wyłącznie współfinansowaniu projektów z dziedziny ochrony środowiska i klimatu. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja unijnej polityki w tym zakresie, a także identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących środowiska w tym przyrody.


W maju br. Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała projekt i przyznała dofinansowanie na realizację (…) projektu w ramach programu (…).


W dniu 4 listopada 2020 r. została podpisana z Komisją Europejską Umowa o Dotację na realizację ww. projektu oraz w dniu 27 października 2020 r. z A. została podpisana umowa o współfinansowanie ww. projektu w ramach Programu Priorytetowego Współfinansowania Programu (…).


Termin realizacji projektu: 1 października 2020 r. – 30 września 2022 r.


Głównym celem projektu jest zwiększenie zdolności i poprawa jakości administracji publicznej województwa (…) na wszystkich poziomach, w związku z działaniami naprawczymi określonymi w programie ochrony powietrza poprzez organizację i wdrożenie jednolitego systemu zarządzania jakością powietrza w regionie oraz zwiększenie świadomości społecznej w dziedzinie jakości powietrza poprzez zwiększenie zaangażowania samorządów lokalnych, społeczeństwa, organizacji pozarządowych i podmiotów lokalnych w podejmowaniu działań naprawczych.


Planowane działania, w których będzie uczestniczyć gmina to poprawa jakości powietrza dzięki zwiększeniu zdolności administracji na poziomie gmin do realizacji zadań (…), przeprowadzenie edukacji ekologicznej w zakresie problematyki jakości powietrza, transfer metody przygotowywania i aktualizowania (…) na formę elektroniczną, komunikacja i rozpowszechnianie projektu i jego wyników, planowanie i realizacja rozpowszechniania wiedzy i wyników projektu, tworzenie sieci z innymi projektami (…) i innymi projektami w zakresie zarządzania jakością powietrza, zarządzanie projektem, powołanie i prace Komitetu Sterującego Projektem.


Projekt ma przygotować społeczeństwo na przyjęcie standardów WHO.


Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę. W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów, ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach związanych z realizacją projektu.


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje.


Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina będzie uczestniczyć w realizacji projektu pn. „(…)” w ramach zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym oraz efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu.


Nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki, które Gmina poniesie na realizacją przedmiotowego zadania, nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym nie zostaną spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.


W konsekwencji Gmina nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych realizacją projektu pn. „(…)”.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  • z zastosowaniem art. 119a;
  • w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  • z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj